niko skrev: ↑17 aug 2018, 18:46
To tappeskruer. Må fylles i intervaller.
Samme som på KTM'en.
To tappeplugger og man bør sette seg inn i hvilken man tapper fra først for å unngå søl... .
Påfyllingen i to etapper: først 3 liter, så starte motoren og la den svive og gå litt, før man fyller på resterende 0,5 liter.
Jeg trodde, eller kanskje mest håpet, at det var gjort feil med dette da jeg fikk oljesvettingsproblemet på nysykkelen i vår.
Men det viste seg altså å være en annen feil...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
niko skrev: ↑10 aug 2018, 21:48
Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel
Jeg er ikke så sikker på at dette er så smart, særlig på en sykkel som har problemer med varmgang. Syntetisk olje har mye bedre varmestabilitet enn mineralolje. Dvs syntetisk olje brytes ikke like lett ned når den utsettes for sterk varme.
Men en annen ting du kan prøve er å gå over til for eksempel ei 10W60 syntetisk olje. Denne holder seg litt tykkere når den er varm, og kan ha god effekt i en motor som er slitt
niko skrev: ↑10 aug 2018, 21:48
Har lest at TDM'n bruker olje, men syns dette var i overkant. Hva var din erfaring AJ?
Blant TDM kjennere og entusiaster er det en kjent sak at 850 motoren bruker olje.
Jeg hadde derimot en 900 og den hadde ikke denne utfordringen.
Min brukte ikke olje i det hele tatt de fire årene jeg eide den med snaue 60K på telleren da GMS på Gjøvik overtok den.
Akkurat. Da tenker jeg å droppe dyr syntolje og fylle mineralsk. Dersom jeg må etterfylle 1 liter hver hundrede mil er det nesten ingen vits med oljeskift heller :-) Oljen rekker jo knapt å bli gammel
Jeg er ikke så sikker på at dette er så smart, særlig på en sykkel som har problemer med varmgang. Syntetisk olje har mye bedre varmestabilitet enn mineralolje. Dvs syntetisk olje brytes ikke like lett ned når den utsettes for sterk varme.
Men en annen ting du kan prøve er å gå over til for eksempel ei 10W60 syntetisk olje. Denne holder seg litt tykkere når den er varm, og kan ha god effekt i en motor som er slitt
Notert. Kompresjonen viser seg å være god. HSmc fylte på halvsyntet i dag. Oljeforbruket er antagelig ikke så ekstremt som jeg trodde heller.
XL’n min har også 2 steder å tappe- bunnpanne og oljetank.
På de fleste sykler pleier jeg å fylle alt minus en halvliter, starter opp og får trykket og lar den gå halvt minutt- et par rapp på gassen så ev luft får farten på seg og et halv minutt på tomgang før jeg stopper og venter et kvarter før jeg sjekker og etterfyller til fullt.
mekkern skrev: ↑17 aug 2018, 20:24
XL’n min har også 2 steder å tappe- bunnpanne og oljetank.
På de fleste sykler pleier jeg å fylle alt minus en halvliter, starter opp og får trykket og lar den gå halvt minutt- et par rapp på gassen så ev luft får farten på seg og et halv minutt på tomgang før jeg stopper og venter et kvarter før jeg sjekker og etterfyller til fullt.
FredrikE24 skrev: ↑18 aug 2018, 19:31
BMW har litt mer tilnærming til bilen.
5CDF0294-58FD-4E4D-ABE5-CC1F39FF853B.jpeg
Samme tappeplugg som på min Alfa Romeo GT, ser jeg.
Absolutt den beste løsningen jeg har vært borte i. Lett å få løs uten risiko for "rund" mutter, som ikke sjeldent forekommer på biler hvor tappemutteren er tilskrudd altfor hardt (av ukyndige verkstedfolk, som tror de har rett tiltrekkingsmoment i fingrene... ).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering