mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

"American Motorcyclist Association objects to exclusion of motorcycles in new DOT safety plan
Concerns raised about possible future ban on motorcycles"
http://www.roadracingworld.com/news/ama ... nitiative/
Det kan se ut som det er enkelte krefter som ønsker motorsykler totalforbudt, som et steg mot en visjon der ingen liv skal gå tapt i trafikken. Dette gjelder USA, men det er vel neppe utenkelig at liknende røster vil gi seg til kjenne andre steder.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Kjellrf »

Har skjedd før, det der.
Her i landet har vi NMCU som jobber mot politikerne.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Har skjedd før, det der.
Her i landet har vi NMCU som jobber mot politikerne.
Jeg antar du mener at initiativ med tanke på forbud har kommet tidligere. Kanskje tiden ikke var moden da.
Får håpe den ikke er det på enda en stund..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Kjellrf »

Jeg husker mange land innførte 100hk grense på mc på begynnelsen av 80-tallet, bl.a. i Vest-Tyskland og i Sverige. Var lignende/samme grunn dengang. Bransjen var redd for forbud.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37958
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av AJ »

At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som :fool:
:-)å
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som :fool:
:-)å
Opplæringen er ikke så grundig i California i alle fall, ut fra hva jeg har hørt der borte. Til tross for dette har jeg etter et lengre opphold der inntrykk av at folk var dyktige til å kjøre bil (og mc), og stort sett veldig hensynsfulle i trafikken. Mitt inntrykk er at det er mye mer idiotisk kjøring her hjemme. Ikke noe særlig, heller ikke med tanke på de farlige vegene vi har her til lands. Der er det på vesentlige deler av vegnettet små muligheter til å kollidere med møtende trafikk, da det gjerne var 3-6 filer i hver retning og man uansett var langt unna
møtende trafikk.
Har mistanke om at ruskjøring kan være et større problem der, men har ingen pålitelig statistikk. Det var i alle fall mange som hadde et
avslappet forhold til å ta noen øl feks, og deretter begi seg ut i trafikken.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Dansekris »

gsx750_80 skrev:
AJ skrev:At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som :fool:
:-)å
Opplæringen er ikke så grundig i California i alle fall, ut fra hva jeg har hørt der borte. Til tross for dette har jeg etter et lengre opphold der inntrykk av at folk var dyktige til å kjøre bil (og mc), og stort sett veldig hensynsfulle i trafikken. Mitt inntrykk er at det er mye mer idiotisk kjøring her hjemme. Ikke noe særlig, heller ikke med tanke på de farlige vegene vi har her til lands. Der er det på vesentlige deler av vegnettet små muligheter til å kollidere med møtende trafikk, da det gjerne var 3-6 filer i hver retning og man uansett var langt unna
møtende trafikk.
Har mistanke om at ruskjøring kan være et større problem der, men har ingen pålitelig statistikk. Det var i alle fall mange som hadde et
avslappet forhold til å ta noen øl feks, og deretter begi seg ut i trafikken.
Såvidt jeg vet er jo promillegrensen 0,8 i California, så da kan man faktisk ta seg noen øl og kjøre videre med god samvittighet.

Et annet aspekt er jo at i California er det sykkelvær hele året, så derfor har bilførere omgang med motorsyklister hele tiden og ikke halve sesongen som det er på denne siden av kloden.

Brukeravatar
schnellfahrer
Innlegg: 139
Registrert: 13 jul 2012, 18:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
Sted: Skien

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av schnellfahrer »

"My uncle has a country place..."
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

Jeg tror et forbud kommer. Dvs jeg tror å kjøre et kjøretøy selv på offentlige veier vil bli forbudt, og da er motorsykler også i praksis forbudt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av cannon »

Selvfølgelig blir motorsykler forbudt, om 150 år eller noe i den gata.
I mellomtiden; vri hålk og smil :vs

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

Dansekris skrev:
gsx750_80 skrev:
AJ skrev:At et slikt utspill kommer i USA er kanskje ikke til å undres over.
Er det ikke slik at det er en del ulykker med dødelig utgang der bort som et resultat av langt færre krav og grundighet til opplæring og sikkerhetsutstyr som bl.a. her i landet?
I stedet for å skjerpe kravene velger man altså i stedet forslag om forbud, virker det som :fool:
:-)å
Opplæringen er ikke så grundig i California i alle fall, ut fra hva jeg har hørt der borte. Til tross for dette har jeg etter et lengre opphold der inntrykk av at folk var dyktige til å kjøre bil (og mc), og stort sett veldig hensynsfulle i trafikken. Mitt inntrykk er at det er mye mer idiotisk kjøring her hjemme. Ikke noe særlig, heller ikke med tanke på de farlige vegene vi har her til lands. Der er det på vesentlige deler av vegnettet små muligheter til å kollidere med møtende trafikk, da det gjerne var 3-6 filer i hver retning og man uansett var langt unna
møtende trafikk.
Har mistanke om at ruskjøring kan være et større problem der, men har ingen pålitelig statistikk. Det var i alle fall mange som hadde et
avslappet forhold til å ta noen øl feks, og deretter begi seg ut i trafikken.
Såvidt jeg vet er jo promillegrensen 0,8 i California, så da kan man faktisk ta seg noen øl og kjøre videre med god samvittighet.

Et annet aspekt er jo at i California er det sykkelvær hele året, så derfor har bilførere omgang med motorsyklister hele tiden og ikke halve sesongen som det er på denne siden av kloden.
1500 trafikkdrepte årlig, relatert til alkohol, i CA. (Det bor nesten 10 ganger så mange personer der som i Norge.)

For personer under 21 år er det såkalt 0-grense, eller nærmere bestemt 0.1 promille (0.01 %) http://www.dmv.org/ca-california/automotive-law/dui.php .

Dersom forsikringsselskap eller politi mener kjøringen kan ha vært påvirket av alkohol, selv med under 0.8 promille, kan
dette få negative konsekvenser ( http://www.ohiotiger.com/drinking-drivi ... gal-limit/ ).

Evnen til å kjøre bil kan være vesentlig forringet før man har en promille på 0.8, og det er dessverre mange som ikke overholder denne
grensen heller.

Så, å ta seg noen øl og kjøre videre "med god samvittighet" er ikke nødvendigvis noen god ide.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »

ATWindsor skrev:Jeg tror et forbud kommer. Dvs jeg tror å kjøre et kjøretøy selv på offentlige veier vil bli forbudt, og da er motorsykler også i praksis forbudt.
Det høres lite artig ut, men jeg deler også til en viss grad din bekymring. Det kan også bli så dyrt å forsikre motorsykler at det blir
et framkomstmiddel som kun få har råd til å benytte.
Så har vi miljøargumenter. Motorsykler forurenser uforholdsmessig mye i forhold til "nytten", skal man tro feks Mythbusters: http://latimesblogs.latimes.com/greensp ... sions.html .
mvh

-gsx750_80

Danreit
Innlegg: 26
Registrert: 10 sep 2016, 21:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Danreit »

Er vel flere krefter som på sin måte ønsker at offentlig vei skal være ett sted kun for "fornuftig transport", altså hvor risikoelementer, miljøverstinger og frydere skal reduseres til ett nærmest 0, hvor man kun transporterer i den lengde som er strengt nødvendig.
Motorsykkelen står dårlig stilt i en slik diskusjon..

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av ATWindsor »

gsx750_80 skrev:
ATWindsor skrev:Jeg tror et forbud kommer. Dvs jeg tror å kjøre et kjøretøy selv på offentlige veier vil bli forbudt, og da er motorsykler også i praksis forbudt.
Det høres lite artig ut, men jeg deler også til en viss grad din bekymring. Det kan også bli så dyrt å forsikre motorsykler at det blir
et framkomstmiddel som kun få har råd til å benytte.
Så har vi miljøargumenter. Motorsykler forurenser uforholdsmessig mye i forhold til "nytten", skal man tro feks Mythbusters: http://latimesblogs.latimes.com/greensp ... sions.html .
Vet ikke om jeg er direkte bekymret, de positive sidene med en slik ordning er enorme. Men det hadde vært fint med mere muligheter på lukkede områder.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: mulig framtidig totalforbud av motorsykler

Legg inn av Stian87 »

Tviler jeg sterkt på at blir en realitet. Som myndig har du lov til å gjøre ting som ikke er så smart, valget av å akseptere risikoen er opp til deg.

Typiske eksempler på dette er at du har lov til å drikke alkohol og røyke. Det er ikke sannsynlig at motorsykkel blir forbudt før noe av dette blir forbudt. Røyk og alkohol tar tross alt livet av mange flere enn hva motorsykkel gjør.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar