MC TIL VINTERBRUK

...generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 73
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
MC: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av BAJAZZ » 07 jan 2019, 21:07

Hei, er det noen her inne som har noe erfaring med bruk av mc på vinterstid? Tenker da både med snø på veien, samt på "bare" saltede veier. Kjørte inn til Oslo i dag tidlig(7/1-2019), og jeg registrerte flere mc på vei innover. Tror den ene var en Yamaha MT 7, og den andre var en BMW GS 1200. Riktignok bare veier i dag tidlig, men likevel -5 grader. Noen som har tips om sykkel som kan funke til dette formålet? Vet om en journalist/fotograf fra Drammen som kjører "hele året", men er det andre her som har erfaring på dette området? Type dekk, størrelse på pigger, osv....?? Tenker en sykkel som Honda CRF 250 eller lignende? Har 13 km avstand til jobben, så vi snakker om ca 15-20 minutters kjøring sommerstid. Er takknemlig for alle innslag :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27579
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av AJ » 07 jan 2019, 21:26

Eneste MC jeg har kjørt på vinterstid er Husaberg 450 og 570. Sistnevnte var nesten ustyrlig morsom med nok krefter i massevis på vinterføre :crazy: !
Likevel letthåndterlig og forutsigbar, litt sånn mopedaktig, som gjør at man opplever å ha god kontroll på sykkelen.
Begge disse modellene veier lite, har lang fjæringsvei og er altså, slik jeg erfarte det, lette å håndtere med lett kontrollerbare kjøreegenskaper på snø og is.

Så min anbefaling er en tilsvarende sykkel, llettkjørt med lav vekt fra det merket du foretrekker, som har denne typen i modellutvalget sitt.
Husaberg er vel ikke lenger mulig å få kjøpt her i landet, så vidt jeg vet... Dessverre.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1539
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 » 07 jan 2019, 21:49

2551EF0C-E876-4177-B9E2-5553EC692384.jpeg
Jeg kjører til og fra Oslo året rundt på motorsykkel. Kjører Jawa 350 på vintern og BMW på sommeren. Jawaen er mekanisk enkel og er lett i vekt. Det er det som gjelder. Det er når man kjører i 10cm nysnø at man ikke ønsker noe mer enn 160kg vekt og lavt tyngdepunkt! Piggdekk er også viktig, masse pigg er bra!

Kaldeste jeg har kjørt er 13-14 minus. Kjører i rett over en halvtime som regel avhengig av føret. Klart at man har det ikke behagelig i slike temperaturer, men det er ikke verre enn at det er glemt så fort man er fremme.

Jawaen har clutchautomat på selve girpedalen i tillegg til clutchendel med wire. Når det blir minusgrader fryser som regel wiren fast, så da er det gull og ikke være avhengig av den!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 1735
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av gsx750_80 » 07 jan 2019, 23:06

Selveste Tillerexpressen II så jeg i Trondheim også nå på nyåret. Den benyttes vinterstid, mens eieren også har en BMW (MC) for transport sommerstid.
jawa.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80


Brukeravatar
kvase
Innlegg: 958
Registrert: 29 des 2015, 02:35
MC: KTM 1090 ADV-R/DRZ400sm
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av kvase » 08 jan 2019, 00:31

Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1539
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 » 08 jan 2019, 00:35

Det er mye penger for noe som skal kjøres i filler i saltet uansett. Hvertfall synes jeg det. Oslo-saltinga er knallhard.
Bilde

Brukeravatar
BAJAZZ
Innlegg: 73
Registrert: 21 jul 2015, 19:33
MC: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av BAJAZZ » 08 jan 2019, 05:46

Huff, ja, se bare på bilene :O Og motorsykler er jo enda mer utsatt. Alt av motor og eksos er åpent. Eike/alufelger og bremser som skal bade i salt i 3-4 måneder. Så en må jo regne med vesentlig mer slitasje og korrudering en vanlig bruk. Greit å få tak i noe brukt og driftsikkert. Japse-sykkel på 250-600 kubikk med litt modifikasjoner er vel kanskje tingen. Spe på med varmeholker, håndbeskyttere, samt gode piggdekk. Den ene Yamahaen som Kvase tipset om skal jeg ta en nærmere titt på :thumleft En annen utfordring er jo sikten. Visiret blir antageligvis rimelig grisete etter hvert :confused Så får en jo ta en avveining om ulempene blir større enn fordelene etter hvert. Man slipper i alle fall å skrape is om morran :twothumbs:

Subsea79
Innlegg: 18
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
MC: trøsykkel

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av Subsea79 » 08 jan 2019, 07:42

Har ikke tenkt å begi meg ut på kjøring i snø, men litt nyfiken likevel.
Vil ikke både ABS og Tractioncontroll være en stor fordel på snø? Tror i hvert fall ABS vil vært på lista mi.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 1539
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS, BMW K100RS 16V og Jawa 350
Sted: Gjersjøen

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av FredrikE24 » 08 jan 2019, 07:53

Min erfaring er at det ikke er noe kjekt å bremse i det heletatt. Det beste er å holde flyten og bremse veldig forsiktig ved behov. Fordelen jeg ser med totakt er ingen motorbrems som er noe å snakke om. Så slipper man å få sleng bak når man går sv gassen.

Jeg vil anbefale muffer istedefor varmeholker.

Når det gjelder visir så tørker jeg av med hansken ved behov. Det går fint når det er korte avstander man kjører.
Bilde

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 502
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
MC: Suzuki DL1000AL5 og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: MC TIL VINTERBRUK

Legg inn av E-strom » 17 feb 2019, 23:50

Jeg har en DRZ 400 S som brukes både vinter og sommer - på vinteren blir det turer og pendling, på sommeren blir det grusveier og (de siste to årene) Bukkerittet :thumleft

Varmeholker, tynne sommerhansker og muffer er en uslåelig kombinasjon

Sykkelen spyles jevnlig, og behandles med Scottoiler 365 etterpå - ser ut som det funker

Bilde
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester