Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Pistoneros
Innlegg: 15
Registrert: 02 apr 2020, 23:24
Motorsykkelen din: Hornet 600/900/Ducati 1198S/KTM SA 1290

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Pistoneros »

Vi er alle like gamle, bare til forskjellig tid! Det er fortsatt FOLK som dauer av covid 19 uavhengig av alder,blodtype,andre sykdommer etc. Jeg er heldig i dag, fikk brev fra kommunen hvor det står at mange står i kø for vaksine foran meg men ingen bak. At det er "trøbbel" med en vaksine er rett og slett noe dritt for alle. Spennende å se resultatene av masse vaksinasjon fra Israel i de kommende måneder. Norge må opp i 200.000 injeksjoner/doser i uka om vi skal klare å vaksinere 5.000.000 på ett år. Vi er langt fra det målet, spesielt om vi i tillegg setter doser som ikke funker. Men jeg gleder meg til å hilse til alle andre som kjører på/med MC når vi møtes på veien👍. Fyllefesten på MC treffet utgår i år for min del. Kanskje eller vi får se hvordan det går 🍻

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 11 mar 2021, 15:17 Klart at disse vaksinene er hastet gjennom utvikling og har begrensede tester. Å ta dem i bruk er en vurdering av risiko og effekt i forhold til å ikke ta dem i bruk. Helt naturlig når vi har en pandemi. Går ikke an å komme unna noe sånt uten at noen får lide eller stryker med.

Nå skal det sies at det ikke er konkludert med at tilfellene av blodpropp skyldes vaksine. Det er foreløpig ikke påvist en sammenheng, men de har stoppet bruken av vaksinen fra AstraZeneca mens de undersøker, for å være på den sikre siden.
Ja, det er jo helt åpenbart i mine øyne at dette med utvilklingen av vaksiner har gått litt vel overraskende fort. Det er mange flinke folk her i verden, men tenk deg den økonomiske oppturen for det firmaet som klarer og finne opp samt produsere en slik vaksine. Jeg tipper det går kjapt i svingene når man skal lage en vaksine som redder liv i den største pandimen på flere tiår.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Nå jobber jeg ikke i legemiddelindustrien, men det tas nok ingen snarveier. Nå jobber jeg på et prosjekt som har blitt gjennomført på rekordtid i prosjekteringen. Ikke fordi vi har hoppa over steg, men vært effektive og hatt lange dager når det har holdt på som verst. Hopper man over noe, eller slurver, kommer det og biter deg i ræva senere. Dette koster potensielt masse penger. Samme gjelder for legeindustrien.
Videre er det et slags månekappløp å komme ut på markedet først, og det gjør også sitt med fremdriften.

Husk også at man som verdensbefolkning blitt veldig mye bedre på å kommunisere.

Ting som før trengte studioer med bygging av skalamodeller og tekniske tegninger gjøres i BIM og samhandling gjøres på PCen.
Det gjør sitt med effektiviteten det også. Fageksperter fra alle verdenshjørner kan skape noe stort uten å møtes.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 mar 2021, 17:48 Nå jobber jeg ikke i legemiddelindustrien, men det tas nok ingen snarveier. Nå jobber jeg på et prosjekt som har blitt gjennomført på rekordtid i prosjekteringen. Ikke fordi vi har hoppa over steg, men vært effektive og hatt lange dager når det har holdt på som verst. Hopper man over noe, eller slurver, kommer det og biter deg i ræva senere. Dette koster potensielt masse penger. Samme gjelder for legeindustrien.
Videre er det et slags månekappløp å komme ut på markedet først, og det gjør også sitt med fremdriften.

Husk også at man som verdensbefolkning blitt veldig mye bedre på å kommunisere.

Ting som før trengte studioer med bygging av skalamodeller og tekniske tegninger gjøres i BIM og samhandling gjøres på PCen.
Det gjør sitt med effektiviteten det også. Fageksperter fra alle verdenshjørner kan skape noe stort uten å møtes.
Men nå viser det seg vel at denne vaksinen har blitt stoppet i følge VG? Jeg tror ikke dem stopper en vaksine midt i en pandemi for morroskyld. Hadde dette vært en ordinær vaksine som ikke ble gitt ut i samband med en pandemi ville jeg veddet armen på at denne ikke hadde kommet på markedet veldig lenge.

Så jeg er ikke helt enig med deg. Hastverk er alltid lastverk. Men er man veldig dyktig, så blir sjansene for lastverk mindre. Men ikke borte.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Den er vel stoppet grunnet mistanke om blodpropp hos de som har tatt den. Det er ikke bekreftet at det er tilfelle.

kaiu
Innlegg: 162
Registrert: 22 jul 2019, 10:10
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av kaiu »

Det er satt ca. 350 mill. Covid vaksiner nå. Dette er jo fra flere leverandører, men med 2 tilfeller av blodpropp som man undersøker om kan ha en mulig sammenheng så er ikke dette veldig mye å bekymre seg for synes jeg.
Da er dødligheten av sykdomen mye høyere.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Mye er gjort med blodfortynnende og støttestrømper, ellers å være litt i aktivitet og ikke sitte passiv hele dagen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 mar 2021, 19:47 Mye er gjort med blodfortynnende og støttestrømper, ellers å være litt i aktivitet og ikke sitte passiv hele dagen.
Jeg synes du burde sende dette gode rådet til helsemyndighetene :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Det er ikke bevist at dette er grunnet noen Covid-19 vaksine. Så det er det ingen behov for.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 12 mar 2021, 07:07 Det er ikke bevist at dette er grunnet noen Covid-19 vaksine. Så det er det ingen behov for.
Nå er vel blodpropp noe som er ganske vanlig rundt om i verden uavhengig av vaksinen, så jeg synes uansett at du burde informere helsemyndighetene :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av simpson »

Det er rart at de stopper vaksineringen med tanke på hvor mange som har fått den uten problemer.
Nå vet de bare at ei kjerring daua av blodpropp etter vaksinering, men ingen vet om det skyldes vaksinen eller andre forhold.
Og de som vaksineres nå er vel ikke i sin beste form siden de blir vaksinert før alle andre.
Men det er frivillig å la seg vaksineres så folk må jo vurdere selv om de er villig til å ta risken.
Men ett dødsfall som ikke kan linkes til vaksinen er for tynt grunnlag til å stoppe den.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Det ble vel sagt på radioen i går at dødeligheten pga blodpropp ikke synes å være høyere enn det som er forventet i (den uvaksinerte) befolkningen generelt. Så dette er nok et "føre var# tiltak.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

Interessant artikkel uavhengig av hvilke meninger og oppfatninger man har om Covid-19, tør jeg påstå, med et "haleheng" av en liste med like interessante faktaopplysninger:

https://hemali.no/siste/vennskap-og-dem ... naens-tid/
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av SilverSmurfer »

Og det var den Brasilianske versjonen kommet. Tulling med dame fra Brazil, dama får påvist covid på Gardermoen, mannen kjører henne hjem, sitter i samme bil 4 timer. Setter igjen dama i egen bolig for karantene, overnatter hos moren sin 2 uker.

Så går han på jobb, står i morgenmøtet og får beskjed om at han er smittet. 14 stk til i karantene.

Og moren er også smittet.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Dumskap er det vanskelig å vaksinere mot.

Svar