Hvilken maxi-scooter?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 15:28 Jeg ser at vertfall Yamaha NMAX 125 har 6.000km. Intervaller. Altså over dobbelt så hyppig som mange andre sykler med 15k intervaller eller en gang i året.

Jeg vet ikke hva disse servicene koster, men går man ut fra 4000 kr. Pr. Service, så blir det over 12000 kroner i året med en kjlrelengde på 20.000km. Kontra litt over 4000ish kroner for en motorsykkel med 15k service. Altså rundt 8.000 kroner dyrere pr. År for å vedlikeholde en 125cc scooter. Ca. 700 kr. Pr. Mnd. Dyrere.

Kan det stemme?

Har dette med at motoren er mindre og at scootere med større motorer har lengre intervaller?

Grunnen til at jeg spør for dere som sikkert er skeptisk til bakgrunnen for disse spørsmålene er at madammen vurderer å kjøpe seg en scooter og ta mc lappen. Hun kommer sikkert ikke til å gjøre det, men kan være greit å sjekke opp uansett.

Ho har veldig liten interesse av motorsykler og scootere så ho vil nok uansett gå for den som er billigst i drift, uansett utseende og specs.

Ho kjører ca. 18.000km. I året i jobbsammenheng og kanskje litt ved siden av dette også. Vertfall i sommerhalvåret, så faktisk kjørelengde vil nok være noe lavere. Men service utgiftene på en slik scooter hvis dem stemmer e vil nok skremme ho bort, siden ho kjører en VW UP! Ellers som nærmest er gratis i bruk.
På 125cc er service intervaller 4-6 og 8k. Unntaket jeg vet om er Forza 125 som har 12k intervaller.

Mindre motorer har korte intervaller. Og hvis hun vurderer scooter og mc lappen så ville jeg uten tvil ha anbefalt min scooter altså Forza 350 over å velge en 125cc scooter. For det andre store problemet med 125cc er vibrasjoner som gjør det mer slitsomt å kjøre over lengre tid. Turer over 1t så merker man det.

Mens med 350 kan jeg fint kjøre 8t på en dag uten å være nevneverdig sliten

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Alt blir vel billigere. Færre bremseklosser, færre tennplugger, dekkene kjører lenger, bruker mindre bensin, sjekket nettopp på verksted og fikk svar at service var samme intervall uansett på 1 gang i året / 10000km. Å skifte olje koster vel en tusenlapp men blir under halvparten i pris om man gjør det selv. Ganske enkelt når man får en dunk på biltema, filter, bittelitt verktøy og et vindu på siden så slipper peilepinne. Betalte 4000kr for service i sommer, det var inkludert oljeskift og nytt bakdekk.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 640
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Nomade »

Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 15:28
Grunnen til at jeg spør for dere som sikkert er skeptisk til bakgrunnen for disse spørsmålene er at madammen vurderer å kjøpe seg en scooter og ta mc lappen. Hun kommer sikkert ikke til å gjøre det, men kan være greit å sjekke opp uansett.

Ho har veldig liten interesse av motorsykler og scootere så ho vil nok uansett gå for den som er billigst i drift, uansett utseende og specs.

Ho kjører ca. 18.000km. I året i jobbsammenheng og kanskje litt ved siden av dette også. Vertfall i sommerhalvåret, så faktisk kjørelengde vil nok være noe lavere. Men service utgiftene på en slik scooter hvis dem stemmer e vil nok skremme ho bort, siden ho kjører en VW UP! Ellers som nærmest er gratis i bruk.
Det er bare for fruen å hive seg rundt :thumleft https://www.enova.no/privat/alle-energi ... torsykkel/

15 eller 25 tusen i støtte er jo gode greier :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Ikke dum den der Nomade. Madammen hadde nok faktisk foretrukket elektrisk. Jeg tror faktisk hun hadde blitt fornøyd med en 50cc moped i elektrisk også (selv om betegnelsen da neppe er 50cc) :)

Tror nok en moped sitter litt lenger fremme i hjernebarken hos ho. Det som er forbasket er at dem er plombert på 45km/t. Hadde dem gjort 60 så hadde det vært mer aktuelt...

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Sjekket nettopp gjennom utgiftene for oppmot 60k km i løpet av nesten 3,5 år. Det ble på ca 37000kr, det vil si ca 10k kr i året. Som igjen vil si 0.625kr per km. Bensin ligger på nesten det samme, så pris pr km for service + bensin blir kanskje 1,25kr. Men så er det jo tap på sykkel i tillegg, har nok mistet 40-50k i verdi... Så totalprisen blir litt over 2kr pr km! Fortsatt billigere enn bussen :D Men da var ikke forsikring regnet med :( Også kan det være aktuelt å tenke på bompenger i sammenligning med bil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.

Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.

Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.

Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.

Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.

Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.

Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 18 jul 2022, 23:58
Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.

Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.

Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.

Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.

Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.

Så slipper hun å ta MC lappen, samt betale høyere kasko forsikring etc.

Ser ingen grunn til å betale penger for at et verksted skal ta service på en moped til 10 laken. De pengene man bruker på service vil man trolig aldri få igjen uansett. En pent brukt scooter av ymse merke til 10K klarer seg helt sikkert helt fint med enkelt vedlikehold hjemme i garasjen.

Men som nevnt, det er den plomberingen som den store haken her tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Men vi har nok trolig glidd ut her uansett når vi begynner å snakke moped...

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 19 jul 2022, 00:23
SilverSmurfer skrev: 18 jul 2022, 23:58
Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.

Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.

Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.

Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.

Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.

Så slipper hun å ta MC lappen, samt betale høyere kasko forsikring etc.

Ser ingen grunn til å betale penger for at et verksted skal ta service på en moped til 10 laken. De pengene man bruker på service vil man trolig aldri få igjen uansett. En pent brukt helt ny scooter av ymse merke til 10K klarer seg helt sikkert helt fint med enkelt vedlikehold hjemme i garasjen.

Men som nevnt, det er den plomberingen som den store haken her tror jeg.
For å være en mann som kjøper sykkel til 300k og skryter av at du bruker 0.8 på mila er du jaggu ikke mye villig til å bruke penger på dama. :sk?

Men for all del, hvis du ønsker en scooter til minimumspris så er det veien å gå. Eventuelt så kan du kjøpe en 2021 modell Honda PCX til ca 30k, gi den en service i året og du har en trygg og god sykkel så lenge du gidder å vedlikeholde den. Og en sykkel som da klarer å holde følge med trafikken på alle norske veier, knapt bruker bensin og som er langt mer komfortabel å ha med å gjøre enn en moped.

Det blir opp til hver enkelt. Men som jeg nevnte tidligere, hvis du først skal ta lappen så er en ny Forza 125 eller helst 350 et at de mest fornuftige valgene du kan gjøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 19 jul 2022, 00:38
Bjerknez skrev: 19 jul 2022, 00:23
SilverSmurfer skrev: 18 jul 2022, 23:58
Bjerknez skrev: 18 jul 2022, 22:41 Sitter nok langt inne for madammen og betale slike summer vedrørende vedlikehold av en scooter. Da kan det kanskje heller hende ho kjøper seg en pent brukt moped og kjører den til den stopper eller evt. kan jeg sikkert få til å bytte olje på den.

Jeg har kjørt en 1979 modell Honda MB-5 som var ca. 12 år gammel i 1992 og den holdt i to år uten at jeg rørte så mye som en skrue. Om motoren på en moped (scooter) i værste fall detter av etter 2 år så har man uansett hatt et billig fremkomstmiddel. Ho slipper også MC lappen og dyr forsikring (kun ansvar) og alt som er av service. Enkle ting som å sjekke bremser og bytte olje skal vel selv jeg få til på en moped tror jeg.

Men som nevnt, det er noe dritt med den plomberingen på 45km/t.
Serviceintervallene er da de samme eller enda kortere på moped, servicekostnadene også. Og alternativet å gi faen i alle servicer og oljeskift blir omtrent det samme, og spesielt Honda sine 125cc sykler kan fint gå enormt langt uten service. Har hørt om de som har gått langt over 100k med bare oljeskift.

Forøvrig stemmer Freewheelburning sitt regnestykke ganske godt, 2 kr per kilometer for en 300cc scooter kjørt over 60000 km, tilsvarer det jeg har beregnet på min 350. Og det er kostnaden for alt, bensin, forsikring, service og verditap.

Sammenlignet med en bil hvor Smarte Penger regner 7.43 kr per kilometer. Og din nye Rocket må da ligge på minst 6-7 kr per kilometer.
Poenget er at en scooter (moped) til 10ish laken i mine øyne ikke er verdt og ta service på. Holder den i la oss si tre år med kun oljeskift tatt av undertegnede samt enkelt vedlikehold gjort hjemme i garasjen, så snakker vi 10.000 kr. Delt på 36 måneder. Altså 277 kroner pr. Mnd. I kostnader, hvis man kaster mopeden på dynga etter tre år. Noe man neppe trenger å gjøre. Trekk fra noen hundrelapper til olje evt.

Så slipper hun å ta MC lappen, samt betale høyere kasko forsikring etc.

Ser ingen grunn til å betale penger for at et verksted skal ta service på en moped til 10 laken. De pengene man bruker på service vil man trolig aldri få igjen uansett. En pent brukt helt ny scooter av ymse merke til 10K klarer seg helt sikkert helt fint med enkelt vedlikehold hjemme i garasjen.

Men som nevnt, det er den plomberingen som den store haken her tror jeg.
For å være en mann som kjøper sykkel til 300k og skryter av at du bruker 0.8 på mila er du jaggu ikke mye villig til å bruke penger på dama. :sk?

Men for all del, hvis du ønsker en scooter til minimumspris så er det veien å gå. Eventuelt så kan du kjøpe en 2021 modell Honda PCX til ca 30k, gi den en service i året og du har en trygg og god sykkel så lenge du gidder å vedlikeholde den. Og en sykkel som da klarer å holde følge med trafikken på alle norske veier, knapt bruker bensin og som er langt mer komfortabel å ha med å gjøre enn en moped.

Det blir opp til hver enkelt. Men som jeg nevnte tidligere, hvis du først skal ta lappen så er en ny Forza 125 eller helst 350 et at de mest fornuftige valgene du kan gjøre.
Jeg vet ikke hvilket århundre du lever i, men det er ikke slik at det er jeg som forsørger madammen. Det klarer hun helt fint selv. Det er ho som skal bruke sine penger på dette. Jeg har faktisk en interesse for motorsykler, det har ikke ho. Ho skal bare ha et fremkomstmiddel sommerstid for å slippe unna den verste køen på vei hjem samt slippe noe av bompengene som snart også kommer til å inkludere el-biler.

Enig med deg angående Honda PX. Har kjørt en slik i mine yngre dager og dem virker robuste. Faktisk et godt poeng.

Hvis ho evt. bestemmer seg for å bruke penger på lappen samt øke budsjettet, så blir selvsagt prioriteringene annerledes. Men i vår husstand er vi altså to selvstendige individer som bruker pengene på akkurat det vi vil uten å spørre om lov. Så dette er noe hun får betale for selv hvis ho ønsker det. Noe ho fint har råd til, bare så det er sagt. :thumleft

Edit:
Regnet med du mente Honda PX og ikke PCX?

Edit 2:
Du mente sikkert 125 Honda PCX. Men det er altså foreløpig ikke aktuelt med en 125cc. Ho kommer i tillfelle uansett til å starte med en moped muligens. Men du fikk meg på tanken av en Honda PX/PXR 50. Ikke lett og få tak i lenger, men man finner en og annen fra tid til annen.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 198
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av hansiver »

Service på en liten scooter er ikke rare greiene og noe man fint fikser selv. Min Honda pcx 150 som i disse dager er 10 år med godt over 40k km på telleren krever ikke mye. Honda sier at det holder med oljeskift hver 12k km noe jeg syntes er litt for lange intervaller så min får ny olje 0,8 liter hver 6000 km. Tennplugg hver 12k km og drivreim byttes hver 24k km. Oljeskift hos min lokale mekaniker her i Thailand koster rundt 120thb med dagens kurs rundt 33 nkr. Da jeg hadde stor service 24k km med drivreim oljeskift luftfilter tennplugg og arbeid betalte jeg 1400 thb tilsvarende 385 nkr, det var på Honda merkeverksted. Mitt poeng, vedlikeholdsutgifter på en liten scooter burde ikke sprenge noe budsjett selv i Norge

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Neida, hverken jeg eller madammen hadde blitt hjemløse ved disse utgiftene. Poenget er ikke at hun teller på kronene for å få til dette.

Men ved kjøp av 125cc eller mer så koster det fort 30 laken før lappen er i boks samt rundt 5.000 kroner i året i forsikring og prisen på evt. servicer. I tillegg til dette må man fort legge på 20-30 laken for en 125cc kontra en 50cc.

Når man da egentlig ikke er interresert i motorsykler eller tohjulinger generelt, så blir dette en ganske stor sum å svelge. Selv om man har pengene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av dypen »

hansiver skrev: 19 jul 2022, 04:53 Service på en liten scooter er ikke rare greiene og noe man fint fikser selv. Min Honda pcx 150 som i disse dager er 10 år med godt over 40k km på telleren krever ikke mye. Honda sier at det holder med oljeskift hver 12k km noe jeg syntes er litt for lange intervaller så min får ny olje 0,8 liter hver 6000 km. Tennplugg hver 12k km og drivreim byttes hver 24k km. Oljeskift hos min lokale mekaniker her i Thailand koster rundt 120thb med dagens kurs rundt 33 nkr. Da jeg hadde stor service 24k km med drivreim oljeskift luftfilter tennplugg og arbeid betalte jeg 1400 thb tilsvarende 385 nkr, det var på Honda merkeverksted. Mitt poeng, vedlikeholdsutgifter på en liten scooter burde ikke sprenge noe budsjett selv i Norge
Med så liten oljemengde høres det fornuftig ut. Thailand er ett virkelig flott sted for tohjulinger og utfra hva du refererer til av priser er de overkommelige :) Har du tohjuling her hjemme må selvfølgelig service og vedlikeholdsutgifter være med i regnestykket ditt uansett om du gjør det selv eller får det utført på verksted.

Tusen takk for veldig masse god info til «scooter sjåførene» her inne :thumleft Ingen nevnt ingen glemt :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av mekkern »

Når ettermarkedsdelen ( produsent/importør/forhandler) prøver å tjene like mye pr km av en 125ccm som en 10000ccm+++ så er det noe gæli mener jeg.
At man må ha litt oftere oljeskift med lite volum på olja er greit nok men resten av en " service" er jo egentlig en del av det samme man uansett gjør selv: sjekke kjedet/smøre bremseklosser dekk ol.bytte deler når de er brukt opp sånn som luftfilter dekk bremser er greit å skifte på verksted men dette gjøres jo når det er behov ikke på intervall.
Når et bensindrevet kjøretøy har 2 år eller 30000km i serviceettersyn/oljeskift og et annet 3000km kan man lure litt på konstruksjon.
Bilen min har en 1000ccm motor med 140hk og dermed et høyere effektuttak enn en 125ccm ( sett opp mot at litereffekten synker med høyere volum på forbrenningsmotorer forsterkes dette ennå mer) eller ene mc 1200ccm 130 hk med 16000 km oljeskift36000km ventilsjekk.
Sett opp mot dette skulle faktisk el 125ccm hatt en mye høyere effekt( slik som crossermotorene) før ettersyn ventiler/oljeskift skulle vært såpass hyppig.

Men når man går over til EL drift (uansett lagringsform av energi) bør jo service bli ekstremt lange intervaller/ behovsprøvd- bremser/veske har man sensorer for og dekk/lys bør jo eier uansett sjekke selv.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar