(DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Sted: Trondheim
(DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Ble en brå slutt på mc kjøringen denne sesongen for meg, var ute på en rolig søndagstur da sykkelen plutselig rykket til og motorkraften forsvant et lite sekund. Røykla halve bygda jeg passerte så var det stopp. Bergingsbil til verksted hvor de konstaterte at noe kritisk hadde skjedd med motoren, men de visste ikke helt hva. Mellom 8-10 lapper skulle de ha for å ta ut motoren, det ble litt for mye syntes jeg. Prøver derfor heller å fikse det selv.
Jeg er ingen mekaniker, har heller ikke mye kunnskap- tenkte det kunne vært litt kjekt å dele prosessen her; slik at de som har noen gode innspill kan komme med dem
Jeg er ingen mekaniker, har heller ikke mye kunnskap- tenkte det kunne vært litt kjekt å dele prosessen her; slik at de som har noen gode innspill kan komme med dem
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
-
- Innlegg: 262
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Har du jevn kompresjon? Jeg ville målt det før demontering.
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Den forbrenner ihvertfall det som trolig er olje. Var røyken blå eller hvit? Så du mista bare motorkraft ei lita stund, og etterpå trakk den bra igjen?
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Sted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Røyken var hvit, var ikke et markant tap av kraft; mer som et lite rykk før kraften kom tilbake igjen. Om den hadde full effekt vet jeg ikke, for jeg stoppet så snart jeg så røykskyen bak meg.ZZR-Erling skrev:Den forbrenner ihvertfall det som trolig er olje. Var røyken blå eller hvit? Så du mista bare motorkraft ei lita stund, og etterpå trakk den bra igjen?
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Sted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Verkstedet startet opp sykkelen, regner med de sjekket det da? De sa iallfall at noe kritisk hadde skjedd.Reodor Felgen skrev:Har du jevn kompresjon? Jeg ville målt det før demontering.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6970
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Hvit røyk tyder på at kjølevann kommer inn i brennkammer. Kan være så enkelt som toppakning, men kan like gjerne være noe verre. Sprekker i toppen kanskje..
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Oki..da er det vann som forbrenner.
Toppakningene er ihvertfall å misstenke.
Har motoren bare gått noen få minutter slik er nok toppene ok og ikke sprukket eller vridd.
Få tak i Service Manual og sjekk om motoren egentlig må ut for å bytte begge toppakningene.
Toppakningene er ihvertfall å misstenke.
Har motoren bare gått noen få minutter slik er nok toppene ok og ikke sprukket eller vridd.
Få tak i Service Manual og sjekk om motoren egentlig må ut for å bytte begge toppakningene.
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
...når jeg tenker meg om, kan det være at Service Manual sier at motoren skal ut, men det trenger ikke stemme..hør på et stort VFR-forum.
Boka trenger du uansett til ulike beskrivelser og en momentoversikt som du ihvertfall trenger når toppene skal monteres.
Kan også være at påfylling av kjølevæske etter tømming, skal skje på en "sær" måte, viktig.
Boka trenger du uansett til ulike beskrivelser og en momentoversikt som du ihvertfall trenger når toppene skal monteres.
Kan også være at påfylling av kjølevæske etter tømming, skal skje på en "sær" måte, viktig.
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
...og kanskje det er mulig å påvise hvilken toppakning som e gåen..om det nu er den da..æ klar ikke se noen anna årsak hvertfall.
Man må ha en oversikt over vannflødet i motoren, men trolig vrient å påvise hvilken av pakningene som e gåen..æ hadde gått for å skru litt ekstra, ja om så mye mer, og bytta begge.
Man må ha en oversikt over vannflødet i motoren, men trolig vrient å påvise hvilken av pakningene som e gåen..æ hadde gått for å skru litt ekstra, ja om så mye mer, og bytta begge.
- Viffern94
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 okt 2015, 21:06
- Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
- Sted: Trondheim
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Sitter å blar i Haynes nå , blir litt lesing før jeg går videre med sykkelen.ZZR-Erling skrev:255NOk for manualen
http://m.ebay.com/itm/Haynes-Workshop-M ... Ciid%253A1
Siden den har gått 135000km tenker jeg det kan være greit å gi den en skikkelig overhaling når jeg allikavel er så godt igang. Har en mistanke om at tidligere eiere ikke har vært like opptatt av vedlikeholdet av sykkelen
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Du tenker på å "legge motoren ut i småbiter"..??Viffern94 skrev:Sitter å blar i Haynes nå , blir litt lesing før jeg går videre med sykkelen.ZZR-Erling skrev:255NOk for manualen
http://m.ebay.com/itm/Haynes-Workshop-M ... Ciid%253A1
Siden den har gått 135000km tenker jeg det kan være greit å gi den en skikkelig overhaling når jeg allikavel er så godt igang. Har en mistanke om at tidligere eiere ikke har vært like opptatt av vedlikeholdet av sykkelen
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
135 000 kan da ikke være mye, da skal den være veldig dårlig behandlet og fått svært få oljeskift for at det er behov for en GRUNDIG gjennomgang.
-
- Innlegg: 830
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Hva er mye på en mc?? Hvor langt er de gått når de er gått mye?ZZR-Erling skrev:135 000 kan da ikke være mye, da skal den være veldig dårlig behandlet og fått svært få oljeskift for at det er behov for en GRUNDIG gjennomgang.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille.
Re: (DIY)HONDA VFR800FI2001 gåen motor/overhaling
Tja si det..men en kollega har en Pan European som har gått 280 000 uten å ha åpnet motoren for annet enn venriljustering. Den går som ett sveitsisk urverk, og forbrenner hverken olje eller vann eller har muffenslyder....KevinmsR6 skrev:Hva er mye på en mc?? Hvor langt er de gått når de er gått mye?ZZR-Erling skrev:135 000 kan da ikke være mye, da skal den være veldig dårlig behandlet og fått svært få oljeskift for at det er behov for en GRUNDIG gjennomgang.
Med denne VFR 'n kunne det vel være lurt å bytte toppakningene også ta en kompresjonstest og ei ny vurdering...eller hva mener folket?
Jeg ville hvertfall i det lengste unngått mere plukking i motoren.
Jeg ville nok også forhørt meg grundig i ett større forum vedr hva som kan tenkes å være lurt å bytte, feks kamkjedet.