Ikke prøvd selv, men har en nabo med en sånn. Jeg tror dette er et mer riktig spor for deg. Det er en lett og ukomplisert verden rundt-sykkel. Samme med Honda Transalp.
Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
-
- Innlegg: 696
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Sted: Skien
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Liker denne utgaven av TDM. Kusmc.no har også en fin TDM til salgs. Gode sykler d.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=174805029
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=174805029
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37884
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Helt klart den TDM 850 modellen som ser overlegent best ut med de to runde lyktene. Senere oppgradering av fronten ble ikke akkurat spesielt vellykket... .ErikW skrev: ↑14 apr 2020, 14:10 Liker denne utgaven av TDM. Kusmc.no har også en fin TDM til salgs. Gode sykler d.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=174805029
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Enig. Den så veldig fin ut. Men hva mener du med "senere oppgradering ikke spesielt vellykket" ?!AJ skrev: ↑14 apr 2020, 14:20Helt klart den TDM 850 modellen som ser overlegent best ut med de to runde lyktene. Senere oppgradering av fronten ble ikke akkurat spesielt vellykket... .ErikW skrev: ↑14 apr 2020, 14:10 Liker denne utgaven av TDM. Kusmc.no har også en fin TDM til salgs. Gode sykler d.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=174805029
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37884
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Vel... .
I forhold til de to store runde retrolyktene ble den "moderne" lyktefronten en nedtur på 850'en.
Men så tok det seg litt opp igjen på 900'en, som jo var en helt nyutviklet sykkel fra bunnen av.
Men heller ikke på den var lyktefronten noen estetisk desingnytelse.
Men bortsett fra faceliftfronten er TDM 850 en flott sykkel og var en nyskapning og forut for sin tid da den kom.
Jeg husker fortsatt at modellen tok MC-pressen med storm da den ble lansert og de første testkjøringene kom på trykk :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6956
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Jeg valgte TDM900 som første sykkel da jeg tok lappen i 2012, først og fremst fordi AJ skrytte så hemningsløst av den
Men jeg angret ikke. Min 2002 modell var kjempegod den. Da jeg byttet den ut i en FJR1300 var det mest fordi jeg uventet fikk et godt bud på den, jeg hadde egentlig ikke tenkt å selge den.
Men har du 400 meter grusvei byr ikke dette på noe som helst problem uansett hva slags sykkel du kjøper. Jeg tror ikke det finnes en eneste sykkel som ikke takler det. Du trenger ikke noe spesielt for gruskjøring av den grunn. Jeg kjørte en hel del grusveier med TDMen jeg, den taklet det helt fint. Største hinderet var at den var litt lav under motoren, eller rettere sagt under midtstøtta. Den kunne finne på å ta nedi bakken om det var litt ulent. Men dette skjedde aldri på veien.
Men jeg angret ikke. Min 2002 modell var kjempegod den. Da jeg byttet den ut i en FJR1300 var det mest fordi jeg uventet fikk et godt bud på den, jeg hadde egentlig ikke tenkt å selge den.
Men har du 400 meter grusvei byr ikke dette på noe som helst problem uansett hva slags sykkel du kjøper. Jeg tror ikke det finnes en eneste sykkel som ikke takler det. Du trenger ikke noe spesielt for gruskjøring av den grunn. Jeg kjørte en hel del grusveier med TDMen jeg, den taklet det helt fint. Største hinderet var at den var litt lav under motoren, eller rettere sagt under midtstøtta. Den kunne finne på å ta nedi bakken om det var litt ulent. Men dette skjedde aldri på veien.
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Egentlig helt enig med deg. Syns lyktene på -95ien er mye finere :-). Fin farge var det på den her også.AJ skrev: ↑14 apr 2020, 18:00Vel... .
I forhold til de to store runde retrolyktene ble den "moderne" lyktefronten en nedtur på 850'en.
Men så tok det seg litt opp igjen på 900'en, som jo var en helt nyutviklet sykkel fra bunnen av.
Men heller ikke på den var lyktefronten noen estetisk desingnytelse.
Men bortsett fra faceliftfronten er TDM 850 en flott sykkel og var en nyskapning og forut for sin tid da den kom.
Jeg husker fortsatt at modellen tok MC-pressen med storm da den ble lansert og de første testkjøringene kom på trykk :) .
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Har ikke vært borti noen av de TS har linket til. Men jeg har hatt 3 stk Cagiva Elephant 900e.
Morsomme sykler, men veeeldig italienske. ( Les: Alt funker ikke alltid som det skal )
Ville nok satset på noe fra det germanske riket, eller Japan.
Er på linje med FredrikE24 her, gå for en R1100GS.
Evt en TDM, hvis ikke man skal direkte offroad. Ingenting som tilsier at den ikke funker på grus, så lenge man holder seg der det er vei :)
Morsomme sykler, men veeeldig italienske. ( Les: Alt funker ikke alltid som det skal )
Ville nok satset på noe fra det germanske riket, eller Japan.
Er på linje med FredrikE24 her, gå for en R1100GS.
Evt en TDM, hvis ikke man skal direkte offroad. Ingenting som tilsier at den ikke funker på grus, så lenge man holder seg der det er vei :)
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Jeg overveiet TDM 850, men endte med TDM 900 og har ikke angret på det. Mer moderne sykkel, og jeg synes den er penere (men her må man jo velge etter eget hjerte). Min sykkel har over 100k på telleren og durer avgårde uten problemer. Bruker nix olje, er lett (og billig) å vedlikeholde. De "vanlige" tingene er greit å gjøre selv (olje, luftfilter, tennplugger, bremseklosser, bremsevæske, kjølevæske). Man finner servicemanual lett på nettet og så er det en super nettside som alle TDM eiere må kjenne til: https://www.tdm-yamaha.heliohost.org/ Her kan man bla lese om "trikset" for å unngå struping med spjell i luftinntak på lavt turtall. Gjør sykkel mye lettere å kjøre på lav fart/lavt turtall. Et annet tips er at man kan lett montere 12V utgang selv ved å bruke en ledig kontakt som er beregnet på alarm. Da får man kun strøm ut når tenning er på og den er beskyttet med sikring. Ulempen med TDM er turbulens/vindstøy, men det gjelder jo mange av disse med oppreist sittestilling. Det er mye skriving på nettet om den ene og andre skjermen. Min løsning er gode ørepropper. Jeg synes den er komfortabel også på lange turer (for meg betyr det maks 7-8 timer på en dag) selv om jeg er nesten 2 meter høy. Når det gjelder pris, synes jeg det ser ut som TDM holder seg bra, og hvis inngangsprisen ligger på ca 30-40k er det vel begrenset hvor galt det kan gå? Hvis du har litt høyere budsjett kan man vurdere å gå for en modell med ABS (fra 2007?)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37884
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
@Nordnor:
Linken du skrev i innlegget funket ikke her hos meg...
Selv lærte jeg mye om TDM'en min på dette forumet, som var veldig aktivt i sin tid. Hv orfdan det er nå vet jeg ikke:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/
Linken du skrev i innlegget funket ikke her hos meg...
Selv lærte jeg mye om TDM'en min på dette forumet, som var veldig aktivt i sin tid. Hv orfdan det er nå vet jeg ikke:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Funka hos meg. Fin link, har vært innom for lenge siden. Takk for påminnelsen, Nordnor.AJ skrev: ↑14 apr 2020, 19:05 @Nordnor:
Linken du skrev i innlegget funket ikke her hos meg...
Selv lærte jeg mye om TDM'en min på dette forumet, som var veldig aktivt i sin tid. Hv orfdan det er nå vet jeg ikke:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37884
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Ja, nå virket den :) .niko skrev: ↑14 apr 2020, 19:13Funka hos meg. Fin link, har vært innom for lenge siden. Takk for påminnelsen, Nordnor.AJ skrev: ↑14 apr 2020, 19:05 @Nordnor:
Linken du skrev i innlegget funket ikke her hos meg...
Selv lærte jeg mye om TDM'en min på dette forumet, som var veldig aktivt i sin tid. Hv orfdan det er nå vet jeg ikke:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/
Og jeg husker JBX fra den tiden jeg var aktiv på Carpe-TDM. En guru i miljøet, så absolutt
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 243
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Er helt enig med deg! Var noe slikt jeg ville ha i utgangspunktet. 1 cylindra rotax med 2 gassere skal jeg klare å vedlikeholde selv. Guttungen kjører MX, så da blir det litt skruing iløpet av en sesong Ellers skal vel det meste være skuddsikkert på disse.
Får jeg en god pris, så handler jeg vel den. Står en billigere pegaso cube 650 i askim som ser ganske strøken ut. Liker spesielt de doble pottene på den.. Men når jeg leser om den på diverse forumer, blir jeg jo litt betenkt..ikke får jeg dratt å sett på den heller, for må i karantene pga jobben om jeg drar til østlandet
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 243
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
Det er veldig sant! Men som gammel trial kjører frister det å kunne kjøre litt mer grus og diverse skogsveier i bygda Liker jeg det ikke, så selger jeg den bare igjen. Sist jeg handlet sykkel ble det en helt ny mt07. Den var fin, tilgjengelig å "billig"! Men kanskje ikke helt det jeg ville ha. Så nå tenkte jeg å prøve noe nytt på lavbudsjett..Selv om jeg aller helst vil kjøpe nytt
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 243
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Vurderer brukt sykkel, trenger tips!
God morgen!
Da kan jeg avslutte denne tråden og takke for gode innspill
I går kveld hentet jeg hjem en godt, men pent brukt F650 "Funduro"
Jeg tror det var det mest fornuftige valget for meg denne gangen og jeg gleder meg til å lære henne å kjenne Har en "blogg" her inne som jeg kan bruke til å dele fremtidige gleder og helt sikkert noen sorger også
Takk til dere som tok dere tid til å komme med tips og råd under valgets kval
Da kan jeg avslutte denne tråden og takke for gode innspill
I går kveld hentet jeg hjem en godt, men pent brukt F650 "Funduro"
Jeg tror det var det mest fornuftige valget for meg denne gangen og jeg gleder meg til å lære henne å kjenne Har en "blogg" her inne som jeg kan bruke til å dele fremtidige gleder og helt sikkert noen sorger også
Takk til dere som tok dere tid til å komme med tips og råd under valgets kval
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016