Forslag til MC til min datter på 155cm

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Ja, fikk med meg det...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 10 jul 2020, 12:52 @Hosse:
Hva med å pakke inn et bilde av en motorsykkel, så kan hun selv være med i prosessen med å velge ut den riktige?
Pakk inn et bilde av en tråsykkel. Da tipper jeg hun blir skuffet og overrasket, på en gang :knegg

mrsap
Innlegg: 26
Registrert: 30 mai 2020, 17:45
Motorsykkelen din: Yamaha fzr600
Sted: Mo i Rana

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av mrsap »

Bjerknez skrev: 10 jul 2020, 18:37
oivindg skrev: 10 jul 2020, 12:52 @Hosse:
Hva med å pakke inn et bilde av en motorsykkel, så kan hun selv være med i prosessen med å velge ut den riktige?
Pakk inn et bilde av en tråsykkel. Da tipper jeg hun blir skuffet og overrasket, på en gang :knegg
Dagens beste kommentar 👍😃

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hosse »

Her var det masse bra kommentarer og innspill!
Da dette er konfirmasjon og hun kommer kun til å få penger og ingen fysiske ting (som jeg vet om ennå), så har flere av oss tenkt å gå sammen å kjøpe en MC til henne sånn at hun får noe fysisk på selve dagen. Henne storesøster fikk en moped pakket inn på sin konfirmasjon, så må følge den tradisjonen tenker jeg:-)

Jeg har kikket mye på Piaggio Vespa 125 og faktisk Honda SH 125. Går vi for en Honda SH, kan vi faktisk gå for en helt ny. Det høres utrolig digg ut. Garanti og null bekymringer i starten i hvert fall. Honda SH oppfatter jeg som lite utstyrt og kanskje litt kjedelig, men den er liten og lett. Noen her som har erfaring av denne sykkelen? Honda som produsent føles i hvert fall trygt driftsmessig.

@bjerknez: Digger kommentarene dine:-) Jeg tror hun egentlig så for seg en moped til 16 årsdagen, men fikk plutselig lyst på en Lett MC etter at hun så at der kan man ha passasjer OG de går raskere. Ergo, utgangspunktet er nok en Scooter 50cc som plutselig ble til noe litt mer:-) Å andre siden kommer hun til å øvelseskjøre med en KTM Duke 125cc, så overgangen der til en scooter kan blir litt kjip (eller lettende?)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Hosse skrev: 11 jul 2020, 18:12
@bjerknez: Digger kommentarene dine:-) Jeg tror hun egentlig så for seg en moped til 16 årsdagen, men fikk plutselig lyst på en Lett MC etter at hun så at der kan man ha passasjer OG de går raskere. Ergo, utgangspunktet er nok en Scooter 50cc som plutselig ble til noe litt mer:-) Å andre siden kommer hun til å øvelseskjøre med en KTM Duke 125cc, så overgangen der til en scooter kan blir litt kjip (eller lettende?)
Du er en av de få som digger mine ærlige tilbakemeldinger, så det varmer jo litt :lol

Fra KTM 125 vil jeg tro (jeg sier tror) overgangen kanskje blir litt "kjip" ja, selv om hun nok garantert blir tårevåt fornøyd uansett. En ktm er trolig lettere, litt høyere samt smalere og er nok kanskje et mer svingvillig og lettkjørt fremkomstmiddel.

En 125cc scooter ligner jo en hvilken som helst annen scooter og ingen ser at hun kjører "MC" før dem ser farten hun har. Men en Duke så øker sjansen for at hun blir hilst på av andre motorsyklister og det alene er jo litt stas vil jeg tro. Ho blir på en måte "en av gjengen".

Lyden i en KTM er trolig også mer spennende. Med en passende kjlredress ser un skikkelig tøff ut også :thumleft

Men det er nå min mening :)

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hosse »

@bjerknez: 😂😂😂👍 Man skal være ærlig! Viktig det😎

Mor i huset har bestilt seg en Yamaha MT07, så mulig en scooter ser litt kjip ut da ja. Men syns at andrehåndsmarkedet på MC ser svært bra ut. Kjente merker synker svært sakte (i mine uerfarne øyne brukt på Finn.ni i hvert fall). I så tilfelle kunne hun gått en ny Honda SH og hatt den en sesong og så ev byttet til seg en skikkelig MC etter det.

Ikke lett dette her...

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av mekkern »

Fortsatt så er det hennes ønske som bør veie tungt.
Så jeg ville overrasket med en tur til forhandlere med litt prøvesitting for å finne en hun synes passer seg.
Hun må jo like sykkelen også. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Hosse skrev: 11 jul 2020, 18:40 @bjerknez: 😂😂😂👍 Man skal være ærlig! Viktig det😎

Mor i huset har bestilt seg en Yamaha MT07, så mulig en scooter ser litt kjip ut da ja. Men syns at andrehåndsmarkedet på MC ser svært bra ut. Kjente merker synker svært sakte (i mine uerfarne øyne brukt på Finn.ni i hvert fall). I så tilfelle kunne hun gått en ny Honda SH og hatt den en sesong og så ev byttet til seg en skikkelig MC etter det.

Ikke lett dette her...
Hehe, nei. Jeg har nå sagt min mening opp til flere ganger her, så regner med at vertfall MITT poeng er tatt. Som mekkern sier... Det viktigste er at HUN blir fornøyd. Det være seg om hun ønsker scooter, tråsykkel eller skikkelig MC :knegg :thumleft

Lykke til med valget. :thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Geiroe »

Kjøpte en Vespa 125 back in the days, da jeg enda var 14 år. Veldig praktisk å kjøre avisa med, men det er ingen mc! Bygde opp en Suzuki A100, etter den, å det var mer to hjul, og siden har det bare gått oppover. :D
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 11 jul 2020, 22:15 Kjøpte en Vespa 125 back in the days, da jeg enda var 14 år. Veldig praktisk å kjøre avisa med, men det er ingen mc! Bygde opp en Suzuki A100, etter den, å det var mer to hjul, og siden har det bare gått oppover. :D
Enig. En scooter vil aldri gi følelsen av å kjøre skikkelig MC etter min mening. Scooter er noe man kjører for å på en måte slippe å gire samt følelsen av en "god" sittestilling med beina plantet på et "brett". Behagelig som fremkomstmiddel i byer samt aviskjøring etc, men ikke noe som er i nærheten av en MC.

Men det betyr selvsagt ikke at man IKKE kan kjøre lange turer med en scooter. Man kan helt klart kose seg på en slik også hvis det er en slik type sykkel man ønsker. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av kjellv »

Jeg har lest tråden med stor interesse i flere dager uten å blande meg inn. Men jeg klarer ikke helt å la være lenger..

Det er et par ting jeg henger meg litt opp i. Det første er hennes beskjedne høyde på 155cm. Dette begrenser valgene litt. Jeg tror dessverre at Yamaha sine to største modeller YZF-R125 og MT-125 blir for store for henne. Jeg sier tror. Jeg selger Yamaha, og har solgt begge modellene til flere jenter på 160cm, men disse har blitt senket. Men jeg hadde nok vært forsiktig med å kjøpe en av disse til min egen datter (jeg har ingen datter da..) uten at hun var med på hele handelen.
Det andre er å gjøre hele handelen uten å involvere henne. Jeg kjenner ikke din datter, men de ungjenter jeg har møtt har svært bestemte meninger om ting. Venner og venninner betyr ofte fryktelig mye, og hva disse mener betyr ofte aller mest når de gjør sine valg. Det er nok få døtre som opplever at foreldre kjøper en 125cc til 16 års dagen uten at de vet noe som helst om det på forhånd, så jeg har ingen eksempler å vise til. Men jeg er redd dette kan slå litt feil.
Jeg tror jeg ville rådet deg til å finne en variant av gave der du involverer henne 100% i hele kjøpsprosessen, og bruker tid sammen med henne for å finne riktig sykkel.
En stor del av gleden i et sykkelkjøp er jo nettopp prosessen i forkant og i forbindelse med kjøpet, la henne få gleden av å ta del i det :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Bjerknez »

Helt enig med kjellv, faktisk :thumleft
Det aller viktigste er at datteren sin får den sykkelen hun vil ha. Uansett type. :thumleft

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Sted: Lillehammer

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hal73 »

Hosse, jeg har selv en 15 år gammel sønn som er 150 cm høy og sterk i kroppen. CBR215 er dessverre litt for høy for sønnen min. Vi var nylig innom MC Huset Nydalen (utenfor Hamar) og fikk anbefalt Honda MSX125 av Ludvig. De hadde den på utstilling og sønnen min falt pladask for den, så da vet jeg hva konfirmasjonspengene går til!
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Sakkle »

Hal73 skrev: 15 jul 2020, 23:08 Honda MSX125
Er det de som på framandlandsk kalles Grom? Artige de.

Om man først skal gå for noe supersmått har man jo også Honda Monkey, som vel kom i ny drakt for et par år siden. Den er virkelig bitteliten...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Hosse
Innlegg: 37
Registrert: 07 jul 2020, 18:03
Motorsykkelen din: Yamaha MT 07, Yamaha MT 125

Re: Forslag til MC til min datter på 155cm

Legg inn av Hosse »

Hal73 skrev: 15 jul 2020, 23:08 Hosse, jeg har selv en 15 år gammel sønn som er 150 cm høy og sterk i kroppen. CBR215 er dessverre litt for høy for sønnen min. Vi var nylig innom MC Huset Nydalen (utenfor Hamar) og fikk anbefalt Honda MSX125 av Ludvig. De hadde den på utstilling og sønnen min falt pladask for den, så da vet jeg hva konfirmasjonspengene går til!
Det var et veldig godt tips! Det skal definitivt undersøkes😎

Svar