BMW K100RS, K1 og R75/5
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Takk for det. Regner med den blir solgt. Vurderte å kjøpe den ut, men det blir for mye lån.
Må si designet på denne vokser på meg når man ser den live. Flott sykkel.
Må si designet på denne vokser på meg når man ser den live. Flott sykkel.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Da kom ABS enheten tilbake. Virker lovende da de har funnet feil i både modulen og motor. Leveres med 5 års garanti.
Blir montering til helga.
Blir montering til helga.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Da er ABS enheten montert, bremseveske påfyllt og luftet. Byttet bremseveske til clutchen samtidig.
Bensinfilter byttet, slangene så fine ut fra pumpa til filteret og ut igjen. Kan være ett svakt punkt.
Satte i batteriet og abs lampene lyser nå samtidig som de gjør når systemet er ok. De slukker etter ett par meter. Lyser de annenhver indikerer det feil.
Monterte på tanken å fyrte opp. Tok litt tid for å få bensin rundt i systemet, men den fyrte etterhvert.
Skal etterfylle litt olje samt lade batteriet og fyre den opp igjen i kveld. La den gå litt før plastikken monteres :)
Bensinfilter byttet, slangene så fine ut fra pumpa til filteret og ut igjen. Kan være ett svakt punkt.
Satte i batteriet og abs lampene lyser nå samtidig som de gjør når systemet er ok. De slukker etter ett par meter. Lyser de annenhver indikerer det feil.
Monterte på tanken å fyrte opp. Tok litt tid for å få bensin rundt i systemet, men den fyrte etterhvert.
Skal etterfylle litt olje samt lade batteriet og fyre den opp igjen i kveld. La den gå litt før plastikken monteres :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Dette er fint å ha i orden! Funka det ikke å skru tenning av og på flere ganger for å prime systemet? Burde starte temmelig tvert!
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Ja, slo av å på tenninga ett par ganger sånn at pumpa gikk litt, men ble kanskje litt ivrig.
Fylte på en halvliter olje til nå og fyrte opp til kjøleviftene startet. Meget pen gange og ingen antydning til jaging eller ugjevn gange.
Vet ikke om lyden kommer godt fram, men høres veldig fin ut.
https://youtu.be/nfjxHNJXtqA
Fylte på en halvliter olje til nå og fyrte opp til kjøleviftene startet. Meget pen gange og ingen antydning til jaging eller ugjevn gange.
Vet ikke om lyden kommer godt fram, men høres veldig fin ut.
https://youtu.be/nfjxHNJXtqA
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Flott! Synes motoren går veldig fint!
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Ikke rart den har vært rar på styringa. Det var ikke en dråpe olje i styredemperen. Knuske tørt!
Absolutt ingen motstand i demperen. Med nytt framdekk og klosser fram blir det som en ny sykkel
Absolutt ingen motstand i demperen. Med nytt framdekk og klosser fram blir det som en ny sykkel
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 4744
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Såpass! Du vil få en helt(!) annen sykkel! Styredempern er særdeles god å ha. Særlig når man kommer utfor hull og diverse forstyrrelser på framhjulet, særlig når man begynner å presse på litt på litt dårlig asfalt.
Jeg skifta jo ut min til en Hyperpro-demper tidligere, men skiftet tilbake da virkningen i originaldemperen er så presis den bør være om det er riktig med olje i demperen og ikke bare vann. Den originale har en strupeventil som skifter retning når man drar styret den ene, eller den andre veien. Hvor fort strupeventilen skifter retning og struper kraftig kommer helt ann på hvor raskt, og hvor hardt man drar over styret. Hyperpro-demperen har ikke det.. Den hadde fast motstand som man stilte inn på forhånd. SAE5 er vel det jeg fylte min med etter å ha tømt den for vann.
Jeg skifta jo ut min til en Hyperpro-demper tidligere, men skiftet tilbake da virkningen i originaldemperen er så presis den bør være om det er riktig med olje i demperen og ikke bare vann. Den originale har en strupeventil som skifter retning når man drar styret den ene, eller den andre veien. Hvor fort strupeventilen skifter retning og struper kraftig kommer helt ann på hvor raskt, og hvor hardt man drar over styret. Hyperpro-demperen har ikke det.. Den hadde fast motstand som man stilte inn på forhånd. SAE5 er vel det jeg fylte min med etter å ha tømt den for vann.
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Kan hende grunnen til at det manglet olje er sprø simmeringer/tettinger i begge ender av demperen. Ser ikke bra ut og de ligger ikke ann mot stanga.
Leser på flere forum at standard tetninger ikke fungerer og lekker etter kort tid. Noen med erfaring her? Skal sjekke med Abra i morgen.
Har ellers vasket og gått over slangeklemmer, muttre og tilkoblinger samt fått på litt plastikk.
Bynner å se turklar ut nå :)
Leser på flere forum at standard tetninger ikke fungerer og lekker etter kort tid. Noen med erfaring her? Skal sjekke med Abra i morgen.
Har ellers vasket og gått over slangeklemmer, muttre og tilkoblinger samt fått på litt plastikk.
Bynner å se turklar ut nå :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Service ABS enhet
Abra hadde simmeringer som tåler 10bar. Håper det skal holde. De har dim 10x20x6. Demperen fyllt opp med gaffelolje 5W, luftet og satt sammen igjen. Fungerer som den skal nå.
Monterte demper på sykkel med loctite og ny rustfri M8x25 med unbrakohode istede for torxdriten jeg måtte borre ut.
La også på nytt framdekk Metzler roadtech 01.
Monterte klosser fram og trakk til alt med moment.
Nå er sykkelen endelig ned fra bordet igjen.
Monterte demper på sykkel med loctite og ny rustfri M8x25 med unbrakohode istede for torxdriten jeg måtte borre ut.
La også på nytt framdekk Metzler roadtech 01.
Monterte klosser fram og trakk til alt med moment.
Nå er sykkelen endelig ned fra bordet igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - service check!
Når sykkelen nå endelig er ferdig og kommet ned fra bordet tenkte jeg å bygge ett verksted bakerst i garasjen. Garasjen er 9x6m så har god plass bak bilene. Grunnen til inndeling er:
1. Mindre område å holde oppvarmet.
2. Mindre støv som blåser inn der verktøy og sykkel oppbevares.
3. Mer veggplass for oppheng av verktøy.
4. Få effektiv ventilasjon der bilene står.
Det blir litt merkelig form på rommet da loftsluka er i veien. Trenger den i garasjedelen pga. Ventilasjon og lettere å laste opp. Får da en sofadel på den ene siden samt plass for løftebord på andre siden av luka.
Har også plukket ned bordet som skal få en runde med sandblåsing og pulverlakk.
Har skaffet en brukt to-fløyet verandadør der sykkel skal inn og ut opp på bordet. Setter også inn to vinduer bak sofaen for å få mest lys inn i verkstedet. Kommer til å legge inn en varmekabel, avrette å legge fliser. Skillevegg blir en 3" isolert vegg med osb på begge sider.
1. Mindre område å holde oppvarmet.
2. Mindre støv som blåser inn der verktøy og sykkel oppbevares.
3. Mer veggplass for oppheng av verktøy.
4. Få effektiv ventilasjon der bilene står.
Det blir litt merkelig form på rommet da loftsluka er i veien. Trenger den i garasjedelen pga. Ventilasjon og lettere å laste opp. Får da en sofadel på den ene siden samt plass for løftebord på andre siden av luka.
Har også plukket ned bordet som skal få en runde med sandblåsing og pulverlakk.
Har skaffet en brukt to-fløyet verandadør der sykkel skal inn og ut opp på bordet. Setter også inn to vinduer bak sofaen for å få mest lys inn i verkstedet. Kommer til å legge inn en varmekabel, avrette å legge fliser. Skillevegg blir en 3" isolert vegg med osb på begge sider.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen
Et fint lite prosjekt det der. Hva med å flytte loftsluken ?
Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen
Flyttet luken når jeg isolerte garasjen. Doblet 6" på takstolene rundt og kappet en takstol og skjøtet inn på ei omramming rundt luka. Taket er plastet, lektet ned og det ligger skjultanlegg i resten av taket. Håper å slippe å endre dette igjen :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen
Ok. Tenkte luka var 60 og passet inn mellom 2 takstoler. Egentlig enklere å sette inn en ny 60 luke i garasjedelen og da få en luke i hvert rom. Er jo så rimelig disse lukene https://www.byggmax.no/loftstrapp-maxi- ... gLy_PD_BwE Men dette er jo din avgjørelse selvf, bare et forslag. Skjultanlegget er nok mulig å unngå å treffe på.
Re: BMW K1200RS - Bygger mc-verksted i garasjen
Ja, ingen dum ide. Luka i dag er 120x120. Den bør være såpass for å få opp hagemøbler og andre større ting. Tenkte å montere en vinsj over luka for å løfte opp hjul og andre tunge ting.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992