Motorsykkel? Erru gæern !?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snill Vaffel »

Tror en eller annen i famlien altid har en formening om hva en skal gjøre. Har samme greia hjemme en mor og søster som sier det er farlig og jeg får preken hver gang de ser sykkelen eller noe relatert til den. :mk
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av AJ »

Snill Vaffel skrev:Tror en eller annen i famlien altid har en formening om hva en skal gjøre. Har samme greia hjemme en mor og søster som sier det er farlig og jeg får preken hver gang de ser sykkelen eller noe relatert til den. :mk
Kanskje eller mest sannsynlig et uttrykk for at de bryr seg om deg... :-k
Tror det :janikk

Så får vi bare berolige våre kjære med at vi så langt har kommet helskinnet tilbake og har tenkt å fortsette med det. I tillegg greier vi helt sikkert å vise dem at vi trives utrolig godt med syklene våre og de opplevelsene turene våre gir oss :) :-)
Ok, kanskje vi er litt gæerne, men å kjøre MC er og blir morsomt! Og så er det god terapi i tillegg ;) ;-)

Så god tur til de som fortsatt er ute og kjører! Men husk - kjør forsiktig :[-X
:buddies:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snill Vaffel »

Kanskje eller mest sannsynlig et uttrykk for at de bryr seg om deg... :-k
Tror det :janikk

Det er klart :D :-D Men som jeg tror jeg har nevnt tidligere så har man jo forklart sine kjære at dette er det jeg ønsker og at jeg er forsitig så langt det lar seg gjøre, jeg er klar over at det ikke trenger å være min feil om noe skjer men da er det vel en mening med det. Ikke det at det er noen trøst for de pårørende men :scratch
Kjøre sykkel er farlig det men det er det å kjøre bil også :janikk
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Ragnhild

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Ragnhild »

Ja, for ikke å snakke om trøsykkel :nono

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av FJZZR »

Alt vi gjør er vel mer eller mindre farlig.
Jeg vil likevel påstå at mange overdriver HVOR farlig det er å kjøre mc.

Og mindre og mindre farlig blir det visst også.
Antallet drepte pr. år har holdt seg sånn noenlunde konstant senere år, selv om antall sykler har økt no' voldsomt i samme periode.

En liten sammenlikning:
Det drukner omtrent like mange mennesker i forbindelse med bruk av fritidsbåt, som det omkommer mennesker i mc-ulykker i løpet av et år.
Det er mange flere sykler enn båter, og de brukes i gjennomsnitt også mere.

Det skal være (vet ikke hvordan tallet framkommer) vesentlig farligere i være ute på fjorden i en båt enn å kjøre mc (Aftenposten - artikkel for ca. tre år siden)
Helt urimelig er det ikke.
Antallet mc er ca. 150 000 (tror jeg) og lystbåt flåten like under 100 000 et sted.
De færreste båteiere kjører til/fra jobben.. :janikk

Nå mener jeg ikke at alle som har båt skal slutte å bruke den, men det setter jo ting litt i proposjoner!

Ha en superfin helg, og alle vi som skal ut å kjøre, må kjøre ekstra pent nå!! (Glatt, lav sol, osv..)

- Arne

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av rogg »

fjzzr, dette i aftenposten...for tre år siden. Er det noe som kan finnes, har du tatt vare på artikkelen? Denne var god.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av AJ »

rogg skrev:fjzzr, dette i aftenposten...for tre år siden. Er det noe som kan finnes, har du tatt vare på artikkelen? Denne var god.
Fint noe som ligner, nemlig dette oppslaget i VG fra 2006:

Båt farligere enn bil...

Her er også relevant lesning til de som har lyst...

Dødsrisiko i vegtrafikken og i andre aktiviteter

Mulig jeg tar feil, men er det ikke en av de som står bak denne rapporten som også kom med uttalelser om at MC-kjøring burde forbys eller at det var like farlig som å kjøre med promille... :scratch
Skal ikke være helt sikker, men synes sånn umiddelbart å koble et av navnene til en heftig diskusjon om nettopp disse tingene for en stund tilbake...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snill Vaffel »

Tror de får trøbbel med samtlige MC førere om de prøver seg på et sånt stunt :D :-D
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Ragnhild

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Ragnhild »

AJ skrev:Dødsrisiko i vegtrafikken og i andre aktiviteter

Mulig jeg tar feil, men er det ikke en av de som står bak denne rapporten som også kom med uttalelser om at MC-kjøring burde forbys eller at det var like farlig som å kjøre med promille... :scratch
Skal ikke være helt sikker, men synes sånn umiddelbart å koble et av navnene til en heftig diskusjon om nettopp disse tingene for en stund tilbake...
Jo var en heftig diskusjon som ble utløst av en forsker fra Trafikkøkonomisk Institutt som Vårherre heldigvis har latt meg glemme navne på. Bakgrunnen var at han brukte statistikken og kunne med den i hende påstå at det å kjøre MC var like farlig som å kjøre bil med en promille på 0,8. Dette ble utlagt som at han påsto at alle MC-førere var like farlige i trafikken som en billist med promille. Ikke rart det ble ramaskrik. Og han fikk sit pass rimelig godt påskrevet av MC-folk. NMCU var på banen og kritiserte bruken av statistikk, siden realiteten er at antallet ulykker med MC pr kjørte km har gått ned i takt med at kjøreopplæringa har blitt mer fokusert på kjøreferdigheter og sikkerhet.

mekkern
Innlegg: 7592
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av mekkern »

det var herr godeste Ervik minnes jeg huske ja...nå er jo heller ikke den undersøkelsen helt reel heller da den har en del feil/antagelser som grunnlag når jeg ser på grunnlaget...men leser en statistikken som det ble gjort i den artikkelen så er det farligere å gå hvis en ser på tilbakelagte kilometer.

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av jhn »

Nå er vel ikke dette med båt helt sammenlignbart,det kreves ingen opplæring ,
mange barn som leker seg i pappas båt, mange nyrike som kjøper sin første båt i godt
voksen alder uten å ha vært på sjøen før,det er ikke så mange sjøfolk som omkommer
på sjøen

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av FJZZR »

rogg skrev:fjzzr, dette i aftenposten...for tre år siden. Er det noe som kan finnes, har du tatt vare på artikkelen? Denne var god.
Nei desverre! jeg tok ikke vare på den.
Og det er utrolig dumt, for jeg hadde stor nytte av den i diverse sammenhenger!!!
Artikkelen listet opp "risken" ved de påstått "farligste" aktivitetene folk bedriver.
Mc var den minst farlige av disse. Dykking, klatring etc. var veldig mye farligere.

Nå skal vi være litt forsiktige med å finregne for mye her.
Det er klart at klatring/rafting ikke er direkte sammenliknbart. Disse stiller med et stort handicap i forhold til tilbakelagt distanse. :lol
Men å bruke litt enkel hoderegning til å tilbakevise usakeligheter, kan være nyttig.

Mener å ha lest et sted at SSB regner med gjennomsnittlig kjørelengde 4500km/år :knegg når de holder på med sånne ting. Kom ikke NMCU til ca. 9000 ?? og stemmer det, så ser tallene anderledes ut!

- Arne

Ragnhild

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Ragnhild »

Kommer jo an på hvordan man regner.
NMCU har jo en medlemsundersøkelse hvert år, hvor de spør om kjørte km sist sesong.
Og husker jeg ikke feil har det tallet klatret oppover år for år.
Hva SSB har som grunnlag vet jeg ikke, men at antall kjørte km pr sykkel ligger et sted mellom de to er vel ikke så dårlig gjetning?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37887
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av AJ »

Det var et lengre intervju med en ung motorsyklist i lokalavisen her i distriktet for noen dager siden.
Han hadde greid seg rimelig bra, men sammenstøtet med bilen, som var den ansvarlige parten i ulykken, førte til at han fikk varige mén.
Enkelte av målene han hadde satt seg i livet er ikke lenger mulige å nå pga. disse varige skadene...

Det gjorde inntrykk å lese intervjuet. Har dessverre ingen link til artikkelen.
Den andre parten i ulykken ble naturlig nok ikke intervjuet siden dette var et slags profilintervju av et trafikkoffer.

Men i dag kom den andre parten med et leserinnlegg, som jeg må si jeg reagerte litt på. Nok til at jeg synes det passer å legge det ut her i denne tråden.
Jeg har streket under det viktigste jeg reagerte på.
Kunne vært interessant å få noen synspunkter på hva den skyldige parten i dette uhellet gir uttrykk for...:
MCulykke_Hadeland28092010.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Motorsykkel? Erru gæern !?

Legg inn av Snikkeren »

Oi, for en holdning! :punch Skulle likt å sende inn et svar til det leserbrevet der! :ills
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar