Gammelsmurfen skrev: ↑18 jan 2023, 15:35
Bjerknez skrev: ↑18 jan 2023, 14:47
Uansett hva som skjer i mitt liv, så kommer jeg aldri til å kjøpe tesla. Det er like sikkert som at jeg aldri kommer til å kjøpe en GSA
Tesla begynte bra og kom som et premium merke innen EL-biler. Dem er gode på batterier, men bygge biler klarer dem ikke.
Dessuten ser jeg snart Teslaer over alt og da blir det bare mindre spennende å eie en. Ikke har jeg lyst til å betale en mill for en bil som lekker vann heller.
Enig med deg der @Bjerknez , bilen er like uforutsigbar som Musk sjøl.
Alle jeg kjenner som har Tesla er drittlei verksted, det begynner ofte med en gang.
Det er alt fra utett til at lakken er så tynn at man ser skjolder inn til grunningen, til det som mye verre er vibrasjoner pga. kast i drivaksler + + + +. Eneste fordelen er at man sparer kilometer på egen bil om man har lånebil fra verkstedet da egen bil er der, og det er jo ofte
Har aldri tenkt over hva slags mennesker som har problemer med bil da fosil biler stort sett har vært forutsigbare som de fleste har vært kjent med men da elbilene og Tesla gjorde sitt inntog ser du virkelig hvor mange som ikke har gjort seg kjent med hva de har kjøpt. I starten før ladenettverk var bygget ut var det mange biler som raskt ble solgt igjen, ja og med god fortjeneste ikke uvanlig med 100k over nypris. De som har kjøpt før ca mai 2017 fikk inkl gratis lading som fulgte bilens levetid, de som benyttet referallink ut 2018 fikk gratis lading så lenge bilen var registrert på første eier. Gratis lading, ikke bompenger til nå nylig, fem års garanti på bil inntil 160k med utvidet garanti, åtte års garanti på batteri / drivlinje fri km, ingen krav om å følge service anbefaling som påvirker garanti, servicer var veldig billige vs fosilbil ca 1/8 del av tilsvarende størrelse på bil. Model S og X har vært veldig gode å kjøre, veldig billige i bruk med lavt verditap hvis du har tatt vare på bilen.
Det var selvfølgelig negative ting fra starten av men i 2018 når jeg fikk min på våren var ladenettverk utbygget og veldig mange kjøpesenter, hoteller, butikker osv kunne tilby gratis destinasjonsladere i tillegg til Tesla sine hurtigladere. Har vel aldri vært så mye på verksted med nye biler men i etterpåklokskap skulle jeg godtatt litt ujamne karosseriåpninger og ikke vært så pirkete så hadde jeg spart meg for mange verkstedbesøk. Det er jo en amerikansk bil! Drivaksler er nevnt her og de ble byttet på mitt første verksted besøk. Ved bytting av drivaksler hadde de ikke klart å sentrere rattet så jeg måtte tilbake for firehjulskontroll og da var også skjevslitasje på dekk eliminert som mange har hatt problemer med og ikke oppdaget før dekkene var blankslitte. I tillegg ble det byttet ryggekamera, ett scrollehjulet på rattet, en vindusheis og en gummilist. Oppsummert etter 30k kjørte kilometer på to år og tre måneder veldig billig bilhold med kjøreegenskaper som en gokart :) Husker mange var veldig negative til Tesla, fikk klar beskjed fra min svoger «ikke vis deg på gårdsplassen her med Tesla» som han betegnet som snylter bil.