Jeg har oppdaget at simringen på venstre framgaffel har begynt og lekke. Sykkelen har stått lagret i 2 uker, men etter at varmegradene kom tilbake, så skulle jeg ta meg en tur. Byttet bakdekket på tirsdag, da var det 0 lekkasje og se. I dag var det en tydelig spor på bakken, og langs kaliper braketten om at det var oljesøl.
Jeg fikk så levert sykkelen til forhandleren den ble kjøpt hos, og når jeg snakket med de så sa de bare kom inn med den så fikser vi det. Så jeg antok at dette gikk på garanti, og at det ikke ble noen kostnader med dette. I det jeg skal gå, så sier de at dette koster litt, å at jeg må regne med at det koster fra 4-5000kr for og overhale begge demperne.
Jeg protesterte og sa at dette er en tydelig garanti sak, da simringene ikke skal ryke så fort. Sykkelen er førstegangsregistrert i 05.17 å har fått jevnlig vask og stell. Alle servicene er tatt hos samme forhandler og telleren viser ca 13.000, å De sier at man ikke kan si det er en garanti sak, siden simringer betegnes som en "slite del". Men man ikke kunne fastsette grunner til hvorfor de starter og lekke men det var mest sannsynlig bakhjulskjøring og hard nedbremsing. I tillegg sier de at denne type sykkelen er "typisk bakhjuls sykkel" så importøren ville neppe godkjenne dette som garanti sak.
Jeg sier så at kjøpsloven er jo der for en grunn, og uavhengig av hva importøren sier så må jo dere som forhandler, som har solgt sykkelen ta ansvar. I tillegg nevner de at importøren er særdeles vanskelig og ha med og gjøre, og flesteparten av sånne reklamasjoner\garanti saker kan man bare se langt etter, men de skulle gjøre et forsøk!
Hva kan jeg gjøre her ? Hvilke rettigheter har jeg som forbruker?
Har søkt og søkt på nett, men jneg finner INGEN som helst oversikt over hva den nydelige "5års garantien" til Suzuki faktisk dekker, Kun at servicene må taes i henhold til servicehefte for og vedvare garantien.
All info, hjelp og tips taes imot med takk

Om denne posten er i feil avdeling så er det bare for admin og flytte den. Prøvde å finne et "greit" sted å slenge ut denne.