MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1812
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: MC-ulykker

Legg inn av pingvin »

BC45 skrev: 28 aug 2024, 12:19 Herregud, jeg har akkurat sett denne videoen :O Godt det var mobildekning der de kjørte ut og godt de var to. Er det mange av dere adventure-kjørere som har med dere nødpeilesender på tur? Kjører dere slike turer alene eller er dere alltid flere i følge?
Har gamin inReach, noen år gammel så ikke så nett som de nye men har den med på offroad turer og også på lengre fot- og skiturer i fjellet. Heldigvis aldri fått bruk for den i nødstilfelle men brukt den til å sende melding til kona om kvelden om at alt er OK. Ikke minst når var i Namibia og var flere dager uten noen annen mulighet for kommunikasjon da null mobildekning, wifi etc, var dette veldig kjekt.

Det er en forsikring og som med alle forsikringer håper man at man aldri får bruk for det men veldig kjekt om uhellet er ute.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6873
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

Ingen personskade men det gikk dårligere med elgen …
IMG_1815.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MC-ulykker

Legg inn av mekkern »

BC45 skrev: 28 aug 2024, 12:19
pingvin skrev: 23 apr 2021, 21:20
Herregud, jeg har akkurat sett denne videoen :O Godt det var mobildekning der de kjørte ut og godt de var to. Er det mange av dere adventure-kjørere som har med dere nødpeilesender på tur? Kjører dere slike turer alene eller er dere alltid flere i følge?
Når det gjelder kjøring på steder som ikke er offentlig vei må en ta litt forhåndsregler-man kan ikke gasse på helt euforisk og tro at alt er strøkent-Det gjelder ikke bare den episoden med de nesten uten noe form for erfaring,men også alle andre jeg møter på grusveier som tror at det er privat speedwaybane uten farer og tryner man så kan det ta lang tid å bli funnet(helst fortsatt i live).
Er man flere så er det jo litt backup men hjelper lite hvis det smeller skikkelig-og det tror jeg det blir mer av med en del jeg observerer.
Hadde forresten en her i Lier som hadde ligget en stund før en turgåer fant ham og det var i et veisystem avsperret med bommer i værneområde.Så han får nok en ekstra "belønning" når han kvikner til.
https://www.dt.no/floyet-til-ulleval-et ... 57-2415718
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 606
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Enda en tenåring har gått bort:-(

https://www.nettavisen.no/mc-ulykke/nyh ... 94we5yYv0A

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Kjellrf »

Canutus skrev: 18 sep 2024, 22:09 Enda en tenåring har gått bort:-(

https://www.nettavisen.no/mc-ulykke/nyh ... 94we5yYv0A
En trist, og litt typisk ulykke, en bil svinger til venstre når en mc er på vei forbi.
Svært få som tenker på at man har vikeplikt for de som kjører forbi.
Sist redigert av Kjellrf den 27 nov 2024, 07:00, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

DAE
Innlegg: 289
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: MC-ulykker

Legg inn av DAE »


Voksen
Innlegg: 334
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykke

Legg inn av Voksen »

Kjellrf skrev: 23 sep 2024, 11:20
Canutus skrev: 18 sep 2024, 22:09 Enda en tenåring har gått bort:-(

https://www.nettavisen.no/mc-ulykke/nyh ... 94we5yYv0A
En treist, og litt typisk ulykke, en bil svinger til venstre når en mc er på vei forbi.
Svært få som tenker på at man har vikeplikt for de som kjører forbi.
Problemet er vel ikke det at folk ikke vet at de har vikeplikt for de som kjører forbi, men heller det at de ikke ser den som er på vei forbi?
Trist at nå er det også mange unge som omkommer på MC. Hva har gått galt? Var mopeden faktisk bedre?

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 606
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Ikke alltid media skriver om årsaker til ulykker, men her kommer de med noe etter ulykken mellom Haukeligrend og Hovden i fjor.
Kan være der ikke var satt opp skiltet "homper i veien", men det var RIKELIG med andre skilt som gjordet det tydelig at det var vegarbeid over et lengre strekke i området.
(+ sak)
https://www.ta.no/mann-dode-i-ulykke-na ... 50-2049463

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6873
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MC-ulykker

Legg inn av dypen »

Canutus skrev: 06 mar 2025, 14:35 Ikke alltid media skriver om årsaker til ulykker, men her kommer de med noe etter ulykken mellom Haukeligrend og Hovden i fjor.
Kan være der ikke var satt opp skiltet "homper i veien", men det var RIKELIG med andre skilt som gjordet det tydelig at det var vegarbeid over et lengre strekke i området.
(+ sak)
https://www.ta.no/mann-dode-i-ulykke-na ... 50-2049463
Her må du være abonnent for å lese …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39534
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 06 mar 2025, 21:24 Her må du være abonnent for å lese …
Abonnement på Romerikes Blad f.eks. gir deg adgang til en lang rekke lokalaviser, også TA.
Jeg har i hvertfall det, som abonnement på avisen Hadeland.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
m.figenschou96
Innlegg: 24
Registrert: 20 apr 2020, 22:29
Motorsykkelen din: HD FXDF FatBob 08'
Bosted: Hammerfest

Re: MC-ulykker

Legg inn av m.figenschou96 »

Canutus skrev: 06 mar 2025, 14:35 Ikke alltid media skriver om årsaker til ulykker, men her kommer de med noe etter ulykken mellom Haukeligrend og Hovden i fjor.
Kan være der ikke var satt opp skiltet "homper i veien", men det var RIKELIG med andre skilt som gjordet det tydelig at det var vegarbeid over et lengre strekke i området.
(+ sak)
https://www.ta.no/mann-dode-i-ulykke-na ... 50-2049463
Dødsulykke i Telemark avdekker behov for obligatorisk MC-kontroll

I juni 2023 omkom en 57 år gammel motorsyklist i en ulykke på Bykleheivegen i Vinje. Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) har undersøkt hendelsen og peker på flere faktorer som kan ha bidratt til ulykken.

Veistrekningen hadde en ujevnhet etter veiarbeid, som ikke var varslet med skilt. Motorsykkelen var i dårlig teknisk stand, med slitte dekk og bremser, samt uoriginale deler. Føreren kjørte betydelig (68 - 79 km/t) over fartsgrensen på 50 km/t, noe som kan ha bidratt til tap av kontroll.

UAG påpeker at motorsykler ikke er underlagt periodisk kjøretøykontroll i Norge, noe som kan føre til at feil og mangler ikke oppdages. De foreslår å vurdere innføring av obligatorisk kontroll, som i enkelte andre land, for å bedre trafikksikkerheten.

Forkortet av ChatGPT for å unngå brudd på åndsverksloven. Jeg mener får med det viktigste at punktene i artikkelen.
Men fyll gjerne på med mer om det er noe som mangler.
Tidligere: Suzuki VZ 800 98'(solgt) | BMW R1200GS 07' (solgt)
Nåværende: Harley Davidson Dyna FXDF Fat Bob 08'
Ønsket: BMW R18 | HD Sportster S | Indian Sport Chief

Red Knights Norway 1

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2760
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-ulykker

Legg inn av simpson »

Rapporten avdekker slett ikke behovet for kontroll av sykler. De understreker kun at de ikke er underlagt kontroll.
Det er ren skjær galskap å begynne med det tullet der. Er ikke en eneste rapport som kan konkludere med at pålagte kontroller av mc reduserer antall ulykker.

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 606
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Canutus »

Den der ChatGPT'en du har brukt, henger visst litt etter i kalenderen.... for i artikkelen stod det "I juni i fjor kjørte en motorsyklist av veien og døde i Vinje." :-k
Så forøvrig på FB at familie og venner av avdøde var svært kritisk til at media publiserte dette og med bilder.
m.figenschou96 skrev: 06 mar 2025, 21:47
Canutus skrev: 06 mar 2025, 14:35 Ikke alltid media skriver om årsaker til ulykker, men her kommer de med noe etter ulykken mellom Haukeligrend og Hovden i fjor.
Kan være der ikke var satt opp skiltet "homper i veien", men det var RIKELIG med andre skilt som gjordet det tydelig at det var vegarbeid over et lengre strekke i området.
(+ sak)
https://www.ta.no/mann-dode-i-ulykke-na ... 50-2049463
Dødsulykke i Telemark avdekker behov for obligatorisk MC-kontroll

I juni 2023 omkom en 57 år gammel motorsyklist i en ulykke på Bykleheivegen i Vinje. Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) har undersøkt hendelsen og peker på flere faktorer som kan ha bidratt til ulykken.

Veistrekningen hadde en ujevnhet etter veiarbeid, som ikke var varslet med skilt. Motorsykkelen var i dårlig teknisk stand, med slitte dekk og bremser, samt uoriginale deler. Føreren kjørte betydelig (68 - 79 km/t) over fartsgrensen på 50 km/t, noe som kan ha bidratt til tap av kontroll.

UAG påpeker at motorsykler ikke er underlagt periodisk kjøretøykontroll i Norge, noe som kan føre til at feil og mangler ikke oppdages. De foreslår å vurdere innføring av obligatorisk kontroll, som i enkelte andre land, for å bedre trafikksikkerheten.

Forkortet av ChatGPT for å unngå brudd på åndsverksloven. Jeg mener får med det viktigste at punktene i artikkelen.
Men fyll gjerne på med mer om det er noe som mangler.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 852
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: MC-ulykker

Legg inn av Audi Mannen »

simpson skrev: 07 mar 2025, 06:24 Rapporten avdekker slett ikke behovet for kontroll av sykler. De understreker kun at de ikke er underlagt kontroll.
Det er ren skjær galskap å begynne med det tullet der. Er ikke en eneste rapport som kan konkludere med at pålagte kontroller av mc reduserer antall ulykker.
Skal ikke legge opp til en stor diskusjon nå, men vil belyse noen punkter på hvorfor jeg tror det kommer en slags "EU kontroll" på mc og det blir et langt innlegg så fyll opp koppen før du leser videre.

Jeg er av den oppfatningen at kontroll av mc hadde vært bra. Ikke tror jeg vi trenger en hel offentlig utredning som koster 30 mill. for å skjønne det heller.
Ja, det kan kalles en "melkeku", men vi som anser oss for oppegående og reflekterte mennesker som alltid begrunner det med at vi ikke ville satt oss på en mc som ikke var trygg må revurdere dette for det gjelder langt fra alle. Det er mer enn nok av de der ute som skrur og mekker på egen hånd uten at de egentlig vet hva de holder på med. De har bare ikke nok selv innsikt til at de skjønner hva de gjør feil eller for dårlig arbeid. Og slik det norske samfunnet er organisert med skatter, avgifter, tilnærmet gratis skole, helsehjelp osv. så har storsamfunnet rett til å stille krav hvis vi ønsker å påberope oss alt dette. Noen og noe må finansiere alt av utgifter og det må være noen kriterier for alt dette.

Hvor mange kjøper bremse hendler av ymse kvalitet fra billig butikker? hva kan skjer med de under en panikk brems? jo de kan knekke fordi de er av dårlig material kvalitet, men billig det var den. Kanskje 99,- i stedet for 695,- for en orginal. Det er penger mange i dag faktisk vil spare og bruke på mat eller strømregning. Og ja.... så dårlig stilt er det for mange.

Jeg har selv kjøpt "kina" deler til mc, men da har det vært i kategori radiator grill, fender extender, kanskje deksel bolter i en farge etc. Ikke teknisk viktige deler, men alle skjønner ikke dette og tror en bolt er en bolt.

Samme med bilførere. Neeeiiiii bilen min er i bra stand, den var jo på EU kontroll. Alle vet av det ikke nødvendigvis er noe kvalitets sikring med alle saker som er avdekket oppgjennom årene med juks og fant. Sjåfører i slike biler møter vi daglig i trafikken. Og sannsynligheten for at det blir flere øker jo lengre vi befinner oss i den dyre tiden vi er inne i.

Jeg var på EU kontroll med min bil for 2 uker siden og de som jobber der har kontrollert alle mine biler i 20 år + så vi har en god tone. De viste meg noen bilder og filmklipp fra biler de hadde hatt inn siste 3 uker og det var skremmende hvor kreative mange er for å slippe utgifter eller rett og slett ikke vet bedre. Noen hadde til og med brukt så mye tid og energi på å plaststøpe inn manglende deler for at det skulle se bra ut at hadde de brukt tiden på å lete etter tomflasker å pante så kunne de sikkert fått det reparert på verksted, det var helt utrolig. Flere biler fikk kjøreforbud og 1 måtte hentes med bergningsbil fra bukken da hjul og oppheng sviktet under bremse test og sjåføren sa han hadde ikke merket noe galt, men hadde skiftet deler på andre siden 2 uker i forveien når det hjulet datt av :-k . Hvor er tankene hen da?

En kom med prøveskilter som var utgått på dato for måneder siden og svarte at det var han ikke så nøye på. Det han ikke tenker på er potensialet til økonomisk katastrofe dersom det skulle skje noe som han selv kanskje ikke er direkte årsak til på veien uten gyldig forsikring. De risikerer altså million gjeld for å spare noen hundrelapper akkurat den dagen. Slike er det dessverre mange av rundt omkring og jeg er sikker på at vi alle kjenner en eller flere som gjerne tar en slik risiko og bare blåser det unna med " at det skjer ikke noe lell".

Slike mennesker kjører også mc, kanskje ikke på samme grunnlag som mange av oss her inne, men som rent nytte kjøretøy. Det er kostbart å sette en mc på verksted også så at noen tar shortcuts..... 100% sikkert.
Kan det muligens spare liv og alvorlige skader, helt sikkert.

Er veistandarden en grunn til ulykker... gidder ikke å skrive om det engang for det er alt for mye dårlige veier der ute det blir i hvert fall et langt kapittel som veitrafikkloven Kap II § 3 slår litt i hjel og som jeg føler myndigheter har som en ryggdekning dersom det stilles spørsmål:

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Just saying.

God helg alle.... det nærmer seg sesong start for oss som ikke kjører hele året. Kjør pent.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 735
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Bosted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av JanK »

Her i italia er det obligatorisk EU kontroll på mc annenhvert år. Rundt 800 dødsulykker på 2 hjul i 2024, og 15000-20000 ulykker med mc/ moped hvert år. Ca 12 ganger så mange innbyggere her enn i norge. Selv om eukontroll sikkert ville luke ut noen sykler som ikke burde vært på veien, tror jeg ikke det har veldig stor innvirkning i norge.

Årsaker (alle ulykker, inkludert bil) :
«Distrahert kjøring eller ubesluttsom kjøring» (33 144 ulykker: 15,1 % av totalen), manglende respekt for forkjørsretten eller trafikklys (28 389 ulykker: 12,9 %) og for høy hastighet (18 524: 8,4 %) er bekreftet som hovedårsakene til ulykkene. Totalt sett er disse tre atferdene ansvarlige for 80 057 ulykker: 36,5 % av totalen. Dette etterfølges av: uregelmessige manøvrer (f.eks. reversering, inversjon, uregelmessig manøver for å stoppe eller krysse veien: 16 828 tilfeller: 7,7 %) og manglende overholdelse av sikkerhetsavstanden (15 172 tilfeller: 6,9 %). Vikesvikt for fotgjengere (7 454) og feil oppførsel fra fotgjengere (6 241) utgjør henholdsvis 3,4 % og 2,8 % av ulykkesårsakene.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

Svar