Når speedometeret viste 110, var virkelig hastighet 98kmt på en ny Leaf som jeg lånte for noen år siden...FredrikE24 skrev: ↑04 jan 2023, 17:05 Om du kikker inn på speedometeret på en @dypen mens du kjører forbi vil du se at de har en hinsides feilvisning på speedo. Det er derfor alle leafer kjører så sykt tregt.
Hvilken el-bil skal man velge?
- Kjellrf
- Innlegg: 1618
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Er det virkelig noen fordeler for lommeboka …
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/de ... Ls0wTXXan4Elbilfordelene blir stadig færre, men det er fortsatt fordeler du kan nyte godt av som elbilist.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Kort fortalt, ca 20-30% med årlig kjørelengde rundt 12-20 000 km.dypen skrev: ↑19 jan 2023, 10:22 Er det virkelig noen fordeler for lommeboka …
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/de ... Ls0wTXXan4Elbilfordelene blir stadig færre, men det er fortsatt fordeler du kan nyte godt av som elbilist.
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/1999-el-bil
Elbil er stort sett alltid billigere hvis du kjører mye, og jo mer du kjører jo større blir fordelen.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24322
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Vertfall foreløpig.SilverSmurfer skrev: ↑19 jan 2023, 11:14Kort fortalt, ca 20-30% med årlig kjørelengde rundt 12-20 000 km.dypen skrev: ↑19 jan 2023, 10:22 Er det virkelig noen fordeler for lommeboka …
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/de ... Ls0wTXXan4Elbilfordelene blir stadig færre, men det er fortsatt fordeler du kan nyte godt av som elbilist.
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/1999-el-bil
Elbil er stort sett alltid billigere hvis du kjører mye, og jo mer du kjører jo større blir fordelen.
Det kommer til å komme flere avgifter på EL-bil, det er jeg sikker å.
Feks. så fjerner dem sikkert momsfritaket etter hvert. Så må vi trolig betale en slags avgift på batteriet eller noe. Dem pakker det sikkert fint inn i et fint navn denne avgiften.
Så blir det sikkert dyrere å lade bilen eksternt.
-
- Innlegg: 435
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Lokalt snakkes det om å søke myndighetene om å øke bompengesats i Ryfasttunnel til 70% av ‘vanlig’ takst. Det er nok ikke mange år til det ikke er andre fordeler enn å kunne lade hjemme til mulig lavere ‘drivstoff’pris enn på bensinstasjon.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
TU kjørte noen beregninger for noen år siden. https://www.tu.no/artikler/elbil-er-bil ... ne/378968/Bjerknez skrev: ↑19 jan 2023, 11:28 Vertfall foreløpig.
Det kommer til å komme flere avgifter på EL-bil, det er jeg sikker å.
Feks. så fjerner dem sikkert momsfritaket etter hvert. Så må vi trolig betale en slags avgift på batteriet eller noe. Dem pakker det sikkert fint inn i et fint navn denne avgiften.
Så blir det sikkert dyrere å lade bilen eksternt.
Men strømprisen er nå en del høyere enn de var den gang.
Det sagt så er elbil såpass mye billigere per dags dato at veldig mange fordeler kan fjernes uten at den blir dyrere enn bensin og dieselbil. Og jeg har personlig troen på at myndighetene har god kontroll på hvor mye det koster å kjøre elbil kontra drivstoffbil, og vil forme avgiftene slik at det alltid vil være billigst å kjøre elbil.
Så selv om elbilene blir dyrere så vil det eksistere politisk motivasjon for å holde dem hakket billigere enn bensinbiler er. Og med de relativt drastiske priskuttene vi akkurat så i fra Tesla så vil nok andre følge etter og vi vil se noe lavere innkjøpspriser på elbil. Noe som går i elbilens favør.
Så mens jeg er enig med deg i at elbiler vil bli dyrere så har jeg null tro på at de vil bli dyrere enn bensin og dieselbiler så lenge man fortsatt har lov til å kjøpe bensin og diesel fra forhandler.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24322
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Bensinbiler blir jo sagte men sikkert faset ut uansett, og om bare noen få år så får man ikke kjøpt ny bensin/dieselbil. Så da har vi ikke lenger noen alternativer og da er vi fucked :)
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
«Elbilen alle har ventet på» … elbilen Avtotor Amber.
https://www.tv2.no/broom/ser-ut-som-en- ... CS6kQqot7c
https://www.tv2.no/broom/ser-ut-som-en- ... CS6kQqot7c
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg har en MG el-bil. Den har ca 20 mil rekkevidde. Sist jeg kjørte den på langtur slik at jeg måtte bruke hurtiglader så ble det dyrere enn å kjøre dieselbilen. Men på småkjøring så vinner elbilen overlegent.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39317
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Apropos elbil:
https://www.nettavisen.no/nyheter/advar ... 95-1556727
Skal en tur til Lørenskog i morgen. I sprengkulda... Med min 20 år gamle fulltankede bensindrevne Hyundai. Sånn ca. 60 liter bensin, så jeg slipper å stå hutrende med en bensinpumpe den (korte...) tiden det tar å toppe opp tanken...
https://www.nettavisen.no/nyheter/advar ... 95-1556727
Skal en tur til Lørenskog i morgen. I sprengkulda... Med min 20 år gamle fulltankede bensindrevne Hyundai. Sånn ca. 60 liter bensin, så jeg slipper å stå hutrende med en bensinpumpe den (korte...) tiden det tar å toppe opp tanken...

________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering

- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Etter den erfaringa jeg har med yngsteman sin hybrid merchedes så ville jeg satsa på en hybridbil - her jeg bor ---
men etter mitt behov - som er bil om vinteren så ville jeg ha gått for helelektrisk pga. drifts kostnad (men se siste setning)
en ti del av bensin/diesel og mulighet til å lade på jobb - nei det sier seg selv-- en neste bil må bli EL.
Tenker også litt sånn at for min del er ikke innkjøpskostnaden relatert til nybil - så da er det meste av avgifter irrellevant for meg... det er og blir driftskostnad.. som teller.
Men så er no realitetene slik at jeg har biler og ikke minst motorsykkeler og det blir neppe kjøpt noe nytt her i gården..
Så på vinteren blir jeg å kjøre Ford Ranger - med dieselmotor selv om det koster litt pr km - resten er betalt.
men etter mitt behov - som er bil om vinteren så ville jeg ha gått for helelektrisk pga. drifts kostnad (men se siste setning)
en ti del av bensin/diesel og mulighet til å lade på jobb - nei det sier seg selv-- en neste bil må bli EL.
Tenker også litt sånn at for min del er ikke innkjøpskostnaden relatert til nybil - så da er det meste av avgifter irrellevant for meg... det er og blir driftskostnad.. som teller.
Men så er no realitetene slik at jeg har biler og ikke minst motorsykkeler og det blir neppe kjøpt noe nytt her i gården..
Så på vinteren blir jeg å kjøre Ford Ranger - med dieselmotor selv om det koster litt pr km - resten er betalt.

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 7923
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
For min del så hadde driftkostnadene vært billigere med EL så langt-men når de begynner med "kilometeravgift" så er jeg ikke like sikker da jeg ikke har behov for bom eller ferje.
Dessuten må jeg se litt på investering kontra verditap-på min 17modell Fiesta er mesteparten av verditapet unnagjort og med forbruk på 0,6 på småkjøring og ned til 0.43 på langkjøring så er det ikke SÅ mye å spare.
Dessuten er jeg litt avventende til å se an batteriteknologien og aktuelle modeller.
Eventuelt så er det andre lagringsmuligheter for energi også som mulig kommer sterkere straks-jeg skal se om en 4-6års tid hvis ikke behovet for transport endrer seg før den tid.
Appropo teknologi-Toyotakundene som har kjøpt bz4 et eller annet vil nok merke verditapet greit når den oppgraderte utgaven kommer nå.
også litt spennende på andre områder enn bare persontransport:https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... my-rolling
https://pressroom.toyota.com/shell-toyo ... alifornia/
https://www.motor1.com/news/691956/hond ... ed-engine/
Er jo ikke så lenge siden Dieselbiler var guds gave heller så er jo litt spennende med dette-Amonjakk også for den delens skyld.
Holder ikke akkurat pusten men fortsetter å leve som før..
Dessuten må jeg se litt på investering kontra verditap-på min 17modell Fiesta er mesteparten av verditapet unnagjort og med forbruk på 0,6 på småkjøring og ned til 0.43 på langkjøring så er det ikke SÅ mye å spare.
Dessuten er jeg litt avventende til å se an batteriteknologien og aktuelle modeller.
Eventuelt så er det andre lagringsmuligheter for energi også som mulig kommer sterkere straks-jeg skal se om en 4-6års tid hvis ikke behovet for transport endrer seg før den tid.
Appropo teknologi-Toyotakundene som har kjøpt bz4 et eller annet vil nok merke verditapet greit når den oppgraderte utgaven kommer nå.
også litt spennende på andre områder enn bare persontransport:https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... my-rolling
https://pressroom.toyota.com/shell-toyo ... alifornia/
https://www.motor1.com/news/691956/hond ... ed-engine/
Er jo ikke så lenge siden Dieselbiler var guds gave heller så er jo litt spennende med dette-Amonjakk også for den delens skyld.
Holder ikke akkurat pusten men fortsetter å leve som før..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 154
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg tror hydrogen på tunge kjøretøy kommer til å være fremtiden pga rekkevidde og muligheter for tanking. Jeg vil tro det er lettere å sette opp et tankanlegg for hydrogen en å sette opp ladestasjoner. Lastebiler og vogntog med el-motor fungerer sikkert fint på korte og/eller faste ruter, men for den som kjører litt "over alt" så må det være mer fleksible muligheter for tanking.mekkern skrev: ↑04 jan 2024, 16:20 også litt spennende på andre områder enn bare persontransport:https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... my-rolling
https://pressroom.toyota.com/shell-toyo ... alifornia/
https://www.motor1.com/news/691956/hond ... ed-engine/
Er jo ikke så lenge siden Dieselbiler var guds gave heller så er jo litt spennende med dette-Amonjakk også for den delens skyld.
Holder ikke akkurat pusten men fortsetter å leve som før..![]()
Hvis jeg har forstått det riktig så kan man ha ca et tonn mer vekt på en treakslet el-lastebil en på en dieselbil så vektmarginen blir noenlunde den samme, og det finnes trekkvogner som det påståes kan kjøre 60 mil med 50 tonn uten å lade. Men de koster tre ganger en vanlig trekkvogn, så det er de færreste lastebileiere som kan rettferdiggjøre det økonomisk.
https://www.tu.no/artikler/verdens-fors ... m=redirect
Men det virker som at myndighetene har bestemt seg for at alt skal gå på strøm, så utviklingen av hydrogen går smått.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1612
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Hydrogen har man vel til en viss grad holdt på med i Norge et par tiår. "Problemet" med det er at det er ekstremt energikrevende å fremstille eller utvinne. Skal man bruke enorme mengder strøm som ikke nødvendigvis er fra fornybare kilder heller, så hjelper det fint lite om utslippet under selve kjøringen er svært lavt.greina skrev: ↑04 jan 2024, 20:10Jeg tror hydrogen på tunge kjøretøy kommer til å være fremtiden pga rekkevidde og muligheter for tanking. Jeg vil tro det er lettere å sette opp et tankanlegg for hydrogen en å sette opp ladestasjoner. Lastebiler og vogntog med el-motor fungerer sikkert fint på korte og/eller faste ruter, men for den som kjører litt "over alt" så må det være mer fleksible muligheter for tanking.mekkern skrev: ↑04 jan 2024, 16:20 også litt spennende på andre områder enn bare persontransport:https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... my-rolling
https://pressroom.toyota.com/shell-toyo ... alifornia/
https://www.motor1.com/news/691956/hond ... ed-engine/
Er jo ikke så lenge siden Dieselbiler var guds gave heller så er jo litt spennende med dette-Amonjakk også for den delens skyld.
Holder ikke akkurat pusten men fortsetter å leve som før..![]()
Hvis jeg har forstått det riktig så kan man ha ca et tonn mer vekt på en treakslet el-lastebil en på en dieselbil så vektmarginen blir noenlunde den samme, og det finnes trekkvogner som det påståes kan kjøre 60 mil med 50 tonn uten å lade. Men de koster tre ganger en vanlig trekkvogn, så det er de færreste lastebileiere som kan rettferdiggjøre det økonomisk.
https://www.tu.no/artikler/verdens-fors ... m=redirect
Men det virker som at myndighetene har bestemt seg for at alt skal gå på strøm, så utviklingen av hydrogen går smått.
I tillegg vil jeg ikke kjøre rundt i en bombe... Stasjonen i Skedsmo ble stengt etter at den i Sandvika gikk i lufta.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Tror nok ladestasjoner er lettere å sette opp enn hydrogenstasjoner. Hvorfor valgte ikke Oslo kommune hydrogenbusser i stedet for elbusser?greina skrev: ↑04 jan 2024, 20:10Jeg tror hydrogen på tunge kjøretøy kommer til å være fremtiden pga rekkevidde og muligheter for tanking. Jeg vil tro det er lettere å sette opp et tankanlegg for hydrogen en å sette opp ladestasjoner. Lastebiler og vogntog med el-motor fungerer sikkert fint på korte og/eller faste ruter, men for den som kjører litt "over alt" så må det være mer fleksible muligheter for tanking.mekkern skrev: ↑04 jan 2024, 16:20 også litt spennende på andre områder enn bare persontransport:https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... my-rolling
https://pressroom.toyota.com/shell-toyo ... alifornia/
https://www.motor1.com/news/691956/hond ... ed-engine/
Er jo ikke så lenge siden Dieselbiler var guds gave heller så er jo litt spennende med dette-Amonjakk også for den delens skyld.
Holder ikke akkurat pusten men fortsetter å leve som før..![]()
Hvis jeg har forstått det riktig så kan man ha ca et tonn mer vekt på en treakslet el-lastebil en på en dieselbil så vektmarginen blir noenlunde den samme, og det finnes trekkvogner som det påståes kan kjøre 60 mil med 50 tonn uten å lade. Men de koster tre ganger en vanlig trekkvogn, så det er de færreste lastebileiere som kan rettferdiggjøre det økonomisk.
https://www.tu.no/artikler/verdens-fors ... m=redirect
Men det virker som at myndighetene har bestemt seg for at alt skal gå på strøm, så utviklingen av hydrogen går smått.
https://www.youtube.com/watch?v=-Xtc_Bd18OA&t