Ung igjen på MC. Rolf-Arne 05.04.1960 - 26.01.2024: Hvil i fred.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1054
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av Domino »

Tsjekkia er et flott land! Jeg har vært i Plzen flere ganger på skyting og drar mer enn gjerne tilbake.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Først Passo Giovo, nå Timmelsjoch og lunsj.
Opp til Giovo var artig og tanken slo meg at det hadde vært flott med litt mindre skog.

Jeg fikk det slik jeg ville , men er ikke helt enig med meg selv om det var så mye bedre egentlig.

Og værre eller bedre skulle det bli...opp sørsiden til Timmelsjoch... da ble det meste satt på prøve, kan ikke si at det bare er godt å bli satt på prøve.

Sykkelen er fantastisk... litt va'r i førstegir i de verste hårnålsvingene... det var ikke så mange som hang med...og det var noen få som stakk av...

Gruer litt til nedturen...BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Ketil skrev:Hei Rolf Arne! Det er veldig fint å følge deg på reisen, tusen takk for jevnlige og gode turreferat :thumleft Jeg skulle gjerne vært på en Europatur som dette, så det er flott at du deler turen din med oss. God tur videre :thumleft
Denne gangen skal jeg også få produsert en video, lover.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da er jeg "hjemme" igjen , familie hotell i Munster.. det blei en liten utflukt på 11 timer. 8 timer kjøring , 289 km... 2000 høydemeter opp og ned 2 ganger . Forbruket blir sirka 0.65 ja det går med drivstoff på sånn kjøring.


Transportsektoren til Insbruck, så opp Brennerpasset, gamleveien , har ikke tall på hvormange ganger jeg kjørte under nyheten, eller over den..

På andre siden i Italia heter det Sterzing, hvor man tar av til høyre og opp gjennom skogen.
Et strekk som gjør seg i motbakke..bare sving på sving.

Selv de rette sprekkene var krumme, men ikke så mye at man kan kalle det sving.

Masse høye trær, som skilte en fabelaktig utsikt, og tenkte at det var trasig med all den skogen. Fikk ta de tankan tilbake en time seminar når det bar nedover fra Passo Giovo. Der var det ikke mye trær og det var svarten så langt ned 1500 meter for å være sånn passelig nøyaktig. Akkurat da var det godt å ikke vite at man skulle bare snu der ned og så kravler opp nesten 2000 meter.

Våre små fjell er blitt nettopp det, SMÅ....

Til sammen ligning stigning fra Åndalsnes til toppen av veien over Trollstigen er 852 meter.

Da har jeg kjørt Trollstigen 6 gang opp og 6 gang ned i dag....

Det som slo meg var at kossen i all verden kan nån bo her ???? Det e ufattelig nån av de tomten dem har bygd på.

Og melkekartongene må bli skakk, så skeivt som kyrne stod... og snakk om kyr det var av det kraftige slaget, på størrelse med en normal hest.

Og sauen , ja først lurte æ no på om det var sau, eller et sknna fabelaktig æ ikke hadde sett før. Det går to av våre saua på disse...

Jeg viste jo at fjellan var bratt og forbaska høye, men alle bilda og videoer kan ikke forberede en på denne opplevelsen. Det er overveldende...og med nysne i natt så var det nydelig til sola smelta det fine hvite.

Og det blei salig varmt nedi dalbunnen, ja det har vært en faaantastisk dag...BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av erik m »

Tyske ingeniører rett etter krigen hadde nok en smule ideologisk ballast. Men dyktige var de! Kombinasjonen med fattige syditalienske arbeidere desperat etter jobb var ikke god. Så det ble bygget et kapell ved rasteplassen til minne om arbeiderne som hadde falt ned under byggingen.
HMS hadde lav prioritet.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Oppe på Giovo igjen det var der sola skinte, men no sner det. Ikke så man ser det men regndråper er hvite og fløffige. Der borte ligg Stilft og dit tar vi oss en tur Panna og jeg BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Dagens rapport, starter med en refleksjon, man glemmer når iveren tar en. Man glemmer når lysta aleina får rå.

Ja i dag har jeg gjort noen tabber, til og med ganske alvorlige. Etter en kaffe på Giovo, så ble det tur ned til San Leonardo, som i går. Så kjennskapen til ruta gjorde det artig å kjøre litt (mye) aktivt. Med en Porsche i ræva, så var egget lagt. Og jeg holdt på å knuse det....

Ja æ kjørte egentlig ræva av den Porschen og hadde ikke fotvilarene vært av aluminium så hadde gnisfokket stått etter meg.

Men så er det jo det at mens man har det såååå artig så bruker man jo bremsene mer enn vanlig.
Og dagen før var det jo ikke antydning til noe...så plutselig ingen bakbrems....

Fanden så glad gørr at æ sitt på sykkel og ikke i bil...hadde nok å ta av fremme. Men svarten som æ lurte....hva fanden hadde skjedd...og jeg var jo bare halveis av drøye 1000 høydemeter.

Forsiktig kjøring i 15 minutter, og bakbremsen begynte å ta igjen....

AT MAN KAN GLEMME SEG SÅNN.. utilgivelig...det som fikk meg til å tro at jeg kunne kjøre sånn var jo fordi klossen bak er helt ny. Men nye klassa/ skive kan også gå varm!!!.

Det gikk godt, er jo vant til å kjøre på gir , men det e mange hårnålssvinga.

Så gikk turen til Merano og der tok man av mot Stilft, eller bedre kjent som Stelvio.

De 48 nummererte hårnålssvingan er rett og slett en prøvelse. Og jeg vi anta at utover de 48 nummererte så finnes det over hundre nesten like krevende.

Hadde æ ant ka æ skulle få møte hadde jeg tatt en ainna vei.

Æ leite etter en plass å stoppe og snu for etter 30 av småsvingan så var det fan ikke artig lengre. Det blei anstrengende og det tok på en mann som forlengst har hatt sin glans periode.

Men med litt flaks og et blodslit så kom jeg opp, overlevd tabbe nr 2.

Så kommer tabbe nr 3...har jo nevnt at jeg har sett det siste av mine glans dager for lenge siden...og på toppen fikk jeg det endelige beviset.

Hjertet hang ikke helt med og jeg måtte bare sette meg ned. Var så yr i hodet at jeg tenkte at no svime æ av.

Tok signalet og fikk i meg sterk kaffe og ikke minst søtt i form av drikke..

Ja æ har overlevd tabbe 3 også.

Så no sitt æ på hotell rom , på tur lver et ainna pass i morra, et ukjent et så det er vel ikke så høyt.

Selv om turen i dag har gitt noen vekkere, så har det vært en flott dag. Flott vær opp og på toppen ei stund - men slo om til kuling og snø så veien var hvit ei lita stund ...straks det var tint så la man til flekkings ned på vest siden. Åååå hadde æ kjørt andre veien... det vet æ til neste gang. Hvem farsken nevnte noe lm neste gang, en gang er nok.

På tur ned møttes jeg av strålende og varm sol, at det andre forsvant fra tankan... skriver mer i morra..

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37886
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av AJ »

rolf-arne skrev: 28 aug 2021, 20:28 Så kommer tabbe nr 3...har jo nevnt at jeg har sett det siste av mine glans dager for lenge siden...og på toppen fikk jeg det endelige beviset.

Hjertet hang ikke helt med og jeg måtte bare sette meg ned. Var så yr i hodet at jeg tenkte at no svime æ av.

Tok signalet og fikk i meg sterk kaffe og ikke minst søtt i form av drikke..

Ja æ har overlevd tabbe 3 også.
Ja, Stelviopasset er ingen spøk. Svingene er en ting, høyden en annen...
2760 moh. skal man ikke kimse av...
Har vært der et par ganger.

Godt å høre at det står til liv fortsatt.
God tur fortsatt, men husk å ta det rolig. Ingen grunn til å ta unødige risker :[-X .
Vi vil ha deg hel og frisk hjem igjen, husk det :gk !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev:
rolf-arne skrev: 28 aug 2021, 20:28 Så kommer tabbe nr 3...har jo nevnt at jeg har sett det siste av mine glans dager for lenge siden...og på toppen fikk jeg det endelige beviset.

Hjertet hang ikke helt med og jeg måtte bare sette meg ned. Var så yr i hodet at jeg tenkte at no svime æ av.

Tok signalet og fikk i meg sterk kaffe og ikke minst søtt i form av drikke..

Ja æ har overlevd tabbe 3 også.
Ja, Stelviopasset er ingen spøk. Svingene er en ting, høyden en annen...
2760 moh. skal man ikke kimse av...
Har vært der et par ganger.

Godt å høre at det står til liv fortsatt.
God tur fortsatt, men husk å ta det rolig. Ingen grunn til å ta unødige risker :[-X .
Vi vil ha deg hel og frisk hjem igjen, husk det :gk !
Litt bilderBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av oivindg »

Pass på deg sjøl! Har lyst til å lese innleggene dine i lang tid fremover. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Var innom Louis, og fikk nytt visir til hjelmen, det ble en ny verden...

Så fikk jeg forklaringa på hvorfor sena ikke fungerer lengre, Schubert hadde prodfeil på de første hjelmene og lagde for stor plass til batteriene...dermed treffer ikke kontaktene..og ingen funksjon...

Da blir det å sende en mail eller to om ei stund.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

En pause i fin kjøring flott vei jeg tilfeldigvis kom inn på og fordi jeg på Italiensk vi gav blaffen i et par skilt. Så her sitter jeg å nyter skyggen i 19 gr - spiser min første Gelatino.

Ja det blir en del jeg gjør for første gang.

Jeg ha tenkt mye på å kjøpe nytt og bedre, ja mc da, sist var når jeg varmkjørte bakhjuls bremsen( kan ikke fatte at jeg kunne gjøre det) da hadde jeg bestemt meg.

Men etter å ha sett hvilken oppmerksomhet jeg har fått her , er jeg ikke så sikker på at det blir nytt...

Folk fra 13 mnd til 70 år, ja jeg spurte om alderen, ville se på og sitte på (lille jenta) .
Ungen godtok til å med at jeg løfta ho opp, med mamma og pappa i beredskap... bare flir på den ungen.

Den Pan har litt sliten sjarme, og går som ei klokka.

No er jeg ved Lago d'Ilseo , sjøen med øya, vestsiden er en riktig kosetur...må ta tida til hjelp. Stedet heter Riva de Solto.

No bær det om litt østover , har 4 tima med kjøring igjen tror jeg...vi får se..har jo ikke lyst å løfte på ræva....BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Chioggia er byen som ble ende punkt i dag...langt øst i Italia. Drøye 40 mil og nesten 7 timer kjøring. Fått opp telt...skal straks ta meg en tur på stranda....BildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Da har æ fått prøvd mye, og lært litt om mæ sjøl.

By turist, ja tidlig på morran sleppe både varmen og folkemengden. Det siste kom jeg meg unna, men i en by med drøye 50000 så e det nok folk til å fylle opp.

Hvordan det var her på søndag klare æ ikke å forestille mæ. Førr da æ kom i hår kveld så hadde jeg hatt møtene sakte til stille stående kø i over 1/2 time.

Det skulle bli no sånt som drøye 2 mil med kø... og dem kom alle sammen fra denne lille by, er bare en vei inn eller ut.

Byen består egentlig av flere øyer og veien ut gjennom deltaet er egentlig bro delvis fylling.

Utenfor selve byen er det ei strand på omlag 5 km , det finnes en parasoll for hver 3dje meter. Det er litt uvirkelig...og nesten like langt som standa når , når også rekken av hoteller.

Nei æ e vest ikke mye byturist heller men kanskje det var varmen som tok mæ.

Æ dro hjem, rydda litt og gikk på beachen...æ sku sole mæ. Det blei nesten oppstyr, så hvite legga hadde dem ikke sett før.

Men sola gjorde underverker med min gode ro. Roen hadde senka sæ over en velprøvd kropp, og æ slappa virkelig av.
Da helt sånn plutselig fikk æ en firnæmmelse av at det var nån som grilla i nærheten. Etter en sjekk så måtte æ innrømme at det einaste flesket som sviddes var mitt eget.

Æ pakka sammen og for opp i baren ...ved poolen.. der var det skygge og noe kaldt å drikke.
Å det var riktig godt å slappe av, fikk lest litt , tenk diskutert pris på ny sykkel.

Nei det var riktig så hyggelig .

Men hvor lenge var jeg i paradis, knapt lengre enn han derre Adam, sola hadde vandra og no var skyggen borte.

Jada æ vet at sola står i ro men det er så fint et begrep, at sola vandre.

Evakuerte hjem til teltet rydda og pakka og er klar for å rive telt i morra og sette kursen sør igjenna...og det er kanskje litt seint det bilde nokka kraftig der opp en plass.
Men det tar vi i morra, blir det vått så blir det vått.
BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Ung igjen på MC

Legg inn av rolf-arne »

Så da sitter jeg i byen , hvor helgenen Frans av Assisi er begravet etter å han virket her hele sitt liv. Dyrenes velgjørende og beskytter, så det er litt vanskelig å jage duene vekk.

Det var godt å få parkert kroppen på en stol....selv om turen fortsatt gir nytelse.

Så byr den også på noen små skuffelser, hadde tenkt å bruke litt tid i Ravenna å gå på museer osv ...men med time bestilling så gikk jeg glipp av det som skal være verdens mest overdådige mosaikk...skitt au..

Så tok jeg en avstikker og skulle kjøre Furlo passet, men svarten å det er nå stengt for alt med motor.... bomtur nr 2 .

Men bomtur 2 , ble allikevel en fulltreffer - holt meg av motorveien til Roma og tok gammel veiene som går over de fleste toppene. Kan anbefale hele ruta med unntak av 4 km...den veibanen kan ikke beskrives.

Opp og ned, rundt omkring, ja ikke vet jeg hvor jeg har vært håper Googlemaps vet...

Så fant jeg frem til Assisi, og et hotel som er noe sånt som 700 år gammel, joda dem har nok pussa opp innimellom, det var til og med heis.

No begynne det å dryp lite granne, men jeg har i hele dag styrt etter sola... og no når æ har parkert så kommer det noen regn dråper.
BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Låst