Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Bjerknez »

Kikket litt på Youtube og fant en svensk bilmekker som skrøt uhemmet av Autodoc.co.no. Jeg sjekket ut siden og syntes den var veldig oversiktlig og fin. Stort utvalg og man kan legge inn kjøretøy etc.

Siden kan sjekkes ut her:
https://www.autodoc.co.no/

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Kawagutten »

Har hatt veldig dårlig erfaring med autodeler.co.no som jeg tror er samme opplegget som autodoc. Autodeler skal hele tiden ha deg til å kjøpe de dyreste delene og det gjør de på den måten at når du endelig har funnet delene til din bil så kommer de med at de ikke passer eller ikke er på lager og hvis du finner en billigere del enn den de anbefaler så er de tidligere delene på lager alikevel og har også sendt billigere deler enn det som ble bestilt . Opplyst leveringstid kan en bare glemme,tok ca 45 dager på levering her.
Da er det bedre å bruke f.eks. bildeler.no eller eurodeler.no. som har mye raskere leveringstid og folk som prater norsk hvis du lurer på noe.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev: 29 jul 2019, 11:15 Har hatt veldig dårlig erfaring med autodeler.co.no som jeg tror er samme opplegget som autodoc. Autodeler skal hele tiden ha deg til å kjøpe de dyreste delene og det gjør de på den måten at når du endelig har funnet delene til din bil så kommer de med at de ikke passer eller ikke er på lager og hvis du finner en billigere del enn den de anbefaler så er de tidligere delene på lager alikevel og har også sendt billigere deler enn det som ble bestilt . Opplyst leveringstid kan en bare glemme,tok ca 45 dager på levering her.
Da er det bedre å bruke f.eks. bildeler.no eller eurodeler.no. som har mye raskere leveringstid og folk som prater norsk hvis du lurer på noe.
Han i videoen nevnte at det hadde vert problemer med leveringer tidligere, men at dette nå skal være rettet. Ikke vet jeg. Jeg fikk bare et godt førsteinntrykk. Det virker også som om de billigste delene ble listet først når man søkte dem opp, så mulig dem har gjort noen grep?

Som sagt, ingen anbefaling fra min side, bare et tips som i utgangspunktet så bra ut. Noe mer vet jeg ikke :)

Jeg beit meg også merke i at dem også hadde en database med deler til motorsykler. Dem fant vertfall min S1000R der.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev: 29 jul 2019, 11:20
Kawagutten skrev: 29 jul 2019, 11:15 Har hatt veldig dårlig erfaring med autodeler.co.no som jeg tror er samme opplegget som autodoc. Autodeler skal hele tiden ha deg til å kjøpe de dyreste delene og det gjør de på den måten at når du endelig har funnet delene til din bil så kommer de med at de ikke passer eller ikke er på lager og hvis du finner en billigere del enn den de anbefaler så er de tidligere delene på lager alikevel og har også sendt billigere deler enn det som ble bestilt . Opplyst leveringstid kan en bare glemme,tok ca 45 dager på levering her.
Da er det bedre å bruke f.eks. bildeler.no eller eurodeler.no. som har mye raskere leveringstid og folk som prater norsk hvis du lurer på noe.
Han i videoen nevnte at det hadde vert problemer med leveringer tidligere, men at dette nå skal være rettet. Ikke vet jeg. Jeg fikk bare et godt førsteinntrykk. Det virker også som om de billigste delene ble listet først når man søkte dem opp, så mulig dem har gjort noen grep?

Som sagt, ingen anbefaling fra min side, bare et tips som i utgangspunktet så bra ut. Noe mer vet jeg ikke :)

Jeg beit meg også merke i at dem også hadde en database med deler til motorsykler. Dem fant vertfall min S1000R der.
Av de 45 dagene var det riktig nok selgerne dems som rotet bort over 14 dager og i utgangspunktet sto det at det var 6-7 dagers leveringstid og etter at betaling er gjennomført så blir du opplyst om det også tar ei ukes tid til fortolling .
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av FredrikE24 »

BMW deler kjøper jeg hos Koed.no. Jeg har mulighet til å kjøpe både bil og Mc-deler der.
Mc-deler kjøpes også på McOslo, de har ikke ille priser på BMW-deler. Bestiller med henting i butikk, så går det litt smoothere.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Rune75 »

Det kommer MVA og fortollingsgebyr i tillegg til prisen som er oppgitt, i tillegg til håpløst lang leveringstid, håpløs kundeservice og tvilsom kvalitet på produktene/delene. Det er bare å google "Autodoc erfaringer".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 29 jul 2019, 12:47 Det kommer MVA og fortollingsgebyr i tillegg til prisen som er oppgitt, i tillegg til håpløst lang leveringstid, håpløs kundeservice og tvilsom kvalitet på produktene/delene. Det er bare å google "Autodoc erfaringer".
Ja, det er mulig du har rett i dette, men som han i videoen sa så kan det virke som om dette problemet er løst nå, uten at jeg vet det. Det er uansett litt skummelt og google på den måten. Man får jo en viss pekepinn selvsagt, men dette KAN være tilbakelagt problemer, uten at jeg står inne for den uttalelsen. :)

Forc
Innlegg: 99
Registrert: 24 jun 2019, 18:09
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2019

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Forc »

Ville vel egentlig aldri kjøpt dyre deler utenfor Norge med mindre det er snakk om ekstreme besparelser. Norsk kjøpslov er alltid god å støtte seg på hvis behovet skulle melde seg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg holder med deg der, vertfall på nyere sykler kanskje. Men driver man å skrur mye selv hjemme på eldre sykler så kunne jeg gjerne brukt en utenlandsk side, hvis den totale besparelsen var bra. Det vet jeg dog lite om da jeg ikke har sammenlignet noen priser her.

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Atrox »

Jeg har handla mye hos Autodoc - stort sett veldig god erfaring derfra. Leveringstid har aldri vært noe problem, har dog opplevd 2 ganger at deler ikke passer selv om reg-nr tilsier at de skal være ok. Service og support har vært mye bedre enn forventet (eneste selskapet jeg har handla med i utlandet som faktisk selv ringer deg opp om du registerer en klage/reklamasjonssak).
Er du i tvil om delen passer så ta kontakt med support før du bestiller.

Prismessig fort verdt det selv med frakt+mva på toppen.

Har også handla en del hos Mister-auto - fungerer også bra.

kso
Innlegg: 40
Registrert: 09 feb 2017, 17:05
Motorsykkelen din: BMW R1200GS / Honda Transalp

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av kso »

Firma følger ikke norsk lov så ville ikke hatt veldig tiltro til dem når alt kommer til alt.

Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester
§ 3.Merverdiavgift mv.
Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter.

Så de bør rapporteres til Forbrukertilsynet så de evt. kan stoppe denne ulovlige praksisen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Bjerknez »

Spørsmålet er vel om norsk lov gjelder utenlandske nettsider?

Edit:
Det står da ganske tydelig at prisene er eksl mva, frakt og fortolling....

kso
Innlegg: 40
Registrert: 09 feb 2017, 17:05
Motorsykkelen din: BMW R1200GS / Honda Transalp

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av kso »

Det er ikke ett utenlandsk nettsted, det er .no adresse.

Kravet i loven som jeg også la inn er at moms skal være inkludert i prisinformasjonen. Altså prisene skal være inkludert moms og andre avgifter. Og skrive eksklusiv moms er ikke godt nok. Forbrukertilsynet har noe guider på dette hvis du er interessert.

Hvis man ikke følger norsk lov kan man miste bruksretten til ett .no domene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av Snikendeugle »

Ikke nødvendigvis. Innehaver av domenet co.no (autodoc er bare et subdomene av co.no) er ELINEWEB AS, sannsynligvis bare webside-tjener og sannsynligvis ikke den utenlandske virksomheten som drives på siden.

Det er vel kun krav til at innehaver av domenet skal være _registrert på_ et norsk selskap eller privatperson med adresse i Norge. Innholdet på websiden er noe annet.

https://www.norid.no/no/om-domenenavn/r ... -no/#link5
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

kso
Innlegg: 40
Registrert: 09 feb 2017, 17:05
Motorsykkelen din: BMW R1200GS / Honda Transalp

Re: Autodoc - Nettside som selger Bil og MC deler etc.

Legg inn av kso »

Det er ingen tvil om at en side under .no er ansett som norsk og må følge norsk lov.
Men jo det hindrer ikke at den kan ha utenlandske eiere, men det er noe helt annet.

"Moms må oppgis når man markedsfører seg mot norske forbrukere, sier jurist Gustav Norman i Forbrukerombudet til Dinside."

Fra Norid sitt regelverk
Norsk lov gjelder for alle registreringer under .no.

popcorn-time.no ble i Januar i år besluttet inndratt fordi man anså det for å bryte norsk lov, også her var det en utenlandsk eier, men ett firma i Norge som det var registrert på, likt som co.no med andre ord.

Svar