MC-ulykker
Re: MC-ulykker
For å gjøre det jeg kan for å bli sett i trafikkbildet bruker jeg bestandig gul refleksvest når jeg kjører mc. Jeg har i tillegg byttet ut min mørkeblå hjelm med en hvit hjelm, som jeg tror vises bedre i trafikken. Møter mange mørkkledde mc-førere i trafikken, men det er et valg hver fører selv må gjøre.
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Joa. Alt hjelper. Monterer man varsellys på hjelmen og tar på rosa støvler samt maler sykkelen i neonfarger synes man enda mer.Outlook skrev: ↑09 sep 2020, 11:55 For å gjøre det jeg kan for å bli sett i trafikkbildet bruker jeg bestandig gul refleksvest når jeg kjører mc. Jeg har i tillegg byttet ut min mørkeblå hjelm med en hvit hjelm, som jeg tror vises bedre i trafikken. Møter mange mørkkledde mc-førere i trafikken, men det er et valg hver fører selv må gjøre.
Kjør forsiktig folkens, noen er sikkert glade i dere 🏍
Alt kommer vel ann på hvor hver enkelt drar grensen.
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Alt handler om kontraster tror jeg. Pp lyse dagen ser jeg for meg at sort er bedre enn hvitt. På kvelden omvendt.
-
- Innlegg: 7613
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: MC-ulykker
https://www.dt.no/nyheter/ulykke/lier/m ... 57-1223600
https://www.dt.no/mann-til-sykehus-ette ... 57-1380670
https://www.tv2.no/a/11095028/
https://www.rb.no/kjorte-inn-i-en-puteb ... 43-1294008
Har mine tvil om effekten av "synlighet" da disse veggene med blinkene lys og piler stadig blir kræsjet..
de som "ikke ser" de ser ikke en dritt uansett.
https://www.dt.no/mann-til-sykehus-ette ... 57-1380670
https://www.tv2.no/a/11095028/
https://www.rb.no/kjorte-inn-i-en-puteb ... 43-1294008
Har mine tvil om effekten av "synlighet" da disse veggene med blinkene lys og piler stadig blir kræsjet..
de som "ikke ser" de ser ikke en dritt uansett.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Mange føler nok en ekstra trygghet når de kjører med refleksvest, andre gjør det nok for at kjerringa skal føle seg tryggere.
Jeg bruker kun refleksvest når jeg kjører i NAF MC sammenheng, da er dette en slags uniform som viser hvem i gruppa som deltar som arrangør. Ellers gjør jeg det ikke. Jeg vet at når jeg kjører bil og ser en refleksvest er min første tanke at det jeg ser er noe stillestående eller saktegående. Politi, fotgjengere, barn osv. Jeg bruker da ekstra tid på å oppfatte at dette faktisk er en tung motorsykkel som holder samme fart som meg selv.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Jeg bruker kun refleksvest når jeg kjører i NAF MC sammenheng, da er dette en slags uniform som viser hvem i gruppa som deltar som arrangør. Ellers gjør jeg det ikke. Jeg vet at når jeg kjører bil og ser en refleksvest er min første tanke at det jeg ser er noe stillestående eller saktegående. Politi, fotgjengere, barn osv. Jeg bruker da ekstra tid på å oppfatte at dette faktisk er en tung motorsykkel som holder samme fart som meg selv.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Sted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Kontraster må til- her jeg bor er det få som tenker hvit bil- da vi er dominert av en veldig hvit vinter - som har en lenge fra om bare litt til langt ut i april, ja gjerne mai,juni med. Da sees de mørke bilene lettest - svart er jo et paradoks da det er mørkt 24/ fra november til januar og da går jo bilen i ett med alt uansett ..
De fleste som bor her tett ved 71 gr nord burde ha preferanser for utsvevende farger og masse ekstra lys....
Så kontrastene kan etter min erfaring gjerne brukes når man setter seg på mc også.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: MC-ulykker
Ekstra lys er et must! I månedsskiftet september/oktober går jeg i boden og henter de tre ekstralysene som ligger på hylla og setter dem på støtfangeren igjen.
På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?
På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Rett og slett veldig trist og tragisk.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37958
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hahaha!
Jeg klikket meg inn i tråden og leste noe om en dødsulykke, men da må jeg ha sett på et tidligere innlegg når jeg skrev dette. Ser jo nå at det ikke passer helt inn
Sorry.
- Domino
- Innlegg: 1067
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: MC-ulykker
Hehe, lurte på om det var de planlagte kjørelysene mine du mente...
- Bjerknez
- Innlegg: 23040
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hehe, jeg kan være ganske direkte noen ganger, men mannevond er jeg da nå ikke
Re: MC-ulykker
Hmm, kanskje ikke relé men motstand så ikke systemet klikker pga LED. Kan hende du ikke trenger det heller.Domino skrev: ↑10 sep 2020, 09:27 Ekstra lys er et must! I månedsskiftet september/oktober går jeg i boden og henter de tre ekstralysene som ligger på hylla og setter dem på støtfangeren igjen.
På sykkelen vurderer jeg å montere et par LED DRL jeg har hatt liggende ei stund inni luftinntakene på kåpa for å bedre synligheten. Det er vel bare å koble med relé og hente styrestrøm fra nærlyset?
- FredrikE24
- Innlegg: 4732
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: MC-ulykker
Kjører gult lys. Heldekkende film over hele lykta fra amerikanske Lamin-X. Så utrolig mye bedre enn alle andre filmer jeg har prøvd. Det synes meget godt faktisk. Kommer pre-cut, bare å legge rett på. Er vel 1mm tykk og bryter ikke lyset.
Og ja, man synes bedre. Særlig merkes dette hver dag i køkjøring.
Og ja, man synes bedre. Særlig merkes dette hver dag i køkjøring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- haakeik
- Innlegg: 717
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: MC-ulykker
Det må vel være enklere å kjøpe gul pære. Det er også lovlig å bruke gult hovedlys både på bil og motorsykkel.