Garanti v/ fastnet bremsecaliper.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Tkarlss
Innlegg: 2
Registrert: 20 apr 2020, 11:43
Motorsykkelen din: BMW G310GS

Garanti v/ fastnet bremsecaliper.

Legg inn av Tkarlss »

Heisann.
Har en 1.5 år gammel BMW, og etter vinteren har bakbremsen på denne hengt seg slik at bakbremsen "henger på" ved kjøring. Dermed er ikke egentlig sykkelen kjørbar uten at det blir varmgang.
Normalt sett ville jeg tatt dette på egen kappe, men da sykkelen er såpass ny så stusser jeg på om dette ville falle innenfor garanti siden den har gått ganske lite og er godt vedlikeholdt. Selv om jeg også vet at dette kan potensielt falle inn under slitedeler.

Det er utsendt en "recall" på disse syklene som er relatert til akkurat dette også, både for sverige, danmark og finland, så jeg stusser litt på om det potensielt vil være noe BMW vil stille seg på bakbeina for å hjelpe meg med på garanti.

http://www.fema-online.eu/website/index ... m-recalls/
Week 39 – BMW – G 310 GS, G 310 R, C 400 GT, C 400 X. The affected vehicles were manufactured between 21 April 2016 and 08 August 2019. Surface corrosion could occur within the non-anodised calliper piston bore. Corrosion on the surface of the calliper could impair the piston’s clearance within the bore, affect brake performance and increase the risk of an accident. Click here for the original listing.
Jeg er relativt ny innenfor motorsykler, så dette er ukjent territorie for meg, men burde jeg belage meg på å betale eller er det slik at det åpenlyst er noe som BMW burde ta kostnaden for selv?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Garanti v/ fastnet bremsecaliper.

Legg inn av HeHy »

Er ikke verre enn å ta en telefon til verkstedet og høre med de. Pleier ikke å være for vanskelige på sånt.
Burde falle inn under garanti, eventuelt reklamasjonen du snakker om.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Garanti v/ fastnet bremsecaliper.

Legg inn av gsx750_80 »

Tkarlss skrev: 20 apr 2020, 11:56 Heisann.
Har en 1.5 år gammel BMW, og etter vinteren har bakbremsen på denne hengt seg slik at bakbremsen "henger på" ved kjøring. Dermed er ikke egentlig sykkelen kjørbar uten at det blir varmgang.
Normalt sett ville jeg tatt dette på egen kappe, men da sykkelen er såpass ny så stusser jeg på om dette ville falle innenfor garanti siden den har gått ganske lite og er godt vedlikeholdt. Selv om jeg også vet at dette kan potensielt falle inn under slitedeler.

Det er utsendt en "recall" på disse syklene som er relatert til akkurat dette også, både for sverige, danmark og finland, så jeg stusser litt på om det potensielt vil være noe BMW vil stille seg på bakbeina for å hjelpe meg med på garanti.

http://www.fema-online.eu/website/index ... m-recalls/
Week 39 – BMW – G 310 GS, G 310 R, C 400 GT, C 400 X. The affected vehicles were manufactured between 21 April 2016 and 08 August 2019. Surface corrosion could occur within the non-anodised calliper piston bore. Corrosion on the surface of the calliper could impair the piston’s clearance within the bore, affect brake performance and increase the risk of an accident. Click here for the original listing.
Jeg er relativt ny innenfor motorsykler, så dette er ukjent territorie for meg, men burde jeg belage meg på å betale eller er det slik at det åpenlyst er noe som BMW burde ta kostnaden for selv?
Hadde liknende problem på årets første tur med en Honda CBR 250.
Frambrems hang på, med varm skive, tregere akselerasjon, og økt slitasje som resultat.
Kjørte 3 -4 mil der jeg "pumpet" på bremsen i nedoverbakker, dvs i det hele tatt brukte forbrems aktivt.
Etterhvert løsnet den, bokstavelig talt.
Jeg kjører ofte til langt på høst, i søle og saltsuppe. Dette er muligens noe av prisen å betale for det.
På en ny sykkel, som din, er det vel neppe urimelig at forhandler tar seg av saken.
mvh

-gsx750_80

Tkarlss
Innlegg: 2
Registrert: 20 apr 2020, 11:43
Motorsykkelen din: BMW G310GS

Re: Garanti v/ fastnet bremsecaliper.

Legg inn av Tkarlss »

Takk for svar, jeg tok kontakt med forhandler som ønsket å se på sykkelen først, så den ble hentet av Viking og blir nok sjekket av forhandler i løpet av denne eller neste uken. Blir interresant å se om BMW tar dette på egen kappe eller om jeg må betale når det er snakk om en kjent feil sykkelen er tilbakekalt for i andre land.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Garanti v/ fastnet bremsecaliper.

Legg inn av cannon »

Kjent feil eller ikke, dette må jo uansett være en garantisak. Dette bør du kreve, da sykkelen er bare 1,5 år.

Svar