Kim`s (B)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

WikingTnT skrev:Den beste jeg har er : http://www.fc-moto.de/Icon-Stryker-Batt ... oren-Weste

Veldig bra passform - god pansring foran og bak.

Edit : det er denne jeg har : http://www.fc-moto.de/Icon-Stryker-Protektor-Weste-1
Den så awesome ut! Ikke så dyr heller! betalte mer for den jeg har nå :roll
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Assi »

KiMedic skrev:Stemmer at det er d3o ;)

greit å kjøre med?
Har ikke noe å sammenligne med, men veldig greit hvis du mener i betydning komfortabelt. Legger ikke merke til den når jeg tar den på eller har på jakken. Regner med den er ok sikkerhetsmessig også, hvis det er det du mener, men let's not find out. :)

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Assi skrev:
KiMedic skrev:Stemmer at det er d3o ;)

greit å kjøre med?
Har ikke noe å sammenligne med, men veldig greit hvis du mener i betydning komfortabelt. Legger ikke merke til den når jeg tar den på eller har på jakken. Regner med den er ok sikkerhetsmessig også, hvis det er det du mener, men let's not find out. :)
Syns den er komfy selv! Vil helst ikke finne ut om den funker selv! Men tanken på at den sitter der hjelper :[-o<
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av cevillan »

Statistisk sett hjelper ryggskinner svært lite. Ca 13 % av alle motorsykkelulykker involverer en ryggskade, men kun 0,8 % av disse er som følge av direkte slag mot ryggsøyle. Og de slagene er langt sterkere enn det lille prøvestykket man benytter ved testing av skinner i henhold til EN1621-2. Så og si alle ryggskader stammer fra vridninger og/eller slag mot hode, skuldre og hofter (http://www.maids-study.eu) Ryggskinne hjelper imidlertid bra mot overfladiske skader (asfalteksem) og logisk sett kan det beskytte indre organer bedre i høyenergiulykker.

Jeg tror det spiller mindre rolle hvilken type du velger i forhold til sikkerheten og funksjonaliteten, da teststandarden er den samme. Jeg ville gått for den som er mest behagelige på, som igjen vil øke sannsynligheten for at den faktisk blir brukt.

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

cevillan skrev:Statistisk sett hjelper ryggskinner svært lite. Ca 13 % av alle motorsykkelulykker involverer en ryggskade, men kun 0,8 % av disse er som følge av direkte slag mot ryggsøyle. Og de slagene er langt sterkere enn det lille prøvestykket man benytter ved testing av skinner i henhold til EN1621-2. Så og si alle ryggskader stammer fra vridninger og/eller slag mot hode, skuldre og hofter (http://www.maids-study.eu) Ryggskinne hjelper imidlertid bra mot overfladiske skader (asfalteksem) og logisk sett kan det beskytte indre organer bedre i høyenergiulykker.

Jeg tror det spiller mindre rolle hvilken type du velger i forhold til sikkerheten og funksjonaliteten, da teststandarden er den samme. Jeg ville gått for den som er mest behagelige på, som igjen vil øke sannsynligheten for at den faktisk blir brukt.
Tenker du oppsummerte det bra! i høyenergiulykker hjelper den nok fint lite uansett. Men som du sier; i noen situasjoner er den nok gull verdt!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Bjerknez »

Vi kan vel vertfall være enig om at den er bedre enn ingenting? :thumleft

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Er i tenkeboksen om dagen. Har prøvekjørt 2 sykler som jeg har så lyst på! Men siden jeg ikke er Ole Brum,får jeg velge bare 1 :eh

Skal jeg handle med hjertet. Blir det ny MT07, med litt tilbehør orginalt. Det finnes jo et hav av ting til den på ebay etc..
IMG_0625.JPG
IMG_0626.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Fornuftigheten ber meg velge denne pga. den er så allsidig..og den går utrolig godt! :crazy:
IMG_0630.JPG
IMG_0633.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6957
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av kjellv »

Meget godt valg hører jeg en Yamahaselger jeg kjenner godt sier ;-)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Bjerknez »

Av disse to ville jeg klart valgt Traceren. Men det er jo DU som skal ha den. Velg den du liker best :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Bjerknez »

Men aller helst ville jeg valgt Yamaha XSR900. Samme motoren som i Traceren men mer lik MT07 i utseende. Skikkelig tøff sykkel med herlig lyd og skikkelig bunndrag. Helt klart min favoritt i det segmentet, hakket bak Street Triple R.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av cevillan »

Bjerknez skrev:Vi kan vel vertfall være enig om at den er bedre enn ingenting? :thumleft
Det er jo bedre med fulldekkende rustning også, samt gul vest utenpå, men du kjører ikke med det likevel. Som alt annet handler MC-livet om prioritering, både i forhold til økonomi og komfort. Hvis man for eksempel prioriterer å kjøpe Cordura kjøreutstyr i stedet for skinn for også ha råd til en ryggskinne, har man gjort et sikkerhetsmessig dårlig valg, selv om man føler seg som verdens råeste atgatt-fører. At det er en uheldig prioritering vet vi basert på ulykkesstatistikk. Tror ikke det skader at noen påpeker dette fra tid til annen. Selv om noen på død og liv må forsvare sine kjøp.

Det hadde også vært mye mer fornuftig å kjøpe en nakkekrage med hjelmfeste i stedet for ryggskinne, men det er ikke på "moten" enda. Hvis man er så opptatt av egen sikkerhet som mange atgatt-førere gir uttrykk for, er det veldig rart. Sånn basert på ulykkesstatistikk hvertfall. Men de har sikkert andre og bedre argumenter.

Men for å unngå å spamme ned tråden;
nOoB; har du testet 2016-modellen av KTM DukeR 690? Den har fått svært mye attraktive oppgraderinger, og er et fint kompromiss med tanke på allsidighet mellom de to du allerede har testet.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22931
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av Bjerknez »

Er så absolutt enig med deg cevillan. Jeg er så absolutt heller ingen "moteløve" når det kommer til sikkerhet. Jeg kjører med en Alive jakke/bukse til 2.500,- som jegsyntes så bra ut. Riktignok har jeg Schuberth hjelm og svindyre hansker, men ikke noen ryggskinne og skrive hjem om. Hos meg er nok komforten hakket viktigere enn sikkerheten. Men det er MITT valg.

At andre vil ta på seg en "rustning" for bli dems sak.

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

cevillan skrev:
Bjerknez skrev:Vi kan vel vertfall være enig om at den er bedre enn ingenting? :thumleft
Det er jo bedre med fulldekkende rustning også, samt gul vest utenpå, men du kjører ikke med det likevel. Som alt annet handler MC-livet om prioritering, både i forhold til økonomi og komfort. Hvis man for eksempel prioriterer å kjøpe Cordura kjøreutstyr i stedet for skinn for også ha råd til en ryggskinne, har man gjort et sikkerhetsmessig dårlig valg, selv om man føler seg som verdens råeste atgatt-fører. At det er en uheldig prioritering vet vi basert på ulykkesstatistikk. Tror ikke det skader at noen påpeker dette fra tid til annen. Selv om noen på død og liv må forsvare sine kjøp.

Det hadde også vært mye mer fornuftig å kjøpe en nakkekrage med hjelmfeste i stedet for ryggskinne, men det er ikke på "moten" enda. Hvis man er så opptatt av egen sikkerhet som mange atgatt-førere gir uttrykk for, er det veldig rart. Sånn basert på ulykkesstatistikk hvertfall. Men de har sikkert andre og bedre argumenter.

Men for å unngå å spamme ned tråden;
nOoB; har du testet 2016-modellen av KTM DukeR 690? Den har fått svært mye attraktive oppgraderinger, og er et fint kompromiss med tanke på allsidighet mellom de to du allerede har testet.
Jeg har absolutt sett på på både Duke og Duke R..Er bare redd for 1 dunker risting i "høy" fart.. :-k
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 243
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Sted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Fra nOoB til veien videre...

Legg inn av KiMedic »

Tenkte jeg måtte oppdatere litt her inne. Har vært å handlet sykkel i dag! Siden min bedre halvdel er sengeliggende med feber, måtte mine 2 "gullunger" bli med :yahoo

Det resulterte i at jeg måtte bestemme meg for MT-07 eller den litt dyrere MT-09, samtidig som jeg måtte stoppe ei langfingra frøken på 2 år fra å klatre på kliss nye BMW flaggskip! Guttungen på 4 tenkte at å klatre på meg mens selgeren prøver å føre en samtale passet bra. Selvfølgelig lovet de meg begge å oppføre seg som folk, men atter en gang ble jeg lurt :doh

Valgte å stroppe de fast i bilen, ga de en tyggis(noe de aldri får bilen egentlig) å satt på "Dyreparken" dvd`n! :prf

På vei inn døra igjen tenkte jeg at det lureste sikkert er å velge den rimeligste og heller bruke resten av pengene på å underholde barna de siste ukene før barnehagen åpner :-k Dessuten var det jo akkurat denne sykkelen jeg helst ville ha!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Svar