Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure .SilverSmurfer skrev: ↑27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Det er jeg ganske sikker på .
Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure .SilverSmurfer skrev: ↑27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: ↑28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure .SilverSmurfer skrev: ↑27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Det er jeg ganske sikker på .
Samme kraft som Forza 350 ? Litt over 29 HK mot 390'ens 44... . Pluss lavere vekt på 390'en...SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 17:55Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: ↑28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure .SilverSmurfer skrev: ↑27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Det er jeg ganske sikker på .
Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.
Adv 390 har 0-100 fart på 6.1 sekunder, Forza ligger på rundt 6.5. Så det er ikke så langt unna. Og det er mer perfekt giring på Adv 390'en kontra bare å gi bånn gass med Forza, så i praksis er forskjellen enda mindre. Det er tross alt en 330cc motor kontra 371, så ikke så store forskjellen.AJ skrev: ↑28 aug 2022, 18:04Samme kraft som Forza 350 ? Litt over 29 HK mot 390'ens 44... . Pluss lavere vekt på 390'en...SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 17:55Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: ↑28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure .SilverSmurfer skrev: ↑27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Det er jeg ganske sikker på .
Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.
Uansett så anbefaler deg å testkjøre en. Kan hende du har en aldri så liten overraskelse i vente .
Men enig, KTM 490 kan bli en interessant sak :) .
Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Skikkelig avsporing fra Scooter dette, men var de gatelovlige?AJ skrev: ↑28 aug 2022, 21:57Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Ustyrtelig morsomme sykler å kjøre!
Javisst.SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 22:00Skikkelig avsporing fra Scooter dette, men var de gatelovlige?AJ skrev: ↑28 aug 2022, 21:57Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Ustyrtelig morsomme sykler å kjøre!
Jeg var ganske så sjokkert av at det gikk an å kjøpe noe så ekstremt til gatebruk i Norge.
Verken 390'en eller Forzaen drar skinnet av pølsa, men å se blindt på 0-100 tider blir litt feil. Min sykkel gjør i teorien 0-100 på 2.7ish sekunder. Det betyr ikke at den kjører fra en BMW S1000RR.SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 21:46Adv 390 har 0-100 fart på 6.1 sekunder, Forza ligger på rundt 6.5. Så det er ikke så langt unna. Og det er mer perfekt giring på Adv 390'en kontra bare å gi bånn gass med Forza, så i praksis er forskjellen enda mindre. Det er tross alt en 330cc motor kontra 371, så ikke så store forskjellen.AJ skrev: ↑28 aug 2022, 18:04Samme kraft som Forza 350 ? Litt over 29 HK mot 390'ens 44... . Pluss lavere vekt på 390'en...SilverSmurfer skrev: ↑28 aug 2022, 17:55Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: ↑28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure .SilverSmurfer skrev: ↑27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Det er jeg ganske sikker på .
Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.
Uansett så anbefaler deg å testkjøre en. Kan hende du har en aldri så liten overraskelse i vente .
Men enig, KTM 490 kan bli en interessant sak :) .
Aha opplevelsen har jeg allerede fått når jeg prøvekjørte litt diverse sykler i sommer og fant ut at Forza'en er utrolig rask i praksis, fordi akselerasjonen er girløs/trinnløs og fordi du bare kan gi bånn gass ut av hver sving uten å tenke så mye. Mens med enkelte andre sykler kom man gjerne opp i en viss hastighet for så å tape akselerasjon på å måtte gire.Bjerknez skrev: ↑28 aug 2022, 22:36 Verken 390'en eller Forzaen drar skinnet av pølsa, men å se blindt på 0-100 tider blir litt feil. Min sykkel gjør i teorien 0-100 på 2.7ish sekunder. Det betyr ikke at den kjører fra en BMW S1000RR.
Jeg tror 390'en vil gi deg en aha opplevelse i forhold til scooteren. Det handler ikke om 0-100 tider, men hvordan den fungerer under vanlig kjøring.
Så ikke se så mye på disse tallene og heller prøvekjør litt selv og dan et eget bilde. Men også 390'en har nok en motor som du fort blir vant til på godt og vondt. På godt fordi du du kan utnytte sykkelens fulle potensiale oftere. Du blir på en måte mer i ett med sykkelen. Kontra å sitte på en sykkel ala KTM1290 som du ytterst sjeldent klarer og utnytte fullt ut på landeveien.
Noen liker det ene og andre , ja, det andre. Sånn er det bare.
Hadde det fra de første videoene som kom ut, før sykkelen hadde kommet til EU/Norge, men ser nå at de fleste ligger rundt 7-7.1 sekunder. Den kom først ut i Asia så det er mulig de har hatt en veldig lett sjåfør + kanskje litt mer hestekrefter med andre utslippsregimer også.