Sono Juventino skrev: 26 jun 2025, 12:31Føreren kan jo forsøke å gjemme seg bak at andre faktisk har vikeplikt for deg ifbm slike forbikjøringen, men på MC kan man ikke stå på krava i trafikken om man vil bli gammel. Du kan ikke anta at vikepliktsbestemmelsene overholdes.Audi Mannen skrev: 25 jun 2025, 15:14 Dette er vel brudd på alt man lærer i norsk trafikkopplæring: https://www.nrk.no/trondelag/trafikkuly ... 1.17469807
Alle som tar førerkort i norge i nyere tid er vel ekstremt oppmerksom på akkurat slike hendelser med landbruks maskiner langs veien?? Eller?
Utrolig hvor mange som tar dårlige valg på mc for tiden altså.
Får håpe det går bra.
Jeg er jo helt fersk sjåfør, men kjører bestemt ikke fordi dersom det er avkjøringsmulighter til venstre før jeg har kjørt fordi. Jeg anser det som alt for risikabelt.
Veldig vanlig denne situasjonen hvor man kjører forbi en traktor og denne skal plutselig til venstre. Opplevde det selv tidlig i min mc-karriere, og er i ettertid alltid skeptisk ved forbikjøringer av traktorer og anleggsmaskiner.
En annen vanlig situasjon er at det ligger en og lager kø, og bil nr. 2 i køa ikke vil forbi. Når man da velger å kjøre forbi bil nr. 2 så bestemmer denne seg plutselig for å kjøre forbi når man er på siden av den. Jeg er alltid ekstra påpasselig i slike situasjoner, og sørger for å ha nok fart i bakhånd i tilfelle.