Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Dansekris »

Stian87 skrev: 03 sep 2018, 17:16
Dansekris skrev: 03 sep 2018, 15:36
Stian87 skrev: 03 sep 2018, 15:05
Sakkle skrev: 03 sep 2018, 13:58
Stian87 skrev: 03 sep 2018, 13:37 Hvis noen sperrer forbikjøringsfeltet vil jeg heller ikke mene at det er unødig bruk av lyshorn for den saks skyld.
Men unødig er det helt klart, sånn rent juridisk. Lyd- og lyshorn skal kun brukes til å varsle fare. Ingenting annet.
En annen ting er at man bør kunne argumentere med at bruk av lyshorn i situasjonen ovenfor kan være for å avverge fare. :P
Den må du lengre ut på landet med! :lol

Virker som mange føler seg berettighet til det ene og andre fordi noen ligger i lavere hastighet enn en selv i venstre felt. Det blir litt dobbelmoralsk spørru meg... :-k
Hehe ja den var litt far fetched :knegg

Men jeg vil nok mene det er verre å ligge i venstre når det er klart i høyre, enn å blinke med lysene.
Veldig enig i det!

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Dansekris skrev: 03 sep 2018, 16:27
Juicebox skrev: 03 sep 2018, 16:05
Dansekris skrev: 03 sep 2018, 15:36
Stian87 skrev: 03 sep 2018, 15:05
Sakkle skrev: 03 sep 2018, 13:58
Stian87 skrev: 03 sep 2018, 13:37 Hvis noen sperrer forbikjøringsfeltet vil jeg heller ikke mene at det er unødig bruk av lyshorn for den saks skyld.
Men unødig er det helt klart, sånn rent juridisk. Lyd- og lyshorn skal kun brukes til å varsle fare. Ingenting annet.
En annen ting er at man bør kunne argumentere med at bruk av lyshorn i situasjonen ovenfor kan være for å avverge fare. :P
Den må du lengre ut på landet med! :lol

Virker som mange føler seg berettighet til det ene og andre fordi noen ligger i lavere hastighet enn en selv i venstre felt. Det blir litt dobbelmoralsk spørru meg... :-k
Man skal i de fleste situasjoner vike for den som kjører bak deg i venstre felt selv om personen bak bryter fartsgrensen. Du har ingen rettigheter, det er plikten din. Nei, det er ikke dobbelmoralsk.
Du har likevel ikke lov å tute eller blinke med lysene. Når du først snakker om plikt og rettigheter, plikter bilen bak å holde god nok avstand uansett. Det er din plikt.
Det er ikke sånn at et lovbrudd helliggjør et annet.
Å blinke med lysene eller tute har ikke blitt nevnt, heller ikke avstanden. Du som kjører foran i venstre filen har plikt til å vike unna for bilen bak deg! Jeg skjønner ikke hvorfor du skal rettferdiggjøre og kverulere om dette med å cruise på venstre filen. Det er forbudt utenom kø.

FYI - UP-sjefen Roar S. Larsen sier det selv her angåened lyshorn.
- Det er normalt ikke anledning til å bruke lyshorn, men dersom det er en fornuftig trafikal hensikt, vil det være anledning til å benytte lyshornet for å "hinte" til forankjørende at man vil forbi.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Dansekris »

Juicebox skrev: 03 sep 2018, 18:59
Dansekris skrev: 03 sep 2018, 16:27
Juicebox skrev: 03 sep 2018, 16:05
Dansekris skrev: 03 sep 2018, 15:36
Stian87 skrev: 03 sep 2018, 15:05
Sakkle skrev: 03 sep 2018, 13:58
Men unødig er det helt klart, sånn rent juridisk. Lyd- og lyshorn skal kun brukes til å varsle fare. Ingenting annet.
En annen ting er at man bør kunne argumentere med at bruk av lyshorn i situasjonen ovenfor kan være for å avverge fare. :P
Den må du lengre ut på landet med! :lol

Virker som mange føler seg berettighet til det ene og andre fordi noen ligger i lavere hastighet enn en selv i venstre felt. Det blir litt dobbelmoralsk spørru meg... :-k
Man skal i de fleste situasjoner vike for den som kjører bak deg i venstre felt selv om personen bak bryter fartsgrensen. Du har ingen rettigheter, det er plikten din. Nei, det er ikke dobbelmoralsk.
Du har likevel ikke lov å tute eller blinke med lysene. Når du først snakker om plikt og rettigheter, plikter bilen bak å holde god nok avstand uansett. Det er din plikt.
Det er ikke sånn at et lovbrudd helliggjør et annet.
Å blinke med lysene eller tute har ikke blitt nevnt, heller ikke avstanden. Du som kjører foran i venstre filen har plikt til å vike unna for bilen bak deg! Jeg skjønner ikke hvorfor du skal rettferdiggjøre og kverulere om dette med å cruise på venstre filen. Det er forbudt utenom kø.

FYI - UP-sjefen Roar S. Larsen sier det selv her angåened lyshorn.
- Det er normalt ikke anledning til å bruke lyshorn, men dersom det er en fornuftig trafikal hensikt, vil det være anledning til å benytte lyshornet for å "hinte" til forankjørende at man vil forbi.
Her er det du som er kronisk vrang. Ikke et sted i denne tråden har jeg tatt til orde for å rettferdiggjøre "crusing" i venstre fil. Jeg diskuterer situasjoner som ikke er like klokkeklare som du skal ha det til. Leser du oppover i tråden så ser du at ikke alle situasjoner KLOKKEKLARE, og at det er delte meninger rundt de eksemplene som er diskutert. Ikke en eneste deltaker i denne tråden har skrevet at det er greit å cruise i venstrefila.

:notlistening

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg blinker med fjernlyset når jeg kommer i en kjempefart bakfra i god tid når jeg ser at forankjørende sinke ikke følger med, og han/hun fint kan legge seg inn uten ulemper for seg selv.

Hjelper ikke det, så settes det permanent på inntil vedkommende flytter seg, da må jeg som regel bremse opp ganske kraftig. Når jeg er forbi så er det opp i marsjfart igjen på raskeste vis, og over til høyre felt. Synes det funker greit. Ganske sjeldent jeg trenger å gjøre slikt. De fleste trenger bare et lite hint.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Måten du skriver på sier noe annet. Du skriver at du feks ligger i 110 i venstre filen og mener selv at det er du som bestemmer farten for dem bak, altså ikke bokstavlig talt, men du hinter til det.
Men, si at jeg ligger i venstrefila på E18. Fartsgrensa er 80 og jeg ligger i 110. Plutselig legger det seg en varebil (det er alltid en varebil!) i ræva på meg og SKAL forbi, selv om jeg ligger godt over fartsgrensa. Det er biler i midtre felt som jeg passerer mens jeg ligger i 110.

Er da det fortsatt min plikt å vike for han som kommer bak, selv om jeg ligger såpass mye over?
Hva er det som er vrang når jeg sier gang på gang at det er feil å ligge på venstre filen utenom når man skal foreta en forbikjøring, og andre kommer med andre unnskyldninger som at det ikke er lov å tute eller blinke eller what not. Det er å kverulere og ikke kan godta at venstre filen ikke skal brukes til noe annet enn forbikjøring.
Javel, jeg er kronisk vrang. :prf

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Dansekris »

Juicebox skrev: 03 sep 2018, 19:35 Måten du skriver på sier noe annet. Du skriver at du feks ligger i 110 i venstre filen og mener selv at det er du som bestemmer farten for dem bak, altså ikke bokstavlig talt, men du hinter til det.
Men, si at jeg ligger i venstrefila på E18. Fartsgrensa er 80 og jeg ligger i 110. Plutselig legger det seg en varebil (det er alltid en varebil!) i ræva på meg og SKAL forbi, selv om jeg ligger godt over fartsgrensa. Det er biler i midtre felt som jeg passerer mens jeg ligger i 110.

Er da det fortsatt min plikt å vike for han som kommer bak, selv om jeg ligger såpass mye over?
Hva er det som er vrang når jeg sier gang på gang at det er feil å ligge på venstre filen utenom når man skal foreta en forbikjøring, og andre kommer med andre unnskyldninger som at det ikke er lov å tute eller blinke eller what not. Det er å kverulere og ikke kan godta at venstre filen ikke skal brukes til noe annet enn forbikjøring.
Javel, jeg er kronisk vrang. :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 03 sep 2018, 20:18
Juicebox skrev: 03 sep 2018, 19:35 Måten du skriver på sier noe annet. Du skriver at du feks ligger i 110 i venstre filen og mener selv at det er du som bestemmer farten for dem bak, altså ikke bokstavlig talt, men du hinter til det.
Men, si at jeg ligger i venstrefila på E18. Fartsgrensa er 80 og jeg ligger i 110. Plutselig legger det seg en varebil (det er alltid en varebil!) i ræva på meg og SKAL forbi, selv om jeg ligger godt over fartsgrensa. Det er biler i midtre felt som jeg passerer mens jeg ligger i 110.

Er da det fortsatt min plikt å vike for han som kommer bak, selv om jeg ligger såpass mye over?
Hva er det som er vrang når jeg sier gang på gang at det er feil å ligge på venstre filen utenom når man skal foreta en forbikjøring, og andre kommer med andre unnskyldninger som at det ikke er lov å tute eller blinke eller what not. Det er å kverulere og ikke kan godta at venstre filen ikke skal brukes til noe annet enn forbikjøring.
Javel, jeg er kronisk vrang. :prf
Noen ganger lønner det seg å lese ALT folk skriver før man setter de til veggs :lol

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Du skriver at du feks ligger i 110 i venstre filen
Men, si at
Ja, skrev jeg ikke feks at du ligger i 110 da? Skrev jeg at du hadde gjort det? Nei. Det du skrev var pretty ulogisk også om du allerede visste om reglene for venstrefilkjøring. Det er det samme som å stille spørsmålet "Er det lovlig å kjøre forbi et stoppskilt uten å stoppe?", når du vet selv at man MÅ stoppe. Man er pliktig til å vike for de som skal kjøre forbi deg i venstre felt uansett om du kjører i 110 eller 300 for den saks skyld. Man bestemmer ikke farten til andre trafikanter :thumleft
Noen ganger lønner det seg å lese ALT folk skriver før man setter de til veggs
Ja, noen ganger lønner det seg å se sammenhengen før man kommer med en slik kommentar :lol

Uansett om kjøretøyet bak blinker og tuter og oppfører seg som en total idiot så er du fortsatt pliktig til å vike for personen, enten om du liker det eller ikke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Du har helt rett Juicebox. Noen ganger er det faktisk litt gøy og bli satt på plass :lol
Men så klart litt irriterende også. Bra dette er en irritasjonstråd :knegg

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Juicebox »

Prøver bare å provosere :lol :crazy:

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av cannon »

Er venstrefils-agresjonen kanskje over?
Ny FORFERDELIG iritasjon: MC som lanesplitter med nødblink på. NØD-blink!!!! Svarte f....

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av cannon »

Enda værre: plastkork og plasvindu med målestreker på melkekartongen. Bort med plasten. Jeg vil ha tilbake den gamle " brett ut og bøy helt tilbake"-kartongen....NÅ!!!

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 04 sep 2018, 08:55 Er venstrefils-agresjonen kanskje over?
Ny FORFERDELIG iritasjon: MC som lanesplitter med nødblink på. NØD-blink!!!! Svarte f....
Er da fornuftig det, da ser folk deg bedre ;)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

Tja... jeg er usikker på hvor mye mer synlig man blir med Nødblink på MC mellom bilene når bilistene ikke ser deg i utgangspunktet. Jeg er også usikker på om det er riktig å bruke "nødblink" til handlinger som gjøres med overlegg. Kanskje det har en funksjon i mørket, men da er det vel trolig ikke nødvendig å lanesplitte i det hele tatt...?

Jeg synes nødblink skal brukes når det faktisk er nød jeg da og ikke som et verktøy for å presse seg frem i trafikken, lovlig eller ei.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22929
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ting som irriterer deg grenseløst! Blås ut her!

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 04 sep 2018, 09:02 Enda værre: plastkork og plasvindu med målestreker på melkekartongen. Bort med plasten. Jeg vil ha tilbake den gamle " brett ut og bøy helt tilbake"-kartongen....NÅ!!!
Ikke enig. Jeg åpnet en slik kartong som du snakker om i fylla en gang når jeg skulle ha mat når jeg kom hjem fra fest. Det endte med takvask dagen derpå. Jeg klikket sikkert i vinkel når pappen var så tynn at man ikke kunne åpne den på vanlig vis.

Skrukork synes jeg er mer brukenes og målebegeret på siden gjør at man slipper å bruke nettopp målebeger når man skal bake etc. Uten at jeg skal påstå jeg er noen bakemester. Kan sikkert slenge sammen en vaffelrøre med litt hjelp en gang hvert jubel år, men der stopper det...

Svar