FredrikE24 skrev: 22 okt 2020, 22:27
Og derfor skrur jeg på syklene selv. Er ikke vært gjort noe ventiljustering på min sykkel på service hvertfall.
Ja, jeg er ganske overbevist om at i mange tillfeller er selvgjort velgjort. jeg stoler ikke fullt ut på det profesjonelle part. Det være seg verkstedfolk, elektrikere, rørleggere, snekkere og annet.
Jeg har selv erfart hvor udugelige enkelte elektrikere kan være. Hva som gjøre på verksted vedrørende motorsykkelen min vil jeg nesten ikke vite. Jeg har heller ikke kompetanse til å ettergå dem i sømmene og har ikke annet valg. Spesielt med tanke på garantien og det berømte stempelet i boka.
Jeg har generelt vært svært skeptisk til det meste når det kommer til komersiell virksomhet rundt det som er nevnt over. Vi er alle mennesker og innerst inne er vi grådige hele gjengen. Men noen er grådigere enn andre.
Man kan være så ærlig og rederlig man bare vil. Det fungerer greit når man har alt på stell, men så fort det begynner å knipe økonomisk så er det først meg selv og så meg selv.
Hadde jeg kunnet skru selv, så hadde jeg gjort akkurat som fredrik24. Faktisk ville jeg kanskje heller betalt han penger for å ta service på motorsykkelen min.
_________
En liten sidenotis:
Jeg har dne siste tiden drevet en del med elektronikk og bygget enkle kretser på hobbybasis og på et amatørnivå. Det har gitt meg en grunnleggende forståelse av hvordan ting henger sammen og hva det koster.
Her om dagen åpnet jeg en slik LED lykt som ser ut som et ekte lys. Det kostet 129 kroner på Kid Interiør. En liten plastdings som ble levert uten batteri. Jeg tok en titt inni denne lykten og selv om jeg ikke forventet å se noe ingeniørkunster der, så er det så utrolig kjipt laget at jeg vanskelig kan forestille meg at denne kan fungere i stillestående stand over tid.
Kablene var så tynne at jeg nesten ikke så dem og dme var ikke isolerte. Det var så vidt dem hang fast i loddinga. Hadde jeg knipset på ledningen hadde jeg "ødelagt" lykten.
Jeg tipper at innkjøpsprisen på innmaten i denne lykten (altså den elektriske kretsen) er på under 1 krone.
Jeg har også en større lykt som jeg kjøpte på Clasern til halve prisen. Denne var langt bedre og hadde isolerte ledninger og en liten IC som styrte effekten. Ikke noe ingeniørkunst dette heller, men bra nok og som forventet.
Det er derfor jeg er veldig skeptisk til dyre merkevarer. Noe er bedre ja, men jeg er ganske sikker på at mye er også dårligere. Alt kommer ann på hvem som selger det, hvor gode priser dem får, hvilket navn som er trykket på etc.
Dette mener jeg kan sammenlignes litt med MC verksteder også. Et angivelig godkjent verksted som bare driver med svindel og ufaglærte folk på verkstedet. Men dem har en der, og jeg tipper at det er et krav om at det er EN der som vet hva han holder på med for å beholde verifiseringen?
Jeg er 100% sikker på at at en fyr som fredrik24 lett kunne tatt service på min sykkel. Jeg tror det finnes mange bakgårdsverksteder som har knallgode referanser, men som ikke har kastet seg på den store bølgen.
Hver gang jeg henter Bimmern på verksted så har jeg betalt pengene med en anelse vemodighet. Dem har sikkert byttet olje og filter etc. men jeg tviler på at dem har gått VELDIG nøye over alle sjekkpunktene.
Det eneste jeg er ganske trygg på er når det er en forsikringssak. Da er dem ikke sene med å dra frem gaffelen. Min sykkel veltet da den ble rygget på i sommer. Skaden ble takstert til 28.000 kroner. (!!!!) Samme for meg selvsagt da det ikke er jeg som betaler dette, men jeg veltet også med min forrige BMW som var en helt lik sykkel og denne fikk langt større skader. Det var kun kosmetisk, men den totale summen for bytte av tre plastdeksler, to motordeksler etc. hvor skruer og tetningsmiddel var det som kostet mest, kom på ca. 6.000,- kroner totalt. Var en bekjent av meg som er mekaniker som hjalp meg med dette selvsagt.
Det er vel bare slik det er, men derfor mener jeg at dyrt og merkevare ikke alltid er best.