Lakkere alufelger. Beste løsning?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Lakkere alufelger. Beste løsning?

Legg inn av cannon »

Noen her med god greie på lakkering?
Hva vurderes som beste løsning, pulverlakk eller 2komp sprayboks?

Brukeravatar
haakeik
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200

Re: Lakkere alufelger. Beste løsning?

Legg inn av haakeik »

Litt sent svar, men kanskje nyttig for andre som er interessert i det samme.
Pulverlakkering er normalt sterkere og bedre enn 2K lakk på felger.
Jeg har selv fått pulverlakkert mine felger og er veldig fornøyd. Det finnes også fargekart for pulverlakkering, men utvalget av farger er ikke like godt som med 2K lakk. Det går mest i standardfarger. Det går fint an å bruke 2K lakk med 2K klarlakk og det anbefales å få blandet klarlakken med mykningsmiddel, slik at den flekser i stedet for å sprekke. Det finnes bedrifter som gjør dette for deg, hvis du vil lakke selv.
Det viktigste er å gjøre godt grunnarbeid. Sandblåsing eller glassblåsing, med fine slipemidler, ikke grove. Og for all del, IKKE glass/sand blåse gropene der hjullagrene skal ligge. Da risikerer man å øke diameteren, slik at hjullagrene ikke får godt nok feste. Sparkle riper og pusse med 250 sandpapir før lakkering.

Brukeravatar
dypen
Motorsykkelen din: R1250GSA

Legg inn av dypen »

Gode tips der @haakeik. Tips for hvor du kan få lakkert evt pulverlakkert og glassblåst helstøpte mc felger (alufelger) mottas med stor takk :thumleft Forøvrig også andre tips til «budget» løsninger :prf

Har over tid sjekket hvem som har mulighet for å utføre glassblåsing lakkering polering hvor jeg selv gjør all demontering / monterings jobb selv for å holde pris så lav som mulig. Demonterer dekk, hjullager ja alt som kan demonteres selv men pris føler jeg blir uansett høy. På to felger til XS500’n har jeg fått tilbud på polere felgkant, glassblåse rest av felg, lakkere alt av felg utenom felgkant (bredde på felgkant ca 1,5 - 2 cm) i sølv farge kr 10500,- pluss frakt tur / retur. Nye dekk, slanger, hjullager, simmringer osv kommer på toppen.

Skal felgene pulverlakkeres blir det kanskje enda dyrere uten å ha sjekket det. I og med jeg gjør all jobb med montering / demontering selv har jeg startet med hele jobben selv. Satser på å pusse felgene i to runder med sandpapir lamellslipe med multisliper og polert felgkanten som maskeres for så lakkere felgen med 1k spraylakk (1k og alt på 1 sprayboks for å holde det så enkelt som mulig) fra Santanshaugen Fargehandel som de blander til meg. Mye jobb og minimale kostnader men ikke like bra som pulverlakkering.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
GSXR-Erling
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Legg inn av GSXR-Erling »

Prøver samme som Dypen
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Bilde

Svar