Side 1 av 1
Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 13:14
av Kawagutten
Noen som vet om denne passer de fleste eller er de som oftest er tilpasset de forskjellige mc merker? Kom gjerne med tips om hvor de kan kjøpes her til lands eller rimeligere enn i denne linken?
https://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GSF12 ... %7Ciid%3A1
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 13:53
av cannon
Du kan enkelt lage en selv. Kjøp passende halvtoms pipe (32 km?) på feks BT og tilpass den med vinkelsliper.
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 14:15
av Kawagutten
Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 15:32
av cannon
Det går nok helt fint. Bare være litt nøye med sliping, så den ikke glipper. Det går forøvrig helt fin å stramme opp med hakenøkkel, eller med vannpumpetang.
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 16:02
av FredrikE24
Skulle skifte pinjongtetning på Beemern og lagde en slik utifra en passende pipe med litt vinkelsliper og smergelskive.
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 16:33
av Kawagutten
Husker i ungdommen da vi brukte dor og hammer hehe men har vel blitt mer nøye med åra og vil gå etter produsentens anbefalinger med f.eks. 45 nm og 1.1/4-1.1/2 tørn tilbake. Gikk jo greit med dor og hammer og resten på feelingen men det var den gang med rimelige lette tohjulinger eller kanskje vi bare trodde det gikk bra
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 17:23
av Kawagutten
Takk for svarene. Skal se om jeg har en gammel pipe i rette str. å prøve det
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 19:06
av Ketil
Jeg kjøpte en slik nøkkel på eBay av et tyrkisk firma, de har laget hakenøkkel lik den Yamaha selv selger. Brukte denne når jeg strammet til min styremutter.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 19:59
av Kawagutten
Ketil skrev: ↑22 apr 2019, 19:06
Jeg kjøpte en slik nøkkel på eBay av et tyrkisk firma, de har laget hakenøkkel lik den Yamaha selv selger. Brukte denne når jeg strammet til min styremutter.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den svarte jo på noe av det jeg lurte på som at en passer til de fleste
Det å få strammet er ikke problemet men det å få dratt til med et visst moment og da bruke momentnøkkel så da blir det å bruke pipe( i dette tilfellet 45nm og 1/4-1/2 tørn tilbake, ikke 1,1/4 som nevnt først) . Går sikkert fint uten og sjekke med en fjærvekt satt på styret etterpå men ser for meg litt ekstra prøving/skruing før det blir perfekt
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 20:04
av Ronning
Kawagutten skrev: ↑22 apr 2019, 14:15
Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 20:10
av Rune75
Ronning skrev: ↑22 apr 2019, 20:04
Kawagutten skrev: ↑22 apr 2019, 14:15
Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)
Det er for at alle delene skal legge seg på riktig plass (riktig på plass). Gjør man det ikke på dette viset kan det lett bli slakk i lageret etter en stund. Et visst samme greine med enkelte hjullager, koniske hjullager antar jeg.
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 20:43
av Kawagutten
Rune75 skrev: ↑22 apr 2019, 20:10
Ronning skrev: ↑22 apr 2019, 20:04
Kawagutten skrev: ↑22 apr 2019, 14:15
Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)
Det er for at alle delene skal legge seg på riktig plass (riktig på plass). Gjør man det ikke på dette viset kan det lett bli slakk i lageret etter en stund. Et visst samme greine med enkelte hjullager, koniske hjullager antar jeg.
Riktig som Rune sier bør en dra til med dette momentet og så vri styrebrakketten noen ganger frem og tilbake før en løsner igjen for at lageret skal sette seg ordentlig . Kan være noe forskjell fra sykkel til sykkel men ikke stort tror jeg.
Re: Steering stem nut socket
Lagt inn: 22 apr 2019, 20:51
av FredrikE24
Rune75 skrev: ↑22 apr 2019, 20:10
Ronning skrev: ↑22 apr 2019, 20:04
Kawagutten skrev: ↑22 apr 2019, 14:15
Mulig 32mm . Lurte på det å slipe til en men bør tåle 45 nm da det skal dras til med det før en skrur ca 1,1/4 tørn tilbake.
Hvorfor stramme til 45 nm, også slakke av igjen, hvorfor ikke bare 40 nm, feks? (ja, jeg har ikke peiling)
Det er for at alle delene skal legge seg på riktig plass (riktig på plass). Gjør man det ikke på dette viset kan det lett bli slakk i lageret etter en stund. Et visst samme greine med enkelte hjullager, koniske hjullager antar jeg.
Stemmer. På koniske hjullager på bilen er min regel å rotere og stramme til man kjenner det får litt tregere(med hjulet på), deretter slakke opp igjen til man kjenner litt hjullagerslakke, deretter stramme så lite som mulig for at slakken borthører.