Rullemotstand, lager og bensinforbruk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Rullemotstand, lager og bensinforbruk

Legg inn av Barbarozza »

Jeg kjører ZZR min på 5 sommersesongen i år, 4 år har jeg hatt den. Som mange veit liker jeg å skru sjøl og før øst europaturen+litt alpekjøring i år bestemte jeg meg for at jeg skulle bytte alle 5 hjullagrene. Samtidig satte jeg på nytt DID kjede og nye drev. Tok ut luftfilteret som jeg pleier, støvsugde dette og vaska det (Jada veit at man ikke skal gjøre det med papirfilter men det funker greit en gang i mellom)

Sykkelen hadde gått 44000 km og det var i grunn ikke noe spesiell grunn for å bytte lagrene, men siden jeg hadde lyst å sjekke cushdrives og bremser samt smøre opp linkarmer osv tenkte jeg at hvorfor ikke bytte før de blir dårlige. Så jeg stakk på nærmeste Ahlsell og kjøpte meg SKF lagre til en relativt billig penge. Det fine er jo at du får lagrene i hånda der og da og slipper å vente på nett. Lagrene var forøvrig produsert i Bulgaria, Italia og Sverige. Så hel Svenskt er det ikke. Kom pådrøye 600 kr for alle 5 så jeg var fornøyd.

Bytta de 3 bak først, kjørte litt, og så ble det så mye å gjøre på jobb at jeg knapt fikk kjørt eller vært i garasjen men fikk nå satt inn foran også. Synes at sykkelen rulla noe letter når jeg flytta den rundt i garasjen men tenkte at dette må være litt placebo.

Så endelig til saken, nedover i europa begynner sykkelen å bruke merkbart mindre bensin. Altså ikke mye, men alikevel så mye at jeg stusser. I alle år, fra jeg fikk den da den hadde gått 16000 km til nå da den hadde gått 44000 har de ligget 0,59-06 avhengig av hva slags tur jeg er på. jeg kan legge til at i år kjørte jeg ut mine PR4 GT så dekka var slitne og ikke nye. Allikevel fikk jeg et snitt på 0,56 på mine 5378 km. Det er jo ikke mye endring i desiliter, men på noen lette strekker kjørte jeg godt over 30 mil før jeg fylte pga avstand til bensinstasjoner og det gjør jeg stort sett aldri. Og at de siste 1500 km var på autobahn fra Schladming og motorvei hit jeg bor rett uttafor Oslo

Eneste forklaringa jeg har er nye lagre og mindre motstand i kjedet. Det er nesten en halv desiliter pr mil. Hva sier dere andre eksperter til dette. I fjor kjørte jeg omtrent det samme, samme sykkel, samme dekk, nytt luftfilter og nye tennplugger. da hadde jeg 0,6, året før i Frankrike hadde jeg samme dekk som nye, nytt luftfilter osv. PS olja og oljefilter er alltid nytt dagene før en tur.
Memento mori

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 490
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: BMW R1250RS

Re: Rullemotstand, lager og bensinforbruk

Legg inn av BC45 »

Nye lagre og drev er sikkert ikke dumt med tanke på forbruk. Alt glir nok litt smoothere. Litt lavere snittforbruk kan jo også komme av at du kjørte litt mindre "aktivt" enn du pleier. Jeg har aldri nøyaktig samme snitt på vei til hytta f. eks., avhenger av kjørestil og kg last. Gamle dekk har hardere gummi som igjen kan føre til lavere rullemotstand hvis de ikke er flatslitte, så det kan kanskje også spille inn.

holstson
Innlegg: 7
Registrert: 07 feb 2017, 01:18
Motorsykkelen din: Bmw R60/6 - K75, Husqarna, Java 175.

Re: Rullemotstand, lager og bensinforbruk

Legg inn av holstson »

Barbarozza skrev:Jeg kjører ZZR min på 5 sommersesongen i år, 4 år har jeg hatt den. Som mange veit liker jeg å skru sjøl og før øst europaturen+litt alpekjøring i år bestemte jeg meg for at jeg skulle bytte alle 5 hjullagrene. Samtidig satte jeg på nytt DID kjede og nye drev. Tok ut luftfilteret som jeg pleier, støvsugde dette og vaska det (Jada veit at man ikke skal gjøre det med papirfilter men det funker greit en gang i mellom)

Sykkelen hadde gått 44000 km og det var i grunn ikke noe spesiell grunn for å bytte lagrene, men siden jeg hadde lyst å sjekke cushdrives og bremser samt smøre opp linkarmer osv tenkte jeg at hvorfor ikke bytte før de blir dårlige. Så jeg stakk på nærmeste Ahlsell og kjøpte meg SKF lagre til en relativt billig penge. Det fine er jo at du får lagrene i hånda der og da og slipper å vente på nett. Lagrene var forøvrig produsert i Bulgaria, Italia og Sverige. Så hel Svenskt er det ikke. Kom pådrøye 600 kr for alle 5 så jeg var fornøyd.

Bytta de 3 bak først, kjørte litt, og så ble det så mye å gjøre på jobb at jeg knapt fikk kjørt eller vært i garasjen men fikk nå satt inn foran også. Synes at sykkelen rulla noe letter når jeg flytta den rundt i garasjen men tenkte at dette må være litt placebo.

Så endelig til saken, nedover i europa begynner sykkelen å bruke merkbart mindre bensin. Altså ikke mye, men alikevel så mye at jeg stusser. I alle år, fra jeg fikk den da den hadde gått 16000 km til nå da den hadde gått 44000 har de ligget 0,59-06 avhengig av hva slags tur jeg er på. jeg kan legge til at i år kjørte jeg ut mine PR4 GT så dekka var slitne og ikke nye. Allikevel fikk jeg et snitt på 0,56 på mine 5378 km. Det er jo ikke mye endring i desiliter, men på noen lette strekker kjørte jeg godt over 30 mil før jeg fylte pga avstand til bensinstasjoner og det gjør jeg stort sett aldri. Og at de siste 1500 km var på autobahn fra Schladming og motorvei hit jeg bor rett uttafor Oslo

Eneste forklaringa jeg har er nye lagre og mindre motstand i kjedet. Det er nesten en halv desiliter pr mil. Hva sier dere andre eksperter til dette. I fjor kjørte jeg omtrent det samme, samme sykkel, samme dekk, nytt luftfilter og nye tennplugger. da hadde jeg 0,6, året før i Frankrike hadde jeg samme dekk som nye, nytt luftfilter osv. PS olja og oljefilter er alltid nytt dagene før en tur.
Du sparte en 4-5 liter på den lille turen, bør bli 40-50 liter på en god sesong, og det bør vel dekke utgiftene til nye lager, + jaggu meg litt for jobben også.
Prøver å lære sønnen min dette her når det gjelder bilhold. Har noen erfaringer som ligner veldig på dine. Å justere alt riktig og så fjerne all motstand gir resultater.

Det lønner seg å være flink gutt ;-)Bilde

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk


holstson
Innlegg: 7
Registrert: 07 feb 2017, 01:18
Motorsykkelen din: Bmw R60/6 - K75, Husqarna, Java 175.

Re: Rullemotstand, lager og bensinforbruk

Legg inn av holstson »

holstson skrev:
Barbarozza skrev:Jeg kjører ZZR min på 5 sommersesongen i år, 4 år har jeg hatt den. Som mange veit liker jeg å skru sjøl og før øst europaturen+litt alpekjøring i år bestemte jeg meg for at jeg skulle bytte alle 5 hjullagrene. Samtidig satte jeg på nytt DID kjede og nye drev. Tok ut luftfilteret som jeg pleier, støvsugde dette og vaska det (Jada veit at man ikke skal gjøre det med papirfilter men det funker greit en gang i mellom)

Sykkelen hadde gått 44000 km og det var i grunn ikke noe spesiell grunn for å bytte lagrene, men siden jeg hadde lyst å sjekke cushdrives og bremser samt smøre opp linkarmer osv tenkte jeg at hvorfor ikke bytte før de blir dårlige. Så jeg stakk på nærmeste Ahlsell og kjøpte meg SKF lagre til en relativt billig penge. Det fine er jo at du får lagrene i hånda der og da og slipper å vente på nett. Lagrene var forøvrig produsert i Bulgaria, Italia og Sverige. Så hel Svenskt er det ikke. Kom pådrøye 600 kr for alle 5 så jeg var fornøyd.

Bytta de 3 bak først, kjørte litt, og så ble det så mye å gjøre på jobb at jeg knapt fikk kjørt eller vært i garasjen men fikk nå satt inn foran også. Synes at sykkelen rulla noe letter når jeg flytta den rundt i garasjen men tenkte at dette må være litt placebo.

Så endelig til saken, nedover i europa begynner sykkelen å bruke merkbart mindre bensin. Altså ikke mye, men alikevel så mye at jeg stusser. I alle år, fra jeg fikk den da den hadde gått 16000 km til nå da den hadde gått 44000 har de ligget 0,59-06 avhengig av hva slags tur jeg er på. jeg kan legge til at i år kjørte jeg ut mine PR4 GT så dekka var slitne og ikke nye. Allikevel fikk jeg et snitt på 0,56 på mine 5378 km. Det er jo ikke mye endring i desiliter, men på noen lette strekker kjørte jeg godt over 30 mil før jeg fylte pga avstand til bensinstasjoner og det gjør jeg stort sett aldri. Og at de siste 1500 km var på autobahn fra Schladming og motorvei hit jeg bor rett uttafor Oslo

Eneste forklaringa jeg har er nye lagre og mindre motstand i kjedet. Det er nesten en halv desiliter pr mil. Hva sier dere andre eksperter til dette. I fjor kjørte jeg omtrent det samme, samme sykkel, samme dekk, nytt luftfilter og nye tennplugger. da hadde jeg 0,6, året før i Frankrike hadde jeg samme dekk som nye, nytt luftfilter osv. PS olja og oljefilter er alltid nytt dagene før en tur.
Du sparte en 4-5 liter på den lille turen, bør bli 40-50 liter på en god sesong, og det bør vel dekke utgiftene til nye lager, + jaggu meg litt for jobben også.
Prøver å lære sønnen min dette her når det gjelder bilhold. Har noen erfaringer som ligner veldig på dine. Å justere alt riktig og så fjerne all motstand gir resultater.

Det lønner seg å være flink gutt ;-)Bilde

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
Sorry, feil i regnestykket, du har jo kjørt en mye lengre tur, 16 liter blir det, men på en sesong på ca. 15000 blir det en 40-50 liter.Bilde

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk


Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Rullemotstand, lager og bensinforbruk

Legg inn av Barbarozza »

Jeg kjører ganske inspirert, men veiene var vel av ymse kvalitet så det bregrensa seg. Bagasjen er som alltid, tankveske type liten og en pakkveske på setet bak. Jeg pakker alltid lite i forhold til mange andre. Det hjelper men poenget her er at alt er i grunn likt, og i år ble det lavere. Penga spiller vel ingen rolle i så måte :O men liker tanken på at ting er i orden.

Vi snakker jo tross alt ikke om keramiske lagre her :D

Kan forresten nevne at PR4GT er de mest holdbare dekka jeg har hatt. Tør nesten ikke si hva jeg har fått ut av de. Normalt har jeg bytta på ca 12000 km, både på dobbel x og ZZR1100 min før dette. Begge sykler på 250 kg pluss. da tar jeg med Metzeler Z6 og Z8 som jeg ikke var såå fornøyd med, og Pirellis Angel GT som var fantastiske på Hondaen og jeg hadde et par på nåværende før disse Mich PR4GT.

Hvis jeg har regna riktig har disse gått over 17000 km..men nå er den pyton å svinge med, typisk slitte Michelin dekk. Faller inn i svingen og du må holde igjen. Dog er det tommelen opp som alround dekk. Særlig i regn
Memento mori

Svar