Vasking og smøring av kjede

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Moby »

ZZR-Erling skrev:Hmm...ble for mye gris med den Biltema-saken jeg viste til, så jeg har gått tilbake til kjedespray, Castrol O-R og Silkolene. Fortsetter med hyppige vask: parafin på spruteflaske, ei fille, mer parafin, høytrykksblåsing, (håper O-ringene holder). Intensjonen er å "alltid" ha så rent kjede at man kan tydelig se det er gullkjede, og selvf at levetida skal bli laaaang.

Jeg kjøpte kjedespray på biltema, men har ikke brukt den enda. Vet ikke hvorfor jeg kjøpte den egentlig. Noen som kan anbefale en god kjedespray? og enda viktigere... hvor kan den kjøpes :-)
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:11, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Carpa »

Ser at noen foretrekker girolje i stedet for kjedespray, hvorfor det?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:Ser at noen foretrekker girolje i stedet for kjedespray, hvorfor det?
Dette smører godt uten å skit setter seg fast i kjede og drev. Veldig flytende.
Driten med dette er at det skvetter noe helt sinnsykt. Det ser veldig rent å pent ut, men etter et par min kjøreing så ser ikke bakenden av sykkelen klok ut.
Ja jeg har prøvd å være veldig beskjeden med mengden jeg har hatt på, but still..... helt håpløst.
Og du må smøre mye oftere.

Jeg mener helt klart det er best med kjedespray. Denne er klebrig, men passer du på å gjøre kjedet ditt skikkelig rent av og til vil det ikke være fare for at du sliter for mye på kjede og drev. Blir jo strengt talt som sandpapir

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Tysnes »

Moby skrev:
ZZR-Erling skrev:Hmm...ble for mye gris med den Biltema-saken jeg viste til, så jeg har gått tilbake til kjedespray, Castrol O-R og Silkolene. Fortsetter med hyppige vask: parafin på spruteflaske, ei fille, mer parafin, høytrykksblåsing, (håper O-ringene holder). Intensjonen er å "alltid" ha så rent kjede at man kan tydelig se det er gullkjede, og selvf at levetida skal bli laaaang.

Jeg kjøpte kjedespray på biltema, men har ikke brukt den enda. Vet ikke hvorfor jeg kjøpte den egentlig. Noen som kan anbefale en god kjedespray? og enda viktigere... hvor kan den kjøpes :-)
Biltema sin er helt ok. girolje syns eg mindre om(mere grising)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Carpa »

LordShaft skrev:
Carpa skrev:Ser at noen foretrekker girolje i stedet for kjedespray, hvorfor det?
Dette smører godt uten å skit setter seg fast i kjede og drev. Veldig flytende.
Driten med dette er at det skvetter noe helt sinnsykt. Det ser veldig rent å pent ut, men etter et par min kjøreing så ser ikke bakenden av sykkelen klok ut.
Ja jeg har prøvd å være veldig beskjeden med mengden jeg har hatt på, but still..... helt håpløst.
Og du må smøre mye oftere.

Jeg mener helt klart det er best med kjedespray. Denne er klebrig, men passer du på å gjøre kjedet ditt skikkelig rent av og til vil det ikke være fare for at du sliter for mye på kjede og drev. Blir jo strengt talt som sandpapir
Takk, dette er vel en av de få tingene jeg regner med å styre med selv :thumleft

Hvor ofte smører og renser man kjede, per antall km?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Moby »

TheBandit skrev:
For min del kjøper jeg Valvoline sin kjedespay hos Lundamo Auto. Men alt av "white syntetic grease" kjedespay funker bra... Da slipper man at kjeden er klebete og samler så mye skit. :thumleft
Ser bra ut den der. Men jeg bor i akershus så Lundamo blir litt langt :P :p
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av LordShaft »

Carpa skrev:
Takk, dette er vel en av de få tingene jeg regner med å styre med selv :thumleft

Hvor ofte smører og renser man kjede, per antall km?
Jeg smører ved behov. Når kjedet begynner å bli tørt og blankt! hvor mange km er jeg usikker på. Renser det helt hver 2 eller 3 gang. Avhenger av hvor mye skit som sitter i kjedesmøringen. Bruk fornuften sier jeg. Men la det være sagt. Det er ingen grunn til hysteri :thumleft

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Carpa »

Moby skrev:
TheBandit skrev:
For min del kjøper jeg Valvoline sin kjedespay hos Lundamo Auto. Men alt av "white syntetic grease" kjedespay funker bra... Da slipper man at kjeden er klebete og samler så mye skit. :thumleft
Ser bra ut den der. Men jeg bor i akershus så Lundamo blir litt langt :P :p
Det er vel et kjent merke som selges mange steder

Kan sikkert høre her:
http://valvoline.no/valvoline.aspx?nr=426
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av ArcticTiger »

@Carpa: Jeg smører (med kjedespray) kjedet ca hver 50iende mil når det er tørrt og lite støv på veien, noe oftere når det er vått/regnvær.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av RuneMC »

Har brukt Shell sin og Biltema sin - begge for klissete hvis du kjører på vei med sand og grus.
Har også brukt Profi Dry Lube (kjøpt hos Monsterbike) - bra saker men litt lite drøy i bruk og dermed dyr.

Siste jeg kjøpte ifor var Motul Chain lube road Plus PTFE - denne tror jeg er best hittil. Merkelapp på den sier også "Motorrad: Sehr gut" - og tyske fagblader kan dette med å teste grundig. Motorcenteret på Billingstad har den.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av LordShaft »

RuneMC skrev:Har brukt Shell sin og Biltema sin - begge for klissete hvis du kjører på vei med sand og grus.
Har også brukt Profi Dry Lube (kjøpt hos Monsterbike) - bra saker men litt lite drøy i bruk og dermed dyr.

Siste jeg kjøpte ifor var Motul Chain lube road Plus PTFE - denne tror jeg er best hittil. Merkelapp på den sier også "Motorrad: Sehr gut" - og tyske fagblader kan dette med å teste grundig. Motorcenteret på Billingstad har den.
Jeg har prøvd flere forskjellige typer, både dyr og billig. Motul er helt klart den beste hittil!! :thumleft

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Hjernen »

Diverse Castrol og ProCycle produkter her:

http://www.louis.de/_301df1a75df1c4aa76 ... &anzeige=0

Har bare positive ting å si om deres netthandel, kjapp og billig.... Reklamasjon er heller ikke no prob!!
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Per K
Innlegg: 26
Registrert: 23 mai 2012, 14:19
Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Sted: Holmestrand

Re: Vasking og smøring av kjede

Legg inn av Per K »

Pollti skrev:Bruk cross kjede uten O ringer. En bekymring mindre ! \:D/
Når ble O-ring kjede en bekymring???

O-ring (og enda bedre X-ring) kjeder er en revolusjon in holdbarhet og styrke.
Det gjelder bare å styre unna Kina dritten. Det er EK kjeder som gjelder, og deretter kommer DID og RK.

Et EK standard kjede uten O eller X ringer (non sealed) har en "Wear Life index" på 100.
EK's MVXZ kjede (X-ring), som jeg bruker har, en "Wear Life index" på 1500.
Det betyr ganske enkelt at sistnevnte holder 15 ganger lenger.

Det at produsentene advarer mot å bruke høytrykkspyler på X-Ring kjeder er kun for å sikre seg mot de hjernedøde som vasker med munstykket 20mm unna. Jeg vasker hele sykkelen med høytrykkspyler, inkludert kjedet, og så lenge du evner å holde en riktig avstand (minst 300 mm) så er det ikke noe problem. Kjedet smøres med kjedespray etter vask.

PK

Svar