MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 724
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

Ny dødsulykke i natt i Kristiansand

https://www.tv2.no/nyheter/mc-forer-dod ... /18074141/

Brukeravatar
Gammelbokser
Innlegg: 235
Registrert: 24 apr 2024, 21:52
Motorsykkelen din: Gammelboksere
Bosted: Øvre Bratsberg Amt

Re: MC-ulykker

Legg inn av Gammelbokser »

Rapporten om fjorårets dødsulykker på veiene ble nylig lagt frem, og her omtalt av NMCU med fokus på MC-ulykkene:

<https://www.nmcu.org/informasjon/nyhete ... 55076&af=1&>

I rapporten blir "høy fart" nok en gang dradd frem som den mest sentrale årsaken til ulykkene, mens statistikken viser at "manglende førerdyktighet" (spesielt informasjonsinnhenting, manglende trafikal kompetanse og særlig risikofylt adferd) oftere kan påvises som årsak til at disse dødsulykkene inntraff.

I motsetning til ulykker uten dødsfall er det åpenbart at den kinetiske energien som farten til kjøretøyet har i ulykkelsesøyeblikket er over gjennomsnittet for alle trafikkulykkene (inkl. de uten dødelig utgang), ellers ville den ikke endt opp i statistikken som en dødsulykke. Så det er en korrelasjon mellom "høy fart" og "dødsulykke", men ikke nødvendigvis årsaks-sammenheng.

Dette er for så vidt nevnt i rapporten, -
"Ulykkesanalysegruppenes materiale viser for 2024 at i 48 % av alle dødsulykkene (39 ulykker)
er høy fart vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget. Kap. 3.1.1 viser antallet og andelen hvor
fart har medvirket til at ulykken har skjedd og må ikke forveksles med dette tallet."
(sitat fra s. 30)
- men blir som regel oversett av de som omtaler den i media.

Om MC-ulykkene: 20 førere omkommet i 2024 - derav
* 10 utforkjøringsulykker
* 8 under 25 år
* 5 med lett MC

Ovennevnte tall indikerer, så vidt jeg kan se, at også flertallet av dødsulykkene med MC skyldes manglende kjøreferdighet, kanskje pga liten erfaring som MC-fører. Personlig har jeg gitt opp å vente på at myndighetene skal styre forebyggende innsats i riktig retning :-(

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 724
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Nomade »

Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1

4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Nomade skrev: 08 sep 2025, 12:00 Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1

4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...
Har ikke lest rapporten så mulig svaret er å finne i den, men spør nå likevel:
Er evt. omkomne utenlandske (turister) MC-førere evt. også passasjerer med i oversikten?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 722
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Har ikke fått lest den enda, men utenlandskregistrerte sykler er med i de søkbare dataene som ligger tilgjengelig på vegvesen.no.

AJ skrev: 08 sep 2025, 13:14
Nomade skrev: 08 sep 2025, 12:00 Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1

4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...
Har ikke lest rapporten så mulig svaret er å finne i den, men spør nå likevel:
Er evt. omkomne utenlandske (turister) MC-førere evt. også passasjerer med i oversikten?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Sammenstøt med elg:

https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-2618357

All grunn til å minne om at på denne tiden av året er risikoen stor for elgpåkjørselser.
Så kjør aktsom, oppmerksomt og forsiktig, folkens :gk !

Så får vi håpe det går bra uten varige skader for MC-føreren i påkjøringstilfellet i Ringsaker.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

https://www.vg.no/nyheter/i/eMAOaO/mc-u ... se-paa-vei

Hva årsaken er i dette tilfellet vet jeg naturligvis ikke.
Men det jeg vet er at høsten er en skummel tid for oss motorsyklister. Løv og glatt veibane og vilt som krysser veieer.
Og i tillegg frost, selv om dette er en større utfordring om v¨åren når vinteren er i ferd med å slippe taket.

Så... kjør forsiktig folkens nå som årets sesong definitivt er på hell :gk .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 722
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

En (+)artikkel om en ulykke i Samnanger i fjor.

https://www.bt.no/btmagasinet/i/Rzd7K5/ ... naqqg0wpA

DAE
Innlegg: 696
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »

Rett borti høgget for meg dette, mulig søvnig sjåfør, rett i bakenden på parkert sykkel

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 722
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Han må jo bare ha fulgt etter på "autopilot" uten å fått med seg at han stoppet....
Jeg ville tippe fokus på noe annet, og følger på med sidesynet, da er det fort gjort å ikke få med slike detaljer som at den foran stopper.
PS. @DAE har noe inngiftet familie fra området, så har noe tilhørighet eg og.
DAE skrev: 21 nov 2025, 11:05 Rett borti høgget for meg dette, mulig søvnig sjåfør, rett i bakenden på parkert sykkel

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 722
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Publisert 10.12.2025
Statens havarikommisjon
Delrapport 1 – Temaundersøkelse om ulykker med ungdom på lett motorsykkel

https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitt ... er/2025-04

DAE
Innlegg: 696
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »

Blir vel 22 for B-lappen då, siden hjernen ikkje er ferdig utvikla...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Innslag om MC-ulykker i kveldens Dagsrevyen på NRK:
mc nrk 311225.png
Fra ca. 19:03:45:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/seso ... FA19123125
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

DAE
Innlegg: 696
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »


BjørnSover
Innlegg: 459
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av BjørnSover »

Noen som vet hva argumentene i denne saken er? https://www.h-a.no/det-er-uforsvarlig-a ... 39-1897455

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

BjørnSover skrev: 03 jan 2026, 11:56 Noen som vet hva argumentene i denne saken er? https://www.h-a.no/det-er-uforsvarlig-a ... 39-1897455
Argumentene kommer vel mer eller mindre tydelig fram i saken, tør jeg påstå. Som bla. umodenhet (ikke fullt utviklet hjerne) innbefattet manglende risikoforståelse og feil og mangler på motorsyklene.

Gyldige og relevante argumenter?
Som f.eks. at lett-MC kan komme opp i en hastighet på 120 km/t
Tja, det kan man jo stille spørsmål ved.

Men at mange lettmotorsykler har vesentlige mangler det liten tvil om. Bl.a. nedslitte dekk, noe mange motorsykkelverksteder kan bekrefte.
Og det er vel heller ikke tvil om at mange lettmotorsykler er "skrudd ihjel" på en måte som veldig sannsynlig går utover sikkerheten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8196
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

En lett motorsykkel med maksfart på 120 km/t vil jeg påstå er mange ganger så trygg i trafikken som en moped, den har mulighet til å følge trafikken men også ved behov om nødvendig foreta en forbikjøring uten at det skaper situasjoner. Du kan også ta med en venn lovlig ved behov i motsetning til mopedfører som kanskje gjør det allikevel.

Er ingen tilhenger av at alt skal forbys for 16 åringer, hva med å se på opplæring, undervisning og førerprøve. Har ingen konkrete opplevelser hvor lette mc førere oppfører seg urovekkende i trafikken men veldig mange bilister derimot som ikke skulle hatt førerkort … ja kanskje de ikke har det eller hvordan de har fått det er helt utrolig hvor det er betimelig å se på opplæring - førerprøve.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Voksen
Innlegg: 428
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

@dypen; Den påstanden din om at en lett motorsykkel med maksfart på 120km/t er mange ganger så trygg i trafikken som moped er helt feil hvis en legger til grunn de erfaringene som er gjort med de ulykkene vi har hatt. Lett mc er veldig mye farligere på veiene, og ulykkene med de har mye verre konsekvenser enn ulykkene med mopeder.
2025 ble veldig dårlig for lett mc med flere drepte dessverre.
Min erfaring er at jeg ser endel stygg på lett mc. Det er ikke opplæringen som er det største problemet, men at 16-åring ofte er umodne for så spreke kjøretøy.
Sist redigert av AJ den 03 jan 2026, 18:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til nevneknaggen på brukeren - dypen - som innlegget ditt åpenbart var en respons på.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 41379
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Voksen skrev: 03 jan 2026, 17:51 Den påstanden din om at en lett motorsykkel med maksfart på 120km/t er mange ganger så trygg i trafikken som moped er helt feil hvis en legger til grunn de erfaringene som er gjort med de ulykkene vi har hatt. Lett mc er veldig mye farligere på veiene, og ulykkene med de har mye verre konsekvenser enn ulykkene med mopeder.
2025 ble veldig dårlig for lett mc med flere drepte dessverre.
Min erfaring er at jeg ser endel stygg på lett mc. Det er ikke opplæringen som er det største problemet, men at 16-åring ofte er umodne for så spreke kjøretøy.
Denne får :thumleft fra meg og gjør at jeg slipper å komme med min kommentar.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 8196
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

Voksen skrev: 03 jan 2026, 17:51 @dypen; Den påstanden din om at en lett motorsykkel med maksfart på 120km/t er mange ganger så trygg i trafikken som moped er helt feil hvis en legger til grunn de erfaringene som er gjort med de ulykkene vi har hatt. Lett mc er veldig mye farligere på veiene, og ulykkene med de har mye verre konsekvenser enn ulykkene med mopeder.
2025 ble veldig dårlig for lett mc med flere drepte dessverre.
Min erfaring er at jeg ser endel stygg på lett mc. Det er ikke opplæringen som er det største problemet, men at 16-åring ofte er umodne for så spreke kjøretøy.
Statistisk sett er det riktig, men jeg kan omformulere meg og bytte ut trygg med bra … for meg.
dypen :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Voksen
Innlegg: 428
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

IMG_3130.jpeg
Det hjelper lite hva som føles bra, når det som en føler bra er feil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 722
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Argumentene står vel klart i linken jeg delte her 10.des.
BjørnSover skrev: 03 jan 2026, 11:56 Noen som vet hva argumentene i denne saken er? https://www.h-a.no/det-er-uforsvarlig-a ... 39-1897455

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 722
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

UAG om ulykken i Tuddal 1.mai -25

PS. TA: "Du kan dele denne artikkelen gratis med venner og familie som ikke har abonnement. Lenken er gyldig i 24 timer."
https://www.ta.no/jimmy-dode-i-mc-ulykk ... gPZ-1lzxu0

DAE
Innlegg: 696
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »

Årets sesong for mc-ulykker er igang.
Ulykke på Tysnes, desverre med tragisk utfall..
Singelulykke.

Svar