Hydrogen som drivstoff har noen åpenbare utfordringer fortsatt.Gammelsmurfen skrev: ↑04 jan 2024, 21:46 Hydrogen har man vel til en viss grad holdt på med i Norge et par tiår. "Problemet" med det er at det er ekstremt energikrevende å fremstille eller utvinne. Skal man bruke enorme mengder strøm som ikke nødvendigvis er fra fornybare kilder heller, så hjelper det fint lite om utslippet under selve kjøringen er svært lavt.
I tillegg vil jeg ikke kjøre rundt i en bombe... Stasjonen i Skedsmo ble stengt etter at den i Sandvika gikk i lufta.
Men i utgangspunktet er dette det mest forbruker- og antakelig også mest miljøvennlige drivstoffet man kjenner til i dag.
Får man løst produksjonskostnadene, som, etter hva jeg er blitt fortalt, innebærer stort forbruk av vann som Norge har overflod av langs vår lange kyst, høye produksjonskostnader og "bombe"faktoren (eksplosjonsfaren...) så er mye gjort.
Så er spørsmålet hvor langt man er kommet for å få bukt med disse tingene...
Av og til og ikke rent sjelden er det klokt å ha en god klump is i magen og ikke forhaste seg og tro at alt går til helvete om man ikke får gjort forhastede tiltak, som svært trolig ikke er godt nok utredet.
Gammel "jungelord" her i Norge er som kjent "hastverk er lastverk". Noe vi vel trygt kan si vi har hatt flere eksempler på de siste årene...
Å sette opp halvannet tusen vindmøller til havs i et et verdens mest værharde havområder kan fort vise seg å bli et slikt uoverveid "hastverk er lastverk" prosjekt med uante økonomiske og miljømessige skadefølger.
Bare så det er nevnt...
