MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 698
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: MC-ulykker

Legg inn av MGR1 »

Sono Juventino skrev: 26 jun 2025, 12:31
Audi Mannen skrev: 25 jun 2025, 15:14 Dette er vel brudd på alt man lærer i norsk trafikkopplæring: https://www.nrk.no/trondelag/trafikkuly ... 1.17469807

Alle som tar førerkort i norge i nyere tid er vel ekstremt oppmerksom på akkurat slike hendelser med landbruks maskiner langs veien?? Eller?

Utrolig hvor mange som tar dårlige valg på mc for tiden altså.
Får håpe det går bra.
Føreren kan jo forsøke å gjemme seg bak at andre faktisk har vikeplikt for deg ifbm slike forbikjøringen, men på MC kan man ikke stå på krava i trafikken om man vil bli gammel. Du kan ikke anta at vikepliktsbestemmelsene overholdes.

Jeg er jo helt fersk sjåfør, men kjører bestemt ikke fordi dersom det er avkjøringsmulighter til venstre før jeg har kjørt fordi. Jeg anser det som alt for risikabelt.

Veldig vanlig denne situasjonen hvor man kjører forbi en traktor og denne skal plutselig til venstre. Opplevde det selv tidlig i min mc-karriere, og er i ettertid alltid skeptisk ved forbikjøringer av traktorer og anleggsmaskiner.

En annen vanlig situasjon er at det ligger en og lager kø, og bil nr. 2 i køa ikke vil forbi. Når man da velger å kjøre forbi bil nr. 2 så bestemmer denne seg plutselig for å kjøre forbi når man er på siden av den. Jeg er alltid ekstra påpasselig i slike situasjoner, og sørger for å ha nok fart i bakhånd i tilfelle.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 909
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: MC-ulykker

Legg inn av Audi Mannen »

Problemet med slike forbikjøringer er jo at mange gjerne vil gi på litt ekstra for å komme raskt forbi. Min teori da er at du bruker opp marginen man som fører trenger for å ta et valg dersom en annen foran bryter ut av køa og du må vike unna. Det er ikke lett å se en mc i alle vinkler og kanskje attpåtil i blindsonen når man legger seg ut.
Kjører man rolig forbi og tar 1 etter 1 så har man i det minste litt reaksjonstid og gir de foran en mulighet til å oppdage deg på mc og gi deg rom.
Men å bare "flekke" forbi en 5-6 kjøretøy som ligger foran med en bonde i front..... ja det er meg det glade vanvidd.
Folk må slappe av litt og slutte med alt stresset og kose seg på tur.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 1028
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av SveinHa »

MGR1 skrev: 26 jun 2025, 13:48 En annen vanlig situasjon er at det ligger en og lager kø, og bil nr. 2 i køa ikke vil forbi. Når man da velger å kjøre forbi bil nr. 2 så bestemmer denne seg plutselig for å kjøre forbi når man er på siden av den. Jeg er alltid ekstra påpasselig i slike situasjoner, og sørger for å ha nok fart i bakhånd i tilfelle.
Den der er veldig skummel... Det skal myyyyye til før jeg kjører forbi bil nr 2 i køen både med bil og sykkel... og jeg har selv blitt forbikjørt som bil nr 2 akkurat i det jeg skal forbi mange ganger... Enkelte klarer bare ikke å ligge bak og SKAL forbi samme hvor håpløs situasjonen for forbikjøring er...

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 909
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: MC-ulykker

Legg inn av Audi Mannen »

Sono Juventino skrev: 26 jun 2025, 12:31
Audi Mannen skrev: 25 jun 2025, 15:14 Dette er vel brudd på alt man lærer i norsk trafikkopplæring: https://www.nrk.no/trondelag/trafikkuly ... 1.17469807

Alle som tar førerkort i norge i nyere tid er vel ekstremt oppmerksom på akkurat slike hendelser med landbruks maskiner langs veien?? Eller?

Utrolig hvor mange som tar dårlige valg på mc for tiden altså.
Får håpe det går bra.
Føreren kan jo forsøke å gjemme seg bak at andre faktisk har vikeplikt for deg ifbm slike forbikjøringen, men på MC kan man ikke stå på krava i trafikken om man vil bli gammel. Du kan ikke anta at vikepliktsbestemmelsene overholdes.

Jeg er jo helt fersk sjåfør, men kjører bestemt ikke forbi dersom det er avkjøringsmulighter til venstre før jeg har kjørt fordi. Jeg anser det som alt for risikabelt.
Jeg tror du gjør et godt valg når du legger slike vaner til grunn for kjøringen. Vi er de som har minst beskyttelse og må ta ansvar for det selv også.
Når det gjelder å påberope seg vikeplikten ved en slik forbikjøring så tror jeg ikke han slipper unna med det, for man skal vise aktsomhet og en forbikjøring av flere kjøretøy i en og samme sleng er ikke aktsomt. Så fører får nok en god del skyld.
Men håper det går bra med fører og passasjer.
Yamaha XJR 1300

Online
DAE
Innlegg: 693
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »


Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 719
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

MC har kollidert med elg på Vegårshei.

https://www.tvedestrandsposten.no/mc-ha ... bZcoK5_Tw

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 233
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gammelbokser »

MGR1 skrev: 26 jun 2025, 13:48 Veldig vanlig denne situasjonen hvor man kjører forbi en traktor og denne skal plutselig til venstre. Opplevde det selv tidlig i min mc-karriere, og er i ettertid alltid skeptisk ved forbikjøringer av traktorer og anleggsmaskiner.
En ting er om forankjørende som skal svinge til siden *gidder* å bruke blinklys, en annen ting er om det er mulig å se.

Alt for mange kjøretøy med "integrerte" baklys-enheter, hvor er knøttlite blinklys sitter kloss inntil et veldig intenst bremselys. VAG er i mine øyne den verste synderen på dårlig lyktedesign på biler, deres verste modeller burde etter min mening ikke fått typegodkjenning.

Og senest i ettermiddag ble jeg (på tråsykkel) forbikjørt av to ultra-tøffe sports-MCer, med førere kledd som de kom rett fra Monza-banen. Den ene hadde en integrert baklykt-enhet med et par gule LED'er kloss innpå bremselyset, like vrient å se som en gjennomsnitts VAG-bil. Tøft, men gir det nyttig info til bakenforkjørende, som kan bidra til bedret overlevelsesmulighet for MC-føreren? Neppe.

Og i tillegg til bl.a. traktorer har vi alle bilturistene som navigerer etter sin GPS. Igjenkjennes som regel på at de kjører saaakte, og vinglete. Farlig å kjøre forbi dem, for plutselig ser de på sin GPS-skjerm at de skal ta sidegaten til venstre. Og da har de verken tid til å sette på blinklys, sjekke speil eller dødvinkel - de bare vrenger over.

Online
DAE
Innlegg: 693
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »


Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 1028
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av SveinHa »

Gammelbokser skrev: 10 jul 2025, 18:29 En ting er om forankjørende som skal svinge til siden *gidder* å bruke blinklys, en annen ting er om det er mulig å se.
...og om blinklyset brukes riktig! Jeg hadde en stygg en (i bil) for noen år siden i nord-enden av motorveien i Stavanger. Lå bak en lastebil i høyre felt, han sakket farten og blinket høyre så jeg la meg ut til venstre og kom opp på siden av han. Han svinger så HELT over i venstre felt før han svinger inn på anleggsvei til høyre. Jeg fløytet og han fløytet og vinket illsint tilbake... Greit nok at han til sist skulle til høyre men i realiteten kjørte han et helt felt til venstre først og skulle absolutt blinket venstre først... Slikt blir der lett ulykker av...

Online
greina
Innlegg: 200
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: MC-ulykker

Legg inn av greina »

SveinHa skrev: 14 jul 2025, 13:54
Gammelbokser skrev: 10 jul 2025, 18:29 En ting er om forankjørende som skal svinge til siden *gidder* å bruke blinklys, en annen ting er om det er mulig å se.
...og om blinklyset brukes riktig! Jeg hadde en stygg en (i bil) for noen år siden i nord-enden av motorveien i Stavanger. Lå bak en lastebil i høyre felt, han sakket farten og blinket høyre så jeg la meg ut til venstre og kom opp på siden av han. Han svinger så HELT over i venstre felt før han svinger inn på anleggsvei til høyre. Jeg fløytet og han fløytet og vinket illsint tilbake... Greit nok at han til sist skulle til høyre men i realiteten kjørte han et helt felt til venstre først og skulle absolutt blinket venstre først... Slikt blir der lett ulykker av...
Han (lastebilsjåføren) brukte nok blinklyset riktig, men burde plassert seg så han hadde sperret begge kjørefilene i tide før han skulle svinge av. Hadde han først blinket til venstre er det åpent for misforståelser om at det er klar bane å kjøre forbi på høyre side. At han måtte bruke venstre felt var sansynligvis for å klare svingen inn på anleggsveien. Det er iallefall min tanke som yrkessjåfør som rett som det er må kjøre på den måten for å ikke legge hengeren i grøfta i innkjøringer og veikryss.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 1028
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av SveinHa »

greina skrev: 14 jul 2025, 20:22At han måtte bruke venstre felt var sansynligvis for å klare svingen inn på anleggsveien.
Anleggsveien var smal så han MÅTTE bruke venstre felt men hvordan skulle JEG vite det når han blinket til høyre?

Online
greina
Innlegg: 200
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: MC-ulykker

Legg inn av greina »

SveinHa skrev: 14 jul 2025, 20:25
greina skrev: 14 jul 2025, 20:22At han måtte bruke venstre felt var sansynligvis for å klare svingen inn på anleggsveien.
Anleggsveien var smal så han MÅTTE bruke venstre felt men hvordan skulle JEG vite det når han blinket til høyre?
Altså plasserte han seg feil, dvs han burde kanskje vært tidligere ute med plasseringen. Hvordan hadde du tolket det hvis han blinket til venstre og plasserte seg deretter for så å blinke til høyre? Jeg sier ikke at noen har rett eller feil, men jeg er nyskjerrig på hvordan et sånt kjøremønster ville blitt oppfattet av trafikken bak.

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 1028
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av SveinHa »

greina skrev: 14 jul 2025, 20:35...men jeg er nyskjerrig på hvordan et sånt kjøremønster ville blitt oppfattet av trafikken bak.
Kanskje han burde satt nødblinken på for å varsle om kjøring som krever oppmerksomhet av andre. Blink til høyre er i mitt hode et entydig signal om at han virkelig skal svinge til høyre.

Online
greina
Innlegg: 200
Registrert: 12 jun 2021, 20:40
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
Bosted: Ullensaker

Re: MC-ulykker

Legg inn av greina »

SveinHa skrev: 14 jul 2025, 20:40
greina skrev: 14 jul 2025, 20:35...men jeg er nyskjerrig på hvordan et sånt kjøremønster ville blitt oppfattet av trafikken bak.
Kanskje han burde satt nødblinken på for å varsle om kjøring som krever oppmerksomhet av andre. Blink til høyre er i mitt hode et entydig signal om at han virkelig skal svinge til høyre.
Og det skulle han jo :roll

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 1028
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av SveinHa »

greina skrev: 14 jul 2025, 22:02 Og det skulle han jo :roll
Til slutt ja, men han tok et helt felt til venstre først... :scratch

Ask
Innlegg: 3
Registrert: 09 jul 2025, 09:13
Motorsykkelen din: BMW K75C 1986
Bosted: Sveio

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ask »

Fornuftig og godt tenkt , selv stopper jeg ikke for møtende trafikk hvis jeg skal svinge til venstre. Kjører heller forbi krysset og snur på passende sted.

Online
DAE
Innlegg: 693
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »


Brukeravatar
Sono Juventino
Innlegg: 105
Registrert: 14 apr 2025, 09:29
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Bosted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sono Juventino »

Det er lett å tenke at «det skjer ikke meg», men jeg holdt på å havne i en nestenulykke i nærheten av Lom her om dagen. En Tesla som lå sist i en kortesje på 4-5 biler, la åpenbart ikke merke til meg, og påbegynte en stygg forbikjøring over i mitt kjørefelt. Jeg hadde autovern på høyre side, så kunne ikke gjøre så mye annet enn å bråbremse og håpe på det beste. Teslaen vrengte ukontrollert inn i en luke like før han nådde meg.

Bare flaks at jeg ikke ble en del av statistikken. Man rekker å tenke ganske mange tanker på de få sekundene en slik situasjon skjer. prayer
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Voksen
Innlegg: 423
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

Skummelt. Det er i slike situasjonen det kan hjelpe godt å være synlig i trafikken med farger og plassering, og dessverre risikerer vi å ikke bli sett i slike situasjoner.

Vi har hatt en god periode i slutten av juni og begynnelsen av juli med lite alvorlige ulykker på MC, men de siste par ukene har det dessverre blitt ille igjen.

Voksen
Innlegg: 423
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

Ved utgangen av juli var det allerede klart at det er flere trafikkdrepte på MC i Norge i 2025 enn noe annet år de siste årene hvis jeg leser dataene rett. Ennå er det ett par måneder igjen av sesongen, så dette ser jo ikke bra ut. Vi har jo allerede hatt dødsulykke på MC denne måneden så tallene har dessverre økt i august. Hva er det vi gjør feil?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 789
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Bosted: Asker området

Re: MC-ulykker

Legg inn av haakeik »

Vi gjør vel de samme feilene som vi alltid har gjort. Kan økningen være så enkelt som at antall mc'er på veien øker år etter år?
På østlandet(Osloområdet) er jeg sikker på at økningen av mc'er mye skyldes at elbilene har blitt kastet ut av kollektivfeltet + at alle ser at mc'er bare koser seg i kollektivfelter og slipper all kø. I tillegg har det også har blitt vanskeligere og dyrere å parkere med bil, spesielt i Oslo.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8181
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

haakeik skrev: 03 aug 2025, 12:43 Vi gjør vel de samme feilene som vi alltid har gjort. Kan økningen være så enkelt som at antall mc'er på veien øker år etter år?
På østlandet(Osloområdet) er jeg sikker på at økningen av mc'er mye skyldes at elbilene har blitt kastet ut av kollektivfeltet + at alle ser at mc'er bare koser seg i kollektivfelter og slipper all kø. I tillegg har det også har blitt vanskeligere og dyrere å parkere med bil, spesielt i Oslo.
LEKS Motor AS på Rud har brukt dette i aktiv markedsføring for salg av tohjulinger som garantert har ført til mange salg. Sikkert flere forhandlere som har gjort det samme.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Brukeravatar
Sono Juventino
Innlegg: 105
Registrert: 14 apr 2025, 09:29
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 401
Bosted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sono Juventino »

Voksen skrev: 03 aug 2025, 08:23 Skummelt. Det er i slike situasjonen det kan hjelpe godt å være synlig i trafikken med farger og plassering, og dessverre risikerer vi å ikke bli sett i slike situasjoner.
Hjalp nok at jeg hadde lys/beige jakke og at sykkelen er sølvfarget. Har også refleks overalt på hjelmen. Det var regnvær og litt dårlig sikt i området, så tror det var slik at han rett og slett skannet etter biler, begynte forbikjøringen og deretter la merke til meg som MC-sjåfør. Jeg la meg naturlig nok så langt ute til høyre som overhodet mulig, men med smal vei og autovern var det lite jeg fikk gjort i øyeblikket. :O
Offisielt medlem av team midtlivskrise.

Toalmar
Innlegg: 671
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toalmar »


Voksen
Innlegg: 423
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

https://www.vg.no/nyheter/i/KMVwVE/alvo ... illestroem
Grusom start på august. To drepte på tre dager.😢
Den i dag var visst singelulykke i s-sving med høy fart.

Svar