Da er det selvfølgelig bare å gå 'all inn' og finsikte seg inn på KTM 1200 Super Adventue T/S/R... .
Dansekris - Ny sykkel
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel
Dette snakket vi om på Tretten, men det blir nok en BMW R 1200 GSA når den tid kommer.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel
Bimmer!! GS er kongen
Tror ikke du vil angre på R1200GS. Selv er jeg mest fan av R1150GS utseendemessig. Har også inntrykk av at den er litt enklere å ha med å gjøre.
Tror ikke du vil angre på R1200GS. Selv er jeg mest fan av R1150GS utseendemessig. Har også inntrykk av at den er litt enklere å ha med å gjøre.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37980
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Olav K
- Innlegg: 2639
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel
Uansett hva du velger å gå for, blir det nok ikke feil.
Kanonsykler begge deler. Hadde gleden av å kjøre over 100 mil med GSA, både langs landeveien og på skauen, under et kjempeartig grustreff på Finnskogen her forleden.
Og det er ikke mye å sette fingern på med den sykkelen. Gjennomført, tvers igjennom.
Hadde noen mil på en SuperAdventure 1290 R i våres, og den sykkelen handler egentlig bare om EN ting, og det er motor. Helt sinnsvakt med krefter, og den jeg testa hadde i tillegg knastehjul, så på asfalt gav den komboen en helt surrealistisk følelse. På grus blir det helt hysterisk morro.
Men det å oppleve at veikvaliteten ikke setter noen begrensninger for hvor turen skal gå, bringer inn en helt ny dimensjon til MC-livet.
Det blir som å velge mellom eple eller pære. Det er godt begge deler, bare forskjellig
Skal jeg bytte inn StorTigern min i noe annet, så blir det en av disse.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og en ekstra sykkel
Da er det selvfølgelig bare å gå 'all inn' og finsikte seg inn på KTM 1200 Super Adventue T/S/R... .Olav K skrev: ↑08 sep 2017, 16:33 [quote=Dansekris post_id=329195 time=<a href="tel:1504734552">1504734552</a> user_id=4845]
[quote=AJ post_id=329191 time=<a href="tel:1504732160">1504732160</a> user_id=345]
[quote=Dansekris post_id=329190 time=<a href="tel:1504731131">1504731131</a> user_id=4845]
>snip<
Jeg har hvert fall blitt helt sikker på at det er adventure-sykkel som blir min neste!
[/quote]
Dette snakket vi om på Tretten, men det blir nok en BMW R 1200 GSA når den tid kommer.
[/quote]
Uansett hva du velger å gå for, blir det nok ikke feil.
Kanonsykler begge deler. Hadde gleden av å kjøre over 100 mil med GSA, både langs landeveien og på skauen, under et kjempeartig grustreff på Finnskogen her forleden.
Og det er ikke mye å sette fingern på med den sykkelen. Gjennomført, tvers igjennom.
Hadde noen mil på en SuperAdventure 1290 R i våres, og den sykkelen handler egentlig bare om EN ting, og det er motor. Helt sinnsvakt med krefter, og den jeg testa hadde i tillegg knastehjul, så på asfalt gav den komboen en helt surrealistisk følelse. På grus blir det helt hysterisk morro.
Men det å oppleve at veikvaliteten ikke setter noen begrensninger for hvor turen skal gå, bringer inn en helt ny dimensjon til MC-livet.
Det blir som å velge mellom eple eller pære. Det er godt begge deler, bare forskjellig
Skal jeg bytte inn StorTigern min i noe annet, så blir det en av disse.
[/quote]
Det blir nok noen år til det blir aktuelt uansett.
I første omgang blir det en 650 Vstrom eller Transalp til rundt 50 lapper.
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Nå er sesongen over for min del.
I alt har jeg kjørt ca. 8000km. Ikke allverdens med tanke på at jeg hadde min første langtur i sommer. Da tilbakela jeg 380mil aleine i løpet av to uker.
Den turen kommer jeg til å huske resten av livet. Trolig kommer jeg aldri til å bli så våt igjen heller!
Hva neste sesong bringer er ikke godt å si. Men, det blir enten en sykkel til eller salg av Hondaen for kjøp av noe annet. Jeg håper denne vinteren blir enklere for meg enn forrige, som var et definitivt lavpunkt så langt i livet. Det har jeg tatt konsekvensen av allerede og kjøpt meg slalomski.
Nyvaska og polert gammel traver! Syns den holder seg godt til å være en 03-mod som har gått 41K.
I alt har jeg kjørt ca. 8000km. Ikke allverdens med tanke på at jeg hadde min første langtur i sommer. Da tilbakela jeg 380mil aleine i løpet av to uker.
Den turen kommer jeg til å huske resten av livet. Trolig kommer jeg aldri til å bli så våt igjen heller!
Hva neste sesong bringer er ikke godt å si. Men, det blir enten en sykkel til eller salg av Hondaen for kjøp av noe annet. Jeg håper denne vinteren blir enklere for meg enn forrige, som var et definitivt lavpunkt så langt i livet. Det har jeg tatt konsekvensen av allerede og kjøpt meg slalomski.
Nyvaska og polert gammel traver! Syns den holder seg godt til å være en 03-mod som har gått 41K.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Sted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Nyvaska og polert gammel traver! Syns den holder seg godt til å være en 03-mod som har gått 41K.
[img]https://s1.postimg.org/1g84y6cwwf/IMG_
[/quote]
41 kkm er ikke mye for en slik sykkel, vanligvis.
Forutsatt godt vedlikehold gjør den nok glatt 100 000 km eller mer.
Ved å søke på 300000 mile honda 600 på youtube finner man raskt en Honda 600 som angivelig har gått 300 000 miles, dvs mer enn 460000 km.
[img]https://s1.postimg.org/1g84y6cwwf/IMG_
[/quote]
41 kkm er ikke mye for en slik sykkel, vanligvis.
Forutsatt godt vedlikehold gjør den nok glatt 100 000 km eller mer.
Ved å søke på 300000 mile honda 600 på youtube finner man raskt en Honda 600 som angivelig har gått 300 000 miles, dvs mer enn 460000 km.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
41 kkm er ikke mye for en slik sykkel, vanligvis.gsx750_80 skrev: ↑29 okt 2017, 17:27 Nyvaska og polert gammel traver! Syns den holder seg godt til å være en 03-mod som har gått 41K.
[img]https://s1.postimg.org/1g84y6cwwf/IMG_
Forutsatt godt vedlikehold gjør den nok glatt 100 000 km eller mer.
Ved å søke på 300000 mile honda 600 på youtube finner man raskt en Honda 600 som angivelig har gått 300 000 miles, dvs mer enn 460000 km.
[/quote]
Yes, I know! Det var derfor jeg kjøpte sykkelen. Jeg tenkte mest på det kosmetiske :)
Mekanisk skal den være feilfri.
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Har fått kjenne på sesongens første snø og parallelt kommer tankene om hva neste sesong bringer.
Som jeg tidligere har skrevet tror jeg nok at mine dager med en plastrakett fra Japan er talte. Jeg har lekt med tanken på å beholde Hondaen og så supplere den med en eldre Suzuki V-strom eller noe i den duren. Det spørs om ikke den planen utgår til fordel for noe mer oppreist og nyere.
Jeg har lenge tenkt at jeg ikke kan leve uten en racingsykkel og potensiell kneskraping. Det har jeg vel innsett at jeg kan, og jeg er hvert fall villig til å prøve en sesong med noe annet.
Jeg vil fortsatt ha fart og spenning, men jeg sitte oppreist og vil ha mulighet til å kjøre på grus. Bakgrunnen for overgangen til ADV/touring er
så enkelt som at jeg er bitt av basillen. Etter langturen i sommer visste jeg at jeg ville ha mer!
Økonomien har blitt bedre og mer stabil etterhvert som jeg har karra til meg full jobb. Derfor tror jeg at jeg kan få til å kjøpe en av disse syklene til neste sesong. Selvsagt godt brukt. Budsjettet blir max 130k.
Kandidatene er:
Triumph Tiger 800 XC.
Hvorfor:
Denne modellen har gått meg litt hus forbi tidligere. Men etter noen timer rundt på nettet og Youtube skjønner jeg at denne kanskje er den mest idelle for meg. Ikke for stor, ikke for grusorientert og ikke for dyr. Motoren er visst knall og fin til hverdagsbruk. Sprek er den også!
Virker som et bra kompromiss når det kommer til asfalt vs grus.
KTM Adventure 990 R
Hvorfor:
Har alltid hatt sansen for KTM, men ikke helt funnet modellen for meg og min lommebok. Denne virker veldig ålreit. Sint og kraftig motor. Grom lyd. Velprøvd og anerkjent for ADV-førere. Den er kanskje litt for grov for hverdagsbruk og min asfalt/grus-ratio, men det virker som den duger til asfalt-touring også.
Yamaha MT-09 Tracer
Hvorfor:
Har sikla på denne sykkelen lenge. Var først veldig interessert i den vanlige MT-09, men da får jeg ikke touring-egenskapene til Traceren.
Dette virker som en tipptopp entry level sport-touring-sykkel. Sprek, svingvillig og relativt billig. Eneste ulempen her er at jeg utelukker gruskjøring.
Vi får se hva neste vår bringer. Planen er hvert fall å legge ut på en treukers tur i Europa til sommeren og besøke de flotteste alpene og så ta en skikkelig heisatur hjem gjennom øst-europa. Deretter helgeturer i den norske fjellheimen med telt og full pakke!
Samtidig må jeg tenke på at min motorsykkel hovedsaklig blir brukt til å frakte meg att og fram til jobb i en travel Oslo-trafikk. Aller helst skulle jeg fått en ny sykkel inn dørene i bygården så jeg får parkert den i bakgården. Det klarer jeg med Hondaen, men usikker på om alle de overnevnte klarer det.
Som jeg tidligere har skrevet tror jeg nok at mine dager med en plastrakett fra Japan er talte. Jeg har lekt med tanken på å beholde Hondaen og så supplere den med en eldre Suzuki V-strom eller noe i den duren. Det spørs om ikke den planen utgår til fordel for noe mer oppreist og nyere.
Jeg har lenge tenkt at jeg ikke kan leve uten en racingsykkel og potensiell kneskraping. Det har jeg vel innsett at jeg kan, og jeg er hvert fall villig til å prøve en sesong med noe annet.
Jeg vil fortsatt ha fart og spenning, men jeg sitte oppreist og vil ha mulighet til å kjøre på grus. Bakgrunnen for overgangen til ADV/touring er
så enkelt som at jeg er bitt av basillen. Etter langturen i sommer visste jeg at jeg ville ha mer!
Økonomien har blitt bedre og mer stabil etterhvert som jeg har karra til meg full jobb. Derfor tror jeg at jeg kan få til å kjøpe en av disse syklene til neste sesong. Selvsagt godt brukt. Budsjettet blir max 130k.
Kandidatene er:
Triumph Tiger 800 XC.
Hvorfor:
Denne modellen har gått meg litt hus forbi tidligere. Men etter noen timer rundt på nettet og Youtube skjønner jeg at denne kanskje er den mest idelle for meg. Ikke for stor, ikke for grusorientert og ikke for dyr. Motoren er visst knall og fin til hverdagsbruk. Sprek er den også!
Virker som et bra kompromiss når det kommer til asfalt vs grus.
KTM Adventure 990 R
Hvorfor:
Har alltid hatt sansen for KTM, men ikke helt funnet modellen for meg og min lommebok. Denne virker veldig ålreit. Sint og kraftig motor. Grom lyd. Velprøvd og anerkjent for ADV-førere. Den er kanskje litt for grov for hverdagsbruk og min asfalt/grus-ratio, men det virker som den duger til asfalt-touring også.
Yamaha MT-09 Tracer
Hvorfor:
Har sikla på denne sykkelen lenge. Var først veldig interessert i den vanlige MT-09, men da får jeg ikke touring-egenskapene til Traceren.
Dette virker som en tipptopp entry level sport-touring-sykkel. Sprek, svingvillig og relativt billig. Eneste ulempen her er at jeg utelukker gruskjøring.
Vi får se hva neste vår bringer. Planen er hvert fall å legge ut på en treukers tur i Europa til sommeren og besøke de flotteste alpene og så ta en skikkelig heisatur hjem gjennom øst-europa. Deretter helgeturer i den norske fjellheimen med telt og full pakke!
Samtidig må jeg tenke på at min motorsykkel hovedsaklig blir brukt til å frakte meg att og fram til jobb i en travel Oslo-trafikk. Aller helst skulle jeg fått en ny sykkel inn dørene i bygården så jeg får parkert den i bakgården. Det klarer jeg med Hondaen, men usikker på om alle de overnevnte klarer det.
Sist redigert av Dansekris den 12 nov 2017, 23:37, redigert 1 gang totalt.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Jeg tenker umiddelbart på BMW R1150GS eller R1200GS, R1150GS er klassisk BMW, kanskje en litt for traust motor sett med dagens øyne i adventure-klassen.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105013607
Så kan man kneppe det opp et hakk og få en mye mer moderne motorsykkel.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=107412483
Jeg synes Triumph Tiger er svært spennende! En bekjent tok en tur i USA med en kameratgjeng. Planen var å leie Harley Davidson og farte rundt. Så viste det seg at de ikke hadde nok Harley Davidson å leie ut der og da og han, som den eneste måtte velge noe annet. Han valgte Tigeren, forelsket seg i den og kjøpte en lik en i Norge da han returnerte :)
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105013607
Så kan man kneppe det opp et hakk og få en mye mer moderne motorsykkel.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=107412483
Jeg synes Triumph Tiger er svært spennende! En bekjent tok en tur i USA med en kameratgjeng. Planen var å leie Harley Davidson og farte rundt. Så viste det seg at de ikke hadde nok Harley Davidson å leie ut der og da og han, som den eneste måtte velge noe annet. Han valgte Tigeren, forelsket seg i den og kjøpte en lik en i Norge da han returnerte :)
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Bare for å ha det sagt. Mitt ultimate mål er selvsagt å kjøpe en relativt ny R1200GSA! Jeg har ikke eid noe nyere enn 2007, og min nåværende knallert er fra 2003, så jeg er keen på noe litt nyere egentlig.FredrikE24 skrev: ↑12 nov 2017, 23:31 Jeg tenker umiddelbart på BMW R1150GS eller R1200GS, R1150GS er klassisk BMW, kanskje en litt for traust motor sett med dagens øyne i adventure-klassen.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=105013607
Så kan man kneppe det opp et hakk og få en mye mer moderne motorsykkel.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=107412483
Jeg synes Triumph Tiger er svært spennende! En bekjent tok en tur i USA med en kameratgjeng. Planen var å leie Harley Davidson og farte rundt. Så viste det seg at de ikke hadde nok Harley Davidson å leie ut der og da og han, som den eneste måtte velge noe annet. Han valgte Tigeren, forelsket seg i den og kjøpte en lik en i Norge da han returnerte :)
Jo mer tid jeg bruker på Youtube, jo mer keen blir jeg på en Tiger!
Som f.eks denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=106006866
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Jeg må nesten korrigere deg litt..Dansekris skrev: ↑12 nov 2017, 23:22
Yamaha MT-09 Tracer
Hvorfor:
Har sikla på denne sykkelen lenge. Var først veldig interessert i den vanlige MT-09, men da får jeg ikke touring-egenskapene til Traceren.
Dette virker som en tipptopp entry level sport-touring-sykkel. Sprek, svingvillig og relativt billig. Eneste ulempen her er at jeg utelukker gruskjøring.
Du utelukker slett ikke gruskjøring med Tracer 900!
Ja, den er i klassen "Versatile", altså asfaltorientert. Det er felgdimensjoner 17/17, ikke 21/17, samt at dekkene er noe brede og er asfaltdekk. Men sykkelen har TCS i to nivå + mulighet til å slå helt av, ABS og tre motormodus. Den er absolutt egnet til å kjøre på grus. Men som jeg har sagt før, når grusveien går over fra bilvei til traktorvei er det best å snu mens det er morsomt. Da kreves det andre dekk, lengre fjæringsvei og litt mer bakkeklaring under midtstøtta.
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Ja, det er sant, men jeg ville nok ikke lagt ut på grustur med gatedekk. Sikkert greit for småturer her og der, men jeg ønsker mulighet til å gjøre begge deler skikkelig.kjellv skrev: ↑12 nov 2017, 23:41Jeg må nesten korrigere deg litt..Dansekris skrev: ↑12 nov 2017, 23:22
Yamaha MT-09 Tracer
Hvorfor:
Har sikla på denne sykkelen lenge. Var først veldig interessert i den vanlige MT-09, men da får jeg ikke touring-egenskapene til Traceren.
Dette virker som en tipptopp entry level sport-touring-sykkel. Sprek, svingvillig og relativt billig. Eneste ulempen her er at jeg utelukker gruskjøring.
Du utelukker slett ikke gruskjøring med Tracer 900!
Ja, den er i klassen "Versatile", altså asfaltorientert. Det er felgdimensjoner 17/17, ikke 21/17, samt at dekkene er noe brede og er asfaltdekk. Men sykkelen har TCS i to nivå + mulighet til å slå helt av, ABS og tre motormodus. Den er absolutt egnet til å kjøre på grus. Men som jeg har sagt før, når grusveien går over fra bilvei til traktorvei er det best å snu mens det er morsomt. Da kreves det andre dekk, lengre fjæringsvei og litt mer bakkeklaring under midtstøtta.
Ut i fra hva jeg kommer til å bruke mest tid på er nok Traceren det beste valget.
-
OnlineFredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Dansekris ' logg - Drømmer om langturer og ny sykkel - sesongslutt
Jeg tenker nå at en Tiger eller GS kan en vel så god jobb til hverdagskjøring som det traceren kan. Jeg synes Traceren er litt kjedelig og A4(man kan kanskje kalle R1200GS som A4 også, men ikke på samme måte).
Jeg merker etter at jeg fikk satt på TKC80 dekk på Jawaen at en tur utenfor asfalten var utrolig gøy. Ble meget lysten på en sprekere grussykkel. På en annen side så liker jeg K1200RSen min altfor godt.
Jeg merker etter at jeg fikk satt på TKC80 dekk på Jawaen at en tur utenfor asfalten var utrolig gøy. Ble meget lysten på en sprekere grussykkel. På en annen side så liker jeg K1200RSen min altfor godt.