Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg la også merke til at det var en endring i synspunktet til den ene gruppen som gjorde alt til kaos, for avtalen lå på bordet og partene var enige. Det er jo tydelig at det her lukter penger som en del av motivet. Blir også litt, ja hva skal man kalle det... inspirert når jeg leste nedover denne siden: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... #%C2%A72-1
Det er ikke rent lite goder de kan ha tilgang på. Logisk at de pleier gullkalven tenker jeg.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Jompa »

Jeg så ikke debatten.
Har ikke noen særlige synspunkter ang samepolitikk, det angår meg I svært liten grad.

Men er generellt motstander av vindkraftverk, vindparkene ødelegger store områder.
Ikke bare den lille flekken hver turbin står på men veier mellom turbinene, fjerning av "ujevnheter" i terrenget og støy
Når vindturbiner også har en begrenset levetid med en nærmest konstant forurensning av plastpartikler blir grønnfargen ganske blek etterhvert.
Det er et stort paradoks at denne "grønne" strømmen skal brukes til å utvinne annen energi, olje og gass som uansett forurenser lufta, bare en annen plass i verden.

Kompensasjon i form av penger er vel ikke særlig unikt for samer ?
Det brukes i alle andre sammenhenger både ifbm veiutbygging, ugunstig arbeidstid, høy strømpris..... jeg kunne sikkert kommet med hundre eksempler.
Scooterkjøring er forbudt innenfor området.til.Finnmarkseiendommen.
Kun lovlig på oppmerkede løyper.
Det siste har jeg et avslappet forhold til akkurat som fartsgrenser langs veien.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av dypen »

Var på en rundtur i Europa i fjor sommer og nesten alt av vindmøller sto parkert, dyre i drift og dyrt vedlikehold favoriserer billig vannkraft :scratch
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg er enig i vannkraft, men hva med områdene som må legges under vann? Vi hører jo hver dag om Alta utbyggingen. Energi MÅ vi ha. Noe MÅ ofres og noen MÅ nødvendigvis tape diskusjonen.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Jompa »

Audi Mannen skrev: 01 mar 2023, 20:12 Jeg er enig i vannkraft, men hva med områdene som må legges under vann? Vi hører jo hver dag om Alta utbyggingen. Energi MÅ vi ha. Noe MÅ ofres og noen MÅ nødvendigvis tape diskusjonen.
Et vannmagasin ser i det minste ut som en naturlig innsjø, i alle fall så lenge det ikke blir tappet for langt ned.
Siden Altautbyggingen allerede er nevnt kjøres kraftverket sånn at vannstanden i elva skal være tilnærmet normal bortsett fra vårflommen som ikke blir naturlig stor.
Det blir lant fra full utnyttelse av vannet til gjengjeld er produksjonen jevn hele året og laksen har fremdeles levelige forhold
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Audi Mannen »

Jompa skrev: 01 mar 2023, 22:22
Audi Mannen skrev: 01 mar 2023, 20:12 Jeg er enig i vannkraft, men hva med områdene som må legges under vann? Vi hører jo hver dag om Alta utbyggingen. Energi MÅ vi ha. Noe MÅ ofres og noen MÅ nødvendigvis tape diskusjonen.
Et vannmagasin ser i det minste ut som en naturlig innsjø, i alle fall så lenge det ikke blir tappet for langt ned.
Siden Altautbyggingen allerede er nevnt kjøres kraftverket sånn at vannstanden i elva skal være tilnærmet normal bortsett fra vårflommen som ikke blir naturlig stor.
Det blir lant fra full utnyttelse av vannet til gjengjeld er produksjonen jevn hele året og laksen har fremdeles levelige forhold
Det er jo nesten som en perfekt symbiose, men kan det tenkes at vindmøller og energiparker som må bygges i dagens samfunn også blir sett på som bra og fungerende på samme måte som Alta utbyggingen om 10-30 år? at vi må lære og leve med det?* Vi blir stadig flere mennesker på jorda og nesten alle ønsker ha det bedre for hvert år så det meste må jo økes på et vis.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av JohnnyTh »

Vi i Norge er veldig heldige som har vennkraft. Til og med overflod av vannkraft. Men det er også veldig sårbart. Hva skjer hvis vi får to år med tørke. Da må kraften kjøpes fra utlandet. Vindkraft gjør at vi kan spare litt på vannet når vi har kraftproduksjjon fra vind.
Fosen problemet kan jeg forstå, men folk er imot alt mulig. Folk er til og med imot offshore vindkraft for det kan forstyrre fisken... Ganske fantastisk at fisk skal bli forstyrret av vindturbiner, men ikke av oljeplattformene våre.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev: 02 mar 2023, 10:47 Vi i Norge er veldig heldige som har vennkraft. Til og med overflod av vannkraft. Men det er også veldig sårbart. Hva skjer hvis vi får to år med tørke. Da må kraften kjøpes fra utlandet. Vindkraft gjør at vi kan spare litt på vannet når vi har kraftproduksjjon fra vind.
Fosen problemet kan jeg forstå, men folk er imot alt mulig. Folk er til og med imot offshore vindkraft for det kan forstyrre fisken... Ganske fantastisk at fisk skal bli forstyrret av vindturbiner, men ikke av oljeplattformene våre.
Jeg tror ikke folk forstår at ingenting kommer gratis. Man kan ikke få i pose og sekk. Så sant det ikke finnes opp en kraftkilde som er gratis, ikke forstyrrer dyrelivet og ikke utsikten samt er vedlikeholdsfritt og selvsagt 100% miljøvennlig, så vil enkelte være i mot. Merker jeg er feddup på hele miljøgreia og skal jeg være ærlig så bryr jeg svært lite. Jeg heller selvsagt ikke spillolje i blomsterbeddet og kaster svovelsyre i boblebadet til naboen, men jeg har en ganske avslappet forhold til dette hysteriet.

Hvis noen vil sette opp en gigantisk vindmølle utenfor stuevinduet mitt så kjør på. Jeg hører ikke en dritt når jeg sover og kikker man lenge nok på en vindmølle som går rundt vil jeg tro man lett sovner inn. :twothumbs:

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av mekkern »

Hele problematikken er at dette med sol og vindkraft ikke er regulerkraft-man må ha sol og vind i det øyeblikket man trenger kraften.
Og lagre i batterier slik vi kjenner det i dag er helt koko..man må komme opp med noe annet slik som hydrogen eller pumpe vann opp i magasinene når man har oveskuddskraft fra "miljøbombene".
Men på sikt tror jeg nok at vi ender på en eller annen form for kjærnekraft eller muligens bølgekraft-bølgekraft/tidevann er en sikrere "kilde" da bølger/tidevann er kraftige og ganske stabile i forhold til vind og spesielt sol.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av JohnnyTh »

Det som er fasinerende er at de fleste som mener at vindturbiner er miljøverstinger har mastergrad fra livets harde skole.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Jompa »

JohnnyTh skrev: 11 mar 2023, 14:33 Det som er fasinerende er at de fleste som mener at vindturbiner er miljøverstinger har mastergrad fra livets harde skole.
Minst like fascinerende er det at de fleste tilhengere av vindkraft er byfolk ,(søringer) som slipper å få faenskapet i sitt nærmiljø.
Gjerne folk med mastergrader i div fag, men med totalt fravær av praktiske erfaringer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Spørsmålet blir kanskje hvordan man kan få grønnest mulig energi uten å tekkes noen?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av JohnnyTh »

Jompa skrev: 11 mar 2023, 16:11
JohnnyTh skrev: 11 mar 2023, 14:33 Det som er fasinerende er at de fleste som mener at vindturbiner er miljøverstinger har mastergrad fra livets harde skole.
Minst like fascinerende er det at de fleste tilhengere av vindkraft er byfolk ,(søringer) som slipper å få faenskapet i sitt nærmiljø.
Gjerne folk med mastergrader i div fag, men med totalt fravær av praktiske erfaringer.
Ikke umulig. Men jeg har verken mastergrad eller fravær av praktiske erfaringer. Ser 3 turbiner ut av vinduet her.

Det er vel ikke mange som har praktisk erfaring med hvor forurensende vindkraft er?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av mekkern »

Så langt er det ikke så mye erfaringer her til lands utenom resirkulering av propellbladene som ikke er kommersiellt lønsomt pr i dag.
Men i utlandet er det en del tilfeller der utbyggerene har sopet inn subsidier og så solgt dem til et annet firma for drift og de har i etterkant videresolgt et par ganger til de er utslitt/nedkjørte og trenger påkost og da har de bare slått seg konk.
Dermed er det eieren av områdene som sitter med svarteper og må ta kostnadene for tilbakeføring området og dekommisjonering av turbiner-pr nå er det regnet ca 1 mill pr turbin/fundament.

men det er jo ingen måte å hente ut energi uten inngrep eller investering.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Jompa »

JohnnyTh skrev: 11 mar 2023, 17:09
Jompa skrev: 11 mar 2023, 16:11
JohnnyTh skrev: 11 mar 2023, 14:33 Det som er fasinerende er at de fleste som mener at vindturbiner er miljøverstinger har mastergrad fra livets harde skole.
Minst like fascinerende er det at de fleste tilhengere av vindkraft er byfolk ,(søringer) som slipper å få faenskapet i sitt nærmiljø.
Gjerne folk med mastergrader i div fag, men med totalt fravær av praktiske erfaringer.
Ikke umulig. Men jeg har verken mastergrad eller fravær av praktiske erfaringer. Ser 3 turbiner ut av vinduet her.

Det er vel ikke mange som har praktisk erfaring med hvor forurensende vindkraft er?
Bare sånn for å fjerne evvt misforståelse, kommentaren var ikke rettet mot deg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar