Hvilken maxi-scooter?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure :crazy: .
Det er jeg ganske sikker på :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50
SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure :crazy: .
Det er jeg ganske sikker på :prf .
Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.

Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 17:55
AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50
SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure :crazy: .
Det er jeg ganske sikker på :prf .
Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.

Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.
Samme kraft som Forza 350 :eh ? Litt over 29 HK mot 390'ens 44... :scratch . Pluss lavere vekt på 390'en... :-k
Uansett så anbefaler deg å testkjøre en. Kan hende du har en aldri så liten overraskelse i vente :crazy: .
Men enig, KTM 490 kan bli en interessant sak :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror nok en KTM 390 vil gi deg en overraskelse ja. Ikke se deg blind på kubikk. Husk at scooteren er en tung klump med treig automatkasse i forhold. Jeg har ikke kjørt KTM 390, men har kjørt KTM 690SMC. En skikkelig artig sykkel med mye moment. I sterk kontrast til scooteren jeg kjlrte for en stund siden som alle her inne har hørt om.

Jeg synes du bør bygge deg opp noen erfaringer og prøvekjøre litt. Kubikk er ikke alt. Som du selv har sagt. Selv en Forza 750 overgår ikke den du har av nevneverdig grad. Det sier litt om disse scooter motorene slik jeg ser det.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 28 aug 2022, 18:04
SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 17:55
AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50
SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure :crazy: .
Det er jeg ganske sikker på :prf .
Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.

Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.
Samme kraft som Forza 350 :eh ? Litt over 29 HK mot 390'ens 44... :scratch . Pluss lavere vekt på 390'en... :-k
Uansett så anbefaler deg å testkjøre en. Kan hende du har en aldri så liten overraskelse i vente :crazy: .
Men enig, KTM 490 kan bli en interessant sak :) .
Adv 390 har 0-100 fart på 6.1 sekunder, Forza ligger på rundt 6.5. Så det er ikke så langt unna. Og det er mer perfekt giring på Adv 390'en kontra bare å gi bånn gass med Forza, så i praksis er forskjellen enda mindre. Det er tross alt en 330cc motor kontra 371, så ikke så store forskjellen.


Men jeg har sett på den og prøvesittet den, det er jo en veldig attraktivt priset sykkel.

Men konkluderte med at den tåler ikke offroad på den måten en CRF300L gjør, og den er langt fra så komfortabel som en CB500X. Og hvis jeg først skulle ha hatt noe ala den så hadde jeg like gjerne gått for en T7. :)

Forøvrig, hvis jeg skulle ha kjøpt en KTM så hadde jeg nok gått for en EX-C 500 Six Days, som jeg for ikke så lenge siden oppdaget at faktisk gikk an å registrere å kjøre på gate i Norge.

Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.

Forøvrig så får vi bare se hva jeg ender opp med, konklusjonen etter et år med scooter er vel egentlig at det jeg ønsker med tanke på MC-kjøring er såpass mye forskjellig at jeg kanskje må ha 2 sykler samtidig.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.
Ustyrtelig morsomme sykler å kjøre!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

AJ skrev: 28 aug 2022, 21:57
SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.
Ustyrtelig morsomme sykler å kjøre!
Skikkelig avsporing fra Scooter dette, men var de gatelovlige?

Jeg var ganske så sjokkert av at det gikk an å kjøpe noe så ekstremt til gatebruk i Norge.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 22:00
AJ skrev: 28 aug 2022, 21:57
SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.
Ustyrtelig morsomme sykler å kjøre!
Skikkelig avsporing fra Scooter dette, men var de gatelovlige?

Jeg var ganske så sjokkert av at det gikk an å kjøpe noe så ekstremt til gatebruk i Norge.
Javisst.
Kjørte disse på hvite vanlige skilt, sommer som vinter.
Spesielt morsomt på vinterføre :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46
AJ skrev: 28 aug 2022, 18:04
SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 17:55
AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50
SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 Adventure :crazy: .
Det er jeg ganske sikker på :prf .
Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.

Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.
Samme kraft som Forza 350 :eh ? Litt over 29 HK mot 390'ens 44... :scratch . Pluss lavere vekt på 390'en... :-k
Uansett så anbefaler deg å testkjøre en. Kan hende du har en aldri så liten overraskelse i vente :crazy: .
Men enig, KTM 490 kan bli en interessant sak :) .
Adv 390 har 0-100 fart på 6.1 sekunder, Forza ligger på rundt 6.5. Så det er ikke så langt unna. Og det er mer perfekt giring på Adv 390'en kontra bare å gi bånn gass med Forza, så i praksis er forskjellen enda mindre. Det er tross alt en 330cc motor kontra 371, så ikke så store forskjellen.

Verken 390'en eller Forzaen drar skinnet av pølsa, men å se blindt på 0-100 tider blir litt feil. Min sykkel gjør i teorien 0-100 på 2.7ish sekunder. Det betyr ikke at den kjører fra en BMW S1000RR.

Jeg tror 390'en vil gi deg en aha opplevelse i forhold til scooteren. Det handler ikke om 0-100 tider, men hvordan den fungerer under vanlig kjøring.

Så ikke se så mye på disse tallene og heller prøvekjør litt selv og dan et eget bilde. Men også 390'en har nok en motor som du fort blir vant til på godt og vondt. På godt fordi du du kan utnytte sykkelens fulle potensiale oftere. Du blir på en måte mer i ett med sykkelen. Kontra å sitte på en sykkel ala KTM1290 som du ytterst sjeldent klarer og utnytte fullt ut på landeveien.

Noen liker det ene og andre , ja, det andre. Sånn er det bare.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 22:36 Verken 390'en eller Forzaen drar skinnet av pølsa, men å se blindt på 0-100 tider blir litt feil. Min sykkel gjør i teorien 0-100 på 2.7ish sekunder. Det betyr ikke at den kjører fra en BMW S1000RR.

Jeg tror 390'en vil gi deg en aha opplevelse i forhold til scooteren. Det handler ikke om 0-100 tider, men hvordan den fungerer under vanlig kjøring.

Så ikke se så mye på disse tallene og heller prøvekjør litt selv og dan et eget bilde. Men også 390'en har nok en motor som du fort blir vant til på godt og vondt. På godt fordi du du kan utnytte sykkelens fulle potensiale oftere. Du blir på en måte mer i ett med sykkelen. Kontra å sitte på en sykkel ala KTM1290 som du ytterst sjeldent klarer og utnytte fullt ut på landeveien.

Noen liker det ene og andre , ja, det andre. Sånn er det bare.
Aha opplevelsen har jeg allerede fått når jeg prøvekjørte litt diverse sykler i sommer og fant ut at Forza'en er utrolig rask i praksis, fordi akselerasjonen er girløs/trinnløs og fordi du bare kan gi bånn gass ut av hver sving uten å tenke så mye. Mens med enkelte andre sykler kom man gjerne opp i en viss hastighet for så å tape akselerasjon på å måtte gire.

Men det kan jo fort forandre seg når man blir vant til en sykkel, etter hvert som man blir mer vant til å kjøre en sykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Så du mener Forza 350 scooteren er tilnærmet like rask fra 0-100 som KTM390? Av de videoene jeg har sett klarer 390'en dette på litt over 5 sekunder. Det er 1.5 sekunder raskere enn Forza 350. 1.5 sekunder er egentlig veldig mye og kjennes godt.

Men klart, men må lære seg å gire skikkelig. Men jeg mener nå det er mer givende å kjøre en sykkel kontra å bare sitte oppå den. Uten sammenligning forøvrig siden jeg ikke har kjørt en 350 scooter, men en 300. Alle sykler jeg har kjørt hadde gruset denne i aksellerasjon. Selv e-golfen madammen hadde hadde tatt denne i aksellerasjon.

Edit:
Av de videoene jeg har sett klarer ikke Forza 350 0-100 på 6.5 sekunder. Den raskeste jeg fant var en video som viste litt over 7 sekunder. Hvis det stemmer så er 390'en vesentlig raskere. Hvor har du forresten 6.5 sekunder fra?

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer om saken men skit au: Det er morsomt å se at de fleste her ønsker å anbefale andre å ta samme valg som de selv. Det må være noe som skjer på nett, for den samtalen har jeg aldri hatt med de jeg har møtt eller kjørt sammen med på veien. Det er mye å velge mellom i motorsykler, ytelse, pris, komfort, vekt, egenskaper osv. Veldig mange av disse kategoriene opplevels ulikt, dvs subjektivt. Hva er best? De med mest motor sier akselerasjon. Andre sier pris. Dyrt er bedre enn billig. Men så enkelt er det ikke! Størst akselerasjon er ikke nødvendigvis best! Dyrt er ikke alltid bedre enn billig. Osv. Synes ikke det er særlig givende å diskutere forskjell i millisekunder på 0-100 tider for scootere. Det er ikke det det handler om i det hele tatt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det vel TS selv som er ophengt i 0-100 tider. Hvis det er meg du sikter til så har ikke jeg anbefalt noen i denne tråden å kjøoe Rocket.

0-100 tider er ikke spesielt nyttige uansett. Det har jeg også nevnt lenger opp.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 23:30 Av de videoene jeg har sett klarer ikke Forza 350 0-100 på 6.5 sekunder. Den raskeste jeg fant var en video som viste litt over 7 sekunder. Hvis det stemmer så er 390'en vesentlig raskere. Hvor har du forresten 6.5 sekunder fra?
Hadde det fra de første videoene som kom ut, før sykkelen hadde kommet til EU/Norge, men ser nå at de fleste ligger rundt 7-7.1 sekunder. Den kom først ut i Asia så det er mulig de har hatt en veldig lett sjåfør + kanskje litt mer hestekrefter med andre utslippsregimer også.

https://www.youtube.com/watch?v=FH-w2KIQfsI

390 Adventure her på 6.30. Finnes sikkert raskere tider på denne men det var første jeg fant.

Forøvrig er jeg ikke TS :) Men jeg syntes 0-100 gir et greit inntrykk av hvor sprek eller slapp en sykkel faktisk er, men samtidig så blir tallet mindre relevant jo mindre det blir. At den sykkel går 0-100 på 5-6 sekunder er fint, for det kan jo være en grei fart å akselerere på. At den klarer det på 2-4 sekunder er mindre relevant for min del siden jeg aldri gir på så mye uansett.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22668
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Husk at 7 sekunder er noe de fleste dagens biler med respekt for seg selv klarer fra 0-100. Det er stor forskjell på 7 og 5 sekunder i praksis. Spørsmålet er hva akselerasjonen fra typisk 80-120km/t er? Altså med det scenario at man kjapt vil forbi en bil som ligger i 80 km/t.

Med mer motorsterke sykler kan man legge seg opp på siden av bilen og bare gi LITT gass, og smyge seg forbi uten å bryte fartsgrensen for mye hvis strekningen er god. Skulle man begynne å få det travelt så kan man bare gi på litt.

Større motor er på mange måter tryggere synes jeg.

Uten sammenligning forøvrig, men hvis du har kjørt VW UP! noen gang så forstår du hva jeg mener. Å kjøre forbi en annen bil som ligger i 60km/t på landeveien er jo rene galematias. Man sitter med hjertet i halsen helt til man svinger inn forran bilen og ber på hender og knær at ikke bilisten skal gi på når du kjører forbi.

Litt det samme føler jeg når jeg kjører det jeg mener er undermotorsiserte motorsykler.

Etter ca. 8 år med MC lappen hvor jeg har eid alt fra cruisere til nakensykler samt prøvekjørt en drøss andre sykler så har jeg kommet dit at motor egentlig er ganske viktig. Det bør ikke være verdens raskeste eller største motor, men det bør være litt punch der som gir meg kjøreglede.

Maks tre sylindere og minst 1000 kubikk er en uskreven regel jeg har.

Svar