simpson skrev: 07 mar 2025, 06:24
Rapporten avdekker slett ikke behovet for kontroll av sykler. De understreker kun at de ikke er underlagt kontroll.
Det er ren skjær galskap å begynne med det tullet der. Er ikke en eneste rapport som kan konkludere med at pålagte kontroller av mc reduserer antall ulykker.
Skal ikke legge opp til en stor diskusjon nå, men vil belyse noen punkter på hvorfor jeg tror det kommer en slags "EU kontroll" på mc og det blir et langt innlegg så fyll opp koppen før du leser videre.
Jeg er av den oppfatningen at kontroll av mc hadde vært bra. Ikke tror jeg vi trenger en hel offentlig utredning som koster 30 mill. for å skjønne det heller.
Ja, det kan kalles en "melkeku", men vi som anser oss for oppegående og reflekterte mennesker som alltid begrunner det med at vi ikke ville satt oss på en mc som ikke var trygg må revurdere dette for det gjelder langt fra alle. Det er mer enn nok av de der ute som skrur og mekker på egen hånd uten at de
egentlig vet hva de holder på med. De har bare ikke nok selv innsikt til at de skjønner hva de gjør feil eller for dårlig arbeid. Og slik det norske samfunnet er organisert med skatter, avgifter, tilnærmet gratis skole, helsehjelp osv. så har storsamfunnet rett til å stille krav hvis vi ønsker å påberope oss alt dette. Noen og noe må finansiere alt av utgifter og det må være noen kriterier for alt dette.
Hvor mange kjøper bremse hendler av ymse kvalitet fra billig butikker? hva kan skjer med de under en panikk brems? jo de kan knekke fordi de er av dårlig material kvalitet, men billig det var den. Kanskje 99,- i stedet for 695,- for en orginal. Det er penger mange i dag faktisk vil spare og bruke på mat eller strømregning. Og ja.... så dårlig stilt er det for mange.
Jeg har selv kjøpt "kina" deler til mc, men da har det vært i kategori radiator grill, fender extender, kanskje deksel bolter i en farge etc. Ikke teknisk viktige deler, men alle skjønner ikke dette og tror en bolt er en bolt.
Samme med bilførere. Neeeiiiii bilen min er i bra stand, den var jo på EU kontroll. Alle vet av det ikke nødvendigvis er noe kvalitets sikring med alle saker som er avdekket oppgjennom årene med juks og fant. Sjåfører i slike biler møter vi daglig i trafikken. Og sannsynligheten for at det blir flere øker jo lengre vi befinner oss i den dyre tiden vi er inne i.
Jeg var på EU kontroll med min bil for 2 uker siden og de som jobber der har kontrollert alle mine biler i 20 år + så vi har en god tone. De viste meg noen bilder og filmklipp fra biler de hadde hatt inn siste 3 uker og det var skremmende hvor kreative mange er for å slippe utgifter eller rett og slett ikke vet bedre. Noen hadde til og med brukt så mye tid og energi på å plaststøpe inn manglende deler for at det skulle se bra ut at hadde de brukt tiden på å lete etter tomflasker å pante så kunne de sikkert fått det reparert på verksted, det var helt utrolig. Flere biler fikk kjøreforbud og 1 måtte hentes med bergningsbil fra bukken da hjul og oppheng sviktet under bremse test og sjåføren sa han hadde ikke merket noe galt, men hadde skiftet deler på andre siden 2 uker i forveien når det hjulet datt av

. Hvor er tankene hen da?
En kom med prøveskilter som var utgått på dato for måneder siden og svarte at det var han ikke så nøye på. Det han ikke tenker på er potensialet til økonomisk katastrofe dersom det skulle skje noe som han selv kanskje ikke er direkte årsak til på veien uten gyldig forsikring. De risikerer altså million gjeld for å spare noen hundrelapper akkurat den dagen. Slike er det dessverre mange av rundt omkring og jeg er sikker på at vi alle kjenner en eller flere som gjerne tar en slik risiko og bare blåser det unna med " at det skjer ikke noe lell".
Slike mennesker kjører også mc, kanskje ikke på samme grunnlag som mange av oss her inne, men som rent nytte kjøretøy. Det er kostbart å sette en mc på verksted også så at noen tar shortcuts..... 100% sikkert.
Kan det muligens spare liv og alvorlige skader, helt sikkert.
Er veistandarden en grunn til ulykker... gidder ikke å skrive om det engang for det er alt for mye dårlige veier der ute det blir i hvert fall et langt kapittel som veitrafikkloven Kap II § 3 slår litt i hjel og som jeg føler myndigheter har som en ryggdekning dersom det stilles spørsmål:
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Just saying.
God helg alle.... det nærmer seg sesong start for oss som ikke kjører hele året. Kjør pent.