CO2-avgifter på brukt mc

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
PWL
Innlegg: 32
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
MC: Yet to come

CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av PWL » 13 jul 2019, 21:44

Hei, jeg er litt forvirret av engangsavgift/CO2-avgifter og har derfor et par dunne spørsmål. Er dette det samme, og er det relevant for brukt mc?

Jeg leste litt på nettet hvor de krisemaksimerte disse CO2-avgiftene på brukt mc, samtidig som jeg ser på forumet her at det diskuteres rundt nye engangsavgifter.

Er dette noe å være obs på, og hvor mye/ofte er det snakk om? (Engangsavgift høres jo mistenkelig ut som det skal betales en gang ;) )

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14333
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av Bjerknez » 13 jul 2019, 21:54

PWL skrev:
13 jul 2019, 21:44
Hei, jeg er litt forvirret av engangsavgift/CO2-avgifter og har derfor et par dunne spørsmål. Er dette det samme, og er det relevant for brukt mc?

Jeg leste litt på nettet hvor de krisemaksimerte disse CO2-avgiftene på brukt mc, samtidig som jeg ser på forumet her at det diskuteres rundt nye engangsavgifter.

Er dette noe å være obs på, og hvor mye/ofte er det snakk om? (Engangsavgift høres jo mistenkelig ut som det skal betales en gang ;) )
Det er en avgift som betales når du kjøper sykkelen og er innbakt i prisen. Så dette er så vidt jeg vet ikke en avgift som plutselig kommer i posten i form av en overraskende faktura. :roll

Men hvis sykkelen du nettopp kjøpte får en redusert avgift på la oss si 10.000 kroner så vil verdien på sykkelen synke tilsvarende og du vil evt. Tape penger ved neste salg i forhold til hva du betalte.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 52
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
MC: Ducati Multistrada 1200S 2016

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av pekle » 13 jul 2019, 21:59

Det er en avgift som betales ved første gangs registrering i landet ja - altså en gang. De fleste brukte MC har vel ikke offisielle CO2-tall fra fabrikk, så ved bruktimport er det fortsatt slagvolum og effekt som brukes til å beregne engangsavgift.

Kalkulator på https://www.skatteetaten.no/en/person/d ... e/regn-ut/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4715
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av kjellv » 13 jul 2019, 22:23

Engangsavgiften på brukte motorsykler som er mer enn 20 år gamle er falt bort. Tidligere var 30 år/veteran.
Veterangrensa er ikke endret, dvs årsavgift og forsikringer er som det har vært før.

Dette betyr at du kan kjøpe og importere 20+ år gamle brukte motorsykler som har vært registrert i ett eller annet land innen EU/Schengen langt rimeligere enn før. Men vær obs på at dette ikke gjelder f.eks. fra USA. Skal du importere fra andre deler av verden sliter du med registrering dersom du ikke kan dokumentere CO2 tall og har Europeisk typegodkjenning. Fra 2017 kan ikke sykler nyregistreres i Norge uten dokumenterte CO2 utslipp.

Brukeravatar
PWL
Innlegg: 32
Registrert: 18 apr 2019, 11:08
MC: Yet to come

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av PWL » 13 jul 2019, 23:51

Så dette er en avgift på nye sykler, altså. Men hvis man planlegger å selge noe igjen taper man evt det avgiften synker. Got it!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 4715
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: CO2-avgifter på brukt mc

Legg inn av kjellv » 14 jul 2019, 16:48

PWL skrev:Så dette er en avgift på nye sykler, altså. Men hvis man planlegger å selge noe igjen taper man evt det avgiften synker. Got it!
Engangsavgift er bare på nye førstegangsregistrerte sykler og bruktimporerte sykler som er nyere enn 20 år gamle.
Men verditapet bli noe annet. Dette bestemmes av markedet, hva kjøperne er villige til å betale for en brukt motorsykkel.
En ny sykkel i klassen 800-1000cc kan koste ca 70-100000 kroner, + mva, vrakpant, regomkostninger og engangsavgift. Disse ender da på f.eks 120000 - 200000 i salgspris. Verditapet første år er ofte rundt 20%, senere kanskje 10% hvert år. Noen modeller mer, andre modeller mindre. Bruktpriser er også påvirket av sykkelens tilstand, skader, dokumentert vedlikehold og mye annet. Utstyrsnivå påvirker prisen i liten grad, men om den har mye utstyr er den gjerne lettere å selge.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester