Min første kjipe opplevelse på sykkel

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Dansekris »

God kveld!

I går skjedde det som egentlig ikke skal skje. Jeg ble nesten påkjørt av en buss i ei rundkjøring. På et lite sekund kom følelsen av at "nå kræsjer jeg!!!!!". Jeg har hatt lappen i en måned og kjørt ca. 85 mil.

Jeg hadde kjørt en formiddagstur til Maridalen i Oslo, og var på vei hjem da jeg kom nordfra til rundkjøringa ved Sagene. Jeg ble overraska av regn på veien, og veibanen var ganske slippery. Jeg skal rett fram, og to biler skal til høyre. De kjører ut rett før meg. Så kjører jeg i lav fart inn mens jeg observerer 20-bussen stående stille til høyre for meg på vei ut. Det er jo helt naturlig ettersom JEG har kjørt inn i rundkjøringa og bussen har vikeplikt. Fortsatt ingen bevegelse på bussen, og jeg blinker for å kjøre ut. I det jeg skal til å kjøre ut (skulle rett frem) begynner bussen plutselig å kjøre. Da ligger jeg rett foran bussen, og for å unngå kollisjon må jeg gi bånn gass og ta en unnamanøver. Dette medfører at jeg kommer skeivt ut av rundkjøringa i god fart og klarer såvidt å knekke sykkelen opp på midtrabatten.

Jævlig ekkel opplevelse. Har vært i kontakt med busselskapet som skal ta det videre med sjåføren. Jeg har også vurdert å anmelde det.

Har tenkt mye på hva jeg kunne gjort annerledes, men kommer ikke frem til noe konstruktivt. Jeg kunne selvsagt stoppa midt i rundkjøringa fordi det stod en buss og venta på klar bane, men den hadde jo vikeplikt for meg og den hadde heller ikke begynt å kjøre da jeg kjørte inn.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Dansekris den 01 jul 2016, 00:51, redigert 2 ganger totalt.

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Assi »

God kveld! Jeg hadde en lignende episode med en lastebil som ikke så meg i en rundkjøring. Han kom fra høyre og jeg skulle rett frem, og jeg måtte gi full gass da jeg så at den kjørte. Det pøsregnet, og da er jo sikten betydelig redusert. Jeg vurderer en 'ikke kjøre i regn' -policy nettopp av den grunn. Rundkjøringer er noe dritt. Har hørt om flere helt like episoder. Eneste jeg kan komme på er blikkontakt, være klar til unnamanøver slik som du var, og å ligge litt til venstre i kjørefeltet. Eventuelt kjøre med fjernlys i dagslys.

Assi
Innlegg: 20
Registrert: 11 aug 2015, 23:13
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F 2016

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Assi »

Kan det være at du blinket for tidlig, forresten? At du ikke hadde passert første avkjøring og at bussen dermed trodde du skulle til høyre? Eller, man skal vel blinke temmelig tidlig for at det skal misforstås. Eller kanskje high-visibility hjelm og bekledning (spesielt i regn) og høyere lyd på eksos kunne ha hjulpet, men det er jo ikke sikkert.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Dansekris »

Etter å ha kjørt etter bussen og huka tak i sjåføreren sa vedkommende at han ikke hadde sett meg, så om jeg hadde drøya enda litt lengre med å blinke ut hadde nok ikke gjort noen forskjell. Jeg har svart hjelm med klart visir og rød/svart Dainese-jakke. Det var overskya og ikke regn på det tidspunktet det skjedde. Bare våt og sleip asfalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av cannon »

Bra at det tross alt gikk bra.
Med regnvær og kanskje noe redusert sikt så er det dessverre større risiko for ikke å bli sett som MC-fører. I tillegg blir det glatt, og da har vi mindre marginer. Så ja, det er virkelig et alternativ å bremse ned, vinke bussen frem og altså gjøre som så mange MC-førere sier: "kjøre som om du er usynlig".
Jeg opplever ofte at bussjåfører i Oslo er stresset på tidspunkter med mye trafikk, da kan det være greit å unngå situasjoner som du beskriver.
Med din beskrivelse så synes jeg du bør levere en anmeldelse. Sjåføren må ha sett at du havnet på midtrabatten. Da burde han stanse og sjekke hvordan det gikk med deg og sykkelen. Du sier ingenting om det i din beskrivelse.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6962
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av kjellv »

Dansekris skrev:God kveld!

I går skjedde det som egentlig ikke skal skje. Jeg ble nesten påkjørt av en buss i ei rundkjøring. På et lite sekund kom følelsen av at "nå kræsjer jeg!!!!!". Jeg har hatt lappen i en måned og kjørt ca. 85 mil.

Jeg hadde kjørt en formiddagstur til Maridalen i Oslo, og var på vei hjem da jeg kom nordfra til rundkjøringa ved Sagene. Jeg ble overraska av regn på veien, og veibanen var ganske slippery. Jeg skal rett fram, og to biler skal til høyre. De kjører ut rett før meg. Så kjører jeg i lav fart inn mens jeg observerer 20-bussen stående stille til høyre for meg på vei ut. Det er jo helt naturlig ettersom JEG har kjørt inn i rundkjøringa og bussen har vikeplikt. Fortsatt ingen bevegelse på bussen, og jeg blinker for å kjøre ut. I det jeg skal til å kjøre ut (skulle rett frem) begynner bussen plutselig å kjøre. Da ligger jeg rett foran bussen, og for å unngå kollisjon må jeg gi bånn gass og ta en unnamanøver. Dette medfører at jeg kommer skeivt ut av rundkjøringa i god fart og klarer såvidt å knekke sykkelen opp på midtrabatten.

Jævlig ekkel opplevelse. Har vært i kontakt med busselskapet som skal ta det videre med sjåføren. Jeg har også vurdert å anmelde det.

Har tenkt mye på hva jeg kunne gjort annerledes, men kommer ikke frem til noe konstruktivt. Jeg kunne selvsagt stoppa midt i rundkjøringa fordi det stod en buss og venta på klar bane, men den hadde jo vikeplikt for meg og den hadde heller ikke begynt å kjøre da jeg kjørte inn.
Skummel situasjon, og potensielt rått parti om det går galt. Du har nok stått i en av blindsonene til bussjåføren, og han har antakelig ikke vært klar over deg.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Dansekris »

cannon skrev:Bra at det tross alt gikk bra.
Med regnvær og kanskje noe redusert sikt så er det dessverre større risiko for ikke å bli sett som MC-fører. I tillegg blir det glatt, og da har vi mindre marginer. Så ja, det er virkelig et alternativ å bremse ned, vinke bussen frem og altså gjøre som så mange MC-førere sier: "kjøre som om du er usynlig".
Jeg opplever ofte at bussjåfører i Oslo er stresset på tidspunkter med mye trafikk, da kan det være greit å unngå situasjoner som du beskriver.
Med din beskrivelse så synes jeg du bør levere en anmeldelse. Sjåføren må ha sett at du havnet på midtrabatten. Da burde han stanse og sjekke hvordan det gikk med deg og sykkelen. Du sier ingenting om det i din beskrivelse.
Jeg burde kanskje presisert at bussen stoppa midt i rundkjøringa. Jeg fikk vinka og gestikulert til sjåføren før han kjørte inn på Sagene-stoppet. Men det var jeg som måtte kjøre etter og parkere foran bussen, og først da kom han ut.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22990
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Faktisk en ganske vanlig ting å oppleve som mc fører dette. Kjør som om INGEN bilister ser deg, HELE tiden. Men som kjellv sier så har du nok (tydeligvis) befunnet deg i bussjaførens blindsone. Du var kanskje gjemt bak de to bilene som han kanskje fokuserte på og når disse kjørte til høyre så anså han det som klart og kjørte.

MEN!.. det er en ting her med denne historien som jeg synes er litt forunderlig.

Du sa du blinket ut og når du var RETT forran bussen så kjørte han ut. Du passerer jo forran bussen mye kjappere enn han klarer og aksellerere så jeg mistenker at du kanskje ikke var så langt inn i rundkjøringen som du påstår når bussen begynte å kjøre. Er det noe jeg er VELDIG VELDIG obs på så er det biler som står og venter på en ledig luke i en rundkjøring. Jeg er i full beredskap hele tiden. Det er så klart ALLTID lett og være etterpåklok, men det er nok mange faktorer som spiller inn her for å danne seg det fulle bildet av situasjonen.

Uansett så tviler jeg ikke på at det var en uggen opplevelse. Jeg har selv hatt mine nestenulykker i rundkjøringer hvor bilisten hadde vikeplikt, men desverre så hjelper denne forkjørsretten meg som motorsyklist svært lite. Det er uansett JEG som får støyten og da kan det være greit å ikke holde så hardt på retten sin. Den bilen du presser deg forbi for å holde på retten din kan du uansett lett passere senere når sjansen byr seg.

Jeg kjører i tett trafikk hver eneste dag på jobb (nesten) og det har gitt meg en del erfaringer som fersk motorsyklist. De fleste oppfører seg bra som bilister, men ikke forvent at dem ser deg når du "flekker" forbi dem eller sniker deg forbi. Bilister flest forventer ikke slikt og da kan du fort få deg en ubehagelig overraskelse.

Jeg pleier å lanesplitte en del i lavere hastigheter (ca. 20km/t) og jeg er alltid veldig obs på bilistenes oppførsel når jeg kjører forbi. Noen skvetter litt og hiver seg inn på siden. Det setter jeg pris på for da gir dem signal om at dem har sett meg. Andre holder sin plass uten å vike en millimeter og der er jeg mer på allerten. Entan så har dem ikke sett meg, eller så vil dem bare holde plasseringen sin for å vise brystkassa. Så har du dem som trykker på telefonen etc. Hold deg unna!

Så har du en sjelden gang de bilistene som rett og slett er noen rasshøl og ikke vil slippe deg forbi i køkjøring i det hele tatt. Du ser dem presser seg ut for å hindre deg. Når du allikevel kommer deg forbi et slikt rasshøl så sørg for å komme deg forbi bilen forran også. Da slipper du og ha en slik bilist liggende bak deg som attpåtil er veldig irritert på at du kom deg forbi. Man vet aldri hva slike mennesker kan fine på og gjøre.

Jeg har hatt tre ubehagelige opplevelser med tanke på nestenulykker i trafikk på to år. En gang fordi en bilist ikke så meg når jeg skulle ut av rundkjøring og bare peiset på. Dog så jeg at han ikke hadde sett meg lenge før, så jeg ga gass og kom meg ut før han. Da skvatt han til. Egentlig ikke så veldig dramatisk situasjon, men det som gjorde situasjonen enda mer dramatisk var at han ble tydelig irritert. Han lå klin oppi ræva mi over Fredrikstad broa etter rundkjøringen. Så nærme at han etter broa touchet borti skiltplata mi. Da kokte det over for meg og det ble noen verbale gloser servert. Har fortalt om dette tidligere så skal ikke ta hele storyen her.

Den andre gangen så var det også en bilist som ikke så meg i rundkjøringen. Han sneiet faktisk borti låret mitt. (orker ikke å forklare HELE hendelsen, men det var opplagt bilisten som gjorde feil også denne gangen). Grunnen for at han ikke så meg var for at han satt med trynet planta i en telefon, midt i rundkjøringen! Selv etter at han hadde sneiet borti låret mitt så kjørte han bare videre. Han ble raskt tatt igjen av undertegnede hvor han fikk en meget irettesettende verbal omgang. Noe han tydelig tok til etteretning.

Den tredje gangen så skal jeg ta på meg litt mer av skylden. Jeg skulle kjøre forbi en bil på fredrikstad broen. Bilen lå bak en traktor og jeg lå igjen bak bilen. Det kom en luke og jeg "flekket" ut for å kjøre forbi begge. Men det skulle jo bilisten også.... Det endte med en ganske ubehagelig affere hvor jeg måtte svinge godt ut mot rekkverket på venstre side. Men jeg bremset og lot bilisten fortsette. Hvem som har skyld og ikke er egentlig ganske uvesentlig som motorsyklist, men det jeg gjorde feil her var at jeg overvurderte egenskapene til bilisten. Det er liksom veldig ulogisk i en bilist sin verden at et kjøretøy bak kjører forbi kjøretøyet forran bilisten FØR bilisten selv. Det at jeg var oppå siden hans på 1 sekund var også et problem. Man kan nesten ikke forvente at bilister HELE tiden vet hvor du er og når man beveger seg raskt så er sjansen stor for at du blir oversett.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev:Faktisk en ganske vanlig ting å oppleve som mc fører dette. Kjør som om INGEN bilister ser deg, HELE tiden. Men som kjellv sier så har du nok (tydeligvis) befunnet deg i bussjaførens blindsone. Du var kanskje gjemt bak de to bilene som han kanskje fokuserte på og når disse kjørte til høyre så anså han det som klart og kjørte.

MEN!.. det er en ting her med denne historien som jeg synes er litt forunderlig.

Du sa du blinket ut og når du var RETT forran bussen så kjørte han ut. Du passerer jo forran bussen mye kjappere enn han klarer og aksellerere så jeg mistenker at du kanskje ikke var så langt inn i rundkjøringen som du påstår når bussen begynte å kjøre. Er det noe jeg er VELDIG VELDIG obs på så er det biler som står og venter på en ledig luke i en rundkjøring. Jeg er i full beredskap hele tiden. Det er så klart ALLTID lett og være etterpåklok, men det er nok mange faktorer som spiller inn her for å danne seg det fulle bildet av situasjonen.

Uansett så tviler jeg ikke på at det var en uggen opplevelse. Jeg har selv hatt mine nestenulykker i rundkjøringer hvor bilisten hadde vikeplikt, men desverre så hjelper denne forkjørsretten meg som motorsyklist svært lite. Det er uansett JEG som får støyten og da kan det være greit å ikke holde så hardt på retten sin. Den bilen du presser deg forbi for å holde på retten din kan du uansett lett passere senere når sjansen byr seg.
Jeg var nok ikke RETT foran bussen da den begynte å kjøre, men det føltes sånn. Siden det var vått kjørte jeg ganske forsiktig. Dessuten var det ingen andre kjøretøy i rundkjøringa. Da jeg skjønte at bussen kom til å kjøre gjorde jeg en lynrask vurdering på at her rekker jeg ikke å bremse, og ga gass slik at jeg akkurat smatt forbi.

Jeg ville aldri kjørt inn i rundkjøringa, og hvertfall ikke fortsatt rundt hvis jeg trodde at bussen ikke stod og overholdt vikeplikta. Plasseringa til bussen ga meg også en indikasjon på at her var det fri bane ut dit jeg skulle. Men det er klart at mer erfarne førere kanskje ville ha tolket situasjonen annerledes.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22990
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av Bjerknez »

En ting er vertfall sikert. Jeg kjenner følelsen, og den er ikke god ;)

Uansett bra at det gikk...ja...bra! :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Min første kjipe opplevelse på sykkel

Legg inn av simpson »

Som sykkelfører er det vanskeligere å bli sett i bytrafikk, sånn er det bare og du må rette deg etter dette.
Tror nok ikke bussen prøvde å kjøre deg ned med vilje, så han har nok ikke vært oppmerksom nok.
Men det er en mager trøst om han kjører deg ned.
Du må tilpasse deg en litt annen kjørestil når du kjører sykkel og være ydmyk ovenfor større kjøretøy selv om de har vikeplikt.
En anmeldese vil neppe hjelpe på noe med mindre bussen har kamera som kan dokumentere at han brøt vikeplikten.
Sett dette på kontoen for læring og vær mer oppmerksom neste gang.
Du skal få mange flere aha opplevelser i tiden som kommer.

Svar