MC-ulykker
- Gammelbokser
- Innlegg: 235
- Registrert: 24 apr 2024, 21:52
- Motorsykkelen din: Gammelboksere
- Bosted: Øvre Bratsberg Amt
Re: MC-ulykker
Rapporten om fjorårets dødsulykker på veiene ble nylig lagt frem, og her omtalt av NMCU med fokus på MC-ulykkene:
<https://www.nmcu.org/informasjon/nyhete ... 55076&af=1&>
I rapporten blir "høy fart" nok en gang dradd frem som den mest sentrale årsaken til ulykkene, mens statistikken viser at "manglende førerdyktighet" (spesielt informasjonsinnhenting, manglende trafikal kompetanse og særlig risikofylt adferd) oftere kan påvises som årsak til at disse dødsulykkene inntraff.
I motsetning til ulykker uten dødsfall er det åpenbart at den kinetiske energien som farten til kjøretøyet har i ulykkelsesøyeblikket er over gjennomsnittet for alle trafikkulykkene (inkl. de uten dødelig utgang), ellers ville den ikke endt opp i statistikken som en dødsulykke. Så det er en korrelasjon mellom "høy fart" og "dødsulykke", men ikke nødvendigvis årsaks-sammenheng.
Dette er for så vidt nevnt i rapporten, -
"Ulykkesanalysegruppenes materiale viser for 2024 at i 48 % av alle dødsulykkene (39 ulykker)
er høy fart vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget. Kap. 3.1.1 viser antallet og andelen hvor
fart har medvirket til at ulykken har skjedd og må ikke forveksles med dette tallet." (sitat fra s. 30)
- men blir som regel oversett av de som omtaler den i media.
Om MC-ulykkene: 20 førere omkommet i 2024 - derav
* 10 utforkjøringsulykker
* 8 under 25 år
* 5 med lett MC
Ovennevnte tall indikerer, så vidt jeg kan se, at også flertallet av dødsulykkene med MC skyldes manglende kjøreferdighet, kanskje pga liten erfaring som MC-fører. Personlig har jeg gitt opp å vente på at myndighetene skal styre forebyggende innsats i riktig retning :-(
<https://www.nmcu.org/informasjon/nyhete ... 55076&af=1&>
I rapporten blir "høy fart" nok en gang dradd frem som den mest sentrale årsaken til ulykkene, mens statistikken viser at "manglende førerdyktighet" (spesielt informasjonsinnhenting, manglende trafikal kompetanse og særlig risikofylt adferd) oftere kan påvises som årsak til at disse dødsulykkene inntraff.
I motsetning til ulykker uten dødsfall er det åpenbart at den kinetiske energien som farten til kjøretøyet har i ulykkelsesøyeblikket er over gjennomsnittet for alle trafikkulykkene (inkl. de uten dødelig utgang), ellers ville den ikke endt opp i statistikken som en dødsulykke. Så det er en korrelasjon mellom "høy fart" og "dødsulykke", men ikke nødvendigvis årsaks-sammenheng.
Dette er for så vidt nevnt i rapporten, -
"Ulykkesanalysegruppenes materiale viser for 2024 at i 48 % av alle dødsulykkene (39 ulykker)
er høy fart vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget. Kap. 3.1.1 viser antallet og andelen hvor
fart har medvirket til at ulykken har skjedd og må ikke forveksles med dette tallet." (sitat fra s. 30)
- men blir som regel oversett av de som omtaler den i media.
Om MC-ulykkene: 20 førere omkommet i 2024 - derav
* 10 utforkjøringsulykker
* 8 under 25 år
* 5 med lett MC
Ovennevnte tall indikerer, så vidt jeg kan se, at også flertallet av dødsulykkene med MC skyldes manglende kjøreferdighet, kanskje pga liten erfaring som MC-fører. Personlig har jeg gitt opp å vente på at myndighetene skal styre forebyggende innsats i riktig retning :-(
Re: MC-ulykker
Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1
4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...
4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 41379
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Har ikke lest rapporten så mulig svaret er å finne i den, men spør nå likevel:Nomade skrev: 08 sep 2025, 12:00 Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1
4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...
Er evt. omkomne utenlandske (turister) MC-førere evt. også passasjerer med i oversikten?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Canutus
- Innlegg: 722
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Har ikke fått lest den enda, men utenlandskregistrerte sykler er med i de søkbare dataene som ligger tilgjengelig på vegvesen.no.
AJ skrev: 08 sep 2025, 13:14Har ikke lest rapporten så mulig svaret er å finne i den, men spør nå likevel:Nomade skrev: 08 sep 2025, 12:00 Det er interessant å lese rapporten: https://portal.styreweb.com/api/files/1 ... 6%26af%3d1
4 av av de drepte var påvirket av rus + en på moped.
20 omkom i fjor, alle var menn...
Er evt. omkomne utenlandske (turister) MC-førere evt. også passasjerer med i oversikten?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 41379
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Sammenstøt med elg:
https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-2618357
All grunn til å minne om at på denne tiden av året er risikoen stor for elgpåkjørselser.
Så kjør aktsom, oppmerksomt og forsiktig, folkens
!
Så får vi håpe det går bra uten varige skader for MC-føreren i påkjøringstilfellet i Ringsaker.
https://www.nettavisen.no/nyheter/alvor ... 95-2618357
All grunn til å minne om at på denne tiden av året er risikoen stor for elgpåkjørselser.
Så kjør aktsom, oppmerksomt og forsiktig, folkens
Så får vi håpe det går bra uten varige skader for MC-føreren i påkjøringstilfellet i Ringsaker.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 41379
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 41379
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
https://www.vg.no/nyheter/i/eMAOaO/mc-u ... se-paa-vei
Hva årsaken er i dette tilfellet vet jeg naturligvis ikke.
Men det jeg vet er at høsten er en skummel tid for oss motorsyklister. Løv og glatt veibane og vilt som krysser veieer.
Og i tillegg frost, selv om dette er en større utfordring om v¨åren når vinteren er i ferd med å slippe taket.
Så... kjør forsiktig folkens nå som årets sesong definitivt er på hell
.
Hva årsaken er i dette tilfellet vet jeg naturligvis ikke.
Men det jeg vet er at høsten er en skummel tid for oss motorsyklister. Løv og glatt veibane og vilt som krysser veieer.
Og i tillegg frost, selv om dette er en større utfordring om v¨åren når vinteren er i ferd med å slippe taket.
Så... kjør forsiktig folkens nå som årets sesong definitivt er på hell
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Canutus
- Innlegg: 722
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
En (+)artikkel om en ulykke i Samnanger i fjor.
https://www.bt.no/btmagasinet/i/Rzd7K5/ ... naqqg0wpA
https://www.bt.no/btmagasinet/i/Rzd7K5/ ... naqqg0wpA
-
DAE
- Innlegg: 696
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
Rett borti høgget for meg dette, mulig søvnig sjåfør, rett i bakenden på parkert sykkel
- Canutus
- Innlegg: 722
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Han må jo bare ha fulgt etter på "autopilot" uten å fått med seg at han stoppet....
Jeg ville tippe fokus på noe annet, og følger på med sidesynet, da er det fort gjort å ikke få med slike detaljer som at den foran stopper.
PS. @DAE har noe inngiftet familie fra området, så har noe tilhørighet eg og.
Jeg ville tippe fokus på noe annet, og følger på med sidesynet, da er det fort gjort å ikke få med slike detaljer som at den foran stopper.
PS. @DAE har noe inngiftet familie fra området, så har noe tilhørighet eg og.
DAE skrev: 21 nov 2025, 11:05 Rett borti høgget for meg dette, mulig søvnig sjåfør, rett i bakenden på parkert sykkel
- Canutus
- Innlegg: 722
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Publisert 10.12.2025
Statens havarikommisjon
Delrapport 1 – Temaundersøkelse om ulykker med ungdom på lett motorsykkel
https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitt ... er/2025-04
Statens havarikommisjon
Delrapport 1 – Temaundersøkelse om ulykker med ungdom på lett motorsykkel
https://havarikommisjonen.no/Vei/Avgitt ... er/2025-04
-
DAE
- Innlegg: 696
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
Blir vel 22 for B-lappen då, siden hjernen ikkje er ferdig utvikla...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 41379
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Innslag om MC-ulykker i kveldens Dagsrevyen på NRK:
Fra ca. 19:03:45:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/seso ... FA19123125
Fra ca. 19:03:45:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/seso ... FA19123125
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
BjørnSover
- Innlegg: 459
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: MC-ulykker
Noen som vet hva argumentene i denne saken er? https://www.h-a.no/det-er-uforsvarlig-a ... 39-1897455
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 41379
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Argumentene kommer vel mer eller mindre tydelig fram i saken, tør jeg påstå. Som bla. umodenhet (ikke fullt utviklet hjerne) innbefattet manglende risikoforståelse og feil og mangler på motorsyklene.BjørnSover skrev: 03 jan 2026, 11:56 Noen som vet hva argumentene i denne saken er? https://www.h-a.no/det-er-uforsvarlig-a ... 39-1897455
Gyldige og relevante argumenter?
Som f.eks. at lett-MC kan komme opp i en hastighet på 120 km/t
Tja, det kan man jo stille spørsmål ved.
Men at mange lettmotorsykler har vesentlige mangler det liten tvil om. Bl.a. nedslitte dekk, noe mange motorsykkelverksteder kan bekrefte.
Og det er vel heller ikke tvil om at mange lettmotorsykler er "skrudd ihjel" på en måte som veldig sannsynlig går utover sikkerheten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
En lett motorsykkel med maksfart på 120 km/t vil jeg påstå er mange ganger så trygg i trafikken som en moped, den har mulighet til å følge trafikken men også ved behov om nødvendig foreta en forbikjøring uten at det skaper situasjoner. Du kan også ta med en venn lovlig ved behov i motsetning til mopedfører som kanskje gjør det allikevel.
Er ingen tilhenger av at alt skal forbys for 16 åringer, hva med å se på opplæring, undervisning og førerprøve. Har ingen konkrete opplevelser hvor lette mc førere oppfører seg urovekkende i trafikken men veldig mange bilister derimot som ikke skulle hatt førerkort … ja kanskje de ikke har det eller hvordan de har fått det er helt utrolig hvor det er betimelig å se på opplæring - førerprøve.
Er ingen tilhenger av at alt skal forbys for 16 åringer, hva med å se på opplæring, undervisning og førerprøve. Har ingen konkrete opplevelser hvor lette mc førere oppfører seg urovekkende i trafikken men veldig mange bilister derimot som ikke skulle hatt førerkort … ja kanskje de ikke har det eller hvordan de har fått det er helt utrolig hvor det er betimelig å se på opplæring - førerprøve.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: MC-ulykker
@dypen; Den påstanden din om at en lett motorsykkel med maksfart på 120km/t er mange ganger så trygg i trafikken som moped er helt feil hvis en legger til grunn de erfaringene som er gjort med de ulykkene vi har hatt. Lett mc er veldig mye farligere på veiene, og ulykkene med de har mye verre konsekvenser enn ulykkene med mopeder.
2025 ble veldig dårlig for lett mc med flere drepte dessverre.
Min erfaring er at jeg ser endel stygg på lett mc. Det er ikke opplæringen som er det største problemet, men at 16-åring ofte er umodne for så spreke kjøretøy.
2025 ble veldig dårlig for lett mc med flere drepte dessverre.
Min erfaring er at jeg ser endel stygg på lett mc. Det er ikke opplæringen som er det største problemet, men at 16-åring ofte er umodne for så spreke kjøretøy.
Sist redigert av AJ den 03 jan 2026, 18:12, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til nevneknaggen på brukeren - dypen - som innlegget ditt åpenbart var en respons på.
Begrunnelse: La til nevneknaggen på brukeren - dypen - som innlegget ditt åpenbart var en respons på.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 41379
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Denne fårVoksen skrev: 03 jan 2026, 17:51 Den påstanden din om at en lett motorsykkel med maksfart på 120km/t er mange ganger så trygg i trafikken som moped er helt feil hvis en legger til grunn de erfaringene som er gjort med de ulykkene vi har hatt. Lett mc er veldig mye farligere på veiene, og ulykkene med de har mye verre konsekvenser enn ulykkene med mopeder.
2025 ble veldig dårlig for lett mc med flere drepte dessverre.
Min erfaring er at jeg ser endel stygg på lett mc. Det er ikke opplæringen som er det største problemet, men at 16-åring ofte er umodne for så spreke kjøretøy.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MC-ulykker
Statistisk sett er det riktig, men jeg kan omformulere meg og bytte ut trygg med bra … for meg.Voksen skrev: 03 jan 2026, 17:51 @dypen; Den påstanden din om at en lett motorsykkel med maksfart på 120km/t er mange ganger så trygg i trafikken som moped er helt feil hvis en legger til grunn de erfaringene som er gjort med de ulykkene vi har hatt. Lett mc er veldig mye farligere på veiene, og ulykkene med de har mye verre konsekvenser enn ulykkene med mopeder.
2025 ble veldig dårlig for lett mc med flere drepte dessverre.
Min erfaring er at jeg ser endel stygg på lett mc. Det er ikke opplæringen som er det største problemet, men at 16-åring ofte er umodne for så spreke kjøretøy.
dypen
"Lyden av frihet har to sylindre (minst)." "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
Re: MC-ulykker
Det hjelper lite hva som føles bra, når det som en føler bra er feil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Canutus
- Innlegg: 722
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Argumentene står vel klart i linken jeg delte her 10.des.
BjørnSover skrev: 03 jan 2026, 11:56 Noen som vet hva argumentene i denne saken er? https://www.h-a.no/det-er-uforsvarlig-a ... 39-1897455
- Canutus
- Innlegg: 722
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
UAG om ulykken i Tuddal 1.mai -25
PS. TA: "Du kan dele denne artikkelen gratis med venner og familie som ikke har abonnement. Lenken er gyldig i 24 timer."
https://www.ta.no/jimmy-dode-i-mc-ulykk ... gPZ-1lzxu0
PS. TA: "Du kan dele denne artikkelen gratis med venner og familie som ikke har abonnement. Lenken er gyldig i 24 timer."
https://www.ta.no/jimmy-dode-i-mc-ulykk ... gPZ-1lzxu0
-
DAE
- Innlegg: 696
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: MC-ulykker
Årets sesong for mc-ulykker er igang.
Ulykke på Tysnes, desverre med tragisk utfall..
Singelulykke.
Ulykke på Tysnes, desverre med tragisk utfall..
Singelulykke.