utc skrev: 25 okt 2020, 11:18
Bjerknez skrev:FredrikE24 skrev: 22 okt 2020, 22:27
Og derfor skrur jeg på syklene selv. Er ikke vært gjort noe ventiljustering på min sykkel på service hvertfall.
Ja, jeg er ganske overbevist om at i mange tillfeller er selvgjort velgjort. jeg stoler ikke fullt ut på det profesjonelle part. Det være seg verkstedfolk, elektrikere, rørleggere, snekkere og annet.
.
Så det du faktsikt proklamerer er at du ikke er til å stole på? I andre ser man ofte seg selv heter det i et gammelt ordtK. Har ikke gått ut på dato så det gjelder i høyeste grad ennå.
Jeg synes det er uverdig å stigmatisere store faggrupper som du gjør her. Jeg er selv håndtverksmester og stole på de aller fleste. Men ett har jeg lært meg: Å se folks øyner, de forteller alt uansett hvilken profesjon man har.
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Jeg kommer egentlig aldri til å bli den "profesjonelle" part, fordi jeg ikke har noe som helst utdannelse. Det jeg driver med gjør jeg fordi jeg har lyst og jeg har en interesse for det. Ikke fordi det bare er en jobb jeg fikk fordi jeg valgte dette som fag på skolen.
Jeg har større tro på folk som har en genuin interesse for det dem holder på med og ikke hvilke kvalifikasjoner dem har på papiret.
I enkelte yrker kreves det selvsagt lang utdannelse som feks. Piloter. En pilot må jo være pilot fordi han/hun er genuint interresert, for lønnen står så absolutt ikke i stil med ansvaret man har. Men enkelte ting krever andre ting av en også utover det å kunne fly en jumbojet. Mentalt stabil, god fysikk, gode samarbeidsevner etc.
Men det er stor forskjell på en pilot som flyr en jumbojet med 300 passasjerer og en elektriker som kobler en taklampe. Eller en rørlegger som fester en vannlås, plugger vannrør etc.
Jeg gikk selv tre år på skole som rørlegger. GK Rørlegger, VK1 Bygning, og VK1 industrirørlegger. Jeg besto alle årene med glans med snittkarakter på 4.2. I praksis fikk jeg full pott. Utrolig nok. Jeg jobbet igså som rørlegger (utplassert fra skole) i en bedrift tre dager i uken ett helt år. Jeg la merke til snarveiene som ble tatt, hvordan dem skrev timelister og jeg opplevde også at enkelte kunder ble lurt. Fordi rørleggerne måtte kunne skrive enn full arbeidsdag på kundene dem hadde den dagen.
Ofte kjørte dem innom en butikk på veien, hadde litt lange pauser etc. og denne tiden ble fordelt på kundene.
På flere steder vi var måtte vi tilbake igjen for å fikse vannlekasjer og jeg så flere ganger at dem glemte og dobbeltsjekke koblingene. Noe jeg påpekte flere ganger og mange ganger hadde jeg rett og forårsaket at dem slapp og dra tilbake igjen.
Stikkordet her var hastverk tror jeg. Jeg opplevde såpass mye det ene året at jeg mistet lysten på og bli rørlegger, noe jeg også bestemte meg for å ikke bli. De som jeg jobbet sammen med baksnakket kundene, mange ble lurt og dem hadde ikke noe som helst annen interesse for dem dem holdt på med enn å bli ferdig. Vertfall ikke de tre rørleggerne jeg var med ut på oppdrag. To av dem var rørlegger mestere.
Jeg kan fortsette slik alle steder jeg har jobbet. Vil du feks. Vite hvordan mobilladeren din blir laget (i 2002) og hvordan den blir kontrollert? Jeg har laget slike, samt kontrollert dem. Jeg hadde ikke engang turt å brukt laderen som Nokia brukte på sine telefoner den tiden.
CE godkjenningen av elektronikk var null verdt. Kravene var den gangen så grunnleggende at dem allerede ble fulgt. Men for å få godkjenningen på papiret kostet det en del penger. ISO9000 godkjenningen derimot var mer omfattende. Dette er en godkjenning som viste at man kunne spore en feil med et produkt helt tilbake til datoen og klokkeslettet det ble produsert og hvem ansatt som hadde begått feilen. Da ble man holdt mer eller mindre ansvarlig for det man gjorde. Noe som betyr at man tenkte seg om ett par ganger før man satt på "passed" merket.
Jeg driver et eget firma selv ved siden av min hovedinntekt, og der kan man stole på meg, og jeg skal forklare hvorfor. Jeg gjør dette fordi jeg har en genuin interesse. Jeg lever ikke av det og kommer aldri til å gjøre det. Det er heller ikke noe mål. Det gor meg en god sideinntekt og er en slags hobby. Dette er penger jeg egentlig ikke trenger. Men jeg er opptatt av at kunden får valutta for pengene. Altså at det lønner seg å gjøre dette. Det gir meg en boost.
Å trives med det man gjør er vel stikkordet her. I dag tror jeg det er veldig mange som ser jobben som et onde og bare teller seg ned til hver helg og eller feriedag.
Jeg har jobbet sammen med en Batchler utdannet innenfor digital markedsføring. Han visste ikke hvordan man brukte Photoshop... Fantastisk.
Så nei, jeg stoler ikke blindt på den profesjonelle part. Men enkelte ganger kan man selvsagt finne noen der ute som skiller seg kraftig ut i positiv grad. Feks. Han som monterte kjøkkenet vårt for noen måneder siden. Helt ufattelig flink og jeg er ganske kresen. Tvers igjennom kanonflott jobb, noe jeg også ringte sjefen hans å fortalte. Det er ytterst sjekden jeg blir så positivt overrasket.
Elektrikern derimot er et annet kapittel. Men må man så må man...