Honda CBX750 1988 Byggtråd

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Jompa »

Ahaa, nå skjønner jeg hva den bøyde plata med de to festeørene som du postet bilde av i forrige innlegg skal brukes til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Jepp! Tror jaggu ikke jeg hadde fått lov til å kjøre lenge uten skilt. Det hadde vel ikke hjelpet at jeg synest det er stygt med skilt...


Videre så har jeg døpt byggprosjektet;
Naboklagen. Grunnen kan nok høres i den vedlagte videoen 🤡🤡 (eksosanlegget er IKKE ferdig så det er sagt)




[youtube]https://youtu.be/fSlv-ZLzVwY[/youtube]
Videre så har jeg 2 spørsmål;

1:
Jeg har bytta ut luftfilteret med podfilter og eksosanlegget vil være mye åpnere enn det originale. Er det en ca mal på hvordan forgasserne burde dyses?

2:
Jeg tenker å få shine'a opp motoren. Lakken er sliten å flaket. Har noen erfaring med dette? Hva er beste fremgangsmåte?

Jeg tenker gloss black med polerte finner..

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av mekkern »

Sikkert ikke hva du vil høre men:
CV forgassere blir stort sett ubrukelige m podfiltre.
Enten funker de bra på lav eller høy åpning

Enten behold boxen eller bytt forgassere.
De små «ståltrådfilterne» er skitt ytelsesmessige også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

mekkern skrev: 23 mar 2018, 10:47 Sikkert ikke hva du vil høre men:
CV forgassere blir stort sett ubrukelige m podfiltre.
Enten funker de bra på lav eller høy åpning

Enten behold boxen eller bytt forgassere.
De små «ståltrådfilterne» er skitt ytelsesmessige også.
Den som ikke tåle tilbakemeldinger bør vel ikke ha en åpen tråd :roll

Å beholde det orginale luftfilteret blir ikke aktuelt, men å bytte forgassere kan være en mulighet.
Har du noen du mener er en bra swap?

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av mekkern »

Finn forgassere som ikke har vakumklokker og har nogenlunde lik diameter på venturi. kehin CR forgassere mikuni rs og lignende.
Enklest er det dog hvis du finner noen med samme C-C mellom forgasserne som du har.
Det finnes også eksempler på CV forgassere som ikke er like ubrukelige som de orginale.
VB42A Keihin
GSXR 34mm CV carbs
sjekk ut forumet her for eksempel:http://www.cb1100f.net/

En seksjon med rør/slange mellom filter og forgasser hjelper forresten mye-men det var utseendet da... :-k

Uansett hva du finner på må dette justeres inn med div dyser og testing.
skal du ha noe som fungerer godt og ikke lukter uforbrent bensin fungerer optimalt og heller ikke brenner innmaten i motoren er en bredbåndslamnda A/F måler veldig kjekk under uttesting.
Dette er ennå viktigere nå etter vi har fått etanol i bensina-plugger er ikke lesbare som før.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

mekkern skrev:Finn forgassere som ikke har vakumklokker og har nogenlunde lik diameter på venturi. kehin CR forgassere mikuni rs og lignende.
Enklest er det dog hvis du finner noen med samme C-C mellom forgasserne som du har.
Det finnes også eksempler på CV forgassere som ikke er like ubrukelige som de orginale.
VB42A Keihin
GSXR 34mm CV carbs
sjekk ut forumet her for eksempel:http://www.cb1100f.net/

En seksjon med rør/slange mellom filter og forgasser hjelper forresten mye-men det var utseendet da... :-k

Uansett hva du finner på må dette justeres inn med div dyser og testing.
skal du ha noe som fungerer godt og ikke lukter uforbrent bensin fungerer optimalt og heller ikke brenner innmaten i motoren er en bredbåndslamnda A/F måler veldig kjekk under uttesting.
Dette er ennå viktigere nå etter vi har fått etanol i bensina-plugger er ikke lesbare som før.
Riktig... jeg skal investere mer tid i å lese meg mer opp her ser jeg! Kanskje jeg må se mot en flatslide-upgrade.
Ser man må ut med ca 8 - 10 000 for nye mikuni / Keihin. Noen sykler som ble levert med lignende forgassere som er mulig å plukke opp brukt tror du?


Har begynt på litt av påskens arbeid, har et mål om å ferdigstille eksosanleggetBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av mekkern »

Jeg har ikke sjekket opp dette da jeg synes det er MYE enklere med luftfilterboks..
Ikke like stilig men dog..
sveiser ny eksos ja...
jeg bygget om et MAC 4-1 anlegg på cb900customen pga stygg høy lyd og at den ikke ser ut i måneskinn med bare 1 potte grunnet armen til midtstøtta (som jeg vil beholde)så det ble 4-1-2 anlegg sveist i rustfritt med uttagbar dempeplugg. Det originale 4-4anlegget har doble rør som har begynt å skrangle så de gikk på lager.

Bilde
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Jeg tok og benket Kawan min, for å få det best mulig. Blei veldig bra. Kostet litt, men blei nær perfekt. Har prøvd å dyse andre sykler jeg har hatt, men dessverre mye prøving og feiling før det blir nogetlunde.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

mekkern skrev:Jeg har ikke sjekket opp dette da jeg synes det er MYE enklere med luftfilterboks..
Ikke like stilig men dog..
sveiser ny eksos ja...
jeg bygget om et MAC 4-1 anlegg på cb900customen pga stygg høy lyd og at den ikke ser ut i måneskinn med bare 1 potte grunnet armen til midtstøtta (som jeg vil beholde)så det ble 4-1-2 anlegg sveist i rustfritt med uttagbar dempeplugg. Det originale 4-4anlegget har doble rør som har begynt å skrangle så de gikk på lager.

Bilde
Bilde
Hvordan designet du dempepluggen? Hvor mye demper den lyden? Eksosen på sykkelen min er slik nå, skulle fått dempet lyden litt mer




https://youtu.be/G-riHCO_Iws

Bilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av mekkern »

Det er jo litt begrenset på demping kontra effekt med såpass lite volum du har.
jeg laget 2 dempere som ser ut som "vanlige" db-killere.
de demper den voldsomme dypbasslyden jeg har slik at det låter "normalt"
de ser ut som dette:
Bilde

en kan jo teste litt div variasjoner når en bygger selv..

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Kjellrf skrev:Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Jeg tok og benket Kawan min, for å få det best mulig. Blei veldig bra. Kostet litt, men blei nær perfekt. Har prøvd å dyse andre sykler jeg har hatt, men dessverre mye prøving og feiling før det blir nogetlunde.
Jeg får begynne å teste ut litt ulike dyser når sykkelen er kjørbar. Hvor var du for å benke sykkelen?


@Mekkern

Jeg lagde mufflern slik med dempevatt, mulig jeg skulle hatt noe som dempet litt den direkte utstrømningen. Kommer tilbake med flere bilder av eksosanlegget.BildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av Kjellrf »

kasparhz skrev:
Kjellrf skrev:Tommelfingerregelen ved dysing av CV-forgassere med pod-filtre og 4-1, er å gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta det derfra. Grunnen er at du får mindre vacuum i gasserne.
Jeg tok og benket Kawan min, for å få det best mulig. Blei veldig bra. Kostet litt, men blei nær perfekt. Har prøvd å dyse andre sykler jeg har hatt, men dessverre mye prøving og feiling før det blir nogetlunde.
Jeg får begynne å teste ut litt ulike dyser når sykkelen er kjørbar. Hvor var du for å benke sykkelen?


@Mekkern

Jeg lagde mufflern slik med dempevatt, mulig jeg skulle hatt noe som dempet litt den direkte utstrømningen. Kommer tilbake med flere bilder av eksosanlegget.BildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Jeg var hos Roar Aas, han dreiv ved Spinnin Wheel på Mysen før. Han har flyttet til Hamar, og driver vel nå bare på hobbybasis. Flink fyr :)
http://mcdyno.com

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Hadde tenkt å jobbe litt på sykkelen i helgen, det ble istedenfor bytting av hovedsylinder på clutchen på Golfen. Etter litt knoting viste det seg å være en grei jobb!BildeBildeBilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


kasparhz
Innlegg: 61
Registrert: 03 jan 2018, 23:19
Motorsykkelen din: Honda CBX750

Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd

Legg inn av kasparhz »

Med sommeren rett rundt hjørnet burde jeg kanskje se en ende... vi får se hvor langt jeg kommer iløpet av de nærmeste dagene. Dagens prosjekt er å støpe salbunn.
Jeg slenger ut noen bilder når jeg er ferdig.Bilde

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Svar