Honda CBX750 1988 Byggtråd
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
To be continued
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Når du driver med glassfiber og polyester, påse å bruk nødvendig verneutstyr. Jobb på et godt ventilert sted, bruk pustemaske og hansker.
Da jeg støpte var det rundt 20 grader inne, jeg blandet da 2% herder i polyesteren, som ga med rundt 30 minutter arbeidstid.
1 Teipet plastfolien akkurat til leppen på tanken for å få salen til å gå over denne.
2 For å sikre salen til sykkelen så støpte jeg mutterne inn i salbunnen. For å hindre at bolten også ble støpt fast, tettet jeg oversiden med voks. Det er vanskelig å få glassfiberen til å føye seg rundt et så lite å kantete objekt. Jeg blandet polyester å glassfiberstrå i en kopp for å forme en masse som kan smøres på.
3 Et godt tips er å klippe til lagene med glassfiber matte du skal bruke på forhånd. Med en polyester som størkner å luftbobler å få ut, trenger du ikke dette ekstra arbeidet da. Det er også mye mindre gris når det er tørt, å du slepper å fylle saksa di med polyester.
4 Jeg brukte en kombinasjon av flettet matte å strå glassfiber. Samt forsterket alle belastningspunkter med ekstra lag.
Jeg tok desverre ingen bilder akkurat da jeg støpte, men her er bildene rett etter.
1 Ingen vist å bløte glassfiberen som stikker utom det du trenger.
2 Husk å beskytt alle dryppsoner. Polyesteren tærer på lakk, å du vil ikke ha pærler med størknet glassfiber inn i kjedet eller lignende.
3 Skjærte av det som stakk utenfor det jeg trengte.
4 Fintilpassing og pusset kantene. BRUK HANSKER
1 Bruk spraylim på begge kontaktflatene, vent 3- 4 minutter så presser du flatene sammen.
2 Jeg brukte stropper for å forsikre meg at flatene berørte alle plasser.
3 Brukte vinkelsliper med lamellskive for å forme skummet. Dette fungerte veldig bra.
4 Begynner å ligne noe
1 Der hovedtyngden min kommer til å hvile brukte jeg et enda fastere skum.
2 Brukte samme teknikk her.
3 Jeg slipte så innlegget slik at profilen matchet
4 Ved å gjøre det slik, får jeg en sal perfekt formet til tank å kuppel.
Avsluttende ord ;
Nei, kuppelen bak skal ikke være den fargen. Jeg brukte bare wrap for å beskytte overflaten.
Neste steg blir å finne en god salmaker til å lage trekket, dette tar jeg nok ikke sjangsen på å utføre selv
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Idag var været glimrende å øyeblikket passet perfekt til å få en liten tur.
//cloud.tapatalk.com/s/5ae77d27795 ... 199648.mp4
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
//cloud.tapatalk.com/s/5ae77d27795 ... 199648.mp4
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Forumsfolk!
Har noen tips til hvor en kan få tak i emblem til en cx500 tank? Eller om noen har noen liggende
CC 80mm
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har noen tips til hvor en kan få tak i emblem til en cx500 tank? Eller om noen har noen liggende
CC 80mm
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 38006
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Har sendt mail om avstanden mellom skruhullene, uvist om de er lik for deluxe tanken òg custom tanken...
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Etter en god måned på jobb i både Nederland og Tyskland, var det greit å komme hjem til et par godsaker!
1: Ny Rick's laderegulator
2: Ny oljepumpe fra CB750 SevenFifty
3: Verkstedmanual CB750
Det finnes til min kunnskap ikke noen gode håndbøker for CBX'n. Dog ikke helt lik, vil mange av prinsippene på nighthawken gjelde for min.
Den nye oljepumpen har større kapasitet enn den orginale CBX pumpen, å skal passe rett inn i blokka mi. Dette bør løse problemet med at motoren ikke får nok olje under hard kjøring...
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
1: Ny Rick's laderegulator
2: Ny oljepumpe fra CB750 SevenFifty
3: Verkstedmanual CB750
Det finnes til min kunnskap ikke noen gode håndbøker for CBX'n. Dog ikke helt lik, vil mange av prinsippene på nighthawken gjelde for min.
Den nye oljepumpen har større kapasitet enn den orginale CBX pumpen, å skal passe rett inn i blokka mi. Dette bør løse problemet med at motoren ikke får nok olje under hard kjøring...
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Alle MC-bygg burde vel suppleres med alkohol, så i et avbrekk er mini-prosjektet et barskap.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Det er en liten tid siden sist oppdatering, det skyldes helt klart litt latskap fra min side, samt at tiden har gått mye med til støping av nytt garasjegulv og generelt utbedring av denne! Men ting skjer, litt etter litt!
Helt klart det første som måtte på plass var en skikkelig arbeidsbenk i garasjen. Her fikk jeg hjelp av min bror som har de rette verktøyene på arbeid til jobben Mye tid har gått til å polere opp aluminiumsdelene på sykkelen. Her jobber jeg med dekselet som er under salen. Har ikke bestemt meg enda om jeg vil beholde denne blank, eller om jeg vil pulverlakkere denne sort lik rammen. 1. Begynte på 240 grit sandpapir, og jobbet meg nedover til 400, 600 så avsluttet jeg med 1200 grit.
2. Når jeg var fornøyd med overflaten, polerte jeg med autosol.
3. For å ta meg av overgangen mellom rammen og denne, kjøpte jeg karosserilist (Kantlist/Volvolist kall det hva du vil). Fant ingen annen fin måte å gjøre dette på.
4. Jeg la skjøten foran, der er den maskert av ledningene til lade-regulatoren. Den ser dog ikke ut til å vises mye uansett.
1. Bunnplaten til salen sett fra undersiden.
2. Detaljbilde fra siden.
3. Polerte også fothvilerne. Her ser du før og etter en runde med Autosol.
4. SHIIIIINY
Av andre oppdateringer så er nå salen hos salmaker ( SPENT ) og tanken/kuppelen skal lakkes når lakkerern er tilbake fra ferie andre uka i august! Var innom å jeg har falt på hovedfargen til sykkelen! Brunt med sorte felt på sidene!
Å her bare legger jeg ved noen bilder
Helt klart det første som måtte på plass var en skikkelig arbeidsbenk i garasjen. Her fikk jeg hjelp av min bror som har de rette verktøyene på arbeid til jobben Mye tid har gått til å polere opp aluminiumsdelene på sykkelen. Her jobber jeg med dekselet som er under salen. Har ikke bestemt meg enda om jeg vil beholde denne blank, eller om jeg vil pulverlakkere denne sort lik rammen. 1. Begynte på 240 grit sandpapir, og jobbet meg nedover til 400, 600 så avsluttet jeg med 1200 grit.
2. Når jeg var fornøyd med overflaten, polerte jeg med autosol.
3. For å ta meg av overgangen mellom rammen og denne, kjøpte jeg karosserilist (Kantlist/Volvolist kall det hva du vil). Fant ingen annen fin måte å gjøre dette på.
4. Jeg la skjøten foran, der er den maskert av ledningene til lade-regulatoren. Den ser dog ikke ut til å vises mye uansett.
1. Bunnplaten til salen sett fra undersiden.
2. Detaljbilde fra siden.
3. Polerte også fothvilerne. Her ser du før og etter en runde med Autosol.
4. SHIIIIINY
Av andre oppdateringer så er nå salen hos salmaker ( SPENT ) og tanken/kuppelen skal lakkes når lakkerern er tilbake fra ferie andre uka i august! Var innom å jeg har falt på hovedfargen til sykkelen! Brunt med sorte felt på sidene!
Å her bare legger jeg ved noen bilder
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Jeg hadde vært så uheldig å fått en skramme på den ene bremseslangen, som gjorde at den var ikke var tett. Jeg var i tillegg i tvil om hvor godt jeg likte at bremseslangene var så synlig. Så jeg byttet de ut med sorte SNELL stålomspunnet bremseslanger. Resultatet taler i min mening for seg selv!
Jeg er har ikke bestemt meg for det med framskjerm eller ikke. Men med så mye grus som ligger på veiene burde jeg nok ha det. Noen som har forslag?
Jeg glemte jo å poste bilder av det ferdige barskapet!
Jeg er har ikke bestemt meg for det med framskjerm eller ikke. Men med så mye grus som ligger på veiene burde jeg nok ha det. Noen som har forslag?
Jeg glemte jo å poste bilder av det ferdige barskapet!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
En liten mattsvart framskjerm som designelement tror jeg vil funke. Svært liten:)
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Ja, den må være delikat...cannon skrev:En liten mattsvart framskjerm som designelement tror jeg vil funke. Svært liten:)
Har sett litt på Cognito Moto sine
De jo helt klart stilfulle, å ser nok bra ut sort.
Men så er det ikke helt galt med en litt sporty type... såklart ikke i samme farge!
Et alternativ er jo å kjøpe en brukt GSXR front skjerm. Denne passer jo rett på, så ser jeg hvor godt jeg liker det!
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
En original skjerm kan bli tøff. Kanskje noen luftehull ned langs gaffelbeina og en litt kortere skjerm. Den bør også senkes ned mot dekket. Den er jo laget for å romme en dekkvarmer. Det trenger du kanskje ikke.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Hva med carbon - for å "bryte" litt?
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Har sett litt på ebay, kanskje jeg klarer å score en brukt én! Det hadde nok vært ganske kult!WikingTnT skrev:Hva med carbon - for å "bryte" litt?
Cannon:
Aldri si aldri!
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk