Hvilken maxi-scooter?

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Svar
Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Amigo »

Kikker spesielt på Honda Silver Wing 600 og Yamaha XMAX 400. Det blir aller mest turer på 1-2 mil, men også et par 4-5 dagers turer i året på rundt 100 mil. Kona er av og til med, men mest på korte turer. Noen som har erfaring med disse to scootere? Kvalitet, veiegenskaper og komfort? Tenker begge må klare en forbikjøring i 80 sone med to på, uten for mye slit. Har en liten svakhet for Honda og Yamaha. Budsjett rundt 30-40.000,-.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet det er en bruker her inne som nettopp har kjøpt seg en XMAX tror jeg. Bortsett fra han, så er det vel ikke veldig mange her inne som kjører scooter tror jeg. Men det kan jo hende du kan få noen råd for det.

Min mening om scooter skal jeg ikke si så mye om, annet enn at det ikke var en spesiell positiv opplevelse. ANdre kan ha en helt annen formening.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av AJ »

FreewheelBurning her inne kjører stor scooter. Hva slag og hvor stor husker jeg ikke i farten. Men han virker veldig fornøyd med sin.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Xmax 400 har jeg kun sett på youtube (jeg har 300 versjonen). Har aldri sett noen negative reviews, så du burde bli fornøyd. Silver Wing 600 er en eldre modell som ikke lenger er i produksjon? Har sett den på youtube også, men husker ikke så mye. Jeg tror du blir fornøyd uansett, og du vil klare forbikjøringer i 80, selv med passasjer (uten for mye slit).

Normalt kjører jeg minimum 3 mil daglig på maxi-scooter uansett vær (så lenge det er plussgrader), og det er alltid en fornøyelse. Skjermen og fronten gir fin beskyttelse mot regn og vind.

Jeg har kjørt en del langturer, men ikke så mye som 4-5 dager i strekk. Ble ganske støl i ræva etter en hel dags reise, men det ble ikke så mange stopp og pauser.

Får du tak i disse modellene da? De er ikke så vanlige. Det meste jeg ser på bruktmarketed er BMW, xmax 300, tmax og burgman.

Amigo
Innlegg: 35
Registrert: 05 jan 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
Sted: Kristiansand

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Amigo »

Takk for svar, ser at flere vet om noen som har scooter, det er jo ikke verst. Jeg har selv hatt rundt 15 sykler opp igjennom, fra tysk reiseenduro til hissig japse, men ser at behovet for daglig småkjøring er større enn touring, selv om jeg liker sistnevnte og har sett mye av Norge på en "skikkelig" mc. Men - jeg tar meg stadig i å kikke langt etter scootere langs veien og må si jeg elsker følelsen av å bare sette meg "inn" og vri på rullen. Så lettvint, smidig og - renslig, ingen søl på sko og bukseben om asfalten skulle være litt fuktig. Og ja, det dukker opp maxi-scootere på finn.no av og til, både Silver Wing 600 (fra 2002 og oppover) og XMAX 400, nylig lå det faktisk to stk av sistnevnte. Et par Majesty 400 har jeg også sett i det siste.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Det er veldig mye info fra folk med erfaring på advrider.com i battle scooter under-forumet. Primært fra amerikanere. For eksempel mange som er fornøyd med sine silverwings her: https://advrider.com/f/threads/silverwing.1434030/

Det er jo ren fornøyelse å sette seg på en voksen scooter med "twist and go" som du sier. Bra beskyttelse mot vær, enkel å kjøre, tenker aldri på gir, clutch eller kjede-griseri.

Det jeg liker spesielt med de nyeste typene (XMAX men også BMW sin 400 scooter) er keyless og led lys. Det er det nesten ingen andre som har.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Kwak »

Jeg har en XMax. Riktignok en 250, men 250/400 er mye samme sykkel. Godt fornøyd med den til sitt bruk (i Spania). Du bør tenke igjennom hva du behøver. Gode grunner til å kjøpe maxi scooter er at de er praktiske og forholdsvis komfortable med plass til to hjelmer under setet og ben og kropp er godt beskyttet mot vind og vann. Og så er de enkle å ha og kjøre med automatgir. MEN det er ikke en motorsykkel. Særlig kjøreegenskapene er ræva. Med all vekt bak, særlig hvis fruen sitter bakpå, er det veldig baktungt. Savnet etter en tank å klemme knærne mot i svinger er stort. Bremsene er dårligere enn på MC, og fjæringen er MYE dårligere. Vi bruker den mest til småturer, men vi kjører også lengre turer på 2-3 timer. Det går fint. Fruen trives godt bak på ett bredt og tykt sete. Men savnet etter motorsykkel med kjøreegenskaper, bremser og skikkelig fjæring er stort. Så anbefalingen er, hvis du også skal kjøre litt lengre turer, å vurdere en 500-600 MC i stedet. På MC kan du ha romslige side- og toppkofferter. På scooter begrenser baggasjeplassen seg timunder setet og toppboks (som gjør den enda mer baktung). Jeg har ikke eid andre maxi scootere så jeg kan ikke si hvilken som er best av de. Men mine synspunkter over gjelder alle maxi scootere. Lykke til med valget
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Kwak skrev: 01 mai 2020, 22:26 Jeg har en XMax. Riktignok en 250, men 250/400 er mye samme sykkel. Godt fornøyd med den til sitt bruk (i Spania). Du bør tenke igjennom hva du behøver. Gode grunner til å kjøpe maxi scooter er at de er praktiske og forholdsvis komfortable med plass til to hjelmer under setet og ben og kropp er godt beskyttet mot vind og vann. Og så er de enkle å ha og kjøre med automatgir. MEN det er ikke en motorsykkel. Særlig kjøreegenskapene er ræva. Med all vekt bak, særlig hvis fruen sitter bakpå, er det veldig baktungt. Savnet etter en tank å klemme knærne mot i svinger er stort. Bremsene er dårligere enn på MC, og fjæringen er MYE dårligere. Vi bruker den mest til småturer, men vi kjører også lengre turer på 2-3 timer. Det går fint. Fruen trives godt bak på ett bredt og tykt sete. Men savnet etter motorsykkel med kjøreegenskaper, bremser og skikkelig fjæring er stort. Så anbefalingen er, hvis du også skal kjøre litt lengre turer, å vurdere en 500-600 MC i stedet. På MC kan du ha romslige side- og toppkofferter. På scooter begrenser baggasjeplassen seg timunder setet og toppboks (som gjør den enda mer baktung). Jeg har ikke eid andre maxi scootere så jeg kan ikke si hvilken som er best av de. Men mine synspunkter over gjelder alle maxi scootere. Lykke til med valget
Takk :thumleft

Det du gir uttrykk for her er de samme inntrykket jeg fikk etter 10 minutter i salen på en Kawasaki 300cc scooter jeg hadde som lånesykkel når min bar på service.

Men jeg vil legge til en negativ ting til. Min opplevelse med scooteren jeg kjørte var at jeg satt litt som jeg gjør på ventestolen på et overfyllt venteværelse på et legekontor. Beina i 90 gradersrs vinkel forran meg plantet rett ned på scooteren. Følte mer at jeg kjørte en rullator enn motorsykkel.

En annen ting er de små hjulene. Jeg følte enhver dump i veien ble skutt gjennom middelmådige dempere og rett opp i rattata.

Scootere har sikkert sin kundegruppe, men JEG er åpenbart ikke en av disse kundene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5061
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av dypen »

Bjerknez skrev: 02 mai 2020, 02:00
Kwak skrev: 01 mai 2020, 22:26 Jeg har en XMax. Riktignok en 250, men 250/400 er mye samme sykkel. Godt fornøyd med den til sitt bruk (i Spania). Du bør tenke igjennom hva du behøver. Gode grunner til å kjøpe maxi scooter er at de er praktiske og forholdsvis komfortable med plass til to hjelmer under setet og ben og kropp er godt beskyttet mot vind og vann. Og så er de enkle å ha og kjøre med automatgir. MEN det er ikke en motorsykkel. Særlig kjøreegenskapene er ræva. Med all vekt bak, særlig hvis fruen sitter bakpå, er det veldig baktungt. Savnet etter en tank å klemme knærne mot i svinger er stort. Bremsene er dårligere enn på MC, og fjæringen er MYE dårligere. Vi bruker den mest til småturer, men vi kjører også lengre turer på 2-3 timer. Det går fint. Fruen trives godt bak på ett bredt og tykt sete. Men savnet etter motorsykkel med kjøreegenskaper, bremser og skikkelig fjæring er stort. Så anbefalingen er, hvis du også skal kjøre litt lengre turer, å vurdere en 500-600 MC i stedet. På MC kan du ha romslige side- og toppkofferter. På scooter begrenser baggasjeplassen seg timunder setet og toppboks (som gjør den enda mer baktung). Jeg har ikke eid andre maxi scootere så jeg kan ikke si hvilken som er best av de. Men mine synspunkter over gjelder alle maxi scootere. Lykke til med valget
Takk :thumleft

Det du gir uttrykk for her er de samme inntrykket jeg fikk etter 10 minutter i salen på en Kawasaki 300cc scooter jeg hadde som lånesykkel når min bar på service.

Men jeg vil legge til en negativ ting til. Min opplevelse med scooteren jeg kjørte var at jeg satt litt som jeg gjør på ventestolen på et overfyllt venteværelse på et legekontor. Beina i 90 gradersrs vinkel forran meg plantet rett ned på scooteren. Følte mer at jeg kjørte en rullator enn motorsykkel.

En annen ting er de små hjulene. Jeg følte enhver dump i veien ble skutt gjennom middelmådige dempere og rett opp i rattata.

Scootere har sikkert sin kundegruppe, men JEG er åpenbart ikke en av disse kundene.
Veldig bra og ærlig beskrivelse av deres scooter opplevelse. Ser BMW C400GT er en forholdsvis ny scooter men en rask titt på en test hvor ikke veiene er motorvei overalt gir samme inntrykk som dere to beskriver selv om jeg hadde håpet det var mye bedre. Link:

https://www.autox.com/reviews/bike-revi ... de-110909/
Verdict

The C 400 GT is proof that one shouldn’t make the mistake of judging a book by its cover – or in this case, a two-wheeler by its spec sheet. Sure, it may not have a 100+bhp multi-cylinder engine as its high price would warrant, but, then, it has no dearth of performance. Plus, its mature riding dynamics and effortless nature make it a joy to ride everywhere. It’s a real shame that it costs as much as it does, but if you put its price tag aside, the C 400 GT is a first-rate product.

And, for those who say, ‘Buy a middleweight BMW motorcycle for that price instead!’… well, that’s like telling a wealthy person to buy Gucci pants instead of spending a similar amount of money on Gucci shorts. You’ve to understand that when your pockets are that deep, it’s not always about getting the maximum value. Sometimes, it’s just about comfort, style and convenience.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

lazyboy
Innlegg: 239
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av lazyboy »

Derfor kjøper man t Max om man skal ha maxi scooter . Motoren siter langt frem og kjøreegenskapene oppleves IKKE som en tradisjonell scooter der den blir baktung med dertil egenskaper. Bmw 400 er vel egentlig en asiater med Bmw logo som man kan kjøpe rimeligere med orginal logo.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1586
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Kjellrf »

Prøvekjørte Silver Wing 600 da den kom, men det var faktisk morsommere å kjøre Pantheon 125. Muligens fordi jeg hadde større forventninger til SilverWing. Husker jeg satt og kjedet meg på SW'en når jeg kjørte E18 (Tønsberg - Drammen). Tror egentlig 250-400ccm er mer enn stort nok når det gjelder scooter, følte at SW var for tung og dvask dengang.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

Scootere gir av nevnte grunner lenger opp den samme feelingen som å kjlre en ekte MC synes jeg. Mangelen på tank man kan forankre seg til er nevnt. Man sitter liksom på en måte bare henslengt oppå scooteren. Det har så lite med MC kjøring som man kan komme i mine øyne.

Jeg skjønner de som kjøper seg moped scooter. Da skal man bare ha seg et fremkomstmiddel og er kanskje ikke så opptatt av kjøreegenskaper etc. men å kjøpe en scooter som erstatning for en motorsykkel er jo egentlig ikke mulig da disse to ikke kan sammenlignes i det hele tatt.

Men skal man absolutt ha seg en maxi scooter så ville jeg kjøpt den med den morsomste motoren. Da snakker jeg mest mulig moment og en girkasse som reagerer raskest mulig. Den jeg kjørte hadde vertfall en ganske treg girkassse. Føltes nesten litt som en gammel mercedes automat fra 80-tallet.

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 198
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Kawasaki Versys 650 2018

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av hansiver »

Her i Thailand hvor jeg bor for tiden, er scootere ganske vanlige, fra 110 ccm og oppover, selv har jeg en Honda pcx 150 ccm som har rusla rundt 46 000 km på 10 år. Den brukes for det meste til korte turer på maks 2 -3 mil i disse dager, men før jeg kjøpte Kawasakien hendte det at den ble kjørt både 10 og 20 mil på turer, med påfølgende rumpevondt.
Jeg har mange venner her som kjører større scootere, da snakker vi Honda Forza 300 og Yamaha xmax 350. Mange av disse gutta kjører skikkelige langturer med dagsetapper på 30 til 40 mil. Noen av dem har hatt stor mc tidligere og gått over til scooter på sine eldre dager mens andre aldri har kjørt annet enn scooter. Selv prøvekjørte jeg en Honda Forza 300 for noen år siden. For meg ble det med den ene turen det var litt som å padle kano. Følsom for vind samt at den føltes lang og tung og styre.
Før du kjøper stor scooter pass på å få prøvd den skikkelig. Lykke til

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av FreewheelBurning »

Sjeldent å lese så mye ræl på et sted. Latterlig dårlig forum å diskutere noe annet enn det *godkjente*.

Hvis noen er så uheldig å snuble innom denne diskusjonen / forumer, vit at det heldigvis finnes det uendelig mye bedre steder på Internett for hvordan å reise best på 2 hjul med stil og komfort.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22670
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken maxi-scooter?

Legg inn av Bjerknez »

FreewheelBurning skrev: 17 jul 2022, 04:30 Sjeldent å lese så mye ræl på et sted. Latterlig dårlig forum å diskutere noe annet enn det *godkjente*.

Hvis noen er så uheldig å snuble innom denne diskusjonen / forumer, vit at det heldigvis finnes det uendelig mye bedre steder på Internett for hvordan å reise best på 2 hjul med stil og komfort.
Kan jo hende et dedikert Scooter forum hadde hatt flere scooter tilhengere ja. Det du leser er trolig ikke ræl, men kanskje andres ærlige mening om scootere? Vi liker jo forskjellige ting og siden navnet på forumet er "mcsiden" så er det kanskje ganske naturlig at det er MC som er hovedtemaet.

Nå er det jo også sikkert noen her som er positive til scootere, men man kan nesten ikke regne med at flertallet er scootertilhengere i et forum dedikert for MC prat :)

Svar