Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2024 sesongen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4732
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde viruset i begynnelsen av Mars ifjor. Dette viruset slår forskjellig ut på folk. Jeg var ikke mine fulle fem før utpå høsten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 24 mar 2021, 18:33
Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 07:51 Så lenge man selv er skråsikker på at vi har mer og fare med enn statsministeren, så er det jo veldig merkverdig at man ikke brukte den intelligensen til å faktisk gjøre noe politisk som ganget en selv. Men det er så klart lettere og krittisere enn å komme med løsninger.

Nå er ikke jeg noen kjempefan av Erna, men jeg synes da tross alt at vi har håndtert dette på en ganske god måte så langt, hvis man ser det i et større perspektiv og ikke henger seg opp i enkeltsaker og oppgulp i media.
Akkurat. Gjøre noe politisk som gagner en selv......
Det er akkurat det alt for mange politikere holder på med, ikke bare høyrepolitikere, men dessverre politikere i alle farger.
Ja, gjøre noe politisk som får frem budskapet ditt og det du står for. Hvis du faktisk har et poeng, så kan det jo hende du kan skifte karriere :thumleft
Mener du at du kunne klart denne jobben bedre enn Erna hvis du hadde fått den?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 24 mar 2021, 18:34 Jeg hadde viruset i begynnelsen av Mars ifjor. Dette viruset slår forskjellig ut på folk. Jeg var ikke mine fulle fem før utpå høsten.
Ja, vi reagerer forskjellig på viruset, og det var ikke intensjonen min og bagatelisere den, bare så det er sagt :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 24 mar 2021, 18:34 Jeg hadde viruset i begynnelsen av Mars ifjor. Dette viruset slår forskjellig ut på folk. Jeg var ikke mine fulle fem før utpå høsten.
Å?
Fikk du påvist korona?
Mener å ha lest i et annet innlegg du skrev for en god stund siden at du antok at det muligens var korona :scratch ...
Eller at du var ganske sikker på at det ikke var korona... :-k .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6987
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 18:37
Jompa skrev: 24 mar 2021, 18:33
Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 07:51 Så lenge man selv er skråsikker på at vi har mer og fare med enn statsministeren, så er det jo veldig merkverdig at man ikke brukte den intelligensen til å faktisk gjøre noe politisk som ganget en selv. Men det er så klart lettere og krittisere enn å komme med løsninger.

Nå er ikke jeg noen kjempefan av Erna, men jeg synes da tross alt at vi har håndtert dette på en ganske god måte så langt, hvis man ser det i et større perspektiv og ikke henger seg opp i enkeltsaker og oppgulp i media.
Akkurat. Gjøre noe politisk som gagner en selv......
Det er akkurat det alt for mange politikere holder på med, ikke bare høyrepolitikere, men dessverre politikere i alle farger.
Ja, gjøre noe politisk som får frem budskapet ditt og det du står for. Hvis du faktisk har et poeng, så kan det jo hende du kan skifte karriere :thumleft
Mener du at du kunne klart denne jobben bedre enn Erna hvis du hadde fått den?
Nei, jeg har absolutt ingen intensjoner om å starte noen politisk karriere, prøvde en gang i min ungdom ..
Vel, for å si det kort ble det en kometkarriere.
Ble nominert på sikker plass til kommunestyret og stod på lista i noen få dager til noen oppdaget at jeg var for sen og betale kontigenten til partiet og dermed ikke valgbar. Karriere slutt.

Nei igjen, jeg tror ikke jeg kunne gjort en bedre jobb.
Statsministeren har en lederjobb og jeg er overhodet ingen ledertype. Kunne ikke engang tenkt meg å være formann på et lite verksted.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 24 mar 2021, 19:44
Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 18:37
Jompa skrev: 24 mar 2021, 18:33
Bjerknez skrev: 24 mar 2021, 07:51 Så lenge man selv er skråsikker på at vi har mer og fare med enn statsministeren, så er det jo veldig merkverdig at man ikke brukte den intelligensen til å faktisk gjøre noe politisk som ganget en selv. Men det er så klart lettere og krittisere enn å komme med løsninger.

Nå er ikke jeg noen kjempefan av Erna, men jeg synes da tross alt at vi har håndtert dette på en ganske god måte så langt, hvis man ser det i et større perspektiv og ikke henger seg opp i enkeltsaker og oppgulp i media.
Akkurat. Gjøre noe politisk som gagner en selv......
Det er akkurat det alt for mange politikere holder på med, ikke bare høyrepolitikere, men dessverre politikere i alle farger.
Ja, gjøre noe politisk som får frem budskapet ditt og det du står for. Hvis du faktisk har et poeng, så kan det jo hende du kan skifte karriere :thumleft
Mener du at du kunne klart denne jobben bedre enn Erna hvis du hadde fått den?
Nei, jeg har absolutt ingen intensjoner om å starte noen politisk karriere, prøvde en gang i min ungdom ..
Vel, for å si det kort ble det en kometkarriere.
Ble nominert på sikker plass til kommunestyret og stod på lista i noen få dager til noen oppdaget at jeg var for sen og betale kontigenten til partiet og dermed ikke valgbar. Karriere slutt.
Ikke jeg heller, men jeg er ganske sikker på at valgene om at Finnmark også stenger ned er gjort enten i form av en litt solidarisk greie som gagner befolkningen totalt sett, eller fordi dem vil forebygge at noe faktisk dukker opp i den andre kanten av Norge også.

Så får det være opp til hver enkelt av oss og skrive om/tolke reglene annerledes samt mene noe om det.

Men klart hvis det var en glemt kontigent som var utslaget til karrierestopp for din del, så er det kanskje like greit også. Gud vet hva man hadde glemt om man til slutt skulle bli valgt som ordfører, med de følgende det tar :knegg

Nå mener jeg ikek at Erna er noen rollefigur sånn sett, men jeg synes da vi har taklet situasjonen på en grei måte så langt. Enkeltsaker og lokale utspring av oppgulp vil det alltid være i en slik tillspisset situasjon vi er i nå vil jeg tro.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6987
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Jompa »

Oi, det ble etterhvert ei lang rekke med sitater
Ordførere er vel omtrent like glemsk som de fleste andre politikere.
Hukommelsen forsvinner som oftest i løpet av valgnatta.😂
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23038
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 24 mar 2021, 22:38 Oi, det ble etterhvert ei lang rekke med sitater
Ordførere er vel omtrent like glemsk som de fleste andre politikere.
Hukommelsen forsvinner som oftest i løpet av valgnatta.😂
Hehe, håpet om å bli valgt er nok ørlite grann større enn viljen til å gjennomføre planene man hadde. Men jeg tror dem innerst inne husker hva som er blitt sagt veldig godt :knegg

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1065
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av Domino »

Jeg er rimelig sikker på at om dagens smittesituasjon hadde vært omvendt, dvs masse smitte i de nordligste fylkene og lite på Østlandet, da hadde ikke hele landet fått så inngripende tiltak som de nå har fått.

Ja, jeg vet at folketallet er forskjellig. Men likevel.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

Godt at noen våger å ta bladet fra munnen, her Gunnar Stavrum; sjefsredaktør i Nettavisen. Dessverre har våre politikere berøringsangst for temaet..

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-206629

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av AJ »

MGR1 skrev: 25 mar 2021, 14:43 Godt at noen våger å ta bladet fra munnen, her Gunnar Stavrum; sjefsredaktør i Nettavisen. Dessverre har våre politikere berøringsangst for temaet..

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ ... -95-206629
Jeg er langt fra enig i alt Stavrum får seg til å skrive, men denne gangen synes jeg virkelig han tar bladet fra munnen og tør der andre tier. Veldig bra!

Vi har nå daglig i lang tid fått servert av hovedmediene her i landet om smittetallet siste døgn, antall innlagte på sykehus og antall døde.
Man kan mene hva man vil om tallene, om de er skremmende høye eller om de er normale eller under normalen i forhold til andre luftveissykdomsutbrudd her i landet.
Det jeg tar meg i å spørre meg selv om hver gang jeg ser disse tallene er:
- Hvordan er smittespredningen fordelt kjønn og aldersmessig?
- Hvordan er smittespredningen fordelt utover i landet? Stort sett det eneste vi får vite er antall smittede i Oslo og der det har vært utbrudd.
- Også spørsmålet man aldri må stille, nemlig hvordan er smitten fordelt på etnisitet?
- Videre; hvordan er sykdomsbildet på de som er innlagt og, om mulig, hvordan er prognosene?
- Hvor lenge er Covid-19 pasienter på intensivavd. og overvåkningsavd. før de evt. dør av sykdommen eller skrives ut?
- Hvor mange Covid-19 døde i de ulike aldersgrupper og hvor mange av disse hadde underliggende sykdommer?
- Hvor sikre er man på om pasienten døde av eller med Covid-19?
- Og til slutt; hvor mange smittede får milde symptomer og mildt sykdomsforløp?

De fleste av disse spørsmålene må representanter for helsemyndighetene her i landet kunne svare på uten å kompromittere taushetsreglene og pasientsikkerheten.

Jeg synes altså at mye info holdes tilbake. Spørsmålene som jeg i full fart har skrevet her er opplysninger jeg mener vi bør ha krav på å vite i den situasjonen vi befinner oss i.
Men mediene er overhode ikke på ballen og på TV2 og NRK ser det ut som at journalistene nærmest vrir seg i stolen hvis de våger å komme med et litt kritisk spørsmål.
Hvor er det blitt av "den fjerde statsmakt" – den uavhengige, kritiske, undersøkende og folkeopplysende pressen - vaktbikkja som skal gå myndighetene etter i sømmene?

Og til slutt; det gjøres studier på alt, ingenting og det utrolige her til lands. Jeg regner også med at det også skjer i disse koronatider.
Og jeg mener å ha lest uten ha kildenhenvisningen foran meg, at folk med pakistansk bakgrunn kan være lettere disponert for å bli smittet og utvikle Covid-19 sykdom.
Andre etnisiterer som f.eks. afrikanere er kanskje også utsatt, rent genetisk. Eller kanskje motsatt, for alt jeg vet?

Dette er det også for meg i hvert fall, interessant å vite mer om siden tallet på antall smittede, syke og innlagte og døde, sier meg veldig lite annet enn at det er norske borgere, altså nordmenn.

Hva om det er et mindretall i forhold til folketallet av hvite nordmenn av genetisk germansk herkomst, kaukasisk opprinnelse eller som kan telle sine slektsledd tilbake til vikingetiden, som smittes og blir syke? Kall denne gruppen, som er i flertall her i landet, mer enn gjerne noe annet enn det jeg har gjort. Jeg overdriver litt for å understreke at jeg mener nordmenn med hvit hud, kall dem gjerne potettryner eller Blendanordmenn, i tilfelle noen syns det er på sin plass å på en måte diskreditere oss selv slik man bør gjøre i disse så akk! så politisk woke-korrekte tider.

Vi lever i et mangfoldssamfunn med mange ulike etnisiter her i landet. Om man liker at det er slik eller ikke er underordnet i denne sammenhengen for å få fram mine poeng.
Siden vi lever i et mangfoldssamfunn bør, slik jeg ser det, også informasjonen til mangfoldsamfunnet være mangfoldsdetaljert i den forstand at vi får vite hvor mange av de ulike etnisiteter, alder og kjøn som er smittet, syke og innlagt og døde.
Greit nok om alle er norske borgere, dermed pr. definisjon nordmenn, men med det mangfoldet vi har her i landet mener jeg altså at det bør informeres langt bedre om hvem og hvor smitte og sykdom rammer og ikke minst langt bedre svar på hvorfor det skjer.

Jeg er grunnlegende sikker på at både sentrale politikere og helsemyndighetene her i landet vet langt mer enn hva vi blir fortalt og hva bør få kunnskap om.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

Vel, tallene sier sitt ift. etnisitet i hvert fall.

Uke 10-11: totalt 374651 testede
Antall norskfødte med påvist Covid19: 3%
Antall utenlandsfødte eller ukjente med påvist Covid19: 97%

Da er det viktig at vi holder oss unna påskefjellet ja :crazy:

Bilde

Problemet med mediene er at så å si alle er på 'makta' sin side; de vil ikke ikke bite handa som mater dem.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av pekle »

MGR1 skrev: 25 mar 2021, 17:01 Vel, tallene sier sitt ift. etnisitet i hvert fall.

Uke 10-11: totalt 374651 testede
Antall norskfødte med påvist Covid19: 3%
Antall utenlandsfødte eller ukjente med påvist Covid19: 97%
Det var veldig kreativ bruk av prosenter :)

Av 11603 påviste tilfeller er 7445 norskfødte, altså 64%. Dvs 36% av tilfellene er hos ikke-norskfødte. De utgjør ca 15% av totalbefolkningen, så kraftig overrepresentert ja, men ikke 97 mot 3...

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

pekle skrev: 25 mar 2021, 17:13
MGR1 skrev: 25 mar 2021, 17:01 Vel, tallene sier sitt ift. etnisitet i hvert fall.

Uke 10-11: totalt 374651 testede
Antall norskfødte med påvist Covid19: 3%
Antall utenlandsfødte eller ukjente med påvist Covid19: 97%
Det var veldig kreativ bruk av prosenter :)

Av 11603 påviste tilfeller er 7445 norskfødte, altså 64%. Dvs 36% av tilfellene er hos ikke-norskfødte. De utgjør ca 15% av totalbefolkningen, så kraftig overrepresentert ja, men ikke 97 mot 3...
Det er vel ikke det det står. Av 374651 testede hadde 3% Covid19. 3% av de norskfødte som ble testet hadde Covid19, resten var utenlandsfødte. Så ja, ikke 97/3 men likevel en forskjell som ikke kan forklares lettvint.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 496
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Koronaviruset - covid-19 - bekymret for 2021 sesongen?

Legg inn av MGR1 »

Jeg er litt irritert nå må jeg innrømme; vi blir hele tiden pumpet hodet fullt av at vi skal gjøre en 'dugnad', at det er en 'bakketopp' til vi må over, at 'vippepunktet' kan nås hvis vi ikke følger reglene, at må 'stå sammen' og 'gjøre vår del' for at samfunnet skal kunne gå tilbake til normalen. Dette mens våre ledere er hele tiden på etterskudd eller gir f selv, og ikke våger å ta tak i problemer som er åpenbare utifra tallene.

I fjor gikk treffsesongen og utenlandsturen fløyten, nå henger påsken i en tynn tråd, selv om det her er tilnærmet null smitte. Utenlandsferie kan vi bare glemme ifølge våre ledere, og vi må opp enda en 'motbakke' før ting blir bra. Men de har ingen plan, hele tiden er vi på etterskudd. Erna sa nei til 600,000 vaksinedoser og ga de bort til andre. Hun sa nei til samarbeid med Israel for å kunne dra nytte av deres vaksineprogram. Sputnik-vaksinen var helt utenkelig (hun har visst kommet på andre tanker nå). 1000 akuttsenger som ble kjøpt inn i fjor har vi gitt bort. Beredskapslagrene våre ga vi bort for lenge siden. Ikke hadde vi masker eller hansker på lager engang. Lista begynner å bli lang.

Svar