VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Jonk888 »

Hei!

Nå er det snart klart for å ta jernhesten ut av svigermors garasje (Vet ikke hvem som blir mest glad for det). Og før dette gjøres må jeg ta en aldri så liten service på sykkelen. Og med det så har jeg noen spørsmål angående hvilke merker dere anbefaler, nettbutikker og diverse andre ting. Noen av spørsmålene kan kanskje være litt spesifikke for VFR, men ellers er det ganske vanlige spørsmål.

Jeg har planlagt å ta en liten service på motorsykkelen som innebærer følgende:

1) Bytte bremseklosser på begge skivene foran

2) Bytte luftfilter

3) Skifte olje og oljefilter

4) Bytte drev og kjede til sykkelen



Her vil det komme noen spørsmål for hvert punkt, så jeg skal prøve å gjøre det systematisk for lesernes enkelhet:

1) Jeg har sett litt på XLmoto.no og ser mange forskjellige bremseklosser. Hvilke er det dere anbefaler? Betaler gjerne en hundrelapp ekstra for kvalitet, men er ikke nødvendigvis ute etter keramiske bremser fra Brembo.

2) Jeg ser at det er en del rare filtere der ute. Hvilket OEM / Tredjeparts merke anbefaler dere? Jeg hadde et K&N filter på min gamle sykkel. Den ga en litt mer gromlyd, men vet at det ikke har så mye å si ellers. Har også lest at det vil komme litt partikler inn med et såpass åpent filter.

3) Tidligere eier brukte Castrol olje til sykkelen. Husker ikke nøyaktig hvilken tykkelse det er, men regner med jeg kan fortsette å bruke det samme. Det jeg lurer på er hvilket oljefilter dere anbefaler mest?

4) Jeg ser en del pakker på forskjellige nettsider og ser samtidig masse ukjente merker. Med tanke på at sykkelen har gått ca 80.000km ønsker jeg å bytte både framdrev og bakdrev. Jeg har også hørt at noen har valgt drev med færre tenner bakpå. Er dette noe jeg burde gjøre? Eventuelt, hvor mange tenner burde jeg velge da? Hvilket merke er av best smak i dette tilfelle?

Jeg har hovedsaklig sett på deler fra XLmoto fordi jeg føler det er en oversiktelig side som jeg har vært fornøyd med tidligere, men er selvfølgelig åpent for andre forslag.

Setter pris på svar og gleder meg til sesongen starter!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av AJ »

Ang. luftfilter: hva med å prøve italienske Sprint luftfilter?
Med dette filteret slipper du å bruke filterolje og det har like lang levetid som K&N, BMC, MWR, Pipercross osv.

Mer om Sprint her: http://www.sprintfilter.net/en/bike/products/honda/vfr
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Jonk888 »

AJ skrev: 16 mar 2017, 11:13 Ang. luftfilter: hva med å prøve italienske Sprint luftfilter?
Med dette filteret slipper du å bruke filterolje og det har like lang levetid som K&N, BMC, MWR, Pipercross osv.

Mer om Sprint her: http://www.sprintfilter.net/en/bike/products/honda/vfr
Så ut som et ordentlig realt filter, ja. Det med at man slipper å olje filteret gjør det mer brukervennlig for min del. Bruker du dette selv? For min del blir det kanskje litt i det dyreste laget med 800kr for et filter, men med tanke på levetiden er det kanskje en verdig langtidsinvestering.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av AJ »

Jonk888 skrev: 16 mar 2017, 11:27
AJ skrev: 16 mar 2017, 11:13 Ang. luftfilter: hva med å prøve italienske Sprint luftfilter?
Med dette filteret slipper du å bruke filterolje og det har like lang levetid som K&N, BMC, MWR, Pipercross osv.

Mer om Sprint her: http://www.sprintfilter.net/en/bike/products/honda/vfr
Så ut som et ordentlig realt filter, ja. Det med at man slipper å olje filteret gjør det mer brukervennlig for min del. Bruker du dette selv? For min del blir det kanskje litt i det dyreste laget med 800kr for et filter, men med tanke på levetiden er det kanskje en verdig langtidsinvestering.
Brukte dette på Moto Guzzi'en og det funka helt utmerket.
Gjorde rent filteret enkelt ved å slå det lett mot underlaget (et bord, en arbeidsbenk e.l.) for å få ut oppsamlet støv i tillegg til å blåse det rent med lett lufttrykk før jeg satte det på plass igjen.

Prisen er det egentlig ingenting å si på med tanke på levetiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Jonk888 »

AJ skrev: 16 mar 2017, 11:31
Jonk888 skrev: 16 mar 2017, 11:27
AJ skrev: 16 mar 2017, 11:13 Ang. luftfilter: hva med å prøve italienske Sprint luftfilter?
Med dette filteret slipper du å bruke filterolje og det har like lang levetid som K&N, BMC, MWR, Pipercross osv.

Mer om Sprint her: http://www.sprintfilter.net/en/bike/products/honda/vfr
Så ut som et ordentlig realt filter, ja. Det med at man slipper å olje filteret gjør det mer brukervennlig for min del. Bruker du dette selv? For min del blir det kanskje litt i det dyreste laget med 800kr for et filter, men med tanke på levetiden er det kanskje en verdig langtidsinvestering.
Brukte dette på Moto Guzzi'en og det funka helt utmerket.
Gjorde rent filteret enkelt ved å slå det lett mot underlaget (et bord, en arbeidsbenk e.l.) for å få ut oppsamlet støv i tillegg til å blåse det rent med lett lufttrykk før jeg satte det på plass igjen.

Prisen er det egentlig ingenting å si på med tanke på levetiden.
Tusen takk for innslaget! Skal notere meg ned dette filteret og få bestilt det igjennom internettbukta.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av SverreOlsen »

1) Bytte bremseklosser på begge skivene foran
: Bremseklosser har eg prøvd litt foskjellige, fra 150 kr paret til 450 kr. Ingen merkbar forskjell i bremse effekt syntes eg, men de dyre varer en halv gang lengre en de billige.

2) Bytte luftfilter
: Bruker selv KN innsatsfilter som passer rett inn i orginal boksen. Ikke vanskelig å vaske det, eller olje det. Men når en ikke er ute etter mer effekt ser eg ikke noe grunn til å kjøpe de dyreste filtrene en finner hvis en ikke skal ha vaskbart. Fyngerer like greit med High Flow sine filter eller lignende.

3) Skifte olje og oljefilter
: Oljefilter liker eg å bruke original eller tilsvarende anbefalt av merkeverksted. Rekner med du har skiftet olje før og vett att en bør la sykkelen gå seg drift varm før en tapper den gamle oljen. Far min samt bestefar min har lært meg att en aldri skal skru oljefilter fast med mer en handmakt, det har eg også alltid gjort og aldri hatt noen problemer med det :D
4) Bytte drev og kjede til sykkelen
: Sykkelen din har mest sannsynlig hatt ett drev bytte og to allerede før den har gått 80 k km. Hvis kjedet glipper, er drevet det godt utslitt, men hvis du ikke har noen synlig slitasje på drevene ser eg ingen grunn til å bytte dem? Ved å kutte ned på tenner/ eller opp vill du kunne endre aksen. Eksempel gikk eg nettopp ned 1 tann, fra 14 til 13 på cross sykkelen min, da eg ville kunne kryp kjøre i lavere hastighet. Ved å kutte ned på tenner på framdrevet vill en få lavere toppfart ( bedre aks) ved da i å auke med noen tenner bak får du enda større virkning. Med mindre tenner framme, vil hjulet bak gå senere i ring i forhold til turtallet på motoren, ved da enda flere tenner bak må framdrevet gå enda flere ganger i ring for å drive bakdrevet og hjulet, en gang i ring. Vanskelig å forklare, men er ren logikk hvis en grubler litt på det :-# :x
Lykke til :)
Har selv i dag skiftet tennplugger, olje, oljefilter, kjøleveske og bremseveske :-) pluss noe annet smått :)

Flushet gjennom kjølesystemet med vann, derfor ble det litt vått på gulvet etterpå :P
17342364_1368733649829574_1533521838_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Jonk888 »

SverreOlsen skrev: 16 mar 2017, 18:23 1) Bytte bremseklosser på begge skivene foran
: Bremseklosser har eg prøvd litt foskjellige, fra 150 kr paret til 450 kr. Ingen merkbar forskjell i bremse effekt syntes eg, men de dyre varer en halv gang lengre en de billige.

2) Bytte luftfilter
: Bruker selv KN innsatsfilter som passer rett inn i orginal boksen. Ikke vanskelig å vaske det, eller olje det. Men når en ikke er ute etter mer effekt ser eg ikke noe grunn til å kjøpe de dyreste filtrene en finner hvis en ikke skal ha vaskbart. Fyngerer like greit med High Flow sine filter eller lignende.

3) Skifte olje og oljefilter
: Oljefilter liker eg å bruke original eller tilsvarende anbefalt av merkeverksted. Rekner med du har skiftet olje før og vett att en bør la sykkelen gå seg drift varm før en tapper den gamle oljen. Far min samt bestefar min har lært meg att en aldri skal skru oljefilter fast med mer en handmakt, det har eg også alltid gjort og aldri hatt noen problemer med det :D
4) Bytte drev og kjede til sykkelen
: Sykkelen din har mest sannsynlig hatt ett drev bytte og to allerede før den har gått 80 k km. Hvis kjedet glipper, er drevet det godt utslitt, men hvis du ikke har noen synlig slitasje på drevene ser eg ingen grunn til å bytte dem? Ved å kutte ned på tenner/ eller opp vill du kunne endre aksen. Eksempel gikk eg nettopp ned 1 tann, fra 14 til 13 på cross sykkelen min, da eg ville kunne kryp kjøre i lavere hastighet. Ved å kutte ned på tenner på framdrevet vill en få lavere toppfart ( bedre aks) ved da i å auke med noen tenner bak får du enda større virkning. Med mindre tenner framme, vil hjulet bak gå senere i ring i forhold til turtallet på motoren, ved da enda flere tenner bak må framdrevet gå enda flere ganger i ring for å drive bakdrevet og hjulet, en gang i ring. Vanskelig å forklare, men er ren logikk hvis en grubler litt på det :-# :x
Lykke til :)
Har selv i dag skiftet tennplugger, olje, oljefilter, kjøleveske og bremseveske :-) pluss noe annet smått :)

Flushet gjennom kjølesystemet med vann, derfor ble det litt vått på gulvet etterpå :P
17342364_1368733649829574_1533521838_o.jpg
Takker for detaljert svar!

Er hovedsakelig ikke ute etter effekt, men om det er et litt mer åpent filter som lager litt mer godlyd er jeg åpen for det. Skal gruble litt rundt og se hva jeg velger.

Jeg husker på min gamle sykkel hadde jeg noen keramiske klosser som jeg likte veldig godt. De lagde lite lyd og fungerte bra for mitt bruk. Kanskje jeg klarer å finne de igjen i nettbutikken. Men da vet jeg iallefall at jeg ikke trenger å være redd for å prøve de som er i sortimentet.

Har byttet olje en gang før og lærte fort at oljen kan være litt varm hvis man får det på hånda når skruen detter ut. Dette var på en GS500 som har en uttak som peker rett ned. Tror jeg skrudde den med håndmakt sist gang, og siden det ikke lakk etter det så kan vi følge hverandres råd om å fortsette å bruke den teknikken.

Sykkelen er ganske moden for et bytte av kjedet og bakdrev. Er på sitt siste vers nå og holdt akkurat ut sesongen i fjor. Jeg tenkte at siden jeg kjøpte sykkelen i fjor og at den nå er 15 år gammel så kan det være greit å bytte drevet foran i samme slengen, jeg vet heller ikke hvilken stand den er, og da hadde det vært KATASTROFE om jeg må vente i flere dager på et nytt et nå som sesongen er her. Det du skriver om økt akselerasjon gir mening. Dette er eventuelt noe kan gruble mer på i helgen når jeg nyter en kald pils. Har hørt fra mange VFR-eiere at de anbefaler å endre drevet på sykkelen da den blir mye bedre å kjøre etter det. Har du forresten noen anbefalinger til drev / kjedemerker? Eller om det er noen spesifikke man burde holde seg mer unna?

Vurderer nesten å bytte bremsevæske og tennplugger siden jeg først skal gjøre en del med sykkelen, men akkurat det pleier å være en ganske rett fram prosess.

Takker igjen for god informasjon, all informasjon blir nyttig når jeg er intim med sykkelen.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av SverreOlsen »

Bremseveske kan vær litt vrient, av og til.
Greit å vær to, og så finnes det kjeke dubbeditter til å hjelpe en.
Vare_46196_1 (1).jpg
Glemte også å nemne att en trenger verktøy for å presse stempelet tilbake ved bremseklosse skifte, eg har alltid kobber greas på innerlomma og bruker dette flittigt når eg holder på med deler som blir utsatt for varme. Det vill si bolter, glidere osv på bremsesystemet. Momentnøkkler samt verkstedshandbok for din sykkel er også greit å ha.

Drev og kjede er ikke mi sterkeste side, eg kjøper etter hva lommeboka liker best, kjøper fra forhandler i norge når eg kjøper den slags. (Stoler ikke på ebay når det gjelder drev og kjede)
I værste tilfelle, hvis du ikke trivest med drevinga du har kjøpt, må du finne deg noe du liker bedre til neste sesong :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Jonk888 »

Burde kanskje vurdere en liten duppeditt om jeg skulle være vågal nok til å bytte bremsevæsken.

Jeg så på en guide fra RevZilla (En amerikansk aktør for diverse MC-deler) og der brukte de et diverse utvalg av smøringer. Men han sa at man kunne brukte fingrene til å presse inn stemplene hvis man klarte det. Skal nok også finne frem et Haynes manual på padden før jeg leker meg for mye med bremsene.

Skal søke meg litt mer opp på hva folk har av preferanser på samme sykkel. Regner med at det ikke er verdens undergang med litt feil dreving i en sesong. Får vel kjøpe en ut av de drev + kjedesettene med flest tommel opp fra MC-magasiner jeg aldri har hørt om. Regner med at jeg ikke blir pisket i ryggen med det første.

ZZR-Erling

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av ZZR-Erling »

Hva med å kjøpe rette Castrol og resten originalt?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av kjellv »

Enig med Erling. Bruk det produsenten/importøren anbefaler.
Nå vil mange hevde at importører/forhandlere anbefaler det se selv selger og tjener mest menger på. Det er nok riktig, men samtidig kan vi ha i bakhodet at de er kritiske på kvalitet, de er best tjent med at sine produkter er driftssikre og går problemfritt og lenge. For å se det på en annen måte, ingen forhandlere anbefaler billig olje og filter fra Biltema for eksempel, eller KN-filter! Er det brukt KN-filter på en sykkel med garanti og har motorskade = avslag i garantisak!
Bremser. Samme gjelder her og. Alle bremseklosser fungerer greit til daglig bruk. Men kvaliteten er synlig når du ser hvor mange km du får ut av dem, men samtidig er det bremseklossenes kvalitet du skal stole på når du virkelig trenger dem, og når du skal ned de bratte fjellsidene i indre Sogn og klossene blir virkelig varme. Originalt, evt andre av anerkjent kvalitet (Brembo, SBS etc)
Kjede/drev byttes alltid som sett. På tung sykkel bruker du ikke kjede med klipslås, her er det klinkelås som duger. Jeg ville sagt originalt eller D.I.D.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Kjellrf »

Mine bemerkninger: Bruk Hondas anbefalte viskositet på olja. Noen med masse erfaring har tenkt mye på hva som er best for motoren totalt sett, og konstruert motoren deretter.

Bremseklosser er litt vanskelig, kjente merker lager bra klosser. Forskjellen er ofte levetid og hvor bra de bremser i regn.

Bruk original dreving. Det er ett bra kompromiss mellom aksellerasjon og normalt turtall. Drever du for lavere turtall, får motoren dårligere kjøling, og vil dra tyngre/slite mer i vårt bakkete land. Enkelte har også opplevd høyere bensinforbruk pga dette. Mens for andre blei det omvendt.

Som min gamle sjef (Honda-spesialisten...) engang sa på 80-tallet, en (dengang) moderne motorsykkel er beregna på å gå best på mellom 5-7000 omdreininger. Det var etter han fikk inn en CB1100F med 20.000km på telleren som aldri hadde vært over 4000omdreininger...
Toppen måtte av og renses for sot.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 16 mar 2017, 22:09 Enig med Erling. Bruk det produsenten/importøren anbefaler.
Nå vil mange hevde at importører/forhandlere anbefaler det se selv selger og tjener mest menger på. Det er nok riktig, men samtidig kan vi ha i bakhodet at de er kritiske på kvalitet, de er best tjent med at sine produkter er driftssikre og går problemfritt og lenge. For å se det på en annen måte, ingen forhandlere anbefaler billig olje og filter fra Biltema for eksempel, eller KN-filter! Er det brukt KN-filter på en sykkel med garanti og har motorskade = avslag i garantisak!
Bremser. Samme gjelder her og. Alle bremseklosser fungerer greit til daglig bruk. Men kvaliteten er synlig når du ser hvor mange km du får ut av dem, men samtidig er det bremseklossenes kvalitet du skal stole på når du virkelig trenger dem, og når du skal ned de bratte fjellsidene i indre Sogn og klossene blir virkelig varme. Originalt, evt andre av anerkjent kvalitet (Brembo, SBS etc)
Kjede/drev byttes alltid som sett. På tung sykkel bruker du ikke kjede med klipslås, her er det klinkelås som duger. Jeg ville sagt originalt eller D.I.D.
Hei Kjellv!
Hva er grunnen til at KN-filter ikke anbefales? Jeg brukte slikt filter på min gamle Vstrom og har i vinter satt et slikt inn i Super Teneren. Jeg har vært mest opptatt av at det er et filter som kan renses og gjenbrukes, og har ikke fått med meg at det kan være skadelig. Nå er vel min MC passert garantitiden, men ønsker jo selvsagt ikke å utsette den for unødvendig risiko. Bør jeg bytte til et "originalt" filter?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev: 17 mar 2017, 00:07
Hei Kjellv!
Hva er grunnen til at KN-filter ikke anbefales? Jeg brukte slikt filter på min gamle Vstrom og har i vinter satt et slikt inn i Super Teneren. Jeg har vært mest opptatt av at det er et filter som kan renses og gjenbrukes, og har ikke fått med meg at det kan være skadelig. Nå er vel min MC passert garantitiden, men ønsker jo selvsagt ikke å utsette den for unødvendig risiko. Bør jeg bytte til et "originalt" filter?
Hvorfor importører og fabrikanter ikke godtar slike filter er egentlig enkelt forklart. Det er ikke brukt originalfilter, da er garantivilkårene brutt og importør/produsent slipper unna kostnadene. Så enkelt er det.

Men selv er jeg meget skeptisk til såkalte "performance filter". Det er kun en måte slike filter lettere slipper inn luft, og det er gjennom større passasjer i filteret. Ergo lar slike filter større partikler å slippe gjennom enn originalfilteret. Partiklene passerer gjennom hele motoren og kommer ut i eksosen. Poenget med luftfilteret er jo å filtrere ut så mye partikler som mulig, samtidig som motorens behov for luft dekkes. Performancefiltrene/sportsfilter er opprinnelig produsert for motorsport. Der er ikke filtreringskravene så strenge. Slitasje på slike motorer er ekstreme fra før, og hvilket luftfilter man bruker har ikke så stor betydning i denne sammenheng. Tilgjengelig power er viktigere. Motorene gjennomgår gjerne full overhaling eller utbytting etter ganske få timers bruk sammenlignet med biler og mc i vanlig bruk.

I dag er slike filtre blitt en motesak. Man setter det inn pga et annet lydbilde, fordi det er tøft, fordi man tror man oppnår så mye mer effekt, eller fordi alle andre gjør det..

Men ikke alle andre! Ikke jeg. Ikke kommer jeg til å kjøpe en bil eller MC som har/har brukt slike filter heller.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: VFR 800 '02 - Service på sykkel og valg av deler

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 17 mar 2017, 21:42
Ketil skrev: 17 mar 2017, 00:07
Hei Kjellv!
Hva er grunnen til at KN-filter ikke anbefales? Jeg brukte slikt filter på min gamle Vstrom og har i vinter satt et slikt inn i Super Teneren. Jeg har vært mest opptatt av at det er et filter som kan renses og gjenbrukes, og har ikke fått med meg at det kan være skadelig. Nå er vel min MC passert garantitiden, men ønsker jo selvsagt ikke å utsette den for unødvendig risiko. Bør jeg bytte til et "originalt" filter?
Hvorfor importører og fabrikanter ikke godtar slike filter er egentlig enkelt forklart. Det er ikke brukt originalfilter, da er garantivilkårene brutt og importør/produsent slipper unna kostnadene. Så enkelt er det.

Men selv er jeg meget skeptisk til såkalte "performance filter". Det er kun en måte slike filter lettere slipper inn luft, og det er gjennom større passasjer i filteret. Ergo lar slike filter større partikler å slippe gjennom enn originalfilteret. Partiklene passerer gjennom hele motoren og kommer ut i eksosen. Poenget med luftfilteret er jo å filtrere ut så mye partikler som mulig, samtidig som motorens behov for luft dekkes. Performancefiltrene/sportsfilter er opprinnelig produsert for motorsport. Der er ikke filtreringskravene så strenge. Slitasje på slike motorer er ekstreme fra før, og hvilket luftfilter man bruker har ikke så stor betydning i denne sammenheng. Tilgjengelig power er viktigere. Motorene gjennomgår gjerne full overhaling eller utbytting etter ganske få timers bruk sammenlignet med biler og mc i vanlig bruk.

I dag er slike filtre blitt en motesak. Man setter det inn pga et annet lydbilde, fordi det er tøft, fordi man tror man oppnår så mye mer effekt, eller fordi alle andre gjør det..

Men ikke alle andre! Ikke jeg. Ikke kommer jeg til å kjøpe en bil eller MC som har/har brukt slike filter heller.
Hei Kjellv!
Takker for utfyllende og godt svar, ingen tvil om ditt syn på KN filtre :D Jeg har kjøpt reklamen og trodd at det utelukkende er positivt med et slikt filter, og så liker jeg ting som er gjenvinnbart. For meg er økt lyd og eventuell effekt ikke et motiv, synes sykkelen har mer enn nok av begge deler. Registrer at synet på slike filter er forskjellig, men såpass klar og kvalifisert tale fra en Yamaha-mann er nok verdt å lytte til. En stund før vinteren slipper taket her i nord og har god tid til å skifte filter flere ganger før sesongstart :vs

Svar