Del dine eder og galle når ting går galt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av Zettexx »

:sorry

Hvor ofte har en ikke opplevd å bli skuffet, forbannet, irritert, lei, utslitt, oppgitt, forundret og annet av feelings som mc idiot ??

Ofte, daglig, årlig, konstant.....

Æ begjønner......

Gikk ut idag for å vinterstarte de 3 dyra i garasjen, prøver å gjøre det når det blir kaldt. Sjekker ellers litt rundt, og fantaserer litt mens de kjører seg varme, døren åpen selvfølgelig. Kikker på kjedene og ser at de nok trenger litt tyntflytende for å holde seg.

Sjekker at de står i fri...tenning på..... Spaghettiræser har Shorai batteri, som er av disse nymotens tørrbatterier. Veldig kjekt, men krever litt omtanke... Her må batteriet "varmes opp" ved tapping. På med lys mens jeg sjekker Sukien, rister litt ( denne har forgasser og har en tendens til "lakking" i flottøren). Så er det hr Nagasaki...på med tenning.

Spaghettiræser starter som vanlig veldig greit. Shorai batteri er helt topp!! :prf

Suki....her er det vanlig batteri, og det kjøres tomt på et øyeblikk.... ble et par "falske start", men nei. Må nok lade. :redface

Hr Nagasaki har også vanlig batteri, helt nytt i sommer og fullt ladet i julen. Denne har startsperre som tapper hele tiden, ikke mye, men nok...nix ....her var det omdreining, men når ikke lyset kan slås av....så blir det ikke nok. Ikke start. :ills

Motløs, neida, det går vel....

Så kan leseren legge inn 22 eder og 22 forbannelser...... :bandana :punch

Batteriladeren ligger bak Spaghettiiræseren som står foran Reservedelsykkelen som står foran en vegg av ved.....

Ny rekke med eder og forbannelser.....

.....finner frem den gamle laderen heller selv, om den ikke lader mer enn rundt 1 amp....og den var selvfølgelig lett å finne, det skjønte du, ikke sant.....

Drit i det...det er søndag. Kan heller jobbe litt.... :banansplit

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av AJ »

En svært irriterende greie jeg har opplevd flere ganger er gjenger som bli ødelagt etter å ha skrudd ut en skrue bare noen få ganger.
Har også skjedd på KTM'en, dog ikke på motor og ramme. Men et par av kjedekassefestene på svingarmen var usedvanlig lite robuste. Det virket nærmest som at originalskruen gjorde hva den kunne for å "frese" vekk gjengene i skruehullene... ](*,) !
Skikkelig irriterende :ills !!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av kjellv »

Jeg har i dag brukt to timer på å rydde snø foran huset og fram til veien. 35cm var kommet bare siden i går kveld, sist jeg hadde ryddet unna alt. Ryddet godt opp i full bredde, kostet av begge bilene og freset unna all snøen.
Om en time skal jeg ut å kjøre, men nå er det igjen snødd mellom 10 og 15 cm.. ](*,)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av Jompa »

bv_202.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av SverreOlsen »

Vannlekasje i utleileiligheten eg eier.
Knust mobilskjerm, samt dynamoen røk på bilen, på ei helg...
Reeeelativt frustrert :sorry

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22934
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av Bjerknez »

Gjelder ikke meg personlig, men hadde en særdeles utrivelig opplevelse på E6 i retning Sarpsborg natt til søndag. Jeg lå med cruisekontrollen (bil selvsagt) i 120km/t i 110 sonen og ser en liten hvit prikk i speilet som tilsier at det er en bil langt bak meg. Jeg titter en gang til etter noen sekunder og det neste jeg husker er at den passerer meg i en intens og helt sinnsyk fart! Jeg lå i 120km/t på speedometeret og jeg kjente lufttrykket av bilen når han passerte meg. Han kjørte MINST dobbelt så fort som meg og jeg fikk med meg at det var en BMW stasjonsvogn i fargen sølv, men ikke noe mer.

Dæven så lyst jeg fikk til å ringe politiet... Men jeg hadde jo verken skiltnummer eller andre ting...

Det verste var at det var stedvis glatt!

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av Clockwork »

Jompa skrev:bv_202.jpg
BV 202. Ikke i tjeneste i min tid, men vi hadde BV 206.
No årntli rakleverk, vi hadde både velt og kollisjoner med disse. Og en episode hvor en av vognene gikk gjennom isen og sank.
( bunnproppene var ikke i ). Men de hadde varmeapparat, og var bedre enn Nato-plank og Scania for eksempel.
Men dette var vel et sidespor.

Hva som irriterer ? Akk o ve, jø og fyse! hva er det som ikke irriterer, burde man vel heller spørre.
Dette irriterer meg mest i det daglige :
- Friske spreke og kjernesunne folk. ( står tidlig opp, går lang tur og spiser brokkoli ) Slutt å vær så sunn, og ikke ta bilde av den friske turen for å poste på facebook.
- Rike folk generelt. De er så fornøyde med seg selv. Slutt med det.
- Folk foran meg i en hvilken som helst kø ( gjerne v/ panteautomaten o.l. ) De bruker for lang tid og er i veien.
- Smuler i smøret.
- Skvetten i melkekartongen som "ingen" har satt igjen.
- Damer som er pene og vet det selv.
- "Friske" farger på sko. ( eks: Grå dress. Slips. Stresskoffert. Rosa Joggesko)

Mc-relaterte irritasjonsmomenter:
- Kjøredressen var/er altfor varm på sommeren og puster ikke. Man blir klissvåt, og buksene blir umulige å få av. De sitter klistret til huden. Dilemma når du skal ha den av på jobb.
- Biler.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av spidair »

Irritert på posten... Bestilte nye jern til dreiebenken og fikk endelig hentelappen fra "posten" (post i butikk) bare for å finne ut at de hadde sendt varene tilbake en uke tidligere... (Neida, hentelappen var den orginale, det var bare posten som hadde somlet med å poste den til meg før de to ukene hadde gått...). Dette er ikke første gangen de rører... Bestilte varer på star auto (Lier skogen) litt før det og varene brukte nesten tre uker på å komme de stakkaslige to milene til meg i Hokksund... Jada, jeg kunne hentet dem selv, men de stenger før jeg slutter på jobb... Den neste gangen hentet jeg dem selv selv om det kostet meg en time med innarbeidede timer... Stoler ikke på posten for fem flate åre lenger... Makan til røre kjepper...


Ellers ikke så mye å irritere meg over, annet enn at det er snø enda og at norsk tipping snart kan bruke mitt forslag på lotto trekkningen... :) Den som har flaks i kjærlighet har ikke flaks i spill sies det, men det ordtaket har jeg nå debunket, det stemmer ikke, har ikke flaks i spill heller...

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av Relax »

Kvinesdal og Oliana, Spania


En del år siden cruiset vi indre og ytre veier fra Oslo via Kristiansd and til Stavanger.. Vi var kommet til Kvinesdal før vi overnattet. Sykkelen ble parkert og låst osv. Dagen etter, en lørdag morgen, knakende fint vær, god frokost , vi pakket opp og dro i gang...KLANMG...squeezzz... blopp, blopp.... Skitt!! Jeg kjente det og skjønte med en gang. Jeg hadde glemt å ta av skivelås på forhjulet, en halv omdreining på hjulet etter start og braketten som hold bremsekalipperen var slått i stykker, min automatiske bremsing hadde ført til at klosser og bremsevæske "sprutet" :O :evil :redface
Rådyra ble gode da... planen var et par dager til på tur og forholdene var ellers perfekte :eh ....skitt!!!!
Etter noen minutter "befaring" ble planen klar. Jeg har 2 skiver foran...en kan "blendes" og jeg kan fortsette! Det var hvertfall verdt et forsøk! Lørdag, verksteder og egnet butikker var ikke i nærheten, eneste i nærheten var en bensinstasjon,,,,og ja ,,de hadde pølser,,men ikke noe skrue eller bolter jeg kunne bruke. Jeg ville tette ende kopplingen på bremseslange med bolt og gjengetape / pakning....men intet var å finne...dvs bremsevæske fant jeg.
Viking neste...og en meget hjelpsom man dukket opp. Han var forberedt på å ta sykkelen med, da jeg luftet min plan..
Han sa at han ikke hadde lov til å gjøre noen ombygging av bremsene, så det kunne han ikke gjøre, selv om han syntes ideen var god.
MEN...som han sa, Du kan gjøre det og jeg kan hjelpe deg! :prf
Mannen var meget hjelpsom..og brukte mye tid på å lete etter egnet bolt & mutter,,før han kom tilbake,,,vi mekket & skrudde, fikset og ordnet ...og testet. Før holdt det å bruke 2-3 finger på forbremsen, hvis jeg nå bruket 4 så hadde jeg helt flott brems..HURRA!!!!
Vi var snart på veien igjen og hadde en flott tur............

En måneds tid senere var brackett kommet oh kaliper på plass,,,og aktuelle bolt hivd i verktøyveske som minne...
OG,,jeg hadde bestemt en ting: Jeg skal bare bruke skivebrems om jeg kan parkere syklene med snuten inn, dvs at jeg må trille en får bakover først! Da MÅTTE jeg merke skivebremsen før det var for sent!!! SMART!! :prf ...... :redface


4-5 år senere var vi i fjellet i Oliana , Spania...på "lysfest"..Vi ble "advart" når vi kom at det var årlig byfest m/ fyrverkeri show i den knusk tørre fjellandsby så det kunne bli lite søvn på hotellet. Helt greit, sa vi, hvis vi får være med!
Det var dundrene fest sene kvelden..og min bekymring om fyrverkeri i det knusktørre landskapet ble løst som følger.
De valge gater inne i byen med bare steinhus.... hadde på forhånd strukket ståltråd land takrenner , mellom hus osv...og hadde plassert en DIGER brannbil i enden... Raketter ble linket mot ståltrådene og i stedet for å gå til værs gikk de langsetter husveggene!!!!
Kult og morsomt!!

Dagen etter var vi ganske tidlig oppe...klar for mange flotte mil i fjellene sørover...
Frokost og pakking og når vi kom ut til sykkelen var det flere "slitne" festdeltakere der som ennå ikke hadde tatt kvelden.. De hadde "beundret" sykkelen, tatt bilder osv hehe.. og ville nå ta bilder med oss osv osv...morsomt med blide, hgalvfulle , unge spanske jenter og gutter!! God stemning!
Vi salet på mens de skålte, lo og skulle hoiet oss av gårde!
DA....for første gang siden Kvinesdal...hadde jeg parkert med snuten ut...OG brukt skivebrems ](*,) ](*,)
Ny KLANG, BONG...
Skrål, latter og hoiing ble rask til buuuuuu!!??? What????
SKITT!!!!!!!!!!

Men...NÅ...var ikke rådyre så dyre...alt var jo klappet og klart.
Mens spanjolene ville finne mekaniker og hjelp til oss hev jeg ut verktøyveska..fant den dyrbare bolten fra Kvinesdal... Jeg hadde heller ikke presset på bremsen og så bremsevæsken var i beholden. Det tok meg 10-15 minutt så var slangen blendet og hengt opp, bremser luftet, saker pakket og "nevar" vasket,,,og ny jubel fra tilskuer bunch'n...." What a mechanic!!",,, halvfulle som de var ... :knegg :knegg
Vi suste av gårde med masse vinking!

Ja, jeg har bolten enda ;)
"Do the right thing"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37890
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av AJ »

@Relax:
:lol
Lite hyggelig siuasjon, men skikkelig artig fortalt :D !

Tør jeg foreslå en slik praktisk påminnelsesvaier i signalgul farge fra skivelås til styreholke ;) ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av spidair »

Bruker å tape over nøkkel hullet når jeg bruker hjul lås... Litt tungvindt, men jeg HAR glemt det noen ganger og ikke fattet hva for en idiot som har tapet nøkkelhullet når jeg kastet meg på sykkelen dagen etter.... til tannhjula oppe i hue stoppet (med et knirk...) og jeg fant at at idioten ikke var så idiot allikevel... :) Sikkert mer intelligente løsninger, men det har hjulpet meg fra en del ...KLANMG...squeezzz... blopp, blopp.... Skitt!! ihvertfall...

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Sted: Søndenfor Nord

Re: Del dine eder og galle når ting går galt

Legg inn av Zettexx »

Skal ut og fly. liten tur T/R samme dag med Widerøe...

Dette er vel forsåvidt likt for alle...

Skal være papirløst, men alt må likevel skrives ut på svære A4 ark, 6 sider pr person for at alt skal komme med....like forbannet må boarding pass hentes "papirløst" ved bagasje sjekk inn...

I bestillingen er det tillegg for drivstoff....., ringte for å høre om det kunne sløyfes, kan ta med meg kanne....nei, det kunen jeg ikke, greit nok.. Men hva dekker egentlig billetten om ikke den dekker reise, eller mat eller drivstoff ?

For å betale måtte det betales med kort som det da er gebyr på.....

Hadde det ikke vært for alt det forbannede papiret som nå må passes på, så hadde det vel vært greit nok.

Det samme gjaldt Flybussen Svære A4 ark...

F... ta papirløst.... :punch

Svar