Motorsykler og kvalitet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Motorsykler og kvalitet

Legg inn av cannon »

De japanske merkene dominerer, og det er et stort hopp ned til tysk-, italiensk-, engelsk- og amerikansk-røkla....

http://www.visordown.com/motorcycle-top ... otorcycles

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av Bjerknez »

Det der kan rett og slett ikke bry meg mindre. :thumleft

Gratulerer til dem som vant. Skuffende at BMW kom sist, men det gjelder jo ikke min så da er det greit :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Det der kan rett og slett ikke bry meg mindre. :thumleft

Gratulerer til dem som vant. Skuffende at BMW kom sist, men det gjelder jo ikke min så da er det greit :twothumbs:
Og de beste kom ikke med på lista i det hele tatt... :crazy: :vs
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:Det der kan rett og slett ikke bry meg mindre. :thumleft

Gratulerer til dem som vant. Skuffende at BMW kom sist, men det gjelder jo ikke min så da er det greit :twothumbs:
Og de beste kom ikke med på lista i det hele tatt... :crazy: :vs
Det skal jaggu meg være mye galt med andre merker før jeg kjøper meg en japse :lol

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av cannon »

Merke-lojaliteten i MC-verden er jo sterkere en kjønnsdriften innimellom, med tanke på at vi opphøyer "vårt eget" merke. Allikevel så skifter vi gjerne mening så snart vi skifter merke (....og sånn er det vel også med kjønnsdriften....;-).
Personlig synes jeg man skal kjøpe MC med hjertet mer enn med hodet, og sånn sett så blir slik informasjon mindre verdt.
Allikevel kan det være greit å vite noe om hvilke merker som gir minst trøbbel.
Bjerknez skrev:Det der kan rett og slett ikke bry meg mindre. :thumleft

Gratulerer til dem som vant. Skuffende at BMW kom sist, men det gjelder jo ikke min så da er det greit :twothumbs:
Min oppfatning er at BMW er en relativt dyr sykkel, og at høyere pris ofte forklares med at man får bedre kvalitet. Hvis det er motsatt, altså at de som kjøper "dyre" BMW'er betaler mer for å delta i spleisen for dårlig kvalitet, så faller kanskje noe av motivasjonen for å betale mer bort. Sånn sett kan slik informasjon være nyttig......
....og jeg har selv kjørt BMW, og kommer kanskje til å gjøre det igjen...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev:
AJ skrev:
Bjerknez skrev:Det der kan rett og slett ikke bry meg mindre. :thumleft

Gratulerer til dem som vant. Skuffende at BMW kom sist, men det gjelder jo ikke min så da er det greit :twothumbs:
Og de beste kom ikke med på lista i det hele tatt... :crazy: :vs
Det skal jaggu meg være mye galt med andre merker før jeg kjøper meg en japse :lol
....MYE sterkere enn kjønnsdriften, faktisk.... :prf

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av Bjerknez »

Er egentlig BMW så dyrt da?

Ta min feks. Jeg betalte 203.000,- for min inkludert de obligatoriske pakkene med adaptive dempere, alarm, Pro kjøremoduser etc. Suzuki GSX S-1000 (eller hva den heter) koster jo nesten like mye og den har ikke i nærheten av det utstyret BMW'en har.

Så med tanke på mye sykkel for pengene i den klassen så mener jeg S1000R er ganske rimelig priset. Men mer elektronikk og finurlige løsninger øker jo også antall feilkilder kanskje?

Jeg vet ikke hva dem har lagt vekt på i denne testen og strengt tatt så bryr det meg ikke heller. Men når det kommer til at BMW er dyrere enn andre merker så tror jeg ikke at jeg er helt enig, selv om det så klart helt sikkert finnes noen unntak...

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev:Er egentlig BMW så dyrt da?

Ta min feks. Jeg betalte 203.000,- for min inkludert de obligatoriske pakkene med adaptive dempere, alarm, Pro kjøremoduser etc. Suzuki GSX S-1000 (eller hva den heter) koster jo nesten like mye og den har ikke i nærheten av det utstyret BMW'en har.

Så med tanke på mye sykkel for pengene i den klassen så mener jeg S1000R er ganske rimelig priset. Men mer elektronikk og finurlige løsninger øker jo også antall feilkilder kanskje?

Jeg vet ikke hva dem har lagt vekt på i denne testen og strengt tatt så bryr det meg ikke heller. Men når det kommer til at BMW er dyrere enn andre merker så tror jeg ikke at jeg er helt enig, selv om det så klart helt sikkert finnes noen unntak...
Tar jeg feil her så bøyer jeg meg i hatten, og jeg vil ikke prøve å finne ut hva som stemmer. Og jeg tror du har rett, mere leamikk betyr flere feilkilder, og dermed kanskje flere feil.

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Sted: Oslo

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av Skogstrollet »

Man hører mye om at tysk kvalitet er god kvalitet, men her begynner jeg å lure... :P
Henger meg forsåvit ikke opp så mye på enkelte undersøkelser som denne, spesielt ikke uten å vite detaljene :roll
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har aldri forbundet BMW med høyere kvalitet. Men jeg har alltid forbundet BMW med mer kjøreglede.

Yamaha derimot er et merke jeg har litt sansen for. Jeg synes dem holder litt avstand fra Suzuki og Honda og går litt sine egne veier. Det liker jeg. Så en Yamaha kunne jeg faktisk ha eid og kanskje kommer jeg til å eie en en dag også.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av FredrikE24 »

BMW er kjøreglede, det gjelder både bil og motorsykkel. At BMW har flere feil enn feks. Yamaha forbauser meg ikke, særlig når jeg sammenligner min egen sykkel med en gammel FJR.

KawaGreen
Innlegg: 58
Registrert: 24 mai 2016, 18:46
Motorsykkelen din: Kawasaki zx9r

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av KawaGreen »

Mekanikerne på leeres har iallefall nok og sku på av BMW ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37880
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av AJ »

Av de fire syklene jeg har hatt siden 2006 kan jeg med hånda på MC-hjertet si at jeg hadde minst tull og problemer med TDM'en (2006).
Kun en svakhet med sidepaneler som jeg fikk byttet på garantien.

Triumph Tiger 1050'en (2010) som en god nummer to. Var kun et par ubetydelige småting med denne, så vidt jeg husker.

KTM'en jeg har nå må ta til takke med tredjeplassen etter at et blinklys og et kurvelys begynte å dugge. Blinklyset er byttet på garantien og nytt kurvelys har jeg også fått. Foreløpig ikke montert siden WD spray rundt pakningen på det som begynte å dugge, ser ut til at ha løst problemet, antakelig midlertidig. Året første kjøreturer om noen uker vil nok gi svar på...
Den mørke innerskjermen på KTM'en sprakk opp flere steder etter et års tid. Også denne ble byttet på garantien.
Og til slutt, plastdekselet til batteriet med en analog låsefunksjon under salen, brakk slik at den enkle låsemekanismen må presses på plass med et flatt verktøy. Ingen stor sak og antakelig min egen feil at lokket fikk skaden. Kvaliteten på denne plastdingsen virker ikke spesielt god... :sk? .
I tillegg to recalls.

Stelvio'en (2012) kommer dessverre sist. Denne fikk jeg tre stopp langs veien med. Denne ene gangen fikk jeg ordnet problemene selv og fikk kjørt videre. De to andre gangene måtte jeg få Viking til å hente sykkelen. Begredelige greier...
Ble et par-tre garantisaker på denne også (brudd på tennpluggkabel, rust i styrelager og skjev bremseskive) + en recall.
Men det verste var ventkilmekanismefeilen hvor de såkalte 'flat tappets' flatene ble slitt med fare for motorhavari.
Ble garantisak dette også hvor motoren ble bygd om med 'roller tappets' i stedet, noe alle modeller fra 2013 hadde originalt.
Den jeg kjøpte var en av de aller siste med falt tappets løsningen, faktisk...

Selv fikk jeg ikke nyte godt av dette siden sykkelen ble solgt til en ny eier som var strålende fornøyd med sykkelen siste jeg hørte fra ham.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6967
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:Jeg har aldri forbundet BMW med høyere kvalitet. Men jeg har alltid forbundet BMW med mer kjøreglede.

Yamaha derimot er et merke jeg har litt sansen for. Jeg synes dem holder litt avstand fra Suzuki og Honda og går litt sine egne veier. Det liker jeg. Så en Yamaha kunne jeg faktisk ha eid og kanskje kommer jeg til å eie en en dag også.
Så vidt jeg husker har du allerede hatt en Yamaha.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22928
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motorsykler og kvalitet

Legg inn av Bjerknez »

Ja, det har du så klart helt rett i Jompa :)
Men det jeg mente var at jeg ikke hadde stusset med å kjøpe Yamaha igjen, hvis jeg finner en sykkel som dekker mine behov som evt. Dukker opp fremfor andre sykler :)

Svar