Ørepropper - tipsehjørnet...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 09 mai 2021, 23:45 Ser helt identiske ut som de jeg har, bare med annen og for meg som KTM-eier mer tiltalende farge (på snora ;) ) :crazy:
Og til en veldig bra pris :thumleft !
Hahaha ja der sier du noe, er jo KTM oransje snor :D
Jeg ser mange propper av denne typen med veldig likt utseende, kan fort være samme produsent.

Jula har også noe liknende https://www.jula.no/catalog/klar-og-ver ... er-000035/
På de ser snora mer lik ut de fra 3M (plastmateriale), jeg har ikke prøvd de fra Jula, men etter første tur i går med biltema-proppene
så er jeg knallfornøyd så langt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av erik m »

AJ skrev: 09 mai 2021, 22:02 Bruker disse, som fortsatt koster 49,- kr, og er veldig fornøyd:

Bilde

Bilde

Men bestemte meg likevel for å sjekke ut Loop pluggene siden prisen ikke skremte livet av meg :crazy: .
Men de skal være veldig gode for å utkonkurrere de gule jeg bruker i dag.
Fulgte dette tipset til AJ for ett år siden, og disse er de beste jeg noen gang har hatt! Jeg fjerna pluggen i midten som var feste for tråden, og klipte noen millimeter av den lange "stilken", for den stakk så langt ut at hjelmen kom borti og flytta proppene når jeg tok den på. Jeg har hatt propper til mange hundre kroner, men ingen andre har hatt så effektiv lyddemping som disse - har kjøpt flere par og gitt til kompiser.

KawaKjetil

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av KawaKjetil »

VindR skrev: 09 mai 2021, 22:38 Jeg har brukt pinlock sine en god stund, og er veldig fornøyd med dem. Er vell som en del andre silikonpropper, at de er lettere å få på plass hvis en fukter dem litt men. Men de demper bra, og slipper greit igjennom stemmer (så en slipper å ta dem ut hele tiden).

Litt over 300 kroner hos Motorspeed for øyeblikket.


Bilde
Har samme, men mistet en stk av minste (svarte var litt vanskelig å holde orden på :D )... så kjøpte et ekstra par med litt bedre og gjenkjennelig farge :thumleft
Bilde
Veldig fornøyd med de. Fukter de med tungen før jeg trykker de inn.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av AJ »

Utfordringen med disse etter egen erfaring er at filteret fort kan løsne og falle ut etter en tids bruk:

Bilde

De gangene det skjedde fant jeg som regel igjen det rødfargede filteret. Men ikke alltid. Og etter at håndtaket på proppen også røyk sluttet jeg å bruke disse.
Selv om dempingen og komforten var helt på akseptabelt nivå.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av VindR »

AJ skrev: 10 mai 2021, 11:24 Utfordringen med disse etter egen erfaring er at filteret fort kan løsne og falle ut etter en tids bruk:

De gangene det skjedde fant jeg som regel igjen det rødfargede filteret. Men ikke alltid. Og etter at håndtaket på proppen også røyk sluttet jeg å bruke disse.
Selv om dempingen og komforten var helt på akseptabelt nivå.
Når du sier det, så har jeg faktisk hørt noen som har pratet på at de "ørene" har falt av. Heldigvis så har ikke det skjedd på mine, og jeg har heller ikke hatt noen problemer med filtrene. Når jeg har vasket proppene, så har faktisk filtrene vært litt vriene å få ut av og til (jeg tar dem i hvert fall ut ved vasking) :P

Nå har jeg "bare" brukt mine et års tid, men de har holdt fint så langt. Men det er jo mange bra propper å velge mellom da, så jeg skal ikke krangle på at det sikkert finnes bedre alternativer der ute ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av AJ »

Da kom LOOP øreproppene i Posten i dag.
Og de måtte selvfølgelig testes ut så fort som mulig :knegg .

Jeg bestilte ""Quiet" versjonen med -25 dB støyreduksjon.

Etter å ha pakket ut sakene kan jeg si at dette ser ut til å være et godt laget produkt av god kvalitet.
Proppene var også lett å få på plass i ørene med litt litt og lempe. Fikk dette til veldig greit på første testturen og må si at disse fungerte veldig bra! Svært god støydemping og ingen ubehag i øregangen.

Men på returen etter et besøk og hyggelig samtale med en nybakt Moto Guzzi V85TT på Hadeland MC, fikk jeg ikke satt på plass den ene proppen godt nok. Dermed ble returen ikke like fornøyelig... :sk? .

Men dette med å få på plass disse proppene skikkelig er kun en treningssak. Så dette blir nok bra etter hvert :) .
Ingen særlig tvil om at LOOP proppene fort kan bli en sterk konkurrent til disse gule proppene fra Helseboden :crazy: :

https://www.loopearplugs.com/products/quiet
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av AJ »

Prøvde LOOP proppene igjen i dag, men fikk ikke den ene til å sitte skikkelig. Og når disse ikke sitter skikkelig i øret er de helt utbrukelige :[-( .
Alt ble straks meget bedre med de gule fra Helseboden.
Men jeg har ikke gitt opp LOOP enda. I dag brukte jeg de største av de fire størrelsene som fulgte med.
Har nettopp byttet til den nest største og den fikk jeg til å feste seg godt i øregangen.
Så da blir det en ny testtur i morra.

Har man først fått disse proppene skikkelig på plass så demper de veldig godt, like bra om ikke litt bedre enn de gule:
DSCN9267.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 24 mai 2021, 19:40 Prøvde LOOP proppene igjen i dag, men fikk ikke den ene til å sitte skikkelig. Og når disse ikke sitter skikkelig i øret er de helt utbrukelige :[-( .
Alt ble straks meget bedre med de gule fra Helseboden.
Bra tråd og ikke minst et viktig tema, skal ikke så mye "feil" lyd til over relativt kort tid å skade hørselen permanent.
Siden disse Loop proppene der ser annerledes ut enn mange av disse koniske med "flenser" som likner mer eller mindre på hverandre, så fattet jeg også interesse for de. Men når jeg nå ser du har opplevd samme problem som jeg opplever med veldig mange typer propper, de "løsner" og lekker lyd så tror jeg at jeg står over.

Disse "gule" billige koniske er faktisk det som funker best i mine ører av det jeg har prøvd til nå.
Men har faktisk opplevd litt forskjell på de også. 3M sine funker greit, men en sjelden gang har jeg hatt lekkasje på de også.
Derimot Biltema sine som jeg nå har fått brukt flere ganger og en god del mil, med de har det ikke vært snev av lekkasje/løsning :twothumbs:
De virker mer fleksibe og "sticky" i materiale enn 3M sine og sitter som skutt inn i øregangene mine, er tomme på min lokale Biltema men det er ikke langt til neste som har. Skal sikre meg et par sett til da en del produkter plutselig forsvinner ut av sortimentet.
Edit: Jeg bruker en elektronikkavbiter og avkorter den "stammen" som stikker ut på utsiden kraftig, ellers er det nok fort gjort å ugjøre de da hjelmen skal på knotten.
Ser Jula har en versjon også til 25 kr. men har ikke sjekket de ut.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Domino »

Da er det snakk om Biltema sine flergangspropper og ikke engangsproppene?

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av mekkern »

Pleier å klippe av snora og lage en knute på de-denne legger jeg inne i "kroken på øret".
knuten er kjekk for å få tak i dem..
IMG_4309.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 297
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Sted: Malvik

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Ronning »

Bruker slike billige gule jeg og, men synes de presser litt i øret etter lang tids bruk.

Ellers fornøyd med de 😊

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av mekkern »

De mest behaglige skumproppene for "heldagsbruk" er en type jeg har funnet som ikke presser..de er hule.
https://www.apotek1.no/produkter/metode ... al-824426p
IMG_4312.JPG
IMG_4313.JPG
men de er som det meste på apotek-dyre... 79kr for 4 par. :evil
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 24 mai 2021, 19:40 Prøvde LOOP proppene igjen i dag, men fikk ikke den ene til å sitte skikkelig. Og når disse ikke sitter skikkelig i øret er de helt utbrukelige :[-( .
Alt ble straks meget bedre med de gule fra Helseboden.
Men jeg har ikke gitt opp LOOP enda. I dag brukte jeg de største av de fire størrelsene som fulgte med.
Har nettopp byttet til den nest største og den fikk jeg til å feste seg godt i øregangen.
Så da blir det en ny testtur i morra.

Har man først fått disse proppene skikkelig på plass så demper de veldig godt, like bra om ikke litt bedre enn de gule:

DSCN9267.JPG
Håper du får det til etterhvert :)

Jeg er fortsatt fornøyd med mine LOOP og de sitter bra fast i øregangen :thumleft

Ser det er mange som bruker/anbefaler vanlige engangs skumgummipropper og lignende her, men de er uaktuelle for meg. Jeg er ikke interessert i å dempe lyden mest mulig. Det viktigste er å ta bort den skadelige vindstøyen samtidig som man ellers hører greit det som skjer rundt en i trafikken.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av mekkern »

Når støyen (vindstøy/trykkslag) kan ligge på 110-120DbA i motorveifart og man demper med 25 er det fortsatt over de 80DbA som er grensen for hørselskader på sikt... og jeg har ingen problemer med å "høre godt" når all lyd blir på et nivå som ikke er overveldene for øra... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Ørepropper - tipsehjørnet...

Legg inn av Nomade »

Vindstøy vil jo være særdeles individuelt, så her må man ikke skjære alle over en kam. Faktorer er jo: type sykkel, vindskjerm/værbeskyttelse og ikke minst hjelmen.
Så dette må man jo selv vurdere, ørepropper med filter er noe jeg kommer til å fortsette med inntil norske DAAL https://www.daal.no/ kommer med en støydempet hjelm på markedet :)

Svar