Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Intruder »

:nattinatti :mc1

Dette tema er ment å beskrive ovennevnte ting.Egne negative eller
positive erfaringer kan deles med andre. :redface
(Ovennevnte kan virke dumt,men er forfattet i et lyst øyeblikk)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

Jammen da er vi i gang igjen :thumleft
Bra!

Mye man må passe på...:
Det er jo ofte slik at at mange har fått påmontert nye dekk i løpet av vinteren. Disse kan være svært glatte før det er ordentlig kjørt inn!!
Og så har vi dette tilbakevendende grusproblemet, gjerne i kryss hvor det samler seg i små... tja, skal vi si... deponier midt i krysset og som regel akkurat der vi MCister har tenkt å kjøre...
Man mister fort veigrepet om man ikke passer på disse små grushaugene, som de ansvarlige feier bort altfor seint...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Intruder »

En motorsyklist jeg prata med,sa at hvis du ofte var i nestenkollisjoner o.l.
trengte det ikke være motpartens skyld bestandig.--Tenk over din
egen kjøremåte også !
:yeahright
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av mekkern »

Legger merke til at man etter noen år kjører "litt" mere defansivt enn når en var ung og gal...(hvis en overlevde).. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Misha »

Under kjøreopplæringen blir man gjort oppmerksom på faren ved andre trafikkanter som kommer ut fra sideveier og skal inn på veien du kjører på. Faren er som vi alle vet dette med fartsbedømming, og om denne andre trafikkanten vil plutselig kjøre ut foran deg.
Vi må forutse det verste, og handle ut ifra det. Problemet er bare at hvis man foretar en merkbar fartsreduksjon, kan dette oppfattes som om man vil slippe vedkommende ut foran deg, og dermed skape en farlig situasjon.

Jeg kom kjørende i et bussfelt i en bygate, mens venstrefeltet var fullt av biler i stillestående kø. Jeg nærmer meg en lys-regulert fotgjengerovergang som jeg hadde grønt lys til, og jeg ser en kvinne som kommer gående med bestemte skritt på høyre side med kurs rett mot overgangen. Automatisk begynner jeg å bremse en smule, selv om jeg har grønt lys. Kvinnemennesket ser på meg, og går rett ut i gangfeltet. Og jeg må småbannende bruke begge bremser ganske kraftig for å unngå henne.
Nå er det jo litt forskjell på fotgjengere og kjøretøy, men det sier litt om hvordan andre oppfatter situasjonen når man reduserer farten inn mot dem.

Så jeg passer på når jeg nærmer meg slike situasjoner, men jeg reduserer ikke farten nevneverdig. :[-(
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av rogg »

Var på Norgestreffet i Stjørdal for noen år siden. Da jeg hadde pakket og var klar for hjemturen, kom det en bort til meg og sa "God tur hjem og ta det rolig, du taper uansett"
Et godt poeng...Det vil altid være en som kommer før deg hjem, og kjører en for å være først....er det ikke sikkert en kommer hjem i det hele tatt.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Intruder »

I sesongdebuten for tre år sia kjørte jeg bak en bil som begynte
å blinke til høyre.Etter om lag 50 meter bestemte jeg meg for å
kjøre forsiktig forbi.
Så svingte han plutselig til venstre. Lav hastighet heldigvis,men
sykkelskade ca.20.000...

:mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av cheron »

Noe av det samme som skjedde meg i fjor vår. En russebil med campingvogn på slep.. Vogna blinka til høyre og jeg trodde de skulle svinge av da det faktisk var ett kryss der. Men bilen svingte til venstre med meg ved siden av! Kom meg unna, men tro meg....

Dissa russejentene fikk verbal juling så det holdt, og jeg sjekka egenhendig koblingen på campingvogna for å se om det var dårlig kontakt eller feilkobling.... Makan altså......

Heldigvis gikk det bra.....
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Misha »

Hadde disse 2 bilførerne over noen fornuftig forklaring på hvorfor de handlet som de gjorde?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

tryman corp. LTD
Innlegg: 97
Registrert: 07 jan 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000LTD
Sted: Kristiansund

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av tryman corp. LTD »

Siden jeg fortsatt er i live så har jeg vel etter stor sannsynlighet gjort et eller annet som er riktig, Etter at ungdommens kåtskap var unnagjort så har jeg nok blitt en smule mer defensiv i trafikken når jeg ferdes rundt på MC. Prøver å lese trafikken så godt som råd er samtidig som jeg også ser en klar fordel at jeg er synlig for andre trafikanter. Eks. så har jeg lagt den gode gamle svarte Bullson jakka innerst i skapet og har godt til anskaffelse av en sjelden stygg "gusjegul" Bullfighter jakke. Bilde

GSXR

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av GSXR »

tryman corp. LTD skrev:Siden jeg fortsatt er i live så har jeg vel etter stor sannsynlighet gjort et eller annet som er riktig, Etter at ungdommens kåtskap var unnagjort så har jeg nok blitt en smule mer defensiv i trafikken når jeg ferdes rundt på MC. Prøver å lese trafikken så godt som råd er samtidig som jeg også ser en klar fordel at jeg er synlig for andre trafikanter. Eks. så har jeg lagt den gode gamle svarte Bullson jakka innerst i skapet og har godt til anskaffelse av en sjelden stygg "gusjegul" Bullfighter jakke. Bilde

Hmmm, har sett styggere fargekombinasjoner enn dette tryman corp. LTD ;)
Tenker man synlighet er denne slettes ikke dum.
Thumbs Up :thumleft

Brukeravatar
jgrlars
Innlegg: 76
Registrert: 04 jan 2009, 00:58
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650
Sted: Oslo

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av jgrlars »

tryman corp. LTD skrev:Siden jeg fortsatt er i live så har jeg vel etter stor sannsynlighet gjort et eller annet som er riktig, Etter at ungdommens kåtskap var unnagjort så har jeg nok blitt en smule mer defensiv i trafikken når jeg ferdes rundt på MC. Prøver å lese trafikken så godt som råd er samtidig som jeg også ser en klar fordel at jeg er synlig for andre trafikanter. Eks. så har jeg lagt den gode gamle svarte Bullson jakka innerst i skapet og har godt til anskaffelse av en sjelden stygg "gusjegul" Bullfighter jakke. Bilde
"Litt om bruk av signalfarger:

MINDRE EFFEKT ENN MAN KANSKJE SKULLE TRO: I et praktisk forsøk som ble
gjort i Sverige 1997 viste det seg at verken fluoriserende tape eller ulike lysarrangementer
gjorde at bilførerne som deltok i testen så tohjulingene bedre. Etter et innspill fra en produsent
av gule vester gjennomførte også NMCU en praktisk test. Observasjonene fra dette forsøket
føyer seg pent inn i rekken av tilsvarende tester: Å kjøre med gul vest øker synbarheten
mindre enn man kanskje skulle tro.

Klippet fra: http://arkiv.nmcu.org/nmcu/svar_sikkerhet_2007.pdf

Så den stygge jakka di kan du kanskje kaste i søpla...?? :-
Yamaha XVS 650 A DragStar Classic
Bilde
Lars's logg

Ragnhild

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Ragnhild »

Den NMCU-testen sier også at gul vest/jakke har mer for seg når det er dårlig sikt, regn/tåke. Da trenger vi alt som kan få andre til å se oss.

Pollti

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av Pollti »

Men hjelper den jakka da ? Det første jeg ser er hovedlyset og ikke jakka. Jeg står gjerne over den jakka der.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjøreatferd, oppførsel i trafikken, kjøreteknikker.

Legg inn av AJ »

tryman corp. LTD skrev:Siden jeg fortsatt er i live så har jeg vel etter stor sannsynlighet gjort et eller annet som er riktig, Etter at ungdommens kåtskap var unnagjort så har jeg nok blitt en smule mer defensiv i trafikken når jeg ferdes rundt på MC. Prøver å lese trafikken så godt som råd er samtidig som jeg også ser en klar fordel at jeg er synlig for andre trafikanter. Eks. så har jeg lagt den gode gamle svarte Bullson jakka innerst i skapet og har godt til anskaffelse av en sjelden stygg "gusjegul" Bullfighter jakke.
Jakka ser ålreit ut den, bortsett fra fargen... :-
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar