Jeg er 171 og kjører Tracer 900 med begge føttene flatt i bakken. Har standard senkesett pluss at setet står på laveste nivå.
Nytt førerkort. Ny sykkel?
-
- Innlegg: 296
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
- Bjerknez
- Innlegg: 23098
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
- Plastrakett_71
- Innlegg: 147
- Registrert: 24 jul 2018, 20:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
- Sted: Nes i Viken
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Skulle visst ikke gått inn på denne tråden.... Sitter nå å sikler på nye og brukte sykler på finn...
Dårlig gjort altså!
Dårlig gjort altså!
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Ja, ikke snakk. Jeg måtte ned og kikke på denne i dag.Plastrakett_71 skrev: ↑03 okt 2019, 13:29 Skulle visst ikke gått inn på denne tråden.... Sitter nå å sikler på nye og brukte sykler på finn...
Dårlig gjort altså!
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=159337040
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Javel...niko skrev: ↑03 okt 2019, 22:04 Ja, ikke snakk. Jeg måtte ned og kikke på denne i dag.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=159337040
Og da ble det handel? Eller...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Nei. Syns bare den var skitlekker og måtte ned og se. Har egentlig ingen grunn til å bytte, var nok et utslag av "tofots-sjuke". Tdm'n går bare bedre og bedre, og jeg begynner å bli seriøst glad i den :-). Var ganske fornøyd etter å ha kikka på BMW'n og funnet ut at det er like godt å beholde den jeg har.AJ skrev: ↑03 okt 2019, 22:07Javel...niko skrev: ↑03 okt 2019, 22:04 Ja, ikke snakk. Jeg måtte ned og kikke på denne i dag.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=159337040
Og da ble det handel? Eller...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Høres veldig fornuftig og bra ut .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Plastrakett_71
- Innlegg: 147
- Registrert: 24 jul 2018, 20:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX650F
- Sted: Nes i Viken
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Den var lekker! Samme pris som jeg ga for GSX’en i fjor.niko skrev: ↑03 okt 2019, 22:04 Ja, ikke snakk. Jeg måtte ned og kikke på denne i dag.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=159337040
Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. - Gandhi
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Helt enig med niko og flere andre her.niko skrev: ↑02 okt 2019, 13:25 Hva med noe sånt? Jeg har ikke kjørt de sjøl, men de får knallkritikker. Fullt utstyrt med alt du trenger og etter sigende omtrent skuddsikker. Og, jeg tror du har sykkel lenge før du bytter. Lav, liten og lett med passe stor motor. Får litt lyst på sjøl, kjenner jeg :-)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=156114895
Dette er gjennomprøvd, driftssikkert, stort bruksområde, plenty med motor, og har allerede tatt den største nedskrivinga. Midt i smørøyet spørru meg
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Takk for mange gode innspill
All fornuft sier at Hondaen er noe av det lureste kjøpet. Jeg ser den. Men må være ærlig å si at denne sykkelen ikke tiltaler meg noe særlig. Kunne gjerne tenkt meg litt mer særpreg..? Det er sikkert jålebukken i meg som snakker, men jeg vil ha en sykkel som det kiler litt i magen av, hver gang jeg ser den utenfor stuevinduet mitt.
Jeg kommer helt sikkert til å endre preferanser etter å ha kjørt sykkel en stund :-)
Er det noen sykler (merker, typer osv) som jeg skal helt klart unngå med tanke på driftsikkerhet, stort verdifall osv?
All fornuft sier at Hondaen er noe av det lureste kjøpet. Jeg ser den. Men må være ærlig å si at denne sykkelen ikke tiltaler meg noe særlig. Kunne gjerne tenkt meg litt mer særpreg..? Det er sikkert jålebukken i meg som snakker, men jeg vil ha en sykkel som det kiler litt i magen av, hver gang jeg ser den utenfor stuevinduet mitt.
Jeg kommer helt sikkert til å endre preferanser etter å ha kjørt sykkel en stund :-)
Er det noen sykler (merker, typer osv) som jeg skal helt klart unngå med tanke på driftsikkerhet, stort verdifall osv?
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Disse er tøffe , en av de penere BMW´er synes jeg. Bra med power og komfortabel - løp og kjøpniko skrev: ↑03 okt 2019, 22:04Ja, ikke snakk. Jeg måtte ned og kikke på denne i dag.Plastrakett_71 skrev: ↑03 okt 2019, 13:29 Skulle visst ikke gått inn på denne tråden.... Sitter nå å sikler på nye og brukte sykler på finn...
Dårlig gjort altså!
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=159337040
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Altså, hvis man bare skal være fornuftig, så kjøper man ikke mc i utgangspunktetLabbetuss skrev: ↑04 okt 2019, 08:28 Takk for mange gode innspill
All fornuft sier at Hondaen er noe av det lureste kjøpet. Jeg ser den. Men må være ærlig å si at denne sykkelen ikke tiltaler meg noe særlig. Kunne gjerne tenkt meg litt mer særpreg..? Det er sikkert jålebukken i meg som snakker, men jeg vil ha en sykkel som det kiler litt i magen av, hver gang jeg ser den utenfor stuevinduet mitt.
Jeg kommer helt sikkert til å endre preferanser etter å ha kjørt sykkel en stund :-)
Er det noen sykler (merker, typer osv) som jeg skal helt klart unngå med tanke på driftsikkerhet, stort verdifall osv?
Og det er klart, at det å sitte på en stubbe, eller på trappa hjemme, og se på sykkelen, og like det man ser, det er viktig. Om jeg var deg ville jeg ha valgt en 3-4 mulige alternativer, som tiltaler deg, og så googler du tester og omtaler. Da blir man som regel litt klokere.
Dernest er prøvekjøring avgjørende. Man kan ikke lese seg til hvordan den individuelle kjøreopplevelsen vil være. Og så anbefaler jeg deg å kjøpe en sykkel som helst er et par tre år gammel, sånn at det største prisfallet er unnagjort. I tillegg, på en så ny sykkel, så er et plettfritt servicehefte viktig. Både slik at du vet, samt også verdimessig.
Happy hunting
- haakeik
- Innlegg: 717
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Jeg skal innrømme at K1200S er en meget fin sykkel, men 167HK Det hadde ikke vært sunt for meg å ha mellom beina. Jeg VET at horna hadde vokst rask, jeg kjenner meg selv altfor godt Og så er det med 4 sylindre (bilmotor). Jeg strekker meg maks 3 sylindre (som jeg har idag), aller helst vil jeg ha 2 sylindre.WikingTnT skrev: ↑04 okt 2019, 09:16Disse er tøffe , en av de penere BMW´er synes jeg. Bra med power og komfortabel - løp og kjøpniko skrev: ↑03 okt 2019, 22:04Ja, ikke snakk. Jeg måtte ned og kikke på denne i dag.Plastrakett_71 skrev: ↑03 okt 2019, 13:29 Skulle visst ikke gått inn på denne tråden.... Sitter nå å sikler på nye og brukte sykler på finn...
Dårlig gjort altså!
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=159337040
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
By the way. Dette er det første forumet jeg besøker de siste 20 åra, hvor ikke de to første posterne ber deg om å sprenge budsjettet og "kjøp denne!"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nytt førerkort. Ny sykkel?
Dette leser jeg som en positiv opplevelse av MCsiden så langt .
Bra!
Når det gjelder kjøp av første sykkel deler jeg gjerne også min historie, selv om jeg allerede har gjort det noen ganger tidligere her inne.
Min første tung-MC kjøpte jeg vinteren 1990. En brukt Suzuki GSX 1100 EF, 1985 mod. med montert radio og kasettspiller, av alle ting ! - i hekken, og høyttalere i kåpa med minimal beskyttelse mot vær og vind... Merkelige greier, som bare funket sånn delvis en kort periode før jeg røsket vekk elendigheten.
Sykkelen for øvrig funket tålelig bra og hadde et råskinn av en motor.
Hadde dette beistet kun sommeren 1991 siden barneflokken vår ble utvidet til fire i september samme år.
Så gikk det mange, mange år hvor drømmen om MC ble holdt levende og realisert i all hemmelighet i september 2006, inntil kona oppdaget hele greia. Og etter det var vi lite på talefot en lengre periode... Men etter at hun snakket med en arbeidskollega og god venninne, antakelig for å få ut frustrasjonen over hva panikkaldergubben på 48 hadde gjort, endret ting seg etter hvert. Venninna hadde selv MC på den tiden og syntes kona skulle se på dette med gubbens nye MC med litt andre briller. Ja, hun kunne endog låne bort kjøreutstyr som viste seg å passe akkurat.
Sykkelen jeg hadde kjøpt var en Yamaha TDM 900. Hadde kun sittet på den, ingen prøvekjøring. Så jeg husker fortsatt veldig godt den første turen da jeg hentet den hos forlengst nedlagte Jeco Motor ved Karihaugen, med skrekkblandet fryd da jeg skulle rett ut i rundkjøringssystemene i de trafikkerte veiene utenfor butikken.
Men det gikk bra og hjemturen var som å kjøre på en sky. En mangeårig drøm var realisert!
Kona var fortsatt ikke helt overbevist, men med lånt utstyr ville hun i hvert prøve en tur, bare for å få bekreftet at dette med MC ikke var noe for henne.
Så hun satte seg på med toppboks i ryggen som ekstra trygghet. Men jeg bare ventet på at hun skulle kakke en finget på hjelmen min og samtidig hyle at jeg måtte stoppe.
Det skjedde altså ikke. Det som derimot skjedde var at hun sa at dette "var jo artig" da hun dro av seg hjelmen da jeg stoppet på Lygnakroa, et par mil hjemmefra.
Siden er det blitt mange turer, den lengste med Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde for noen år siden. Da var vi på tur et godt stykke ned i Italia, sør for Milano.
TDM'en hadde jeg fram til 2010 sesongen og kjørte tett opp mot 60000 km med den da jeg byttet den inn i en demokjørt Truimph Tiger 1050 SE, som vi også dro på lange turer med her i landet og i Sverige, lengste tur til Lofoten.
Siden er det blitt to KTM 1290 Super Adventure, som jeg tilsammen har kjørt nesten 90000 km med så langt og med lengste tur med den første ned til Mandello del Lario i Italia. En flott langtursykkel!
Samme med 2018 modellen jeg har nå med Kystriksveitur og flere andre minnerike turer, spesielt i år.
Veldig fornøyd med begge KTM'ene, selv om den jeg har nå har vært en smule kranglete.
Men tilbake til hvorfor valget falt på TDM 900 i sin tid.
Mye handlet om økonomi. Men også størrelse på sykkelen slik at den kunne brukes på langtur med passasjer og bagasje. At det måtte være litt størrelse på motoren for kjøre mest mulig uanstrengt på tur var også et viktig kriterium.
Samme med pålitelighet og driftsikkerhet. Og der innfridde TDM'en så det holdt. En sykkel helt uten problemer.
Og det var helt klart en av de viktigste grunnene til at jeg beholdt den såpass lenge som jeg gjorde.
Kona og jeg hadde mange flotte turer med denne fine sykkelen, som egnet seg veldig godt som tursykkel for to.
Synd de sluttet å lage denne for 10 år siden, et det vel, om jeg ikke husker feil.
Brukbar innbyttepris førte til at jeg endte opp med en Triumph Tiger etter TDM'en. Senere Moto Guzzi siden jeg alltid har vært fascinert av Guzzi, men syntes de var litt for gammeldagse inntil Stelvio'en kom.
Så er resten historie, som kan oppsummeres med et ord, nemlig kubikksyke... .
Men for å oppsummere, slik jeg ser det:
Velg sykkel med både hjerte, hjerne og lommebok.
For meg funket denne komboen bortimot perfekt med TDM'en.
Selv om denne modellen ikke lenger kan kjøpes som ny hender det at det kommer pene eksemplarer til salgs på Finn.no.
Lykke til med godt sykkelvalg.
Og velkommen til oss her på MCsiden !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering