Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av AJ »

En ting jeg har begynt å lure litt på – er om jeg faktisk er blitt lurt...

De siste årene, og spesielt etter at jeg fant tilbake til MC interessen, har jeg hatt eldre biler.
Biler som av og til blir "syke" og må behandles. Hvor gamle slitte deler må byttes med nye.
Og priser på nye deler varierer mildt sagt voldsomt.
Så sammenligner man og gjør noen kostnadsvurderinger og ender gjerne opp med å kjøpe der man håper og tror man får mest for pengene. Det finnes jo et hav gode ettermarkedstilbud, som bidrar til å holde bilutgiftene nede.

Time på verksted bestilles og det spørres om det er OK å ta med egeninnkjøpte nye deler.
"Helt greit, det", får man til svar.
Bilen fikses og regningen viser ikke sjelden en høyere sum enn hva man forventet.
Men man gjør gjerne ikke noe nummer ut av det. Man betaler og er fornøyd med at bilen igjen er fikset og er i orden.

Men så sniker det seg inn en tanke om at disse bilverkstedene som tilsynelatende synes det er helt greit at kunden tar meg egeninnkjøpte deler, kanskje likevel ikke liker at kundene gjør nettopp dette...

Er det flere enn meg som har en snikende mistanke om at bilverkstedene fakturerer oss for mer enn faktisk medgått tid i de tilfellene man har med medbrakte nye deler?

Det har neppe noe for seg å spørre verkstedene om dette skjer. Da vil man antakelig bare få noen sure svar tilbake. Som f.eks. at den utskiftede delen var rustet fast og at reparasjonen derfor tok lenger tid en de trodde.

Så, hva tenker folket her inne om denne "problemstillingen"? Eller om det i det hele tatt er en problemstilling...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av Rune75 »

Trodde ikke bilverksteder godtok medbrakte deler. En elektriker skrur ikke opp el-materiell kjøpt på Biltema og en en rørlegger monterer ikke rørdeler kjøpt på Megaflis, eller ? Har du fått avslag fra noen bilverksteder når du kommer med medbrakte deler ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av AJ »

Rune75 skrev: 29 jun 2018, 21:51 Trodde ikke bilverksteder godtok medbrakte deler. En elektriker skrur ikke opp el-materiell kjøpt på Biltema og en en rørlegger monterer ikke rørdeler kjøpt på Megaflis, eller ? Har du fått avslag fra noen bilverksteder når du kommer med medbrakte deler ?
Ikke på de to jeg vanligvis bruker, nei

Legger for ordens skyld til at de delene jeg har kjøpt er anerkjente merkevarer og ikke uspesifiserte Kinavarer...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av kjellv »

Det er nok til dels en del sannhet i dette..

Det har de siste årene blitt mer og mer vanlig med fastpris på de forskjellige arbeidsoppdrag ved et verksted. Ikke bare bilverksteder, også MC-verksteder. Det er gjerne også priskonkurranse mellom verkstedene på forskjellige oppdrag, og i noen tilfeller har også importørene laget "fastpriskalkulatorer" for en del arbeid, først og fremst på rutinemessig service.

I disse fastpristilbudene er det lagt inn både arbeid, olje og deler. Delene, oljen og verkstedets timepriser er lagt inn, men arbeidstiden er fastsatt. Den er ofte satt så lavt at det er ikke mulig å gjøre jobben på så kort tid. Verkstedet er derfor avhengig av å tjene penger på både deler og olje for å gå ut med jobben økonomisk.
Ikke uvanlig at kunden har med seg både olje og filter de har kjøpt selv og ønsker å benytte. I slike tilfeller kan ikke kalkulatoren brukes, da må verkstedet ta seg betalt for den arbeidstiden som faktisk går med, fordi det er kun arbeidet som er inntektsbringenede. Uten fortjeneste overlever ikke verkstedet, det skjønner alle.
Et annet tema i denne sammenhengen er at verkstedet normalt heller ikke stiller garanti på det som er gjort dersom de ikke selv kan levere oljer, filter og deler til jobben.

Brukeravatar
Joffe
Innlegg: 63
Registrert: 03 mai 2018, 13:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Night Rod

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av Joffe »

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan andre verksteder opererer, men vi gir nesten alltid fastpris. Fastprisen bestemmes av fortjenesten vi har på delene og hvor lang tid vi regner med å bruke. Hvis jobben forventes å ta f.eks 3 timer må vi ha en fortjeneste som dekker lønn til mekanikeren, husleie, strøm, avskrivninger av verktøy/maskiner, franchiseavgift, markedsføring, mva, forsikringer, arbeidsgiveravgift, renovasjon osv osv....eieren av verkstedet forventer jo også noe avkastning av investeringen han har gjort ved å bruke 1,5mill på å starte bilverksted :redface ...Hvis kunden har med deler selv mister vi fortjenesten på delene og derfor må monteringsprisen opp for å kompansere for dette "tapet", ellers vil jo verkstedet gå i minus på denne jobben som tar like lang tid selv om kunden har med deler selv. Fordelen for kunden med fastpris er at hvis vi skulle bruke lenger tid en forventet tar vi det på vår kappe, kunden vil ikke få en uhyggelig overaskelse når regningen skal betales som ofte skjer når jobben gjøres på times-basis. Fordelen for verkstedet er at hvis mekanikeren er kjapp og bruker kortere tid en forventet får vi fortsatt fastprisen som er avtalt. Det blir feil å ‘straffe’ verkstedet eller mekanikeren med dårligere betalt fordi han har vært raskere en konkurentene eller har investert i verktøy som gjør jobben raskere å utføre. Kunden står jo fritt til å sjekke priser og velge verksted, kanskje er det greit å betale 1000kr timen hos en som bruker 1 time. Istedenfor 500kr timen hos en som bruker 2 timer?
I haven`t been everywhere - but it`s on my list...

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av kvase »

Dekk omlegging opplever jeg det med til min mc påslag på 250 kr pr dekk pluss 1 time -- så rundt regna 1500 kr -siden de ikke fikk kjøpt dekk til meg---Problemet er at de aldri klarer å skaffe det jeg har hatt som forslag-- tragisk
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av Stian87 »

Litt ved siddn av kanskje, men har aldri opplevd problemer med at en rørlegger instalerer mitt utstyr. Mem får ofte beskjed om at dersom det er vanskelig å installere kan de ikke garantere for resultatet osv. Har tilgang på en del armatur av høy kvalitet billig/gratis så ønsker selvsagt å bruke det.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av kjellv »

Med dekk blir det akkurat samme greia. Har du med dekk selv, så har ikke verkstedet inntekt fra dekksalget og kan ikke kjøre samme ekstremt lave monteringspris som de gjør når de selv kan levere dekk.

Jeg pratet litt med en rørlegger i butikken hos oss her en dag. Han driver selvstendig i en enmannsbedrift. Han sier det er dårlige tider. Arbeider lange dager og har masse arbeid, men det er nesten unntaksvis at han får levere deler. Siden han nesten aldri kan levere armaturer, toaletter mv. lenger så er han nødt til å jobbe lange dager for å tjene nok til å overleve.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av AJ »

Gode, oppklarende og et stykke på vei forståelige forklaringer og svar fra kjellv og Joffe her.

Likevel er det slik at det jeg som kunde først og fremst er ute etter å kjøpe er fagekspertisen, verktøyet jeg selv ikke har og tiden til fagekspertisen for å få jobben gjort. Medbrakte deler bør ikke utgjøre noen forskjell på tiden jobben tar.
Fordelen med medbrakte deler er at kunden selv står ansvarlig for om det er rett del eller ikke. Jeg har faktisk opplevd at et verksted måtte avlyse timen fordi de fikk feil del gjennom sine egne kanaler.
Jeg vil tro at medbrakte deler også frigjør litt tid hos verkstedet med bestilling og annen logistikk knyttet til slike leveranser (lete opp delenr., sjekke lagerstatus, bestille, motta, lagre, betale...). Ikke mye arbeid, kanskje? Men likevel...

Dette med å spørre om fastpris har jeg faktisk ikke tenkt på.
Uansett så satser jeg på at det blir en stund til neste gang bilene her hjemme blir hjelpetrengende igjen utover vanlig servicer som oljeskift og slike ting.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av kvase »

ang det med rørlegger så får du slike svar selv om du kjøper deler fra samme sted som vedkommende gjør ofte,.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av Stian87 »

Ja det stemmer nok det, er stort sett Groeh jeg har av armatur, så det er ikke noe dritt.

Forstår argumentene ved fastpris. At man da kjøper en pakke er greit nok. Men det er ikke greit om man bruker lengre tid på arbeidet med kundens deler, enn egne, om det er akkuratt samme del.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev:Ja det stemmer nok det, er stort sett Groeh jeg har av armatur, så det er ikke noe dritt.

Forstår argumentene ved fastpris. At man da kjøper en pakke er greit nok. Men det er ikke greit om man bruker lengre tid på arbeidet med kundens deler, enn egne, om det er akkuratt samme del.
Jo det er nok greit. Det er timepris og deler som er normalt. Fastpris er et rabattert tilbud på samme jobben som inkluderer deler og arbeid til en avtalt pris.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 30 jun 2018, 11:28
Stian87 skrev:Ja det stemmer nok det, er stort sett Groeh jeg har av armatur, så det er ikke noe dritt.

Forstår argumentene ved fastpris. At man da kjøper en pakke er greit nok. Men det er ikke greit om man bruker lengre tid på arbeidet med kundens deler, enn egne, om det er akkuratt samme del.
Jo det er nok greit. Det er timepris og deler som er normalt. Fastpris er et rabattert tilbud på samme jobben som inkluderer deler og arbeid til en avtalt pris.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det ikke er greit å skrive flere timer på å montere kundens deler enn der man skaffer selv, forutsatt at delene er like. Jeg sikter altså til rent timearbeid, ikke fastpris eller pakkepris.

Edit: det er greit at man tar en annen timepris når kunden selv skaffer delene, så lenge man er åpen om det. Det som ikke er greit er å skrive flere timer enn man bruker
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev:
kjellv skrev: 30 jun 2018, 11:28
Stian87 skrev:Ja det stemmer nok det, er stort sett Groeh jeg har av armatur, så det er ikke noe dritt.

Forstår argumentene ved fastpris. At man da kjøper en pakke er greit nok. Men det er ikke greit om man bruker lengre tid på arbeidet med kundens deler, enn egne, om det er akkuratt samme del.
Jo det er nok greit. Det er timepris og deler som er normalt. Fastpris er et rabattert tilbud på samme jobben som inkluderer deler og arbeid til en avtalt pris.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det ikke er greit å skrive flere timer på å montere kundens deler enn der man skaffer selv, forutsatt at delene er like. Jeg sikter altså til rent timearbeid, ikke fastpris eller pakkepris.

Edit: det er greit at man tar en annen timepris når kunden selv skaffer delene, så lenge man er åpen om det. Det som ikke er greit er å skrive flere timer enn man bruker
Nei det er ikke greit. Det har jeg også vanskelig for å tro at det blir gjort.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tar bilverkstedene seg mer betalt for jobben med kundens medbrakte deler?

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 30 jun 2018, 11:44 Det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at det ikke er greit å skrive flere timer på å montere kundens deler enn der man skaffer selv, forutsatt at delene er like. Jeg sikter altså til rent timearbeid, ikke fastpris eller pakkepris.

Edit: det er greit at man tar en annen timepris når kunden selv skaffer delene, så lenge man er åpen om det. Det som ikke er greit er å skrive flere timer enn man bruker
Jeg vet ikke om det forekommer at verkstedet fakturerer for lengre arbeidstid enn faktisk medgått tid når rep. skjer med kundens medbrakte deler.
Men jeg har en ganske klar mistanke om det skjer og at verkstedet svært gjerne begrunner med vanskelig arbeidsforhold (fastrustede deler osv.) om det påpekes at det virket som at jobben tok unødig lang tid...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar