Bil VS Motorsykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

På youtube er det mange klipp der bil kappkjøre med mc på lukket bane mer pro. Men også der rånere provosere frem race for å smykke seg med at muskelbilen deres er raskere en en motorsykkel. Typisk VS er Viper/Supra vs Hayabusa hvor Hayabusan blir frakjørt på klippet.

På en rett strekning er en modda Supra raskere enn en Hayabusa?

Kameraten så har Ninja sier HK på mc er som regel overdrevet.

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av mekkern »

finner du en bil som er raskere 0-300 enn en turbobusa på400+hk så må du lete en stund...har jo en økonomisk side også da..
må jo sammenligne standard Mc og standard bil...når den ene er modda blir det litt epler og pærer..
når det er snakk om på vei spørs det om hvem som er mest idiot da....
ellers er det penger som bestemmer farta uansett..rimligeste under 6sekunder på 402meter er vel supertwin..ellers er vel streamliner fortest på 2 hjul med over 591kmh-på salt..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

Tror de viperene og supraene det er snakk om har det så er av modd med over 1000hk. De er temmelig arrogante å virke å se ner på mc generelt. Mem de har vel rett i at rette bilen har potensial til å kjøre fortere.

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av mekkern »

uansett hva du har er det ALLTID en som har noe råere...


[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JTiG2FsXQVk&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JTiG2FsXQVk&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

driter elegant i allt hysteriet og koser meg med den sykkelen jeg har og så får idiotene holde på.. 8)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av FJZZR »

Cbr skrev:På youtube er det mange klipp der bil kappkjøre med mc på lukket bane mer pro. Men også der rånere provosere frem race for å smykke seg med at muskelbilen deres er raskere en en motorsykkel. Typisk VS er Viper/Supra vs Hayabusa hvor Hayabusan blir frakjørt på klippet.

På en rett strekning er en modda Supra raskere enn en Hayabusa?

Kameraten så har Ninja sier HK på mc er som regel overdrevet.
Antallet HK på MC er ikke mer overdrevet enn på bil.

Noen går rundt å tror at oppgitt effekt (DIN) er målt på drivhjulene (eller drivhjulet), men det er FEIL!!!

I hovedtrekk er det slik:
Effekt måles på clutch, med orginalt eksosanegg, luftfilter, vannpumpe.
Dynamo skal være frakoblet!!

Derfor er effekt på bakhjulet som oftest 10 - 12 % lavere enn "oppgitt" effekt.
Dette gjelder bil, såvel som Mc

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

Jeg har hørt at si hk blir målt på benk å ikke på asfalt så får en ikke så mye hk i real life.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av RuneMC »

Som nevnt over så er det et effekttap fra motoren gjennom drivverket der diverse deler skal dras rundt før det kommer til bakhjulet.
Hver motor har også sin effekt-kurve med topp effekt i et eller annet turtallsområde. Hvor godt man får utnyttet dette kommer an på giring, fart, erfaring osv.

Sykler har en liten ulempe med mindre gummi mot bakken og har man overflod av krefter så er det lett å spinne, da mister man litt fart i forhold til når man ikke spinner. Sånn sett har biler med 4-hjulstrekk og/eller brede dekk en fordel.
Men det som allikevel gjør at sykler ofte går fortere er mye mindre vekt, det er tross alt ikke så mye mer enn en motor med hjul på. Mange kilo innredning, karroseri, glass osv som den slipper å drasse på.

Dermed kan en sykkel med relativt få hester allikevel komme raskt opp i fart og kjøre fra en bil. Motsatt kan en rendyrket sportsbil med flere hundre gamp og lett vekt sikkert kjøre fra ganske mange sykler.

Rette strekninger er også av betydning, på lang nok rett strekning kan de fleste biler komme opp i og holde høyere fart enn det som er behagelig på sykkel.

Det har sikkert interesse for lyskryssdueller, diverse råne-konkurranser og youtube, men er ikke så veldig spennende ellers.
For den som er interessert i råning er nok bil uansett best siden jeg antar at det å ha med kamerater og jenter i bilen er halve moroa - ikke minst hvis man får brisket seg litt ekstra...


Viper veier ca 1500 kg pluss lett fører på 70kg og la oss si den er trimmet til 1000 hk -> 0.63 hest per kilo
For å matche dette må en motorsykkel på ca 300kg (inkl fører) ha 300*0,63= 189 hk og det vil jo si en sykkel som også er over gjennomsnitt kraftig

På lave turtall kan det hende hverken sykkel eller bil er i nærheten av denne effekten, men da er det gjerne nettopp mindre vekt som gjør sykkelen til vinneren. Tar litt tid å sette tonn i bevegelse - massetreghet heter det... fysikkens lover...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

Skjønner ikke at de føler de må briske seg. Lav selvtilit?

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av FJZZR »

Når hastigheten blir veldig høy, brukervi nesten alt vi har av krefter til å overvinne luftmotstanden.
Vekt har derfor (nesten) ingenting å si for akkurat toppfarten.

Og for Viperen sin del, er ikke den så veldig høy!
Ialfall ikke på langtnær 5 ganger sykkelens, og derfor vil den ha en god del høyere toppfart.

Nå skal vi ikke glemme at en Viper med 1000 hk langtifra er noen standard "Hoggorm" :lol
Mens en mc på 189 hk, er noe du kjøper rett fra fabrikk.
En standard Viper går grusomt fort den også :knegg

En standard Hayabusa, ZZR1400 eller liknende gjør 1/4 mil på litt under 10 sek.
Hvor rask er en standard Viper/Corvette i forhold til dette?

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

Vet ikke, noen av de har div informasjon men husker ikke. En bil er jo breiere å en mc smalere men det er alså høyden så har noe å si på aerodynamiken og toppfart? De er iallefall ganske blærete etter å ha kjørt forbi mc på disse videoene. Poenget deres er at mc ikke er kjappest så derfor er det ikke vits i å ha de engang.

Så en bil idag så kjørte bak en scooter å tuta å tuta, 3 ungdommer i bilen i 30 sone å god annledning til å kjøre forbi. Vet ikke hva den situasjonen hva. Virke på meg så bilførere er mest plagsomme på begynnelsen og slutten av sesongen, når vi er få.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av FJZZR »

En mc med fører blir aldri så aerodynamisk som en bil, og ihvertfall ikke en Viper.
Vekt har veldig lite å si for toppfarten.

Nå er ikke filmer på Youtube å anse som noe vitenskapelig dokument heller :lol
Du vet lite om både kjøretøyer du ser og ditto førere.

Det å ferdes på to hjul nå om dagen, eller generellt "off season" byr på utfordringer i tillegg til at det er glatt.

Sola står lavt på hinlem selv midt på dagen, og blender andre trafikanter.
Mc'er er "offline" i knollen på de fleste bilister sein høst og tidlig vår. Vi blir følgelig lett oversett nå

Så vær forsiktig!!

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

Mc er parkert til mars kommer. Begynne å kjøre i slutten av mars eller begynnelsen av april. Irritere meg at de er så seine med å rengjøre veiene etter vinteren. Lure på om jeg skal ta en kost å gjør det selv på rundkjøringene jeg bruke mest.

De burde lage en mc som er aerodynamisk da, med brede dekk så klare å ta svinger like fort som en sportsbil. Åsså sku de ha testkjørt den på TopGear, :bl3 alle bilene med Jermy Clarkson fastspent bakpå mc`n. hehehe :lol

mekkern
Innlegg: 7614
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av mekkern »

Bredere dekk gjør sykkelen saktere i sving....men kan akselrere tidligere ut av sving hvis du har mye effekt...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

Så alt i alt me en el-dreven mc me mektig motor og brede hjul hadde den kommt kjappere rundt banen?

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Bil VS Motorsykkel

Legg inn av Cbr »

Hatt endel biler i det siste som enten limer seg i ræva eller kjøre forbi med foten gjennom gulvet selv om jeg ikke gasse på når noen vil forbi men slipper de forbi å tilogmed bremse for de som jeg skal gjøre. Det virke så de ønske å presse en mc fører til å kjøre fortere når de ikke kjøre forbi. Forleden så sto en kamerat av meg på ferja å straks lemmen gikk ner så hoppte bilen på siden frem og foran for å hindre han i å kjøre forbi. Porten er bred å ferja er bred.. Igrunnen greit nok for han kameraten så holdt seg bak. Når da veien fikk et akselerasjonsfelt la bilen seg i det for å ytterligere hindre forbikjøring. En da irritert kamerat brente tilslutt forbi bilen. Virke på meg så uvanlig mange hissige biler på veiene nå. Har det med at det er begynnelsen på sesongen? Å har det vært salg på fattigmanns "sportsbiler" eller?

Svar