Hvordan få sorte deler sorte igjen?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
joten
Innlegg: 3
Registrert: 07 sep 2016, 13:37
Motorsykkelen din: Honda Hornet 2011

Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av joten »

Hei!

Jeg har en Honda Hornet 2011, hvor de sorte delene er blitt litt gråere med tiden.
Mitt spørsmål er da om noen har noen gode tips til å få disse sorte igjen?

Det gjelder både plast -og motordeler.

Se f.eks hvor grå mine deler er ifh. til Z750.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38169
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av AJ »

joten skrev:Hei!

Jeg har en Honda Hornet 2011, hvor de sorte delene er blitt litt gråere med tiden.
Mitt spørsmål er da om noen har noen gode tips til å få disse sorte igjen?

Det gjelder både plast -og motordeler.

Se f.eks hvor grå mine deler er ifh. til Z750.
Heisan joten :vs
og velkommen som registrert bruker her på MCsiden :thumleft .

Prøv flytende plastfornyer. Selv den i hyllene hos Biltema ser ut til å funke helt fint... :crazy:
Ellers tror det kan være lurt å avfette sykkelen med ekte parafin. Altså den du får kjøpt på bensinstasjon, ikke lampeolja du kjøper på REMA og andre kolonialbutikker.
Min erfaring er at ekte parafin er snillere mot plasten enn annen avfetting.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joten
Innlegg: 3
Registrert: 07 sep 2016, 13:37
Motorsykkelen din: Honda Hornet 2011

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av joten »

Tenker du da hele sykkelen?
F.eks fylle en sprayflaske med parafin og påføre de områdene som trenger det? :)

Takk for svar.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38169
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av AJ »

joten skrev:Tenker du da hele sykkelen?
F.eks fylle en sprayflaske med parafin og påføre de områdene som trenger det? :)

Takk for svar.
Parafin på hele sykkelen, ja. Inkludert kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JosteinBever
Innlegg: 87
Registrert: 19 jun 2016, 15:36
Motorsykkelen din: INGEN At The Moment

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av JosteinBever »


Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 499
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av MGR1 »

WD40 er bra på svarte motordeler. Spray på kald motor, og tørk av overskuddet. Ellers anbefaler jeg Armour All (blank) på svarte plastdeler. Helst bør man behandle sykkelen med en gang den er ny, men disse produktene gjør også underverker på eldre sykler.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Sted: Talgje

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av SverreOlsen »

Hviss en ser hva som er i bumper shine osv som en kjøper til plastikk er det som oftest kunn silikon.
Bruker kun silikon spray på plast deler selv, sprayer på, lar det trekke inn, tørker av med tørr fille, gammel plastikk blir som ny, plastikk som har mystet glansen og den sorte fargen kommer rett tilbake, til en brøkdel av prisen av di dyre prduktene som også inneholder en liten skvett parfyme.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Hadrian »

Bruker selv ACF-50 og er veldig fornøyd med det,men har ikke testet de andre produktene som anbefales her,de kan være bedre for alt jeg vet.
Det er ett "antirustmiddel" for fly egentlig,men funker på plast,lakk,elektronikk osv,og sykkelen blir lettere å rengjøre også.
Magisk er det ikke,men jeg syns det fungerer veldig bra og ser ingen grunn til å kjøpe noe annet.
http://www.acf-50.co.uk/motorcycle.htm

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Hansien »

Støttes!

Viktig å påføre i gjevne lag og bruk god tid. Kan være nødvendig om plasten er ekstra ille å behandle denne både to og tre ganger.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

joten
Innlegg: 3
Registrert: 07 sep 2016, 13:37
Motorsykkelen din: Honda Hornet 2011

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av joten »

jøss! :D hyggelig med så mye svar, takker :)


1. Spraye hele sykkel ink kjede med Parafin.
2. Skylle/vaske sykkkel og la tørke.
3. Bruke WD40 på motordeler
4. Polytrol på plastdeler.
5. Ta seg en pils.

Riktig? :twothumbs:

Var ikke spesielt stiv pris på polytrol eller på WDførr, så det lover godt og. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.

Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.

Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 499
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Canutus »

Jeg bruker "303 Aerospace Protectant SPF 40".
Kjøpte det opprinnelig for å vedlikeholde gummilukene på kajakken, men har sett at det kan brukes til så mye annet også :thumleft

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av vim »

Bjerknez skrev:Plasten er enkel. Bruk Owatrol Polytol. Fåes kjøpt på Jernia blandt annet.

Motordeler blir ofte varme og er nok kanskje også pulverlakkerte. Dette er en svært hard og motsatandsdyktig lakk, men du kan prøve med en grov polish/rubbing med roterende maskin. Prøv på et lite område først.

Altså ikke polish fra Statoil, men "skikkelig" polish. Det får du blandt annet kjøpt å¨scandicshine.no
Enig i Polytrol: absolutt beste som finnes på ulakkert plast. OBS! Tørk av overskuddet skikkelig, da det ellers legger seg et herdet lag som flasser.

En snill "rubbing" kan funke hvis ikke wd-40 løser problemet. Av vanlig hyllevare, er Autoglyms Super Resin helt OK for en alt-i-1 løsning. Styr unna rubbing fra Biltema - den er gjerne veldig grov.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Wd40 har ingen slipemidler i seg og gjør ingenting annet med overflaten enn å legge igjen en hinne som får metallet til å SE blankere (mer sort) ut.

Super Resin polish er bare en slags lakkrens. Verdt forsøket ja, men jeg har ikke tro på denne. Biltema selger nok ikke skikkelig rubbing. Hvilken rubbing fra Biltema er for grov mener du? Link?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser nå at Biltema har en rubbing, men det står ingenting om hvilken "cut" denne har og det er heller ingen beskrivelse på den. Er den beregnet for maskin eller ikke? Uansett.. jeg ville styrt langt unna denne.

Ta en titt på Scholl sin rubbing serie på Scandicshine. S17+ er en god allrounder og det er denne jeg har brukt på både bil og sykkel til å fjerne små riper etc. Mulig man må ha en med litt mer "cut" på disse motordekslene, men regelen er så klart å begynne med noe som er snilt og at man alltid prøver på et lite område først.

Svar