Hvor vanskelig å bytte bakdemper samt service på fordempere?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Hvor vanskelig å bytte bakdemper samt service på fordempere?

Legg inn av Cutless »

Hei.

Jeg har fått et tilbud fra verksted på å bytte bakdemper samt service på fordempere inkl deler/ny demper. I tillegg har jeg fått et tilbud på nye fjærer, ny innmat i fordemper og ny bakdemper tilpasset sykkel og min vekt fra Maxton.

Prismessig er begge alternativ ca like. Men Maxton alternativet vil gi meg vesentlig bedre dempere. Spørsmålet er om jeg klarer å gjøre dette selv.

På en skala fra 1-10 hvor vanskelig er det å ta service på fordemperne selv? Inkl dette: N.B. To install the 20mm cartridges you must remove the original Damper Rod valve from the end of the chrome stanchion.

På en skala fra 1-10 hvor vanskelig er det å bytte ut bakdemperenheten?

Og trengs det noe spesial verktøy?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Hvor vanskelig å bytte bakdemper samt service på fordempere?

Legg inn av haakeik »

Hei
Jeg har gjort dette selv på min egen Triumph og det er ikke noe problem å gjøre dette selv.
Å bytte demper bak trenger du ikke spesialverktøy for og vanskelighetsgraden vil jeg vurdere til en 5.
På min sykkel måtte jeg ha et spesialverktøy for å få ut "dampening rod" fra tuben, og det laget jeg ut av deler fra Biltema.
Hvis du leser her http://www.triumphnet.com/st/acc/racetech/, så ser det ut som du ikke trenger det for din modell.
Vanskelighetsgrad: 6-7
Biltema har også oljenivå måler for å få riktig mengde olje i gaflene: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... 000021495/

Hvis du ikke allerede har den, så søk etter Sprint ST955 service manual på nettet. Der står hele den offisielle prosedyren på å vedlikeholde og bytte dempere.

Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Hvor vanskelig å bytte bakdemper samt service på fordempere?

Legg inn av Cutless »

Det høres jo veldig bra ut. Bakdemper er bankers. Fordemper må jeg vurdere litt til om det er verdt å ta selv.

Takk for info :)

Svar